Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 7 maja 1983 r.
w sprawie trybu powoływania, składu i szczegółowego zakresu działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Komisje do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi:
1)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, zwane dalej "komisjami wojewódzkimi" - powołują wojewodowie oraz prezydenci miast stopnia wojewódzkiego,
2)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia podstawowego, zwane dalej "komisjami terenowymi" - powołują prezydenci miast stopnia podstawowego; naczelnicy miast, dzielnic, gmin oraz miast i gmin.
2.
Organy administracji państwowej, o których mowa w ust. 1, ustalają skład komisji, regulamin określający szczegółowo tryb ich działania oraz preliminarz wydatków komisji.
3.
W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego mogą w ramach współdziałania powoływać komisje wspólne dla obszaru sąsiadujących ze sobą dwóch lub więcej gmin oraz miasta i gmin.
§  2.
1.
W skład komisji wojewódzkich wchodzą:
1)
jako przewodniczący wicewojewoda (wiceprezydent miasta stopnia wojewódzkiego),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele zarządu wojewódzkiego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego, zarządu wojewódzkiego Towarzystwa Trzeźwości Transportowców oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutki,
c)
przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy jednostek organizacyjnych urzędu wojewódzkiego (urzędu miasta) do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, zdrowia i opieki społecznej, oświaty i wychowania, spraw społeczno-administracyjnych oraz zatrudnienia i spraw socjalnych.
2.
W skład komisji terenowej wchodzą:
1)
jako przewodniczący prezydent miasta, naczelnik miasta, dzielnicy, gminy, miasta i gminy lub osoba zastępująca prezydenta (naczelnika),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości oraz przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele miejskiego, gminnego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutkom,
c)
przedstawiciel właściwej terenowo jednostki Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy komórek organizacyjnych urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, spraw społeczno-administracyjnych, oświaty i wychowania oraz zatrudnienia.
3.
W skład komisji wymienionych w ust. 1 i 2 mogą wchodzić również przedstawiciele sądu, innych organów i instytucji, zakładów pracy oraz organizacji politycznych i społecznych.
§  3.
Do zadań komisji wojewódzkich należy w szczególności:
1)
przygotowywanie do planów społeczno-gospodarczych wniosków dotyczących:
a)
tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania napojów alkoholowych,
b)
działalności wychowawczej i informacyjnej,
c)
ograniczenia dostępności alkoholu,
d)
leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu,
e)
zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania napojów alkoholowych i ich usuwania,
2)
inicjowanie przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
3)
współdziałanie i popieranie działalności terenowych organów administracji państwowej i organizacji społecznych w zakresie krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz udzielanie im pomocy,
4)
opiniowanie projektów dotyczących liczby miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu sprzedaży w miastach i gminach województwa,
5)
projektowanie zakresu i sposobu wykorzystywania środków funduszu przeciwalkoholowego,
6)
ocena działań podejmowanych przez terenowe organy administracji państwowej, zakłady pracy i organizacje społeczne oraz przygotowywanie wniosków w tym zakresie.
§  4.
Do zadań komisji terenowych należą odpowiednio sprawy wymienione w § 3, a ponadto:
1)
współdziałanie z terenowymi organami administracji państwowej i organizacjami społecznymi, a także organami samorządu mieszkańców w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
2)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących wprowadzenia regulaminowego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych,
3)
ocena działalności izb wytrzeźwień oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
4)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i rozmów w sprawach osób nadużywających alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
5)
kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego osób, które w związku z nadużywaniem napojów alkoholowych powodują rozkład pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny,
6)
kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
7)
udzielanie pomocy kuratorom sądowym wykonującym nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu na podstawie orzeczenia sądowego.
§  5.
Komisje rozpatrują sprawy na posiedzeniach w obecności przynajmniej połowy liczby członków. O przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz rozmów, o których mowa w § 4 pkt 4, komisja rozstrzyga w składzie co najmniej trzyosobowym.
§  6.
Przewodniczący komisji mogą zapraszać do udziału w pracach komisji osoby nie będące ich członkami.
§  7.
Komisja terenowa może upoważnić osoby nie będące ich członkami do przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz wykonywania czynności przygotowawczych, związanych z działalnością komisji. Osoby te mogą brać udział w posiedzeniach komisji. Zakres wywiadu środowiskowego ustala komisja.
§  8.
W celu realizacji swych zadań komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, w szczególności od jednostek Milicji Obywatelskiej, izby wytrzeźwień oraz zakładów pracy.
§  9.
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają obsługę biurową oraz inne środki niezbędne do działania komisji.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 kwietnia 1961 r. w sprawie komisji społeczno-lekarskich do spraw przymusowego leczenia alkoholików (Dz. U. Nr 22, poz. 109).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 1983 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.25.107

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.
Data aktu: 07/05/1983
Data ogłoszenia: 12/05/1983
Data wejścia w życie: 13/05/1983