Szczegółowy zakres i zasady działania oraz organizacja Państwowej Inspekcji Radiowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lipca 1985 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i zasad działania oraz organizacji Państwowej Inspekcji Radiowej.

Na podstawie art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Zakres działania.

§  1.
Państwowa Inspekcja Radiowa, zwana dalej "PIR", realizuje zadania kontrolne w dziedzinie radiokomunikacji, radiofonii i telewizji, zwalczania zakłóceń radiowych oraz ochrony środowiska, środowiska pracy, ludności i pracy urządzeń telekomunikacyjnych przed szkodliwym oddziaływaniem pól elektromagnetycznych, w odniesieniu do:
1)
państwowych jednostek organizacyjnych,
2)
spółdzielni i ich związków,
3)
organizacji społecznych,
4)
innych osób prawnych oraz osób fizycznych,

które posiadają, używają lub wytwarzają urządzenia, o których mowa w rozporządzeniu.

§  2.
Do zadań PIR należy w szczególności:
1)
w dziedzinie radiokomunikacji:
a)
wydawanie zezwoleń na posiadanie, zakładanie i używanie urządzeń nadawczych, nadawczo-odbiorczych i innych, wykorzystywanych w radiokomunikacji,
b)
wydawanie zezwoleń na posiadanie i używanie radiowych urządzeń odbiorczych oraz odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych innych niż powszechnego odbioru,
c)
wydawanie zezwoleń na budowę i eksploatację sieci radiokomunikacyjnych,
d)
kontrola pracy sieci i urządzeń, których posiadanie, budowa i eksploatacja wymaga zezwolenia, w zakresie przestrzegania przydzielonych częstotliwości i znaków wywoławczych lub innych sygnałów identyfikacyjnych oraz zgodności ich pracy z innymi warunkami określonymi w wydanym zezwoleniu oraz obowiązującymi przepisami,
e)
kontrola produkcji urządzeń radiokomunikacyjnych przeznaczonych dla odbiorców krajowych w zakresie zgodności ich podstawowych parametrów z przepisami obowiązującymi w kraju, jak również zgodności dystrybucji tych urządzeń z wydawanymi zezwoleniami,
f)
podejmowanie działań w celu wykrycia przyczyn i likwidacji zakłóceń w pracy urządzeń i sieci radiokomunikacyjnych zgłoszonych przez użytkowników,
g)
wykrywanie i podejmowanie działań w celu eliminowania emisji stacji pracujących bez zezwolenia,
h)
opiniowanie wniosków dotyczących nowo uruchamianej produkcji bądź importu urządzeń radiokomunikacyjnych, przeznaczonych do wykorzystywania w kraju, w zakresie zgodności podstawowych parametrów technicznych z obowiązującymi przepisami,
i)
wykonywanie badań urządzeń nietypowych w celu określenia możliwości dopuszczenia ich do eksploatacji na obszarze kraju,
j)
ewidencja sieci i urządzeń, na które wydano zezwolenia,
k)
współpraca z poszczególnymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych w zakresie tworzenia i użytkowania sieci oraz urządzeń radiokomunikacyjnych wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podporządkowane tym ministrom i kierownikom urzędów centralnych;
2)
w dziedzinie radiofonii i telewizji:
a)
kontrola podstawowych parametrów technicznych emisji i pokrycia obszaru kraju programami przez radiofoniczne i telewizyjne stacje nadawcze pracujące na obszarze kraju oraz wykrywanie wzajemnych zakłóceń,
b)
kontrola prawidłowości działania antenowych instalacji zbiorowych, dokonywana w szczególnie uzasadnionych wypadkach z urzędu lub na wniosek użytkownika,
c)
przyjmowanie i załatwianie zgłoszeń użytkowników o zakłóceniach w odbiorze programów radiofonicznych lub telewizyjnych;
3)
w dziedzinie zwalczania zakłóceń radiowych oraz ochrony środowiska, środowiska pracy, ludności, pracy urządzeń telekomunikacyjnych przed szkodliwym oddziaływaniem pól elektromagnetycznych:
a)
kontrola produkowanych i eksploatowanych maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkich częstotliwości pod kątem spełniania wymagań w zakresie dopuszczalnego poziomu zakłóceń,
b)
badanie i kontrola produkowanych w kraju i importowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych powszechnego odbioru,
c)
badanie wprowadzanych do produkcji, produkowanych bądź importowanych maszyn i urządzeń w zakresie zgodności z obowiązującymi normami, przeprowadzane na zlecenie producentów na potrzeby krajowych jednostek organizacyjnych prowadzących badania jakości tych wyrobów,
d)
badanie maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości, przeprowadzane na potrzeby ochrony środowiska naturalnego, środowiska pracy i zdrowia ludności w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
e)
rejestracja maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości, zgłoszonych przez użytkowników,
f)
szkolenie pracowników dozorujących i obsługujących maszyny i urządzenia wytwarzające pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  3.
W zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa PIR realizuje zadania ustalone przez Ministra Łączności.
§  4.
1.
PIR nie wykonuje zadań określonych w § 1 i 2 wobec jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem wypadków wynikających z odrębnych porozumień i uzgodnień, które zawiera Minister Łączności z tymi ministrami.
2.
Zakres i sposób wykonywania zadań, o których mowa w § 1 i 2, w stosunku do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów i zwyczajów międzynarodowych oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, regulują odrębne przepisy.

Rozdział  2

Organizacja PIR.

§  5.
Całokształtem działalności PIR kieruje Główny Inspektor PIR, który jest odpowiedzialny bezpośrednio przed Ministrem Łączności.
§  6.
Do Głównego Inspektora PIR należy w szczególności:
1)
wykonywanie funkcji kierownika zakładu pracy w odniesieniu do Głównego Inspektoratu PIR,
2)
wydawanie wytycznych, wewnętrznych zarządzeń, instrukcji oraz regulaminów, niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.
§  7.
W skład Głównego Inspektoratu PIR wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
kontroli emisji radiowych,
2)
kontroli warunków odbioru radiowego oraz zwalczania zakłóceń,
3)
ochrony środowiska,
4)
częstotliwości, zezwoleń i ewidencji,
5)
metrologii i gospodarki przyrządowej,
6)
ekonomiczna,
7)
służby pracowniczej,
8)
administracyjno-gospodarcza,
9)
spraw obronnych,
10)
księgowo-finansowa.
§  8.
Okręgowi inspektorzy PIR realizują zadania ustalone przez Głównego Inspektora PIR, kierują całokształtem działalności okręgowych inspektoratów i są bezpośrednio odpowiedzialni przed Głównym Inspektorem PIR.
§  9.
W skład okręgowych inspektoratów PIR wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
terenowej kontroli emisji i warunków odbioru radiowego,
2)
częstotliwości, zezwoleń i ewidencji,
3)
finansowo-gospodarcza,
4)
spraw obronnych,
5)
ochrony środowiska,
6)
stacja kontroli emisji radiowych,
7)
okręgowy punkt kontroli emisji radiowych,
8)
laboratorium pomiarowe.
§  10.
Minister Łączności na wniosek Głównego Inspektora PIR może utworzyć nowe lub zlikwidować istniejące komórki organizacyjne Głównego Inspektoratu oraz okręgowych inspektoratów PIR.
§  11.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz podział czynności osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Głównym Inspektoracie i okręgowych inspektoratach PIR określają regulaminy organizacyjne tych jednostek, zatwierdzone przez Głównego Inspektora PIR.

Rozdział  3

Zasady działania.

§  12.
Kontrolę urządzeń, maszyn i sieci, o których mowa w rozdziale 1, wykonują:
1)
Główny Inspektor PIR i jego zastępcy,
2)
okręgowi inspektorzy PIR i ich zastępcy,
3)
pracownicy Głównego Inspektoratu PIR upoważnieni przez Głównego Inspektora,
4)
pracownicy okręgowych inspektoratów PIR upoważnieni przez okręgowych inspektorów,

zwani dalej "inspektorami".

§  13.
1.
Do kontroli państwowych jednostek organizacyjnych inspektorzy stosują tryb przeprowadzania kontroli określony w odrębnych przepisach w sprawie wykonywania kontroli przez organy administracji państwowej.
2.
Do kontroli podmiotów innych niż określone w ust. 1 inspektorzy stosują tryb przeprowadzania kontroli określony w § 14-16.
§  14.
1.
Inspektorzy są uprawnieni na podstawie posiadanej legitymacji służbowej do wstępu w każdym czasie, bez uzyskiwania przepustki, na teren i do pomieszczeń, gdzie znajdują się kontrolowane maszyny i urządzenia, do dostępu do urządzeń i maszyn podlegających kontroli, żądania od użytkownika informacji i dokumentów, jak również przeprowadzania w uzgodnionych terminach prób i pomiarów oraz innych czynności potrzebnych do ustalania stanu faktycznego kontrolowanych urządzeń, maszyn i sieci.
2.
Inspektorzy korzystają z uprawnień, o których mowa w ust. 1, z zachowaniem obowiązujących w kontrolowanej jednostce przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.
3.
Uprawnienia inspektorów do przeprowadzania kontroli potwierdza odpowiedni zapis w legitymacji służbowej zastępującej przepustkę.
4.
Użytkownicy (producenci) maszyn, urządzeń i sieci radiokomunikacyjnych podlegających kontroli są obowiązani zapewnić inspektorom warunki prawidłowego jej przeprowadzenia, a w razie potrzeby możliwość zbadania stanu technicznego maszyn, urządzeń i sieci poza miejscem ich zainstalowania (produkcji).
§  15.
Kontrola może być wykonywana przez inspektorów bez uprzedniego zawiadomienia użytkowników (producentów) urządzeń, maszyn i sieci, lecz powinna być przeprowadzona w ich obecności.
§  16.
1.
Z przebiegu kontroli sporządzany jest protokół.
2.
Protokół powinien być przedstawiony do podpisu posiadaczowi, użytkownikowi bądź producentowi kontrolowanego urządzenia, maszyny lub sieci, który ma prawo wnieść do protokołu swoje uwagi. O braku uwag lub odmowie podpisania czyni się wzmiankę w protokole.
3.
Kopię protokołu, za pokwitowaniem, pozostawia się w jednostce kontrolowanej.
§  17.
1.
Na podstawie protokołu przebiegu kontroli mogą być wydawane decyzje, w których określa się sposób i terminy usunięcia stwierdzonych braków i nieprawidłowości.
2.
Jeżeli w toku przeprowadzonej kontroli urządzeń, maszyn i sieci zostaną ujawnione usterki techniczne grożące zdrowiu lub życiu ludzkiemu albo ciężkimi stratami, inspektor wydaje decyzję, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności w trybie art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego.
3.
Decyzje, o których mowa w ust. 2, mogą być również wydane, jeżeli przemawia za tym interes społeczny, w szczególności jeżeli w toku kontroli stwierdza się rażące odchylenia od warunków określonych w decyzji PIR zezwalającej na posiadanie, użytkowanie lub produkcję urządzeń, maszyn i sieci, a także naruszenia prawa wyłączności państwa w dziedzinie radiokomunikacji, radiofonii lub telewizji.
4.
W wypadku nagminnie powtarzających się usterek w pracy kontrolowanych urządzeń, maszyn lub sieci, PIR może zawiesić na czas określony lub cofnąć wydane zezwolenie na ich posiadanie i użytkowanie, lub wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie ich produkcji.
§  18.
1.
Na podstawie ustaleń dokonanych w toku kontroli Główny Inspektor PIR może skierować do właściwych jednostek nadrzędnych lub organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych lub dyscyplinarnych wobec winnych naruszeń obowiązujących przepisów.
2.
Jednostka nadrzędna lub organ założycielski w stosunku do przedsiębiorstw państwowych, do którego skierowano takie wystąpienie pokontrolne, powiadamia Głównego Inspektora PIR o treści podjętych decyzji służbowych lub dyscyplinarnych.
§  19.
Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a) i b), wobec jednostek wymienionych w § 1 pkt 2-4 PIR współdziała z właściwymi organami podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych - w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  20.
Traci moc uchwała nr 52 Rady Ministrów z dnia 20 lutego 1968 r. w sprawie utworzenia Państwowej Inspekcji Radiowej (Monitor Polski Nr 10, poz. 59).
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024