Zasady współdziałania państwowych jednostek organizacyjnych z zakładami ubezpieczeń.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 marca 1986 r.
w sprawie zasad współdziałania państwowych jednostek organizacyjnych z zakładami ubezpieczeń.

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowe jednostki organizacyjne współdziałają z zakładami ubezpieczeń w zakresie działalności ubezpieczeniowej i prewencyjnej.
§  2.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
wojewody - stosuje się odpowiednio do prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
2)
naczelnika gminy - stosuje się odpowiednio do prezydentów miast innych niż określone w pkt 1, naczelnika miasta, naczelnika dzielnicy oraz naczelnika miasta i gminy.
§  3.
1.
W zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych państwowe jednostki organizacyjne wykonują czynności określone w przepisach regulujących ubezpieczenia ustawowe.
2.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego, w ramach współdziałania z zakładami ubezpieczeń w realizacji ustawowych ubezpieczeń budynków oraz mienia w gospodarstwach rolnych i odpowiedzialności cywilnej rolników, na podstawie rejestru wymiaru składek przedstawionego przez zakład ubezpieczeń, dokonuje wymiaru i inkasa tych składek.
§  4.
Zakłady ubezpieczeń informują terenowe organy administracji państwowej o realizacji na ich terenie zadań w zakresie działalności ubezpieczeniowej i prewencyjnej oraz o głównych przyczynach powstawania szkód.
§  5.
Wojewodowie oraz naczelnicy gmin w razie potrzeby zapewniają zakładom ubezpieczeń pomoc w organizowaniu likwidacji szkód, w szczególności szkód masowych występujących na terenie działalności tych organów, oraz środki rzeczowe niezbędne do organizowania likwidacji szkód masowych.
§  6.
Zakłady ubezpieczeń refundują koszty poniesione w związku z wykonywaniem czynności i zadań określonych w § 3 ust. 2 i § 5.
§  7.
Państwowe jednostki organizacyjne informują zakłady ubezpieczeń o potrzebach dotyczących ochrony ubezpieczeniowej i działalności prewencyjnej oraz o nieprawidłowościach występujących w tym zakresie.
§  8.
Zakłady ubezpieczeń uwzględniają w planach działalności prewencyjnej uzgodnione z państwowymi jednostkami organizacyjnymi potrzeby tych jednostek w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód.
§  9.
1.
Zakłady ubezpieczeń z funduszu prewencyjnego mogą przyznawać państwowym jednostkom organizacyjnym środki finansowe na działalność prewencyjną, w szczególności na budowę obiektów lub urządzeń. Środki te mogą być wykorzystane tylko na realizację tych zadań, na które zostały przyznane.
2.
Obiekty lub urządzenia sfinansowane ze środków funduszu prewencyjnego mogą być wykorzystane jedynie zgodnie z ich przeznaczeniem i powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym prawidłowe ich funkcjonowanie.
3.
Działalność prewencyjna państwowych jednostek organizacyjnych, finansowana ze środków funduszu prewencyjnego zakładów ubezpieczeń, podlega nadzorowi i kontroli tych zakładów. Zakłady ubezpieczeń mają prawo badania:
1)
stanu realizacji zadań,
2)
celowości wykorzystania środków finansowych przez wgląd do zapisów księgowych i do dokumentów dotyczących działalności prewencyjnej,
3)
stanu technicznego obiektów i urządzeń oraz sposobu ich użytkowania.
4.
Państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane do rozliczenia się z zakładami ubezpieczeń z przekazanych im środków finansowych funduszu prewencyjnego.
5.
Państwowe jednostki organizacyjne, które otrzymały środki finansowe funduszu prewencyjnego, są obowiązane do zwrotu:
1)
środków w pełnej wysokości w razie:
a)
wykorzystania ich niezgodnie z przeznaczeniem,
b)
użytkowania niezgodnie z przeznaczeniem obiektu lub urządzenia,
c)
braku możliwości realizacji zadania prewencyjnego,
2)
części środków w razie pozostawania ich po wykonaniu zadania prewencyjnego.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a) i b), państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane dokonać zwrotu otrzymanych środków w terminie 3 miesięcy od daty stwierdzenia przez zakład ubezpieczeń niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania tych środków lub użytkowania obiektów i urządzeń. W pozostałych wypadkach określonych w ust. 5 państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane dokonać zwrotu środków nie później niż do dnia 31 marca następnego roku po upływie terminu przewidzianego na wykonanie zadania prewencyjnego.
7.
Szczegółowe warunki przekazywania, wykorzystywania i zwrotu środków finansowych z funduszu prewencyjnego określają zakłady ubezpieczeń, przyznając te środki.
8.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, obiekty i urządzenia, których wykonanie zostało sfinansowane ze środków funduszu prewencyjnego, pozostają w zarządzie państwowych jednostek organizacyjnych, które otrzymały środki na realizację zadania prewencyjnego.
§  10.
1.
Państwowe jednostki organizacyjne współdziałają z zakładami ubezpieczeń przy organizowaniu pośrednictwa ubezpieczeniowego i zawieraniu umów ubezpieczeń.
2.
W szczególności współdziałanie polega na umożliwieniu:
1)
prowadzenia przez zakłady ubezpieczeń lub przez pośredników ubezpieczeniowych w zakładach pracy akcji informacyjnej o ubezpieczeniach osób fizycznych,
2)
organizowania przez zakłady ubezpieczeń agencji ubezpieczeniowych i punktów pośrednictwa ubezpieczeniowego,
3)
podejmowania czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego przez emerytów, rencistów i pracowników państwowych jednostek organizacyjnych.
§  11.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. Nr 8, poz. 47, z 1975 r. Nr 20, poz. 109 i z 1981 r. Nr 6, poz. 27),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (Dz. U. Nr 9, poz. 54).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.10.53

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady współdziałania państwowych jednostek organizacyjnych z zakładami ubezpieczeń.
Data aktu: 07/03/1986
Data ogłoszenia: 26/03/1986
Data wejścia w życie: 26/03/1986