Organizacja i zasady pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 7 maja 1983 r.
w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

Na podstawie art. 95 § 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, poz. 228), zwanej dalej "ustawą", zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Zakład poprawczy, zwany dalej "zakładem", jest specjalną placówką wychowawczą o charakterze resocjalizacyjnym, czynną przez cały rok.
§  2.
Zadaniem zakładu jest resocjalizacja nieletnich, zmierzająca do zmiany ich postaw wobec siebie i innych w kierunku społecznie pożądanym, zapewniającym prawidłowy rozwój osobowości, a zwłaszcza kształtowanie pozytywnych zainteresowań, właściwej hierarchii wartości oraz przestrzeganie przyjętych zasad współżycia społecznego.
§  3.
Zadania resocjalizacyjne zakład realizuje przez nauczanie i wychowanie, kształcenie zawodowe, działalność ideowo-wychowawczą organizacji młodzieżowych i społecznych, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, przy współudziale samorządu wychowanków oraz współpracy ze środowiskiem i rodziną nieletniego.
§  4.
Resocjalizację nieletnich realizuje się stosując system wychowawczy zakładu, opracowany i przyjęty przez jego radę pedagogiczną; system ten powinien uwzględniać zasady współczesnej wiedzy pedagogicznej oraz dyscyplin pokrewnych, specyfikę placówki i indywidualne właściwości psychofizyczne wychowanków.
§  5.
Zakład przy wykonywaniu zadań współpracuje z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi, a zwłaszcza ze szkołami, organizacjami młodzieżowymi, zakładami pracy, domami kultury, klubami sportowymi.
§  6.
1. 1
Bezpośredni nadzór administracyjny i pedagogiczny nad zakładami, z zachowaniem uprawnień kuratorów oświaty i z zastrzeżeniem ust. 2, sprawuje Minister Sprawiedliwości osobiście, za pośrednictwem swoich organów oraz wizytatorów Ministerstwa Sprawiedliwości i sądów powszechnych.
2. 2
Bezpośredni nadzór finansowo-gospodarczy nad zakładami sprawują prezesi sądów powszechnych wyznaczonych przez Ministra Sprawiedliwości..
3. 3
Nadzór nad prawidłowym wykonywaniem środka poprawczego sprawuje sędzia rodzinny.
4. 4
Nadzór nad działalnością służby zdrowia w zakładach sprawują właściwe terenowo zespoły opieki zdrowotnej dla ogółu ludności.
5. 5
Nadzór pedagogiczny w zakresie kształcenia i wychowania regulują odrębne przepisy.

Rozdział  2

Przyjmowanie do zakładu.

§  7.
Podstawę przyjęcia nieletniego do zakładu stanowią: prawomocne orzeczenie sądu, nakaz przyjęcia i skierowanie wydane przez organ uprawniony do kierowania.
§  8.
1.
Nieletniego przyjmuje do zakładu dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik pedagogiczny; dyrektor zakładu przeprowadza z nieletnim rozmowę nacechowaną życzliwością, podczas której zapoznaje go z warunkami pobytu, możliwościami kontynuowania nauki oraz z jego obowiązkami i uprawnieniami.
2.
O przyjęciu nieletniego do zakładu dyrektor zawiadamia niezwłocznie sąd wykonujący orzeczenie oraz rodziców (opiekuna) nieletniego, których informuje jednocześnie o zasadach utrzymywania z nieletnim korespondencji, przesyłania mu paczek, pieniędzy i częstotliwości odwiedzania go.
§  9.
1.
Nieletni jest obowiązany przekazać do depozytu zakładu posiadane pieniądze, przedmioty wartościowe, a jeżeli przepisy dotyczące rodzaju zakładu tego wymagają - również ubranie, bieliznę, obuwie i inne przedmioty, których posiadanie jest zabronione.
2.
Przyjęte od nieletniego pieniądze wpłaca się na jego książeczkę oszczędnościową PKO.
§  10.
1.
Po przyjęciu kieruje się nieletniego do izby przejściowej w celu przeprowadzenia zabiegów higienicznosanitarnych i badań lekarskich.
2.
W czasie pobytu w izbie przejściowej kontakt z wychowankiem nawiązują osoby, które będą kierowały procesem jego resocjalizacji.
3.
Pobyt wychowanka w izbie przejściowej powinien być możliwie krótki; w żadnym razie nie może trwać dłużej niż 14 dni.

Rozdział  3

Organizacja i warunki pobytu wychowanków w zakładzie.

§  11.
Porządek dnia i rozkład zajęć w zakładzie ustala dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§  12.
Zakład jest obowiązany tak organizować działalność resocjalizacyjną, aby włączyć wychowanka do aktywnego udziału w zajęciach organizowanych w zakładzie i pozazakładowym środowisku społecznym.
§  13.
Odpowiednio sprawowany nadzór nad wychowankami, całodzienna nad nimi opieka wychowawcza oraz właściwa organizacja zajęć powinny uniemożliwiać samowolne opuszczanie zakładu przez wychowanków.
§  14.
1.
W wypadkach uzasadnionych względami wychowawczymi można dokonać przeszukania osobistego wychowanka lub przedmiotów pozostających w jego dyspozycji, a także pomieszczenia, w którym wychowanek przebywa.
2.
Przeszukanie wychowanka przeprowadza osoba tej samej płci.
§  15.
1.
Wychowankom zakładu zapewnia się odpowiednio do potrzeb odzież, bieliznę, obuwie, materiały, przybory szkolne i podręczniki, sprzęt i środki czystości oraz inne przedmioty codziennego użytku.
2.
Wychowankom zapewnia się całodzienne wyżywienie według ustalonych norm i zasad żywieniowych. Sposób przyrządzania oraz jakość posiłków podlegają kontroli służby zdrowia zakładu. Jeżeli stan zdrowia wychowanka tego wymaga, otrzymuje on wyżywienie według zaleceń lekarza.
3.
Wychowanek może korzystać z własnego ubrania, bielizny i obuwia według zasad ustalonych przez radę pedagogiczną.
§  16.
Wychowankowi w miarę potrzeby umożliwia się dokonywanie zakupów żywności, ubrania, obuwia, bielizny i innych przedmiotów osobistego użytku oraz pokrywanie wydatków na cele kulturalno-oświatowe i sportowe.
§  17.
1.
Wychowanek może otrzymywać paczki, głównie z żywnością, ubraniem, bielizną, obuwiem, książkami lub innymi przedmiotami osobistego użytku.
2.
Paczki doręczane są wychowankowi za pokwitowaniem; w uzasadnionych wypadkach ich zawartość może być poddana kontroli. Znajdujące się w paczkach artykuły żywnościowe nie nadające się do spożycia podlegają zniszczeniu w obecności wychowanka, a przedmioty uznane za niedozwolone do użytku w zakładzie przekazuje się do depozytu.
§  17a. 6
 
1.
Wychowanek otrzymuje na własne wydatki kwoty pieniężne zwane "kieszonkowym", wypłacane ze środków przeznaczonych na utrzymanie zakładu.
2.
Kwoty przeznaczone na wypłatę kieszonkowego nalicza się miesięcznie na wychowanka w wysokości 6% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.
3.
Wysokość kieszonkowego wynosi miesięcznie 2,5% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego w ust. 2.
4.
W przypadkach uzasadnionych trudną sytuacją materialną nieletniego, względami osobistymi lub wychowawczymi kieszonkowe może być wypłacane w innej wysokości niż określona w ust. 3, nie większej jednak niż 10% najniższego wynagrodzenia pracowników określonego w ust. 2.
5.
Wysokość kieszonkowego ustala indywidualnie dla wychowanka dyrektor zakładu.
6.
W przypadku ucieczki nieletniego z zakładu lub nie usprawiedliwionej nieobecności, spowodowanej niezgłoszeniem się w ustalonym terminie z urlopu lub przepustki, nieletni traci prawo do kieszonkowego przez okres trzech miesięcy.
§  18.
Wychowanek może otrzymywać pieniądze od osób, instytucji lub organizacji; otrzymane pieniądze wychowanek jest obowiązany wpłacić na swoją książeczkę oszczędnościową PKO.
§  19.
Zakład zapewnia wychowankom bezpłatną opiekę zdrowotną oraz - w razie potrzeby - leczenie; o wypadkach poważniejszych zachorowań zawiadamia się rodziców (opiekuna) i właściwy sąd rodzinny.
§  20.
1.
Wychowance w okresie ciąży, porodu i po porodzie zapewnia się właściwą opiekę lekarską, świadczoną przez zakłady opieki zdrowotnej. Sytuację macierzyńską uwzględnia się w pracy resocjalizacyjnej, przygotowując wychowankę do prawidłowego pełnienia roli matki.
2.
O stanie ciąży wychowanki i urodzeniu przez nią dziecka dyrektor zakładu zawiadamia właściwy sąd rodzinny oraz jej rodziców (opiekuna).
3.
Zakład udziela wychowance pomocy w umieszczeniu dziecka w instytucji opiekuńczej i w zorganizowaniu opieki nad dzieckiem. Jeżeli wychowanka może zapewnić dziecku właściwą opiekę, a względy resocjalizacyjne nie stoją temu na przeszkodzie, umieszcza się ją poza zakładem.
§  21.
Zakład uniemożliwia wychowankom nabywanie i spożywanie napojów alkoholowych i środków odurzających; zakład prowadzi działalność wychowawczą i uświadamiającą, dotyczącą szkodliwości spożywania alkoholu, środków odurzających i palenia tytoniu.
§  22.
Wychowankom zakładu zapewnia się możliwość utrzymywania kontaktów ze środowiskiem pozazakładowym, a zwłaszcza z rodziną i osobami najbliższymi, w formie korespondencji i wzajemnych odwiedzin. Rodzaj i sposób utrzymywania kontaktów ustala rada pedagogiczna.
§  23.
1.
Korespondencja wychowanka może być kontrolowana przez dyrektora lub upoważnionych przez niego pracowników pedagogicznych. W razie ujawnienia treści, które mogą wpłynąć ujemnie na przebieg resocjalizacji, korespondencji nie doręcza się wychowankowi. Korespondencję zatrzymaną włącza się do akt wychowanka. O zatrzymaniu korespondencji zawiadamia się wychowanka.
2.
Korespondencja wychowanka z urzędami nie podlega zatrzymaniu.
§  24.
1.
Zakład udziela wszechstronnej pomocy wychowankowi w nawiązywaniu kontaktów z rodzicami lub opiekunami bądź innymi osobami wywierającymi na niego pozytywny wpływ wychowawczy.
2.
Pracownicy pedagogiczni powinni udzielać rodzicom lub opiekunom wychowanków wszechstronnych informacji o ich wynikach w nauce i o zachowaniu się oraz ustalać z nimi jednolite zasady postępowania wychowawczego.
3.
Dyrektor zakładu lub osoba przez niego upoważniona może ograniczyć kontakty wychowanka z osobami wywierającymi ujemny wpływ na przebieg procesu resocjalizacji. Ograniczenia te nie dotyczą rodziców (opiekuna) wychowanka.
§  25.
W sprawach związanych z postępowaniem sądowym zapewnia się wychowankowi możliwość kontaktowania się z obrońcą na terenie zakładu, bez udziału innych osób.
§  26.
1.
Wychowankowi, który wykazuje poprawę w zachowaniu, pozytywny stosunek do nauki i pracy oraz postępowaniem swoim daje podstawę do przypuszczenia, że poza zakładem będzie zachowywał się nienagannie i powróci do zakładu w wyznaczonym terminie, może być udzielony urlop w wymiarze do 42 dni w ciągu roku.
2.
W wypadkach uzasadnionych ważnymi względami osobistymi lub rodzinnymi wychowankowi może być udzielone zezwolenie na czasowe opuszczenie zakładu - w każdym czasie.
§  27.
1.
Wychowankom przebywającym w zakładzie umożliwia się spełnianie praktyk religijnych, korzystanie z posług religijnych oraz posiadanie przedmiotów niezbędnych do spełniania tych praktyk.
2.
Sposób i warunki spełniania praktyk religijnych oraz korzystanie z posług religijnych regulują odrębne przepisy.

Rozdział  4

Nagrody i kary dyscyplinarne.

§  28.
W celu wzmocnienia motywacji wychowanków do zachowań pozytywnych stosuje się następujące nagrody:
1)
pochwałę,
2)
pochwałę wobec wszystkich wychowanków,
3)
udział w wycieczkach, obozach, rajdach, organizowanych przez zakład lub przez instytucje państwowe, organizacje młodzieżowe, kluby sportowe i inne organizacje społeczne - dla wyróżniających się wychowanków,
4)
indywidualne korzystanie z rozrywek kulturalnych, oświatowych i sportowych na zewnątrz zakładu,
5)
zezwolenie na rozmowę telefoniczną na koszt zakładu,
6)
przyznanie nagrody rzeczowej lub pieniężnej,
7)
zezwolenie na wykonanie przedmiotu lub usługi w warsztatach szkolnych na potrzeby wychowanka,
8)
podwyższenie wychowankowi wynagrodzenia za pracę,
9)
udzielenie przepustki na indywidualne przebywanie poza terenem zakładu w czasie wolnym od nauki i pracy bez nadzoru wychowawczego,
10)
udzielenie urlopu,
11)
list pochwalny powiadamiający rodziców (opiekuna) nieletniego lub sąd rodzinny wykonujący orzeczenie, o wyróżniającym się zachowaniu wychowanka,
12)
umieszczenie poza zakładem na określony czas, tytułem próby, na mocy art. 90 ustawy,
13)
przedstawienie do warunkowego zwolnienia.
§  29.
1.
Nagrody przyznaje dyrektor zakładu lub upoważniony przez niego pracownik pedagogiczny.
2.
Nagrody wymienione w § 28 pkt 12 i 13 przyznaje dyrektor zakładu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3.
O przyznaniu nagrody dokonuje się adnotacji w aktach wychowanka.
§  30.
1.
Wychowanek, który dopuścił się naruszenia regulaminu, podlega karze dyscyplinarnej.
2.
Karami dyscyplinarnymi są:
1)
upomnienie,
2)
nagana wobec ogółu wychowanków,
3)
zawiadomienie rodziców (opiekuna) o niewłaściwym zachowaniu wychowanka,
4)
cofnięcie udzielonych, a nie zrealizowanych w pełni wszystkich lub niektórych nagród,
5)
pozbawienie możliwości podejmowania pieniędzy z książeczki oszczędnościowej PKO na okres dwóch miesięcy,
6)
pozbawienie lub ograniczenie prawa spotykania się z osobami z zewnątrz; zakaz ten nie dotyczy rodziców (opiekuna),
7)
wstrzymanie przepustek na okres do jednego miesiąca,
8)
zawieszenie prawa do urlopu na okres do trzech miesięcy,
9)
zmniejszenie urlopu przewidzianego w § 26 ust. 1 do 14 dni,
10)
przeniesienie do zakładu dla nieletnich o wzmożonym nadzorze wychowawczym.
3.
O popełnieniu przez wychowanka czynu karalnego dyrektor zakładu zawiadamia niezwłocznie sąd rodzinny wykonujący orzeczenie.
§  31.
1.
Kary dyscyplinarne wymierza dyrektor zakładu lub upoważniony przez niego pracownik pedagogiczny.
2.
Karę przeniesienia do zakładu dla nieletnich o wzmożonym nadzorze wychowawczym stosuje się za zgodą sędziego rodzinnego. W razie konieczności natychmiastowego przeniesienia, decyzja wymaga zatwierdzenia przez sędziego rodzinnego.
§  32.
1.
W sprawie ukarania dyscyplinarnego przeprowadza się postępowanie wyjaśniające; z przebiegu postępowania sporządza się notatkę służbową.
2.
Decyzja o ukaraniu powinna być wydana na piśmie i zawierać: określenie przewinienia dyscyplinarnego, rodzaj kary i jej uzasadnienie. Decyzję o ukaraniu podaje się do wiadomości ukaranego i włącza się do jego akt.
3.
Zażalenia na decyzję o rozpatrzeniu sprawy w trybie dyscyplinarnym, o której mowa w art. 91 § 1 ustawy, wychowanek składa za pośrednictwem dyrektora zakładu; dyrektor zakładu niezwłocznie przekazuje zażalenie sędziemu rodzinnemu sprawującemu nadzór nad zakładem.
4.
W stosunku do wychowanka, który przeprosił osobę pokrzywdzoną oraz naprawił wyrządzoną szkodę, można odstąpić od wymierzenia lub wykonania kary dyscyplinarnej.
§  33.
1.
Kary dyscyplinarne mogą być stosowane tylko indywidualnie.
2.
Za jedno przewinienie, a także za kilka przewinień rozpatrywanych łącznie, wymierza się jedną karę dyscyplinarną.
§  34.
Wykonanie kary dyscyplinarnej może być zawieszone na okres 3 miesięcy lub kara może być darowana w części lub w całości, jeżeli uzasadnia to przypuszczenie, że zachowanie wychowanka mimo niewykonania kary ulegnie poprawie. Jeżeli w okresie zawieszenia kary nieletni sprawuje się nienagannie, zawieszona kara zostaje darowana.
§  35.
Nie należy wymierzać tego samego rodzaju kary dyscyplinarnej ponownie w taki sposób, aby stanowiła ona przedłużenie kary wymierzonej poprzednio.

Rozdział  5

Przenoszenie wychowanka do innego zakładu.

§  36.
1.
Przeniesienie wychowanka do innego zakładu tego samego rodzaju może nastąpić ze względu na brak w danym zakładzie odpowiedniej szkoły, kierunku szkolenia zawodowego, a także ze względów wychowawczych.
2.
Przeniesienie może nastąpić na wniosek dyrektora zakładu, na prośbę wychowanka lub jego rodziców (opiekuna).
§  37.
Przeniesienie wychowanka do innego rodzaju zakładu, niż określił sąd rodzinny w orzeczeniu o umieszczeniu nieletniego w zakładzie, oraz przeniesienie wychowanka do zakładu dla nieletnich o wzmożonym nadzorze wychowawczym może nastąpić za zgodą sędziego rodzinnego. W razie konieczności natychmiastowego przeniesienia wychowanka do zakładu o wzmożonym nadzorze wychowawczym, przeniesienie wymaga zatwierdzenia przez sędziego rodzinnego.
§  38.
1.
Do wniosku o przeniesienie wychowanka do innego zakładu należy załączyć opinię psychologa i pedagoga społecznego, a do wniosku o przeniesienie do zakładu dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości lub do zakładu dla nieletnich o wzmożonym nadzorze wychowawczym - także opinię psychiatry.
2.
Zakładowi, do którego wychowanek zostaje przeniesiony, przekazuje się jego akta osobowe i depozyty.
§  39.
Wychowanek, wobec którego podjęto decyzję o przeniesieniu, powinien być poddany badaniom lekarskim w celu ustalenia, czy stan jego zdrowia pozwala na przeniesienie.
§  40.
1.
O przeniesieniu wychowanka do innego zakładu dyrektor zawiadamia niezwłocznie sąd rodzinny i rodziców (opiekuna) nieletniego.
2.
Szczegółowe zasady i tryb kierowania wychowanków do zakładów oraz ich przenoszenia regulują odrębne przepisy.

Rozdział  6

Umieszczenie poza zakładem.

§  41.
Dyrektor zakładu w porozumieniu z radą pedagogiczną może umieścić wychowanka na czas określony poza zakładem w trybie art. 90 ustawy, jeżeli przemawiają za tym względy resocjalizacyjne lub zdrowotne.
§  42.
1.
Wychowanek może być umieszczony w instytucji państwowej lub u osób, które dają rękojmię właściwego oddziaływania wychowawczego, a także skierowany do uspołecznionego zakładu pracy w celu wykonywania pracy.
2.
Jeżeli wychowanek został umieszczony poza zakładem na terenie innego województwa, dyrektor zwraca się do sądu rodzinnego, właściwego ze względu na miejsce pobytu wychowanka, o wyznaczenie kuratora w celu udzielenia pomocy w sprawowaniu właściwego nadzoru.
§  43.
Jeżeli zachowanie wychowanka poza zakładem jest niezgodne z ustalonymi wobec niego obowiązkami, a w szczególności wychowanek zachowuje się nagannie, nie uczy się lub nie pracuje, dyrektor zakładu w porozumieniu z radą pedagogiczną może w każdej chwili cofnąć decyzję o umieszczeniu poza zakładem.

Rozdział  7

Zwalnianie wychowanka z zakładu.

§  44.
Zwolnienie wychowanka z zakładu następuje w wypadkach przewidzianych w ustawie.
§  45.
W razie warunkowego zwolnienia wychowanka, gdy powrót jego do środowiska rodzinnego nie byłby pożądany, dyrektor współdziała z sądem rodzinnym w przygotowaniu mu odpowiedniego środowiska zastępczego.
§  46.
1.
W okresie poprzedzającym zwolnienie zakład ułatwia wychowankowi zakup ubrania, bielizny, obuwia i innych niezbędnych przedmiotów z jego własnych funduszów.
2.
Jeżeli zwalniany wychowanek nie posiada własnych pieniędzy i nie może uzyskać potrzebnej pomocy od rodziców (opiekuna), dyrektor udziela mu pomocy finansowej.
3.
Zakład ustala także rodzaj i zakres pomocy, jakiej wychowanek będzie potrzebował po zwolnieniu z zakładu: wniosek w tej sprawie przekazuje się do właściwego sądu rodzinnego.
§  47.
O dacie zwolnienia wychowanka zakład zawiadamia rodziców (opiekuna) nieletniego w odpowiednim terminie i w uzasadnionych wypadkach prosi o ich przybycie w dniu zwolnienia w celu przekazania im wychowanka.
§  48.
1.
Zwalnianemu wychowankowi należy wydać tymczasowe zaświadczenie tożsamości lub dowód osobisty, świadectwo szkolne, dokumenty ukończenia lub przebiegu nauki szkolnej, pieniądze i inne przedmioty stanowiące jego własność. Wychowanek wymagający leczenia otrzymuje również odpowiednie świadectwo lekarskie.
2.
Jeżeli wychowankowi nie mogą być wydane pieniądze i przedmioty będące jego własnością, przesyła się je na adres rodziców (opiekuna), a w uzasadnionych wypadkach - na adres wskazany przez wychowanka.
3.
Przed zwolnieniem wychowanka odbiera się od niego przedmioty będące własnością zakładu, przydzielone mu uprzednio do używania.

Rozdział  8

Struktura organizacyjna i pracownicy zakładu.

§  49.
Zakład prowadzi:
1)
szkołę (szkoły),
2)
warsztaty szkolne (gospodarstwo pomocnicze),
3)
internat,
4)
inne służby zapewniające realizację zadań zakładu.
§  50.
1.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań resocjalizacyjnych zakład powinien posiadać przede wszystkim:
1)
sale lekcyjne (pracownie przedmiotowe) z zapleczem na środki dydaktyczne,
2)
pomieszczenia warsztatowe wyposażone w maszyny, urządzenia i narzędzia odpowiednie do kierunków prowadzonego szkolenia zawodowego,
3)
pomieszczenia mieszkalne, rekreacyjne i higieniczno-sanitarne, wyposażone w sprzęt i meble o charakterze domowym i wystroju sprzyjającym kształtowaniu kulturalnych i estetycznych potrzeb i nawyków wychowanków,
4)
salę gimnastyczną,
5)
bibliotekę z czytelnią,
6)
inne pomieszczenia.
2.
W otoczeniu zakładu powinny znajdować się odpowiednie tereny i urządzenia zapewniające możliwość prowadzenia różnorodnych zajęć rekreacyjnych i sportowych.
§  51.
1.
W zakładzie zatrudnia się:
1)
pracowników pedagogicznych (nauczycieli, wychowawców, psychologa, pedagoga społecznego),
2)
pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi,
3)
pracowników służby zdrowia,
4)
pracowników gospodarstwa pomocniczego.
2.
Liczbę pracowników, ich kwalifikacje oraz warunki tworzenia stanowisk regulują odrębne przepisy.
§  52.
1.
Każdy pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko, powinien brać czynny udział w resocjalizacji nieletnich.
2.
W stosunku do wychowanków pracownik zakładu powinien być życzliwy, wykazywać gotowość niesienia im pomocy, wpajać zasady dyscypliny i oddziaływać wychowawczo przykładem osobistym.
§  53. 7
 
1.
Dyrektora zakładu powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości.
2.
Powołanie może być poprzedzone konkursem ogłoszonym przez Ministra Sprawiedliwości. Regulamin konkursu na dyrektorów zakładów poprawczych stanowi załącznik do rozporządzenia.
3.
Do powoływania i odwoływania dyrektora zakładu poprawczego mają zastosowanie przepisy art. 68-72 Kodeksu pracy.
4.
Dyrektor organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników, tworzy właściwą atmosferę pracy jako ich przełożony, a także zapewnia warunki niezbędne do realizacji zadań zakładu i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności placówki.
5.
Dyrektor zakładu w szczególności:
1)
zapewnia opiekę wychowankom oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego nieletnich przez optymalne oddziaływanie resocjalizacyjne,
2)
współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z radą pedagogiczną i samorządem wychowanków, jeżeli został utworzony,
3)
realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
4)
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zakładu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
5)
organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą zakładu,
6)
sprawuje nadzór pedagogiczny,
7)
jest kierownikiem zakładu pracy dla pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników zakładu i z tego tytułu:
a)
zatrudnia w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych oraz zawiera umowy o pracę z innymi pracownikami zakładu,
b)
przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom zakładu,
c)
jest uprawniony, dla dobra nieletniego, do zawieszania w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,
d)
występuje - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i innych pracowników zakładu,
e)
rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami pedagogicznymi i innymi pracownikami zakładu, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
8)
reprezentuje zakład na zewnątrz,
9)
pełni inne obowiązki i realizuje uprawnienia wynikające z przepisów odrębnych.
§  54.
1.
Rada pedagogiczna jest organem powołanym do ustalania, opracowywania i rozstrzygania, w granicach swoich kompetencji, zagadnień resocjalizacyjnych w zakładzie.
2.
Skład rady pedagogicznej oraz szczegółowy zakres jej uprawnień regulują odrębne przepisy.
§  55.
1.
Organem doradczym dyrektora zakładu przy podejmowaniu bieżących istotnych decyzji, nie zastrzeżonych dla rady pedagogicznej, jest zespół kierowniczy.
2.
W skład zespołu kierowniczego wchodzą:
1)
zastępca dyrektora,
2)
dyrektor szkoły (szkół),
3)
kierownik warsztatów szkolnych,
4)
kierownik internatu.
3.
Dyrektor zakładu w razie potrzeby może zaprosić do udziału w pracach zespołu kierowniczego przedstawicieli organizacji politycznych i społecznych działających w zakładzie.

Rozdział  9

Kształcenie ogólne i zawodowe wychowanków.

§  56.
1.
Zakład organizuje kształcenie ogólne i zawodowe wychowanków, z zastosowaniem form i metod uwzględniających ich potrzeby i możliwości psychofizyczne.
2.
Kształcenie ogólne i zawodowe prowadzone jest zgodnie z obowiązującymi programami szkół podstawowych i zawodowych, programami szkolenia kursowego i rzemieślniczego.
3.
Dla wychowanków z zaburzeniami rozwojowymi i opóźnionych w nauce prowadzi się zajęcia korekcyjno-wyrównawcze.
§  57.
Wychowankom zachowującym się poprawnie i rokującym osiąganie dobrych wyników w nauce umożliwia się uczęszczanie do szkół poza zakładem.
§  58.
1.
Podstawę przyjęcia wychowanka do odpowiedniej klasy stanowi świadectwo szkolne lub arkusz ocen ze szkoły, do której wychowanek poprzednio uczęszczał. W razie braku odpowiednich dokumentów szkolnych i po wyczerpaniu wszystkich możliwości ich uzyskania, zespół rady pedagogicznej, opierając się na egzaminie sprawdzającym wiadomości i umiejętności ucznia, może zakwalifikować go do odpowiedniej klasy. Protokół egzaminu i uchwała rady pedagogicznej stanowią podstawę do założenia nowej dokumentacji szkolnej.
2.
W szkole zakładu w wyjątkowych wypadkach może być przeprowadzona śródroczna promocja uczniów do klas programowo wyższych, jeżeli uczniowie ci opanowali w stopniu dostatecznym materiał programowy i rokują uzupełnienie w bieżącym roku szkolnym materiału nauczania klasy programowo wyższej.
3.
Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na składanie egzaminu z zakresu danej klasy lub szkoły przez wychowanka, który został zwolniony z zakładu przed ukończeniem roku szkolnego.
§  59.
1.
Przy wyborze kierunku szkolenia należy uwzględniać stan zdrowia, uzdolnienia, zainteresowania i predyspozycje psychofizyczne wychowanka.
2.
W toku praktycznej nauki zawodu należy kształtować u wychowanka właściwy stosunek do pracy oraz rozwijać zainteresowanie wykonywanym zawodem.
§  60.
Praktyczną naukę zawodu organizuje się w warsztatach szkolnych zakładu, w uspołecznionych zakładach pracy lub zakładach rzemieślniczych.
§  61.
1.
Przed dopuszczeniem wychowanka do pracy oraz w trakcie jej wykonywania należy zapoznać go z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obsługą maszyn i urządzeń.
2.
U wychowanków należy kształtować nawyki dokładnego wykonywania przydzielonej pracy, przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dbałości o porządek w miejscu pracy oraz o stan obsługiwanych maszyn i przydzielonego sprzętu.
§  62.
Wychowankowi, który ukończył w zakładzie daną szkołę, klasę lub szkolenie zawodowe, zakład wydaje świadectwo szkolne lub zaświadczenie - bez zaznaczenia, że uzyskał je w zakładzie poprawczym.
§  63.
1.
Za wykonaną pracę o charakterze produkcyjnym, a także za uzyskane efekty pracy podczas zajęć szkolenia praktycznego, wychowankowie otrzymują wynagrodzenie.
2.
Zasady wynagradzania wychowanków regulują odrębne przepisy.
3.
Za prace porządkowe i obsługowe na rzecz zakładu oraz prace społeczne wychowankowie nie otrzymują wynagrodzenia.

Rozdział  10

Praca wychowawcza w internacie.

§  64.
1.
Praca wychowawcza w internacie organizowana jest w czasie wolnym od nauki w szkole i zajęć w warsztatach szkolnych; zmierza ona do zmiany niewłaściwych postaw moralnych i nieprawidłowo ukształtowanej hierarchii wartości, do wyrobienia u wychowanków poczucia odpowiedzialności oraz rozwijania i kształtowania w nich wartościowych zainteresowań.
2.
Zajęcia w internacie prowadzi się w grupach wychowawczych, w zespołach zainteresowań i grupach terapeutycznych; kryteria tworzenia grup i zespołów określa rada pedagogiczna.
3.
Internat prowadzi ponadto pracę wychowawczą przez właściwie zorganizowaną działalność samorządu wychowanków i organizacji młodzieżowych. Zasady organizacyjne samorządu wychowanków określa rada pedagogiczna.
§  65.
Internat zapewnia wychowankom opiekę i nadzór w czasie wolnym od nauki i pracy oraz w porze nocnej, odpowiednie warunki bytowe, rekreację i wypoczynek.

Rozdział  11

Rodzaje zakładów.

§  66.
1.
Tworzy się następujące rodzaje zakładów poprawczych:
1)
zakłady dla nieletnich zdemoralizowanych w mniejszym stopniu, prowadzące pracę wychowawczą w środowisku otwartym,
2)
zakłady dla nieletnich wymagających bezpośredniego nadzoru wychowawczego,
3)
zakłady o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich zdemoralizowanych w wysokim stopniu,
4)
zakłady dla nieletnich upośledzonych umysłowo, stosujące oddziaływanie resocjalizacyjno-rewalidacyjne,
5)
zakłady dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości, zapewniające wzmożoną opiekę psychoterapeutyczną.
2.
Mogą być również tworzone inne rodzaje zakładów lub filie zakładów, jeśli wymagają tego względy resocjalizacyjne i potrzeby społeczne.
§  67.
Zakłady wymienione w § 66 stosują przepisy rozdziałów 1-10, 13 i 14, z uwzględnieniem zmian określonych w rozdziale 12.

Rozdział  12

Specyfika zakładów.

§  68.
1.
W zakładach dla nieletnich zdemoralizowanych w mniejszym stopniu, prowadzących pracę wychowawczą w środowisku otwartym, organizuje się:
1)
kształcenie ogólne i zawodowe poza zakładem w szkołach i zakładach pracy, stosownie do predyspozycji psychofizycznych i zainteresowań wychowanków,
2)
zatrudnienie wychowanków mających kwalifikacje zawodowe w miejscowych zakładach pracy,
3)
w czasie wolnym od nauki i pracy zajęcia o charakterze kulturalnym, oświatowym, sportowym, rekreacyjnym poza zakładem w zakresie ustalonym przez radę pedagogiczną.
2.
W zakładach, o których mowa w ust. 1, wychowankowie mają prawo:
1)
korzystać z ubrania, bielizny, obuwia oraz innych przedmiotów osobistego użytku, stanowiących ich własność,
2)
za zgodą dyrektora lub osoby upoważnionej przyjmować w zakładzie osoby najbliższe i kolegów,
3)
prowadzić korespondencję bez kontroli,
4)
dysponować własnymi pieniędzmi - w porozumieniu z wychowawcą.
§  69.
1.
W zakładach dla nieletnich wymagających bezpośredniego nadzoru wychowawczego prowadzi się nauczanie ogólnokształcące i zawodowe, a zatrudnienie odbywa się w zasadzie na terenie zakładu.
2.
Dyrektor zakładu (ust. 1) może wyrazić zgodę na uczęszczanie wychowanków do szkoły poza zakładem, a także na naukę zawodu i zatrudnienie w uspołecznionych i rzemieślniczych zakładach pracy, jeżeli jest to uzasadnione względami wychowawczymi i szkoleniowymi.
3.
Zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się w zakładzie i poza zakładem pod stałym nadzorem pracowników zakładu.
§  70.
1.
W zakładach o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich zdemoralizowanych w wysokim stopniu umieszcza się nieletnich, którzy ukończyli 16 lat, a w wyjątkowych wypadkach 15 lat.
2.
Resocjalizacja wychowanków odbywa się w warunkach zwiększonej dyscypliny, ze szczególnym uwzględnieniem zasady indywidualizacji w oddziaływaniu wychowawczym. Nauczanie, szkolenie zawodowe, zatrudnienie, a także zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się w zakładzie.
3.
Dla wychowanków wykazujących poprawę w zachowaniu mogą być organizowane zajęcia poza zakładem; zajęcia te są prowadzone pod bezpośrednim nadzorem pracowników zakładu.
4.
Na terenie zakładu wychowanek nie może korzystać z własnego ubrania, bielizny i obuwia, chyba że wymagają tego względy zdrowotne.
5.
Wychowanek może tylko raz w miesiącu otrzymać paczkę od osób najbliższych.
6.
Dyrektor może udzielić wychowankowi urlopu jedynie na okres 21 dni w roku - po co najmniej 3-miesięcznym pobycie wychowanka w tym zakładzie.
7.
Dyrektor poza karami wymienionymi w § 30 ust. 1 pkt 1-9 może stosować zakaz korzystania przez wychowanka z rozrywek kulturalno-oświatowych na okres do 3 miesięcy.
§  71.
W zakładach dla nieletnich upośledzonych umysłowo, stosujących oddziaływanie resocjalizacyjno-rewalidacyjne, zadania dydaktyczno-wychowawcze realizuje się z zastosowaniem form i metod pracy z młodzieżą upośledzoną umysłowo i niedostosowaną społecznie. Kształcenie ogólne i zawodowe prowadzi się zgodnie z programami nauczania młodzieży upośledzonej umysłowo.
§  72.
W zakładach dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości, zapewniających wzmożoną opiekę psychoterapeutyczną:
1)
zmierza się do przywrócenia wychowankom umiejętności normalnego współżycia społecznego oraz koryguje się i zapobiega pogłębianiu się patologicznych cech osobowości - przez stosowanie odpowiednich metod i środków wychowawczych i leczniczych,
2)
stosuje się w szerszym zakresie terapię zajęciową na podstawie indywidualnych programów resocjalizacyjnych,
3)
zwalnia się wychowanka w wypadkach uzasadnionych stanem jego zdrowia od niektórych bądź wszystkich zajęć szkolnych, szkolenia zawodowego lub innych zajęć, określając jednocześnie czynności, które w tym czasie powinien wykonywać,
4)
doboru zajęć dokonuje się pod kątem łagodzenia napięć emocjonalnych, wpływania na poprawę stanu psychicznego wychowanków oraz wyzwalania ich aktywności i inicjatywy w kierunku działań społecznie użytecznych i podnoszenia kultury życia codziennego,
5)
przy stosowaniu kar dyscyplinarnych zasięga się porady lekarza psychiatry i psychologa.
§  73.
1.
Liczba wychowanków w grupach wychowawczych i oddziałach (klasach) szkolnych wynosi:
1)
w zakładach dla nieletnich zdemoralizowanych w mniejszym stopniu, prowadzących pracę wychowawczą w środowisku otwartym - 15-18 wychowanków,
2)
w zakładach dla nieletnich wymagających bezpośredniego nadzoru wychowawczego - 12-15 wychowanków,
3)
w zakładach dla nieletnich upośledzonych umysłowo, stosujących oddziaływanie resocjalizacyjno-rewalidacyjne - 8-12 wychowanków,
4)
w zakładach dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości oraz w zakładach o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich w wysokim stopniu zdemoralizowania - 6-10 wychowanków.
2.
Zajęcia praktyczne w warsztatach szkolnych organizuje się w grupach liczących w zasadzie połowę liczebności oddziałów (klas) szkolnych.

Rozdział  13

Bezpieczeństwo zakładu.

§  74.
Prawo wstępu na teren zakładu, poza pracownikami w nim zatrudnionymi, mają osoby sprawujące nadzór nad zakładem oraz osoby uprawnione.
§  75.
1.
O ucieczce wychowanka z zakładu i jego powrocie lub doprowadzeniu dyrektor lub osoba przez niego upoważniona zawiadamia niezwłocznie miejscową jednostkę Milicji Obywatelskiej, właściwy sąd rodzinny oraz rodziców (opiekuna) nieletniego.
2. 8
O zbiorowej ucieczce wychowanków lub innym nadzwyczajnym wydarzeniu w zakładzie zawiadamia się niezwłocznie dyrektora Departamentu Sądów i Notariatu.
§  76.
1.
W razie agresywnego zachowania się wychowanka, które może spowodować zagrożenie dla jego życia lub zdrowia albo życia i zdrowia innych osób bądź wyrządzić poważne szkody materialne, wychowanka umieszcza się w izbie izolacyjnej na czas nie dłuższy niż 24 godziny.
2. 9
Decyzję o umieszczeniu wychowanka w izbie izolacyjnej lub zastosowaniu wobec niego innych środków bezpieczeństwa podejmuje dyrektor zawiadamiając o tym dyrektora Departamentu Sądów i Notariatu.
3.
Rodzaj innych środków bezpieczeństwa oraz tryb i zasady ich stosowania regulują odrębne przepisy.

Rozdział  14

Przepisy końcowe.

§  77.
Obowiązki pracowników zakładu oraz zasady organizacji pracy resocjalizacyjnej określają odrębne przepisy.
§  78.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 listopada 1951 r. - Tymczasowy regulamin zakładów poprawczych (Dz. U. z 1951 r. Nr 67, poz. 468 i z 1955 r. Nr 4, poz. 26).
§  79.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 10

REGULAMIN KONKURSU NA DYREKTORÓW ZAKŁADÓW POPRAWCZYCH

§  1.
Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego zarządza Minister Sprawiedliwości, zwany dalej "organizatorem konkursu".
§  2.
Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego , zwanego dalej "zakładem", organizuje się przez:
1)
ogłoszenie konkursu w danym zakładzie, innych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych, w kuratorium oświaty, wyższych uczelniach, środkach masowego przekazu,
2)
ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów,
3)
określenie terminu i miejsca posiedzenia komisji konkursowej,
4)
podanie wymagań, jakim powinni odpowiadać kandydaci.
§  3.
Organizator konkursu powołuje komisję konkursową w składzie:
1)
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel kuratora oświaty,
3)
dwaj przedstawiciele rady pedagogicznej zakładu,
4)
dwaj przedstawiciele nadzoru pedagogicznego Ministra Sprawiedliwości,
5)
po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych działąjacych w placówce.

Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.

§  4.
Ustala się następujące wymagania wobec kandydata na stanowisko dyrektora:
1)
minimum 5-letni staż pracy pedagogicznejw pełnym wymiarze zajęć,
2)
posiadanie kwalifikacji nauczycielskich określonych w odrębnych przepisach,
3)
do udziału w konkursie nie mogą być dopuszczone osoby, wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne lub które w okresie ostatnich trzech lat przed ogłoszeniem konkursu zostały ukarane karami dyscyplinarnymi, a także odwołane z funkcji kierowniczych w związku z nieprawidłową realizacją powierzonych im zadań.
§  5.
Kandydat na dyrektora składa organizatorowi konkursu następujące dokumenty:
1)
pisemnie opracowany model placówki resocjalizacyjnej,
2)
kwestionariusz osobowy ze zdjęciem,
3)
życiorys uwzględniający przebieg pracy pedagogicznej i osiągnięcia zawodowe,
4)
odpisy dyplomów potwierdzających kwalifikacje pedagogiczne i osiągnięcia zawodowe,
5)
opinie zakładu pracy z ostatnich 3 lat,
6)
zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.
§  6.
Organizator konkursu na prośbę kandydata umożliwia mu zapoznanie się z działalnością zakładu.
§  7.
Konkurs przeprowadza się również w przypadku zgłoszenia się jednego kandydata.
§  8.
Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej powinno nastąpić nie później niż 14 dnia od daty zamknięcia listy przyjmowania zgłoszeń kandydatów na dyrektora zakładu.
§  9.
Konkurs przebiega w dwóch etapach:
1)
etap pierwszy - sprawdzenie warunków formalnych oraz wstępna ocena merytoryczna złożonej oferty; o dopuszczeniu kandydata do drugiego etapu decyduje komisja w głosowaniu jawnym; w przypadku równej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje przewodniczący komisji,
2)
drugi etap - rozmowa z kandydatem na temat funkcjonowania i rozwoju zakładu, zainteresowań zawodowych i dotychczasowych osiągnięć.
§  10.
Na posiedzeniu końcowym komisja konkursowa wyłania w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, kandydata na stanowisko dyrektora.
§  11.
Jeżeli w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania ponownie równej liczby głosów, przewodniczący komisji przedstawia obu kandydatów organizatorowi konkursu.
§  12.
Komisja bezpośrednio po zakończeniu konkursu informuje zainteresowanych o jego wyniku.
§  13.
Z przebiegu konkursu sporządza się protokół, który po zakończeniu pracy komisji podpisują jej członkowie.
§  14.
1.
Kandydat może w ciągu 3 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu wnieść sprzeciw od decyzji komisji do organizatora konkursu.
2.
O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje organizator konkursu. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 21 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uzwględnieniem.
3.
Decyzja organu rozpatrującego sprzeciw jest ostateczna.
§  15.
Przewodniczący komisji konkursowej przekazuje organizatorowi konkursu wyniki konkursu i dokumentację z jego przebiegu, wraz z wnioskiem o powierzenie funkcji dyrektora zakładu.
1 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r.
2 § 6 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r.
3 § 6 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r
4 § 6 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r
5 § 6 ust. 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r
6 § 17a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 lutego 1995 r. (Dz.U.95.19.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1995 r.
7 § 53:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 lutego 1995 r. (Dz.U.95.19.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1995 r.

8 § 75 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r
9 § 76 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r
10 Załącznik:

- dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 lutego 1995 r. (Dz.U.95.19.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1995 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024