Przyjęcie załącznika E.6 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r., dotyczącego odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 23 lutego 1982 r.
o przyjęciu załącznika E.6 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r., dotyczącego odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 12 ustęp 4 Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 12, poz. 38), wszedł w życie w stosunku do Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dnia 28 grudnia 1981 r. załącznik E.6 dotyczący odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

(Tekst załącznika E.6 zawiera załącznik do niniejszego numeru)

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK E.6

dotyczący odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Wstęp

Ustawodawstwo krajowe większości państw zawiera postanowienia dopuszczające warunkowe zwolnienie od cła przywozowego i podatków ciążących na towarach przeznaczonych do powrotnego wywozu po poddaniu ich przetworzeniu, przerobowi lub naprawie. Postanowienia te regulują postępowanie celne, określane jako odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Głównym celem tego postępowania celnego jest stworzenie możliwości przedsiębiorstwom krajowym oferowania swoich wyrobów lub usług na rynki zagraniczne po cenach konkurencyjnych i tym samym zapewnienie większych możliwości zatrudnienia krajowej siły roboczej.

Odprawa warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu może być jednak uzależniona od tego, aby proponowane operacje były korzystne dla gospodarki narodowej i nie były sprzeczne z interesami krajowych producentów towarów identycznych lub podobnych do towarów zgłoszonych do odprawy warunkowej.

Ogólna zasadą jest, iż odprawa warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu pociąga za sobą całkowite warunkowe zwolnienie od cła przywozowego i podatków. Cło przywozowe i podatki mogą być jednak pobrane od odpadków powstających w takcie przetworzenia lub przerobu.

Ustawodawstwo krajowe stawia zazwyczaj wymaganie, aby towary wywożone były uzyskiwane z towarów przywożonych.

W niektórych jednak wypadkach może być wyrażona zgoda na użycie towarów ekwiwalentnych w stosunku do towarów odprawionych warunkowo jako przeznaczonych do przetworzenia (zwanych dalej ekwiwalentami).

W ramach odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia można udzielić zwolnień do cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów zużytych w procesie produkcji towarów będących przedmiotem wywozu, mimo że nie są one faktycznie w tych towarach zawarte.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a)
określenie "odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu" oznacza postępowanie celne, w ramach którego pewne towary mogą być przywożone na terytorium celne z warunkowym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków; takie towary powinny bezwzględnie być przeznaczone do powrotnego wywozu w określonym czasie po poddaniu ich przetworzeniu, przerobowi lub naprawie;
b)
określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, nie obejmujące jednak opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;
c)
określenie "wyroby kompensujące" oznacza wyroby uzyskane w trakcie lub w wyniku przetworzenia, przerobu lub naprawy towarów odprawionych warunkowo;
d)
określenie "kontrola celna" oznacza środki podejmowane w celu zapewnienia przestrzegania ustaw i zarządzeń, za których przestrzeganie odpowiedzialna jest administracja celna;
e)
określenie "zabezpieczenie" oznacza środki zapewniające wykonanie zobowiązań na rzecz administracji celnej. Zabezpieczenie określone jest jako "ryczałtowe", gdy gwarantuje wykonanie zobowiązań wynikających z wielu operacji;
f)
określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasada

Norma

1. 
Odprawę celną warunkową towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Zakres stosowania

Norma

2. 
Przypadki, w których może być stosowana odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu, i wymagania, jakie powinny być przy tym spełnione, określa ustawodawstwo krajowe.

Uwagi

1.
Okoliczności, w jakich zezwala się na odprawę celną warunkową towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu, mogą być ustalone ogólnie i (lub) szczegółowo.
2.
Można zwolnić od cła takie towary, jak katalizatory, przyspieszacze lub opóźniacze reakcji chemicznych, które, użyte w celu uzyskania wyrobów kompensujących, całkowicie lub częściowo się zużywają, nie wchodząc faktycznie w skład tych wyrobów. Takie zwolnienia mogą być udzielane jedynie w razie, gdy wyroby kompensujące są wywożone. Nie odnosi się to jednak do takich prostych środków pomocniczych produkcji, jak smary.
3.
Prawo do czasowego przywozu towarów w celu ich przetworzenia może być uzależnione od warunku, aby proponowana operacja przetworzenia została uznana przez właściwe władze za korzystną dla gospodarki narodowej.
4.
Prawo do czasowego przywozu towarów w celu ich przetworzenia może być zastrzeżone dla osób mających siedzibę w obszarze celnym.
5.
Operacje dopuszczane w ramach czasowego przywozu towarów w celu ich przetworzenia mogą być dokonywane w miejscach określanych jako składy przetwarzania.

W takich wypadkach mogą być przyjmowane następujące ustalenia:

- wymagania co do lokalizacji i rozplanowania składów przetwarzania są określane przez właściwe władze;

- dopuszcza się przeznaczenie określonej części wyrobów kompensujących na użytek krajowy;

- kontrola towarów użytych do przetworzenia i wyrobów kompensujących jest z zasady przeprowadzana na miejscu.

Norma

3. 
Towary odprawione warunkowo, przeznaczone do przetworzenia, wolne są od wszelkich ceł przywozowych i podatków. Jednakże cła przywozowe i podatki mogą być pobrane od odpadów powstałych w trakcie przerobu lub przetworzenia towarów odprawionych warunkowo w celu przetworzenia, jeżeli nie są one powrotnie wywożone lub traktowane w taki sposób, aby nie przedstawiały wartości handlowej.

Uwagi

1.
Ustawodawstwo krajowe może przewidywać, że odpady przedstawiające wartość handlową będą klasyfikowane w taryfie celnej na podstawie własnego opisu taryfowego lub też na podstawie opisu taryfowego towarów, z których je uzyskano.
2.
Ustawodawstwo krajowe może przewidywać niepobieranie ceł i podatków od odpadów w określonym limicie procentowym lub też od odpadów o charakterze nie nadających się do odzysku czy bezużytecznych.

Norma

4. 
Odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu nie jest ograniczona tylko do towarów przywożonych bezpośrednio z zagranicy, lecz może być stosowana również do towarów w tranzycie celnym lub do towarów wysyłanych z magazynu celnego, z portu wolnocłowego albo ze strefy wolnocłowej.

Zalecenie

praktyczne

5. 
Odprawę celną warunkową towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu stosuje się niezależnie od kraju pochodzenia towarów, kraju przywozu bądź kraju przeznaczenia towarów.

Norma

6. 
Prawo do dokonania odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu nie powinno być ograniczone do właściciela przywożonych towarów.

Zalecenie

praktyczne

7. 
W odniesieniu do towarów przeznaczonych do przerobu w kraju przywozu, dostarczonych przez osobę zagraniczną w ramach realizacji kontraktu z tą osobą, odprawa celna warunkowa nie powinna być uzależniona od warunku, aby towary będące ekwiwalentem towarów przywożonych nie były dostępne na terytorium celnym, na które dokonany jest przywóz.

Zalecenie

praktyczne

8. 
Nie należy stosować jako warunku odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu możliwości ich identyfikacji w wyrobach kompensujących, jeżeli identyfikacja takich towarów może być dokonana przez kontrolę celną w trakcie operacji przetworzenia lub jeżeli postępowanie kończy się wywozem towarów uzyskanych przez przerób towarów identycznych w opisie, jakości i charakterystykach technicznych z towarami sprowadzonymi na warunkach odprawy celnej warunkowej.

Odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu

a) Formalności poprzedzające udzielanie zezwolenia na odprawę celną warunkową towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Norma

9. 
Przypadki, w których wymagane jest wcześniejsze zezwolenie na odprawę celną warunkową, oraz organy upoważnione do udzielania takiego zezwolenia określa ustawodawstwo krajowe.

Zalecenie

praktyczne

10. 
Osobom dokonującym regularnie i na znaczną skalę odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu w jednym lub kilku urzędach celnych na danym obszarze celnym należy udzielać generalnego zezwolenia na dokonanie takich operacji.

Norma

11. 
W razie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przerobu lub naprawy właściwe władze ustalają stopę wydajności operacji na podstawie fizycznych warunków, w jakich jest ona dokonywana. Opis, jakość i ilość poszczególnych wyrobów kompensujących zostaną wyspecyfikowane przy ustaleniu tej stopy.

Zalecenie

praktyczne

12. 
Gdy operacje przetworzenia:

- dotyczą towarów, których charakterystyki są dostatecznie stałe;

- są zazwyczaj przeprowadzane w ściśle określonych warunkach technicznych oraz

- pozwalają na uzyskanie wyrobów kompensujących o stałej jakości,

właściwe władze ustalają standardowe stopy wydajności dla takich operacji.

b) Zgłoszenie towarów do odprawy celnej warunkowej przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Norma

13. 
Ustawodawstwo krajowe określa warunki, w jakich towary przeznaczone do przetworzenia powinny być zgłoszone do odprawy celnej warunkowej we właściwym urzędzie celnym, oraz warunki, w jakich powinno być przestawiane zgłoszenie celne.

Zalecenie

praktyczne

14. 
Formularze stosowane przy odprawie celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia powinny być ujednolicone ze zgłoszeniem celnym towarów podlegających odprawie ostatecznej.

c) Zabezpieczenie

Norma

15. 
Formę zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu określa ustawodawstwo krajowe lub też ustala administracja celna zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

Zalecenie

praktyczne

16. 
Wybór dopuszczalnej formy zabezpieczenia pozostawia się wnioskującemu.

Norma

17. 
Administracja celna określa, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, wysokość zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Zalecenie

praktyczne

18. 
Wysokość zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu nie powinna przekraczać kwoty cła przywozowego i podatków, od których towary zostały warunkowo zwolnione.

Uwaga

To zalecenie praktyczne nie zabrania ustalania wysokości zabezpieczenia według jednej stawki celnej, jeżeli towary objęte są wieloma różnymi pozycjami taryfy.

Norma

19. 
Osobom dokonującym regularnie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu w jednym lub kilku urzędach celnych na danym obszarze celnym zezwala się na składanie zabezpieczenia zryczałtowanego.

Zalecenie

praktyczne

20. 
Administracja celna powinna rezygnować z żądania zabezpieczenia w razie uznania, że przysługujące jej należności mogą być zabezpieczone w inny sposób.

d) Kontrola towarów

Zalecenie

praktyczne

21. 
Na żądanie przywożącego, jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna w miarę możliwości zezwalać na przeprowadzenie kontroli towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu, podlegających odprawie celnej warunkowej, poza miejscem urzędowania, przy czym koszty kontroli ponosi przywożący.

e) Stwierdzenie tożsamości towarów

Norma

22. 
Wymagania dotyczące stwierdzenia tożsamości towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu, odprawianych warunkowo, są ustanawiane przez administrację celną, z uwzględnieniem rodzaju towarów, rodzaju operacji, jaka ma być przeprowadzona, oraz wielkości transakcji.

Uwaga

W celu stwierdzenia tożsamości towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu, odprawionych warunkowo, administracja celna powinna umieszczać oznakowania celne (zamknięcia celne, plomby, znaki perforowane itd.) wyłącznie w wypadkach, gdy towarów nie można łatwo zidentyfikować na podstawie plomb zagranicznych, ocechowania, numerów, opisu towarów lub rysunków technicznych czy fotografii lub próbek i innych znaków trwale na nich umieszczonych. Władze celne mogą również zażądać wglądu do księgowości przywożącego.

Pozostawienie towarów na obszarze celnym

Norma

23. 
Okres ważności odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu ustala się dla każdego wypadku, uwzględniając czas niezbędny do dokonania operacji przetworzenia aż do górnej granicy czasu, jeśli jest ona przewidziana dla danego wypadku w ustwodawstwie krajowym.

Zalecenie

praktyczne

24. 
Na wniosek osoby zainteresowanej i jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna przedłużyć pierwotnie ustalony okres ważności odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Norma

25. 
Na żądanie administracji celnej osoby dokonujące odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu powinny sporządzić dokumentację, na podstawie której możliwe jest ustalenie sposobu użycia tych towarów.

Norma

26. 
Administracja celna ma prawo żądania od każdej osoby, której udzielono zezwolenia na stosowanie tego postanowienia celnego, przedstawienia na miejscu do kontroli w każdym momencie, kiedy żądanie takie zostanie zgłoszone, towarów odprawionych warunkowo, przeznaczonych do przetworzenia, a także wyrobów kompensujących.

Zalecenie

praktyczne

27. 
Właściwe władze powinny zezwalać, aby część operacji przetwarzających dokonana była przez osobę inną niż osoba, która dokonała odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia, bez konieczności przekazywania prawa własności tych towarów, pod warunkiem jednak, że osoba, która dokonała odprawy celnej warunkowej, będzie przez cały czas trwania operacji odpowiedzialna wobec administracji celnej za zgodność z warunkami, pod którymi zostało wydane zezwolenie na dokonanie odprawy celnej warunkowej.

Zalecenie

praktyczne

28. 
Należy zapewnić możliwość kontynuacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu w razie przejścia prawa własności tych towarów, a także wyrobów kompensujących na rzecz osoby trzeciej, pod warunkiem, że osoba ta przejmie na siebie zobowiązania podjęte przez przywożącego.

Zakończenie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu

Norma

29. 
Ustawodawstwo krajowe określa warunki, w jakich wyroby kompensujące powinny być zgłoszone do odprawy celnej warunkowej we właściwym urzędzie celnym, oraz warunki, w jakich powinno być przedstawione zgłoszenie celne.

Uwaga

Ustawodawstwo krajowe może przewidywać, aby zgłoszenie celne zawierało szczegółowe dane niezbędne do zakończenia odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia, w odniesieniu do towarów użytych w trakcie uszlachetnienia.

a) Powrotny wywóz

Norma

30. 
Należy zapewnić możliwość powrotnego wywozu towarów przeznaczonych do przetworzenia, odprawionych warunkowo przez urząd celny inny niż ten, przez który zostały przywiezione.

Norma

31. 
Należy zapewnić możliwość powrotnego wywozu towarów przeznaczonych do przetworzenia, odprawionych warunkowo w całości lub partiami.

Zalecenie

praktyczne

32. 
Na żądanie przywożącego, jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna w miarę możliwości zezwalać na przeprowadzenie poza miejscem urzędowania kontroli wyrobów kompensujących, przeznaczonych do powrotnego wywozu, przy czym koszty takiej kontroli ponosi wywożący.

Norma

33. 
Na żądanie osoby zainteresowanej administracja celna powinna zezwolić na likwidację odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia poprzez ich powrotny wywóz w stanie, w jakim zostały przywiezione.

Norma

34. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia przez umieszenie wyrobów kompensujących w porcie wolnocłowym lub strefie wolnocłowej.

b) Inne sposoby dysponowania towarami

Zalecenie

praktyczne

35. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia przez złożenie wyrobów kompensujących w magazynie celnym w celu ich późniejszego wywozu lub innej właściwej dyspozycji.

Zalecenie

praktyczne

36. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia przez umieszczenie wyrobów kompensujących w tranzycie celnym w celu ich późniejszego wywozu lub innej właściwej dyspozycji.

Norma

37. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia przez odprawę ostateczną towarów przywożonych lub wyrobów kompensujących pod warunkiem spełnienia wymagań i formalności stosowanych w takich wypadkach.

Norma

38. 
Ustawodawstwo krajowe określa czas, jaki należy wziąć pod uwagę przy określaniu wartości i ilości towarów zgłoszonych do odprawy ostatecznej, oraz wysokość cła przywozowego i podatków ciążących na towarach.

Uwaga

W razie zgłoszenia do odprawy ostatecznej wyrobów kompensujących, które zostały wysłane za granicę w celu dodatkowego przetworzenia, przy ustalaniu cła przywozowego i podatków ciążących na towarze można uwzględniać, obok cła przywozowego i podatków ciążących na towarach początkowo użytych, różnicę między:

a) sumą cła przywozowego i podatków, które ciążyłyby na towarze powrotnie przywożonym po dokonaniu dodatkowego uszlachetnienia, a

b) sumą cła przywozowego i podatków, które ciążyłyby na towarze odprawionym warunkowo w wywozie w celu dodatkowego przetworzenia, gdyby był bezpośrednio przywożony z kraju, w którym odbywało się przetworzenie.

Zalecenie

praktyczne

39. 
Ustawodawstwo krajowe powinno zapewnić, aby suma cła przywozowego i podatków ciążących na towarach, w razie gdy wyroby kompensujące nie zostały wywiezione, nie przekraczała sumy cła przywozowego i podatków ciążących na towarach odprawionych warunkowo w celu przetworzenia.

Zalecenie

praktyczne

40. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w wypadku towarów, które uległy zużyciu zgodnie ze swoimi charakterystykami, jeżeli wyroby kompensujące są przedmiotem wywozu, pod warunkiem że takie zużycie zostanie we właściwy sposób stwierdzone zgodnie z wymaganiami administracji celnej.

Uwaga

Ustawodawstwo krajowe może ustalić normy zużycia określonych kategorii towarów odprawionych warunkowo w celu przetworzenia w kraju przywozu.

Norma

41. 
Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej, w razie gdy na żądanie osoby zainteresowanej towary przeznaczone do przetworzenia w kraju przywozu lub wyroby kompensujące zostaną pod kontrolą celną przekazane na rzecz Skarbu Państwa, zniszczone lub pozbawione wartości handlowej stosownie do decyzji administracji celnej. Tego rodzaju przekazanie lub zniszczenie nie powinno obciążać Skarbu Państwa żadnymi kosztami.

Jakiekolwiek odpady lub resztki pozostałe po zniszczeniu, w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej, podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach w razie ich przywozu w takim stanie.

Norma

42. 
Towary przeznaczone do przetworzenia oraz wyroby kompensujące odprawione warunkowo, które uległy zniszczeniu lub zostały bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej, nie będą podlegać cłu przywozowemu i podatkom, pod warunkiem że ich zniszczenie lub utrata zostaną stwierdzone w należyty sposób, zgodnie z wymaganiami administracji celnej.

Jakiekolwiek odpady lub resztki pozostałe po niszczeniu, w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej, podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach przywożonych w takim stanie.

Zalecenie

praktyczne

43. 
Wyroby uzyskane w wyniku przetworzenia towarów przywożonych lub krajowych identycznych w opisie, jakości i charakterystykach technicznych z towarami odprawionymi warunkowo w celu przetworzenia w kraju przywozu uznawane są w rozumieniu niniejszego załącznika za wyroby kompensujące (ekwiwalenty).

Uwaga

W odpowiednich okolicznościach właściwe władze mogą zezwolić, aby ekwiwalenty uznane za wyroby kompensujące były wywożone przed przywozem towarów odprawionych warunkowo w celu przetworzenia w kraju przywozu.

Zwrot zabezpieczenia

44. 
Zwrot wpłaconego zabezpieczenia następuje w możliwie najkrótszym czasie po likwidacji odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.

Informacja w sprawie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu

Norma

45. 
Administracja celna powinna zapewnić, aby odpowiednie informacje dotyczące odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu były łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1982.10.75

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Przyjęcie załącznika E.6 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r., dotyczącego odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia w kraju przywozu.
Data aktu: 23/02/1982
Data ogłoszenia: 02/04/1982
Data wejścia w życie: 28/12/1981