Prowadzenie rejestru fundacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 kwietnia 1984 r.
w sprawie prowadzenia rejestru fundacji.

Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. Nr 21, poz. 97) stanowi się, co następuje:
§  1.
1. 1
Rejestr fundacji, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy w formie księgi rejestrowej.
2.
Fundację wpisuje się do księgi rejestrowej pod oddzielną pozycją.
§  2.
Księga rejestrowa podzielona jest na rubryki, w których wypisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę, siedzibę i cel fundacji, datę jej ustanowienia oraz wzmiankę o osobie fundatora,
3) 2
oznaczenie ministra właściwego ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwego wojewody,
4)
wzmiankę o złożeniu statutu fundacji,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu (innych organów) fundacji oraz zakres ich uprawnień, a w razie zawieszenia zarządu - imię i nazwisko zarządcy przymusowego,
6)
rodzaj i zakres prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej,
7) 3
uwagi, a w szczególności wzmianki o wniesieniu przez właściwego ministra lub wojewodę wniosku o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego, o postanowieniu wydanym przez sąd w tym zakresie oraz o uchyleniu przez sąd powyższego postanowienia.
§  3.
Dla każdej fundacji prowadzone są odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  4.
Sąd może w treści wpisu w rejestrze powołać się na dokument złożony do akt rejestrowanych. Powołany dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  5.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  6. 4
Postępowanie w sprawie o wpis fundacji do rejestru wszczyna się na wniosek fundatora lub zarządu fundacji. Uprawnionymi do składania innych wniosków o wpis do rejestru są zarząd fundacji i minister właściwy ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwy wojewoda, a w razie zawieszenia zarządu - zarządca przymusowy.
§  7.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  8.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  9.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz pozycję i rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
§  10.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  11.
Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisu w danej pozycji oraz zaopatruje w datę i podpis sędziego. Numer kolejny wpisu odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  12.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  13.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, jak również wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niedopuszczalny z uwagi na obowiązujące przepisy lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy.
§  14.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosowanie do § 4 można przeglądać tylko pod nadzorem sekretarza sądowego.
3.
Za zgodą przewodniczącego osoba, która wykaże interes prawny, może sporządzać wypisy z rejestru.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
2 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
3 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024