Warunki zatrudnienia oraz zasady awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 września 1983 r.
w sprawie warunków zatrudnienia oraz zasad awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych.

Na podstawie art. 143 ust. 1 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1982 r. Nr 14, poz. 113 oraz z 1983 r. Nr 5, poz. 33 i Nr 39, poz. 176) zarządza się, co następuje:
§  1.
Na stanowisku bibliotekarza dyplomowanego lub dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej może być zatrudniona osoba, która:
1)
ukończyła studia wyższe i uzyskała tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera, lekarza lub tytuł równorzędny,
2)
posiada odpowiedni staż pracy bibliotecznej, dokumentacyjnej, archiwalnej lub muzealnej albo na stanowiskach nauczyciela akademickiego,
3)
posiada predyspozycje do podjęcia działalności badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej,
4)
złożyła z wynikiem pomyślnym państwowy egzamin bibliotekarski lub państwowy egzamin z informacji i dokumentacji naukowej przed komisją, o której mowa w § 3 ust. 2, lub została z niego zwolniona po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego.
§  2.
1.
Do zajmowania stanowiska bibliotekarza dyplomowanego lub dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej jest wymagany następujący staż pracy:
1)
dla stanowiska starszego kustosza dyplomowanego i starszego dokumentalisty dyplomowanego - co najmniej 4 lata pracy na stanowisku kustosza dyplomowanego lub dokumentalisty dyplomowanego,
2)
dla stanowiska kustosza dyplomowanego i dokumentalisty dyplomowanego - co najmniej 2 lata pracy na stanowisku adiunkta bibliotecznego lub adiunkta dokumentacji naukowej albo 8 lat pracy w służbie bibliotecznej, w służbie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, w służbie archiwalnej lub muzealnej,
3)
dla stanowiska adiunkta bibliotecznego i adiunkta dokumentacji naukowej - co najmniej 2 lata pracy na stanowisku asystenta bibliotecznego lub asystenta dokumentacji naukowej albo 6 lat pracy w służbie bibliotecznej, w służbie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, w służbie archiwalnej lub muzealnej,
4)
dla stanowiska asystenta bibliotecznego i asystenta dokumentacji naukowej - co najmniej 4 lata pracy w służbie bibliotecznej, w służbie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, w służbie archiwalnej lub muzealnej albo na stanowisku pracownika naukowo-dydaktycznego lub pracownika naukowego.
2.
Do okresu pracy warunkującego prawo do zajmowania stanowisk określonych w ust. 1 osobom zatrudnionym na stanowisku docenta oraz osobom posiadającym stopień naukowy doktora habilitowanego, zalicza się staż pracy dydaktycznej lub naukowej. Osobom posiadającym stopień doktora staż pracy dydaktycznej lub naukowej zalicza się do okresu pracy warunkującego zajmowanie stanowisk określonych w ust. 1 pkt 3.
3.
Dla absolwentów magisterskich studiów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, historii - specjalność w zakresie archiwistyki oraz absolwentów studiów podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej okres stażu wynosi co najmniej rok.
§  3.
1.
Państwowy egzamin bibliotekarski oraz państwowy egzamin z informacji i dokumentacji naukowej jest sprawdzianem wyższych kwalifikacji zawodowych w zakresie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej.
2.
Państwowy egzamin bibliotekarski i państwowy egzamin z informacji i dokumentacji naukowej składa się przed państwową komisją powołaną przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki na okres 3 lat spośród profesorów, docentów i doktorów habilitowanych oraz starszych kustoszy dyplomowanych i starszych dokumentalistów dyplomowanych z tytułem doktora w liczbie 26 osób, w tym przewodniczącego, dwóch zastępców przewodniczącego i sekretarza komisji.
3.
Członkom komisji za udział w jej posiedzeniach przysługuje wynagrodzenie na zasadach i w wysokości przewidzianej za udział w posiedzeniach komisji resortowych.
§  4.
1.
Komisja, o której mowa w § 3 ust. 2, przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne, mające na celu ocenę dotychczasowego dorobku zawodowego i naukowego kandydata.
2.
W wyniku postępowania kwalifikacyjnego komisja może kandydata:
1)
zwolnić całkowicie z egzaminu lub
2)
zwolnić tylko z pracy pisemnej albo
3)
zwolnić z części specjalistycznego egzaminu ustnego lub
4)
dopuścić do egzaminu bibliotekarskiego albo egzaminu z informacji i dokumentacji naukowej.
§  5.
1.
Z egzaminu są zwolnione całkowicie osoby zatrudnione na stanowisku profesora lub docenta, o ile ich działalność naukowa dotyczy bibliotekoznawstwa, informacji naukowej lub archiwistyki, i posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora nauk humanistycznych z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej lub archiwistyki.
2.
W wyniku postępowania kwalifikacyjnego z całości egzaminu lub jego części mogą być zwolnione:
1)
osoby zatrudnione na stanowisku profesora, docenta lub posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego innych dyscyplin niż wymienione w ust. 1, po 2-letnim stażu pracy w bibliotece naukowej,
2)
osoby posiadające tytuł doktora innych dyscyplin naukowych, z ukończonymi studiami podyplomowymi z zakresu bibliotekoznawstwa lub z zakresu informacji naukowej, wykazujące się co najmniej 2-letnim stażem pracy w bibliotece naukowej lub ośrodku informacji naukowej,
3)
osoby posiadające tytuł zawodowy magistra bibliotekoznawstwa, magistra informacji naukowej lub magistra historii - specjalność w zakresie archiwistyki lub posiadające tytuł zawodowy magistra innych kierunków i ukończone studia podyplomowe z zakresu bibliotekoznawstwa lub informacji naukowej, o ile wykazują się co najmniej 8-letnim stażem pracy w bibliotece naukowej lub ośrodku informacji naukowej na stanowisku asystenta, adiunkta, kustosza lub starszego dokumentalisty. Staż ten powinien być udokumentowany wymiernymi, dobrymi ocenami posiadanych kwalifikacji i efektów pracy naukowej lub dydaktycznej z zakresu bibliotekoznawstwa albo informacji naukowej, a także pozytywną oceną pracy magisterskiej.
§  6.
Do państwowego egzaminu bibliotekarskiego i państwowego egzaminu z informacji i dokumentacji naukowej może być dopuszczona osoba odpowiadająca wymogom określonym w § 1 pkt 1-3, która legitymuje się zaświadczeniem o zdanym egzaminie z dwóch języków obcych i została skierowana przez bibliotekę lub ośrodek informacji naukowej.
§  7.
1.
Państwowy egzamin bibliotekarski oraz państwowy egzamin z informacji i dokumentacji naukowej składa się z obrony przedłożonej pracy pisemnej i z egzaminu ustnego.
2.
Przedłożenie pracy pisemnej z zakresu wybranej i zgłoszonej specjalizacji i jej obrona są wymagane od osób, które nie posiadają publikacji naukowych lub których publikacje nie zostały uznane za wystarczające do zwolnienia z egzaminu wstępnego w wyniku postępowania kwalifikacyjnego. Pracę należy przedłożyć na 3 miesiące przed terminem jej obrony.
3.
Egzamin ustny składa się:
1)
z części ogólnozawodowej, polegającej na sprawdzeniu stopnia orientacji kandydata w problematyce organizacji nauki i kultury oraz ogólnych problemów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
2)
z części specjalistycznej, polegającej na sprawdzeniu stopnia znajomości przez kandydata zagadnień wybranej przez niego specjalizacji.
4.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki ustali szczegółowy zakres tematyczny i określi specjalizację będącą przedmiotem egzaminu pisemnego oraz sposób przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Awansowanie na stanowisko kustosza dyplomowanego i adiunkta bibliotecznego oraz dokumentalisty dyplomowanego i adiunkta dokumentacji naukowej następuje po stwierdzeniu podwyższenia specjalistycznych kwalifikacji naukowych i zawodowych oraz wyróżniającej się pracy zawodowej, dydaktycznej lub naukowej.
2.
Awansowanie na stanowiska starszego kustosza dyplomowanego i starszego dokumentalisty dyplomowanego następuje po ocenie dorobku naukowego w zakresie bibliotekoznawstwa lub informacji naukowej oraz po stwierdzeniu podwyższenia specjalistycznych kwalifikacji zawodowych i wyróżniającej się pracy zawodowej, dydaktycznej lub naukowej.
3.
Z wnioskiem o awansowanie, zaopiniowanym przez radę biblioteczną lub odpowiednią radę naukową, występuje dyrektor biblioteki głównej lub ośrodka informacji naukowej.
§  10.
W zakresie ustalonym niniejszym rozporządzeniem traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024