Ustawa budżetowa na rok 1983.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1983
z dnia 29 grudnia 1982 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości

2.484.497.704 tys. zł

z tego:

1)
wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 1.799.339.762 tys. zł
2)
wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 59.178.806 tys. zł
3)
składki na ubezpieczenia społeczne 115.054.900 tys. zł
4)
wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 15.159.246 tys. zł
5)
wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru

sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego

i obrony narodowej 15.798.530 tys. zł

6)
podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 26.340.700 tys. zł
7)
podatki i opłaty od ludności 20.006.800 tys. zł
8)
pozostałe dochody 81.018.960 tys. zł
9)
lokata w budżecie pozostałości środków Państwowego Funduszu

Aktywizacji Zawodowej 30.000.000 tys. zł

10)
dochody nie rozdzielone na poszczególne działy, tytuły

i województwa 322.600.000 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 2.635.857.550 tys. zł

z tego:

1)
finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 1.071.309.106 tys. zł
2)
nauka 28.029.597 tys. zł
3)
oświata i wychowanie 233.470.789 tys. zł
4)
kultura i sztuka 38.410.503 tys. zł
5)
ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura fizyczna i sport

oraz turystyka i wypoczynek 263.762.015 tys. zł

6)
ubezpieczenia społeczne 296.074.240 tys. zł
7)
obrona narodowa 191.119.053 tys. zł
8)
administracja, wymiar sprawiedliwości, prokuratura i bezpieczeństwo

publiczne 123.374.946 tys. zł

9)
pozostałe wydatki bieżące 19.051.236 tys. zł
10)
wydatki celowe nie rozdzielone na działy i województwa 28.711.487 tys. zł
11)
wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 317.544.578 tys. zł
12)
rezerwa Rady Ministrów 25.000.000 tys. zł
3.
Niedobór budżetu wynosi 151.359.846 tys. zł.
4.
Upoważnia się Ministra Finansów do zaciągnięcia w Narodowym Banku Polskim kredytu na pokrycie niedoboru budżetu.
5.
Jeżeli przebieg realizacji budżetu Państwa wskazywałby na przekroczenie niedoboru, o którym mowa w ust. 3, Rada Ministrów podejmie działania zmierzające do wygospodarowania odpowiednich dochodów oraz wdrożenia stosownych programów oszczędnościowych w zakresie wydatków budżetowych. W tym wypadku upoważnia się Radę Ministrów także do dokonania zmiany wielkości środków wyrównawczych dla budżetów terenowych.
Art.  2.

Ustala się w zakresie budżetu centralnego:

dochody w wysokości 2.321.913.961 tys. zł

wydatki w wysokości 2.473.273.807 tys. zł

w tym:

rezerwę Rady Ministrów w wysokości 25.000.000 tys. zł

zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.

Art.  3.
1.
Ustala się w zakresie budżetów terenowych na 1983 r.:
-
udziały w dochodach budżetu centralnego ustalane w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej towarów i usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej w wysokości 250.286.454 tys. zł
-
dotacje celowe w wysokości 159.529.209 tys. zł

w tym:

dotacja celowa na inwestycje w wysokości 123.208.400 tys. zł

-
dotacje wyrównawcze w wysokości 30.236.258 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 2.

2.
Kwoty dochodów własnych budżetów terenowych z części podatku od płac stanowiące podstawę do rozliczeń, o których mowa w art. 9 ust. 2 lub w ust. 3, określone są w załączniku nr 3.
3.
Minister Finansów ustali zasady naliczania udziałów oraz przekazywania z budżetu centralnego dotacji, o których mowa w ust. 1.
Art.  4.
1.
Ustala się dla przedsiębiorstw państwowych i organizacji spółdzielczych ogólną kwotę dotacji przedmiotowych na finansowanie produkcji wyrobów i świadczenia usług sprzedawanych odbiorcom krajowym w wysokości 441.078 mln zł.
2.
Upoważnia się Radę Ministrów do zwiększenia kwoty określonej w ust. 1 w ramach ogólnej kwoty wydatków ustalonych w niniejszej ustawie.
3.
Rada Ministrów określi grupy wyrobów i usług dotowanych z budżetu.
4.
Minister Finansów ustali stawki dotacji do wyrobów i usług, o których mowa w ust. 3, oraz dokona w odpowiednich częściach budżetu zmiany kwot dotacji, dostosowując je do ogólnej kwoty określonej w ust. 1.
Art.  5.
1.
Dodatkowe kredyty zwiększające ogólną kwotę wydatków ustalonych w niniejszej ustawie mogą być uchwalone przez Sejm.
2.
Przeniesienia kredytów między częściami i działami budżetu centralnego mogą być dokonywane z rezerw budżetowych oraz w wypadkach przewidzianych w art. 4 ust. 2 i art. 18.
Art.  6.

Ustala się etaty:

-
dla administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
-
dla administracji państwowej objętej budżetami terenowymi,

zgodnie z załącznikiem nr 4.

Art.  7.
1.
Dochodami własnymi budżetów terenowych są:
1)
wpłaty przedsiębiorstw terenowych, spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy i Biura Handlu Zagranicznego Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego "Locum", z wyłączeniem podatku od płac oraz innych wpłat, które z mocy odrębnych przepisów stanowią dochody budżetu centralnego,
2)
opłaty za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podporządkowane radom narodowym oraz pobierane przez te jednostki i urzędy terenowych organów administracji państwowej dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym, z wyjątkiem opłat za świadczenia społecznych zakładów służby zdrowia udzielane cudzoziemcom dewizowym i dochodów ze sprzedaży administrowanych przez Narodowy Bank Polski depozytów rzeczowych, stanowiących dochód budżetu centralnego.
3)
wpłaty podporządkowanych radom narodowym zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych oraz jednostek budżetowych w zakresie działalności finansowanej w formie środków specjalnych,
4)
wpływy z grzywien i kar orzeczonych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, w postępowaniu karnym skarbowym oraz w szczególnych postępowaniach administracyjnych, w których organami orzekającymi są terenowe organy administracji państwowej lub wojewódzkie (miejskie w miastach stopnia wojewódzkiego) komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej.
2.
Dochodami własnymi budżetów terenowych stopnia podstawowego, poza dochodami wymienionymi w ust. 1, są:
1)
podatek od nieruchomości od jednostek gospodarczych; podatek pobierany jest według miejsca położenia nieruchomości,
2)
podatek gruntowy, z wyjątkiem części podlegającej przekazaniu na Fundusz Rozwoju Rolnictwa,
3)
wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi oraz opłaty: melioracyjne, elektryfikacyjne i za budowę urządzeń wodnych,
4)
podatki obrotowy i dochodowy od osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem podatków od osób fizycznych i prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą oraz od zagranicznych podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność gospodarczą na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
5)
podatki: od wynagrodzeń, wyrównawczy, od spadków i darowizn oraz podatki i opłaty pobierane na podstawie przepisów o niektórych podatkach i opłatach terenowych,
6)
opłata skarbowa,
7)
inne opłaty, poza wymienionymi w pkt 3, 5 i 6, pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane radom narodowym stopnia podstawowego i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego,
8)
podatek dochodowy od banków spółdzielczych,
9)
podatek scalony od kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i innych jednostek organizacyjnych zrzeszonych w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
10)
podatki od organizacji społecznych innych niż jednostki spółdzielcze i kółka rolnicze, z wyjątkiem podatku od płac,
11)
podatek scalony i inne wpłaty pobierane od spółek wodnych i ich związków, z wyjątkiem podatku od płac,
12)
wpływy ze spłat zaległości zniesionych podatków oraz należności z nimi zrównanych, jeżeli stanowiły dochody budżetów terenowych przed ich zniesieniem.
3.
Dochodami własnymi budżetów województw, poza dochodami wymienionymi w ust. 1, są:
1)
wpłaty 70% podatku od płac,
2)
wpłaty z zysku powszechnych kas oszczędności w wysokości 0,5% stanu wkładów oszczędnościowych zgromadzonych na koniec roku,
3)
podatek obrotowy od przedsiębiorstw prowadzących gry losowe, rozliczających się z budżetami terenowymi,
4)
inne opłaty, poza wymienionymi w ust. 1 pkt 2, pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane wojewódzkim radom narodowym i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
4.
Dochodami budżetów województw są również udziały w dochodach budżetu centralnego ustalane w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej towarów i usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej objęte planem centralnym i terenowym.
5.
Wojewódzka rada narodowa może ustalać udziały lub wpłaty wyrównawcze:
1)
budżetów terenowych stopnia podstawowego w dochodach wymienionych w ust. 3 pkt 1-3 oraz w ust. 4,
2)
budżetu wojewódzkiego w dochodach budżetów terenowych stopnia podstawowego.
6.
Jeżeli w miastach stopnia wojewódzkiego pobór niektórych dochodów skoncentrowany jest w jednym organie podatkowym, rada narodowa tego miasta może ustalić udziały w tych dochodach budżetów innych dzielnic oraz budżetu miasta stopnia wojewódzkiego.
7.
W wypadku gdy pobór podatków i opłat z obszaru działania kilku jednostek administracyjnych stopnia podstawowego jest skoncentrowany w jednej z tych jednostek, organ pobierający przekazuje pobrane kwoty na dochód właściwych budżetów terenowych. Wojewódzka rada narodowa może ustanowić zasadę rozliczeń pobranych podatków i opłat w formie odpowiednich udziałów poszczególnych jednostek administracyjnych w pobranych kwotach.
Art.  8.

Dochody budżetowe nie będące dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.

Art.  9.
1.
Minister Finansów ustali dla budżetów województw w terminie do dnia 31 stycznia 1983 r. wysokość stawek procentowych dochodów, o których mowa w art. 7 ust. 4, oraz zasady pobierania tych dochodów.
2.
W wypadku nieosiągnięcia dochodów, o których mowa w art. 7 ust. 4, w kwotach ustalonych w załączniku nr 2 oraz dochodów własnych z tytułu części podatku od płac określonych w załączniku nr 3, Minister Finansów wyrówna z budżetu centralnego powstały niedobór do wysokości 99% tych kwot.
3.
W wypadku osiągnięcia dochodów ze źródeł określonych w art. 7 ust. 4 oraz dochodów własnych z tytułu części podatku od płac w kwotach wyższych niż ustalono w załączniku nr 2 i 3, nadwyżka w granicach 1% tych kwot pozostaje w budżecie terenowym.
Art.  10.
1.
Terenowe organy administracji państwowej wprowadzą w uchwalonych budżetach terenowych zmiany wynikające z ustawy budżetowej.
2.
Kwoty określone w załączniku nr 2 i 3 są dla budżetów województw wiążące.
3.
Kwoty dotacji celowych na inwestycje, innych dotacji celowych i dotacji wyrównawczych, udziałów w dochodach własnych budżetów terenowych oraz kwoty wpłat wyrównawczych wynikające z uchwał budżetowych wojewódzkich rad narodowych są wiążące dla budżetów terenowych stopnia podstawowego.
4.
W budżetach terenowych źródłem pokrycia wydatków może być również nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych, z uwzględnieniem przepisu art. 14 ust. 1.
5.
Decyzje w sprawie zmian, o których mowa w ust. 1, powinny być przedłożone radom narodowym na najbliższej sesji.
Art.  11.

W budżetach terenowych tworzy się rezerwę budżetową na wydatki nieprzewidziane w wysokości nie niższej niż 0,5% kwoty wydatków bieżących.

Art.  12.
1.
Terenowe organy administracji państwowej obowiązane są czuwać bieżąco nad zachowaniem równowagi budżetowej, zapewniać terminową realizację dochodów oraz zapobiegać wydatkom, które przekraczałyby kwotę osiągniętych dochodów i środków terenowego funduszu zasobowego.
2.
Minister Finansów, w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego, ustali częstotliwość bankowej kontroli zachowania równowagi budżetów terenowych.
Art.  13.
1.
W wypadku uruchomienia obiektów i urządzeń w terminie późniejszym niż planowano, środki przewidziane w budżetach terenowych na 1983 r. na realizację zadań w tych obiektach i urządzeniach podlegają odpowiedniemu zmniejszeniu, a kwota, o którą zmniejsza się środki, podlega przekazaniu do końca grudnia 1983 r. do budżetu centralnego.
2.
Rodzaje obiektów (urządzeń) i zasady rozliczeń, o których mowa w ust. 1, określi Minister Finansów.
Art.  14.
1.
Z nadwyżki budżetu terenowego osiągniętej w 1982 r.:
1)
zwraca się do budżetu centralnego środki z tytułu nie wykorzystanych dotacji celowych, z wyjątkiem dotacji celowej na remonty bieżące prywatnych domów czynszowych, która pozostaje do wykorzystania w roku 1983 zgodnie z jej przeznaczeniem,
2)
dokonuje się odpisu na terenowy fundusz zasobowy w wysokości czwartej części zrealizowanych ponadplanowych dochodów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2.
2.
Rady narodowe dysponują pozostałą częścią nadwyżki budżetu terenowego, przeznaczając ją na finansowanie dodatkowych potrzeb gospodarczych, socjalnych i kulturalnych oraz innych potrzeb terenowych.
Art.  15.
1.
Terenowy fundusz zasobowy stanowi rezerwę kasową budżetu terenowego i brany jest pod uwagę przy okresowym sprawdzaniu zachowania równowagi budżetowej.
2.
Wysokość funduszu zasobowego w relacji procentowej do wydatków bieżących ustala rada narodowa.
3.
Terenowy fundusz zasobowy może być przeznaczony na:
1)
pokrycie niedoboru budżetu terenowego na koniec roku,
2)
pierwsze wyposażenie przedsiębiorstw terenowych i zakładów (brygad) remontowo-budowlanych oraz pokrycie niedoborów środków obrotowych tych jednostek,
3)
udzielanie zwrotnych zasiłków kasowych zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.
4.
Fundusz zasobowy województwa może być przeznaczony ponadto na udzielanie w ciągu roku zwrotnych zasiłków kasowych budżetom terenowym stopnia podstawowego oraz na pokrycie niedoborów tych budżetów, jeżeli nie mogą one być wyrównane z ich funduszów zasobowych.
5.
Rada Narodowa może ustalić dolną granicę funduszu zasobowego w relacji do wydatków bieżących, poniżej której poziom funduszu nie może być zmniejszany.
6.
O przeznaczeniu terenowego funduszu zasobowego na pokrycie niedoborów budżetowych oraz na cele określone w ust. 3 pkt 2 decyduje właściwa rada narodowa, a o udzieleniu z tego funduszu zwrotnych zasiłków kasowych - terenowy organ administracji państwowej.
Art.  16.

Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji państwowej informacji o zmianach w budżecie.

Art.  17.

Naruszeniem dyscypliny budżetowej, oprócz wypadków określonych w art. 84 ust. 2 Prawa budżetowego, jest:

1)
nierzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, składanie nierzetelnych sprawozdań finansowych lub nieterminowe składanie tych sprawozdań,
2)
utrzymywanie nadmiernych lub niezagospodarowanie zbędnych zapasów,
3)
przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie finansowym jednostek i zakładów budżetowych,
4)
niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i jednostki budżetowe w zakresie działalności finansowanej w formie środków specjalnych.
Art.  18.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
dokonywania odpowiednich przeliczeń i przeniesień dochodów i wydatków budżetu centralnego oraz udziałów dotacji i wpłat części podatku od płac określonych dla województw w załączniku nr 2 i 3 w wypadkach wprowadzenia w ciągu roku budżetowego zmian:
-
organizacyjnych,
-
cen, taryf, kursów walut i płac,
-
zasad opodatkowania,
-
zasad systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych,
2)
przenoszenia dochodów nie rozdzielonych w budżecie centralnym do poszczególnych części tego budżetu, stosownie do kształtowania się sytuacji i wyników finansowych jednostek gospodarki uspołecznionej,
3)
zmniejszenia lub zwiększenia kredytów budżetowych w wyniku weryfikacji skutków zmian cen, taryf i kursów walut,

jeżeli nie spowoduje to zwiększenia ogólnej kwoty kredytów ustalonych w niniejszej ustawie, z równoczesnym podaniem dokonanych przeniesień do wiadomości właściwych komisji sejmowych oraz Najwyższej Izby Kontroli.

2.
Upoważnia się Ministra Finansów do zmniejszania lub zwiększania - w wypadku zmian organizacyjnych - liczby etatów naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwości i prokuratury.
Art.  19.

Rada Ministrów określi inwestycje centralne, które mogą być finansowane z kredytu pomimo stwierdzenia przez bank niewystarczalności środków funduszu rozwoju przedsiębiorstwa na spłatę tego kredytu, jeżeli przedsiębiorstwa te uzyskają gwarancję Ministra Finansów, że po zakończeniu tych inwestycji otrzymają pomoc z budżetu w spłacie rat kredytu.

Art.  20.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)
zmniejszenia lub zwiększenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku ze zmianą opodatkowania podatkiem od nieruchomości od jednostek gospodarczych w wypadku istotnych zmian w strukturze terytorialnej wpływów z tego podatku,
2)
zmniejszenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku z podziałem na województwa nie rozdzielonej kwoty dochodów z tytułu wpływów podatkowych od gospodarki nie uspołecznionej i od ludności.
Art.  21.
1.
Uspołecznione jednostki gospodarcze rozliczają z budżetem centralnym 50% wyników przeszacowania zapasów surowców, materiałów, produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych i towarów (z zastrzeżeniem ust. 2) w związku ze zmianą cen urzędowych i regulowanych. Minister Finansów może określić rodzaje zapasów, które nie podlegają przeszacowaniu i rozliczaniu z budżetem.
2.
Uspołecznione jednostki handlowe rozliczają z budżetem centralnym 70% wyników przeszacowania zapasów w związku ze zmianą cen towarów, na które są ustalane ceny urzędowe i regulowane.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów, w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług, do określenia listy towarów sprzedawanych po cenach umownych, których skutki przeszacowania zapasów w wyniku zmiany cen podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym, w wysokości określonej w ust. 2.
4.
Minister Finansów określi szczegółowe zasady i tryb rozliczeń z budżetem, o których mowa w ust. 1-3.
5.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej, z tym że zakres, zasady i tryb rozliczeń z budżetem określi Minister Finansów w drodze rozporządzenia.
Art.  22.

Upoważnia się Ministra Finansów, na wniosek właściwego ministra, do ustanawiania dysponentami głównymi kredytów budżetowych jednostek organizacyjnych wykonujących wyodrębnione zadania w ramach określonej części budżetu centralnego.

Art.  23.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe i ich zrzeszenia, z wyjątkiem banków i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, organizacje spółdzielcze i ich związki, organizacje społeczne w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz spółki tworzone przez te jednostki organizacyjne dokonują wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej z tytułu obciążenia przyrostu kwoty wynagrodzeń wypłacanych w ciężar kosztów 1983 r. w stosunku do kwoty wynagrodzeń wypłaconych w 1982 r. oraz z tytułu obciążenia kwoty nagród i premii wypłacanych z zysku do podziału.
2.
Środki wydatkowane na przyrost kwoty wynagrodzeń wypłacanych w ciężar kosztów działalności w 1983 r. w stosunku do 1982 r. podlegają obciążeniu na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej według następującej skali:
Lp. Przyrost wynagrodzeń Stawka obciążenia kwoty przyrostu wynagrodzeń w %
A. Do poziomu określonego wskaźnikiem przyrostu wynagrodzeń wolnego od obciążeń 0
B. Procent przyrostu wynagrodzeń ponad przyrost wolny od obciążeń:
1. do 1% 25
2. ponad 1 do 2% 50
3. ponad 2 do 3% 75
4. ponad 3 do 4% 100
5. ponad 4 do 5% 200
6. ponad 5%

i każdy następny procent

300
3.
Obciążenie, o którym mowa w ust. 1, płacone jest z zysku do podziału pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy.
4.
Obciążenie, o którym mowa w ust. 1, płatne jest także wówczas, gdy jednostka gospodarcza poniosła stratę.
5.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe zasady i tryb obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej, w szczególności wskaźnik przyrostu wynagrodzeń wolnych od obciążeń w zależności od tempa wzrostu produkcji (usług). Rada Ministrów określi także mierniki produkcji lub usług, a w wyjątkowych wypadkach również obciążenia na rzecz Funduszu w zależności od przyrostu przeciętnych wynagrodzeń.
6.
Wynagrodzenia z tytułu nagród i premii wypłacanych z funduszu załogi, a w jednostkach nie tworzących tego funduszu - z zysku do podziału, podlegają obciążeniu na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej według następującej skali:
Lp. Kwota wypłat nagród i premii w stosunku do kwoty wynagrodzeń wypłacanych w ciężar kosztów działalności w 1982 r. Stawka obciążenia w %
1 do 7% 0
2 ponad 7 do 8% 200
3 ponad 8% i każdy następny procent 300
7.
Rada Ministrów może wprowadzać ulgi w obciążeniach na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
8.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów określi składniki wynagrodzeń podlegające wyłączeniu od podstawy obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
Art.  24.

Z nadwyżki dochodów nad wydatkami wynikającej z rocznego rozliczenia dochodów Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej w 1983 r. pozostawia się rezerwę środków na pokrycie wydatków 1984 r., stanowiącą nie więcej niż 25% planowanych wydatków na 1983 r. Pozostała część środków tego funduszu stanowi lokatę w budżecie Państwa.

Art.  25.

Minister Finansów może zmienić stawki podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej, jeżeli zajdzie potrzeba zmiany cen spowodowana sytuacją rynkową bądź uzasadnionym wzrostem kosztów produkcji oraz w wypadkach osiągania przez te jednostki wysokich zysków nie związanych z efektywnością gospodarowania.

Art.  26.

Przy obliczaniu podatku dochodowego za 1983 r. stawka podatku dochodowego w przedziale rentowności ponad 25% do 50% wynosi 80%, zaś w przedziale rentowności ponad 50% wynosi 90%. W tych przedziałach rentowności nie stosuje się stawek podatku dochodowego określonych w skali, o której mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 7, poz. 55).

Art.  27.

Zobowiązuje się państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa rolne do uiszczania świadczeń pieniężnych z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i wodami stojącymi według stawek i zasad obowiązujących w roku gospodarczym 1981/82.

Art.  28.

Z zysku Narodowego Banku Polskiego osiągniętego w 1983 r. nie uzupełnia się funduszu statutowego NBP.

Art.  29.
1.
Przepisy ustawy dotyczące:
1)
wojewódzkich rad narodowych stosuje się również do rad narodowych miast stopnia wojewódzkiego,
2)
wojewodów stosuje się również do prezydentów miast stopnia wojewódzkiego.
2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)
budżetach terenowych stopnia podstawowego - rozumie się przez to budżety miast, dzielnic i gmin (miast i gmin),
2)
jednostkach gospodarczych - rozumie się przez to jednostki wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 7, poz. 55).
Art.  30.

W 1983 r. nie stosuje się art. 5 ust. 2 pkt 1 w zakresie budżetów terenowych, art. 16-21, art. 39 ust. 4, art. 43 ust. 1 pkt 2 w zakresie podziału budżetu terenowego na części, art. 43 ust. 2, art. 50 pkt 1, art. 57, art. 59 ust. 1, art. 61, art. 63, art. 67 ust. 1 w zakresie przeniesień kredytów między częściami oraz art. 75-78 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Art.  31.
1.
Do czasu wejścia w życie ustawy o Państwowym Funduszu Aktywizacji Zawodowej obciążenia na ten Fundusz jednostki, o których mowa w art. 23 ust. 1, przekazują na istniejący Fundusz Aktywizacji Zawodowej.
2.
Spółdzielnie inwalidów i zakłady szkoleniowo-produkcyjne Polskiego Związku Głuchych przekazują kwoty obciążenia, o którym mowa w art. 23 ust. 1, na właściwe scentralizowane fundusze ochrony pracy, utworzone przez centralne związki spółdzielcze i Polski Związek Głuchych.
3.
Ze środków Funduszu Aktywizacji Zawodowej finansowane są potrzeby jednostek gospodarczych zobowiązanych do dokonywania wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej, z wyjątkiem jednostek określonych w ust. 2.
4.
Z Funduszu Aktywizacji Zawodowej finansuje się także dotacje podmiotowe dla przedsiębiorstw państwowych oraz organizacji spółdzielczych i ich związków, jeżeli zajdzie konieczność:
1)
czasowego wstrzymania produkcji lub
2)
zmiany struktury zatrudnienia i produkcji w wyniku trwałego wstrzymania dotychczasowej produkcji.

Zasady i tryb finansowania określą Minister Finansów oraz Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.

5.
Przepisy art. 1 ust. 1 pkt 9 oraz art. 24 stosuje się. odpowiednio do zasad dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
Art.  32.

W ustawie z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 15 w ust. 1 wyraz "przeciętnych" skreśla się,
2)
w art. 44 ust. 1 oraz oznaczenie ust. 2 skreśla się; w przepisie tym liczbę "1981 zastępuje się liczbą "1982".
Art.  33.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1983 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1-4

(pominięte)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024