Wykonanie niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1983 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Na podstawie art. 5 ust. 2, art. 10 ust. 3, art. 12 ust. 2 i art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 9 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
 
1.
Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do współdziałania z organizacjami rolników oraz do wnikliwego rozpatrywania zgłaszanych przez nie opinii, wniosków, postulatów, żądań oraz propozycji regulacji prawnych dotyczących interesów społecznych i zawodowych rolników indywidualnych.
2.
W szczególności organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane:
1)
informować i zasięgać opinii o zamierzonych kierunkach kształtowania oraz realizacji polityki rolnej i społecznej wsi,
2)
współdziałać z organizacjami rolników we wszystkich sprawach dotyczących interesów społecznych i zawodowych rolników, a zwłaszcza w:
a)
ustalaniu poziomu i zasad kształtowania cen środków produkcji rolniczej i usług dla rolnictwa, ubezpieczeń, systemu kredytowego i podatkowego,
b)
określaniu wielkości i zasad zaopatrzenia indywidualnych gospodarstw rolnych w środki produkcji, gospodarki ziemią, melioracji i zaopatrzenia rolnictwa i wsi w wodę,
c)
ustalaniu warunków kontraktacji, cen skupu i sprzedaży produktów rolnych, usług produkcyjnych dla rolnictwa i usług dla ludności wiejskiej, norm i zasad klasyfikacji produktów rolnych oraz warunków kooperacji w rolnictwie,
d)
opracowywaniu planów społeczno-gospodarczych w części dotyczącej wsi i rolnictwa, a także planów zagospodarowania przestrzennego gmin i wsi,
e)
rozwoju oświaty i postępu rolniczego,
3)
zapewniać udział swych przedstawicieli w zebraniach, naradach i zjazdach organizacji rolników, na odpowiedni w tej sprawie wniosek takiej organizacji,
4)
uwzględniać w programach badawczych i analitycznych potrzeby zgłaszane przez organizacje rolników.
3.
Obowiązki, o których mowa w ust. 1, wykonują:
1)
organy gminy i organy powiatu - w stosunku do kółek rolniczych, kół gospodyń wiejskich, gminnych i powiatowych związków rolników, kółek i organizacji rolniczych oraz rolniczych zrzeszeń branżowych,
2)
wojewodowie i organy samorządu województwa - w stosunku do wojewódzkich związków rolników, kółek i organizacji rolniczych, związków rolniczych zrzeszeń branżowych oraz rolniczych zrzeszeń branżowych nie zrzeszonych w związku rolniczych zrzeszeń branżowych,
3)
naczelne organy administracji rządowej - w stosunku do Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych oraz do krajowych związków branżowych.
§  2.
Zasięganie opinii w sprawach, o których mowa w § 1 ust. 1, odbywa się w formie:
1)
przesyłania projektów aktów prawnych, założeń projektów planów określonych w § 1 ust. 2 pkt 2 lit. d) oraz zapraszania do udziału w ich opracowywaniu,
2)
odbywania wspólnych posiedzeń, narad i negocjacji,
3)
udziału przedstawicieli organizacji rolników w zespołach konsultacyjno-doradczych.
§  3.
1.
Kontroli społecznej sprawowanej przez organizacje rolników podlegają jednostki organizacyjne i organizacje (przedsiębiorstwa, zakłady i spółdzielnie) wykonujące zadania na rzecz rolnictwa indywidualnego.
2.
Jednostki organizacyjne i organizacje poddane kontroli społecznej są obowiązane zapewnić warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1)
umożliwić wstęp na teren oraz do pomieszczeń,
2)
udostępnić do wglądu dokumenty i materiały związane z celem przeprowadzanej kontroli,
3)
umożliwić dokonanie niezbędnych odpisów dokumentów, sporządzanie zestawień i obliczeń oraz korzystanie z aparatury i urządzeń kontrolnych,
4)
asystować na wezwanie przy czynnościach kontrolnych,
5)
udzielać informacji i wyjaśnień związanych z kontrolą.
3. 2
W razie potrzeby organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, na wniosek organizacji rolników, udzielą im pomocy w przeprowadzaniu kontroli.
§  4.
1.
Kontrolę przeprowadzają osoby upoważnione przez organizację rolników, zwane dalej "kontrolującymi".
2.
Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący jest obowiązany zgłosić się do kierownika jednostki kontrolowanej i okazać mu imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
3.
Jeżeli do prowadzenia kontroli są niezbędne wiadomości specjalne, kontrolujący może korzystać z pomocy biegłego.
§  5.
1.
Kontrolujący sporządza protokół ustaleń kontroli.
2.
Na żądanie kontrolującego jednostka kontrolowana jest obowiązana udzielić mu pomocy kancelaryjnej przy sporządzeniu protokołu.
3.
Protokół podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej. Odmowa podpisania powinna być pisemnie uzasadniona.
4.
Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący doręcza kierownikowi jednostki kontrolowanej, który może wnieść do protokołu umotywowane zastrzeżenia.
§  6.
1.
W razie stwierdzenia w czasie kontroli uchybień w zakresie działania objętym kontrolą, organizacja rolników kieruje do jednostki kontrolowanej pisemne wystąpienie zawierające wnioski pokontrolne, a w razie potrzeby - także do organu założycielskiego lub organizacji zrzeszającej jednostkę kontrolowaną.
2.
W przypadkach mniejszej wagi wnioski pokontrolne mogą być przedstawione kierownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem - bezpośrednio przez kontrolujących, o czym należy zamieścić odpowiednią wzmiankę w protokole kontroli.
§  7.
Jednostka kontrolowana jest obowiązana niezwłocznie przystąpić do usuwania stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości oraz zawiadomić organizację rolników, która przeprowadziła kontrolę, o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych, a jeżeli jednostka kontrolowana nie zgadza się z wnioskami pokontrolnymi, zawiadamia o tym w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wniosków organizację rolników, która przeprowadziła kontrolę.
§  8.
Organizacje rolników mogą inicjować działalność gospodarczą rolników i ludności wiejskiej, udzielać im w tym pomocy organizacyjnej i technicznej.
§  9.
Organizacje rolników mogą inicjować przedsięwzięcia w zakresie kooperacji produkcyjnej oraz zagospodarowywania lasów stanowiących własność ich członków.
§  10.
Organizacje rolników mogą prowadzić określoną w ustawie działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacji.
§  11.
Działalność gospodarcza organizacji rolników może być prowadzona bezpośrednio przez daną organizację, w tym przez wyodrębniony zakład lub inną jednostkę organizacyjną, albo w drodze posiadania udziału w spółdzielni bądź w spółce cywilnej lub handlowej.
§  12.
Organizacje rolników prowadzą działalność gospodarczą na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych.
§  13.
Organami właściwymi do przeprowadzania lustracji rolniczych zrzeszeń branżowych i związków rolniczych zrzeszeń branżowych nie zrzeszonych w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych są:
1)
dla rolniczych zrzeszeń branżowych - związki rolniczych zrzeszeń branżowych, a jeżeli rolnicze zrzeszenie branżowe nie przystąpiło do takiego związku - właściwy krajowy związek branżowy,
2)
dla związków zrzeszeń branżowych - właściwy krajowy związek branżowy,
3) 3
dla krajowych związków branżowych - właściwy ze względu na ich siedzibę wojewoda.
§  14.
Lustracja rolniczych zrzeszeń branżowych i związków rolniczych zrzeszeń branżowych jest dokonywana przez lustratorów upoważnionych przez organy właściwe do przeprowadzania lustracji.
§  15.
Celem lustracji jest badanie działalności rolniczych zrzeszeń branżowych i ich związków pod względem legalności, celowości, gospodarności i rzetelności.
§  16.
1.
O rozpoczęciu lustracji lustrator jest obowiązany zawiadomić zarząd lustrowanej organizacji.
2.
Do uczestniczenia w lustracji są uprawnieni członkowie organu nadzorczego lustrowanej organizacji.
3.
Lustrator jest uprawniony do przeglądania ksiąg i dokumentów organizacji i sprawdzania jej stanu majątkowego, a pracownicy organizacji są obowiązani do udzielania żądanych wyjaśnień i niezbędnej pomocy.
§  17.
1.
Z czynności lustracyjnych lustrator sporządza protokół, którego odpis składa lustrowanej organizacji.
2.
Wyniki lustracji stanowią podstawę wydania przez organ lustracyjny zaleceń, w których ustala się sposób i termin usunięcia stwierdzonych uchybień.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.
2 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.
3 § 13 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024