Rejestracja statutów izb rzemieślniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO I USŁUG
z dnia 9 sierpnia 1983 r.
w sprawie rejestracji statutów izb rzemieślniczych.

Na podstawie art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła (Dz. U. z 1983 r. Nr 7, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Statut izby rzemieślniczej podlega zarejestrowaniu przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, właściwy dla siedziby izby rzemieślniczej, a w razie gdy izba rzemieślnicza obejmuje więcej niż jedno województwo - przez ten terenowy organ w porozumieniu ze wszystkimi zainteresowanymi terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Wniosek o zarejestrowanie statutu składa zarząd izby rzemieślniczej, załączając trzy egzemplarze statutu wraz ze stwierdzeniem Centralnego Związku Rzemiosła jego zgodności z zasadami, jakim powinny odpowiadać statuty izb rzemieślniczych.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do zmian statutu izby rzemieślniczej.
4.
Zmiana statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej zarejestrowaniem.
§  2.
1.
Terenowy organ, o którym mowa w § 1 ust. 1, wydaje decyzję o zarejestrowaniu statutu po stwierdzeniu, że statut jest zgodny z przepisami prawa.
2.
W razie stwierdzenia braków we wniosku lub statucie, terenowy organ, o którym mowa w § 1 ust. 1, zażąda ich uzupełnienia lub zmiany, wyznaczając w tym celu stosowny termin, po którego bezskutecznym upływie wyda decyzję o odmowie rejestracji.
3.
W razie stwierdzenia, że statut zawiera postanowienia sprzeczne z prawem, terenowy organ wymieniony w § 1 ust. 1 odmówi rejestracji statutu.
§  3.
W sprawach wydawania decyzji o rejestracji lub odmowie rejestracji statutów stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  4.
Decyzja o zarejestrowaniu statutu powinna być doręczona izbie rzemieślniczej i Centralnemu Związkowi Rzemiosła oraz właściwym terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  5.
Rejestr statutów izb rzemieślniczych powinien zawierać:
1)
nazwę i siedzibę izby,
2)
podmiotowy i terytorialny zakres działania izby,
3)
imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania izby,
4)
wzmiankę o złożeniu statutu i wprowadzanych do statutu zmianach,
5)
wzmiankę o treści decyzji o wpisie i skreśleniu z rejestru.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024