Organizacja, zasady i zakres działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 marca 1985 r.
w sprawie organizacji, zasad i zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowa Rada Gospodarki Przestrzennej działa przy Radzie Ministrów jako jej organ doradczy i opiniodawczy w sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego.
§  2.
1.
Do zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej, zwanej dalej "Radą", należy przygotowywanie dla Rady Ministrów, Prezydium Rządu oraz Prezesa Rady Ministrów opinii w sprawach planowania przestrzennego oraz propozycji i wniosków w sprawach kształtowania polityki przestrzennej i zapewnienia ładu przestrzennego, a w szczególności:
1)
opiniowanie projektów założeń i projektów planu zagospodarowania przestrzennego kraju oraz wybranych opracowań studialnych (przedplanowych) do tego planu o charakterze problemowym, opiniowania wariantów koncepcji założeń i projektów narodowych planów społeczno-gospodarczych z punktu widzenia przestrzennej i regionalnej polityki państwa,
2)
opiniowanie projektów wybranych planów regionalnych, planów obszarów funkcjonalnych, w tym w szczególności aglomeracji miejskich,
3)
opiniowanie propozycji w sprawach lokalizacji inwestycji o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej,
4)
inicjowanie prac naukowo-badawczych na potrzeby gospodarki przestrzennej,
5)
inicjowanie przedsięwzięć zapewniających ochronę i racjonalne kształtowanie środowiska przyrodniczego w zagospodarowaniu przestrzennym,
6)
inicjowanie prac nad projektami aktów prawnych, ustalających zasady polityki przestrzennej,
7)
opiniowanie projektów innych ważnych przedsięwzięć w dziedzinie gospodarki przestrzennej.
2.
Rada współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organami opiniodawczo-doradczymi, działającymi w dziedzinie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz polityki regionalnej, a w szczególności z Państwową Radą Ochrony Środowiska.
§  3.
W skład Rady wchodzą: Przewodniczący Rady, jego zastępcy, sekretarz Rady oraz członkowie Rady w liczbie 25-35, powoływani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Rady spośród przedstawicieli nauki, środowisk zawodowych oraz organizacji społecznych na okres 5 lat.
§  4.
1.
Przewodniczący Rady, jego zastępcy i sekretarz stanowią Prezydium Rady.
2.
Prezydium Rady reprezentuje Radę na zewnątrz i organizuje jej prace.
3.
Prezydium Rady w szczególności:
1)
ustala plany pracy Rady,
2)
organizuje działalność Rady,
3)
przygotowuje i zwołuje posiedzenia Rady,
4)
czuwa nad wykonaniem uchwał Rady,
5)
składa Radzie informacje o swej działalności.
§  5.
Przewodniczący Rady:
1)
przewodniczy obradom Rady i jej Prezydium,
2)
zwołuje posiedzenia Prezydium Rady,
3)
podejmuje czynności w imieniu Prezydium Rady w zakresie ustalonym przez to Prezydium.
§  6.
1.
W celu wykonywania prac niezbędnych do realizacji zadań Rady może ona powoływać w razie potrzeby zespoły specjalistyczne spośród swych członków lub spoza ich grona.
2.
Przewodniczący Rady może zlecać odpłatnie opracowanie szczegółowych zagadnień związanych z działalnością Rady. Wykonywanie tych prac może być powierzone członkom Rady, zespołom lub specjalistom spoza Rady.
§  7.
W posiedzeniu Rady mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele zainteresowanych organów państwowych, szkół wyższych, placówek naukowych, instytutów naukowo-badawczych i innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni przez Przewodniczącego Rady.
§  8.
1.
Rada podejmuje uchwały w sprawach należących do jej zakresu działania większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków.
2.
Tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  9.
Organy administracji państwowej oraz jednostki gospodarki uspołecznionej są obowiązane dostarczać i udostępniać Radzie, na jej prośbę, materiały i informacje niezbędne do wykonywania zadań, o których mowa w § 2.
§  10.
1.
Obsługę Rody wykonuje sekretariat, którego pracami kieruje sekretarz Rady. Sekretariat Rady działa przy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
2.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, z części dotyczącej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 90 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 1974 r. w sprawie powołania Państwowej Rady do Spraw Gospodarki Przestrzennej.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.11.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja, zasady i zakres działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.
Data aktu: 06/03/1985
Data ogłoszenia: 20/03/1985
Data wejścia w życie: 20/03/1985