Tryb wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązków zakładów pracy w tym zakresie.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 19 marca 1981 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązków zakładów pracy w tym zakresie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 6, poz. 23) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Tryb wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązki zakładów pracy w tym zakresie określa załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 19 marca 1981 r.

ZAŁĄCZNIK

CZYNNOŚCI KONTROLNE PRACOWNIKÓW PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Inspektor pracy jest podstawowym organem Państwowej Inspekcji Pracy, kontrolującym i nadzorującym przestrzeganie przepisów prawa pracy oraz wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy bezpośrednio w zakładach pracy.
2.
Kontrola zakładów pracy, zwana dalej "kontrolą zakładu", jest podstawową formą realizacji zadań Państwowej Inspekcji Pracy.
§  2.
1.
Inspektorzy pracy przeprowadzają kontrolę zakładu jednoosobowo lub w zespole kontrolującym, na podstawie legitymacji służbowej, na obszarze określonym w tej legitymacji.
2.
Inspektorzy pracy mogą przeprowadzać kontrolę na innym obszarze niż określony w legitymacji służbowej na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzania kontroli.
3.
Imienne upoważnienia do przeprowadzania kontroli wydaje Główny Inspektor Pracy.
§  3.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy nadzorujący czynności kontrolne przeprowadzają kontrole lub biorą udział w zespołach kontrolujących na podstawie legitymacji służbowej albo imiennego upoważnienia.
§  4.
W kontrolach zakładu mogą brać udział specjaliści powołani do dokonywania niezbędnych ustaleń na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez okręgowego inspektora pracy.
§  5.
1.
Osoby przeprowadzające kontrole są uprawnione do wstępu oraz do przeprowadzania kontroli zakładu o każdej porze dnia i nocy bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznym regulaminie kontrolowanego zakładu.
2.
Osoby przeprowadzające kontrole są obowiązane do przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisów o postępowaniu w sprawach tajnych i tajnych specjalnego znaczenia, obowiązujących w kontrolowanym zakładzie.

Przeprowadzanie kontroli.

§  6.
1.
Kontrolę przeprowadza się w zasadzie w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanym zakładzie, a w razie potrzeby – również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
2.
Czynności kontrolne przeprowadza się w zakładzie, a także w innych miejscach wykonywania pracy przez pracowników zakładu. W miarę potrzeby czynności kontrolne, np. badanie dokumentów, przesłuchiwanie świadków, przeprowadza się również w siedzibie inspektora pracy.
§  7.
1.
Kierownik zakładu obowiązany jest zapewnić inspektorowi pracy warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. W szczególności należy zapewnić niezwłoczne przedstawienie żądanych dokumentów i materiałów oraz terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników zakładu. W uzasadnionych wypadkach kierownik zakładu powinien zapewnić inspektorowi pracy środki transportu oraz zakwaterowanie.
2.
O rozpoczęciu kontroli inspektor pracy może poinformować pracowników w sposób w tym zakładzie przyjęty.
§  8.
1.
Przeprowadzając kontrolę inspektor pracy współpracuje ze związkami zawodowymi i organami samorządu pracowniczego, działającymi na terenie kontrolowanego zakładu, oraz społecznymi inspektorami pracy.
2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega między innymi na informowaniu o tematyce kontroli oraz na wzajemnym przekazywaniu uwag i spostrzeżeń.
§  9.
Podczas przeprowadzania kontroli inspektor pracy dokonuje ustaleń, między innymi na podstawie własnych spostrzeżeń oraz w oparciu o analizy: informacji, dokumentów i innych materiałów, o których mowa w art. 20 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
§  10.
1.
Inspektor pracy może sporządzać lub zażądać od zakładu kontrolowanego sporządzenia niezbędnych dla dokonania ustaleń odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
2.
Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień obliczeń z dokumentami potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, w której dokument się znajduje.
§  11.
1.
W kontroli zakładu pracy uczestniczy osoba odpowiedzialna za dany zakład, dział, odcinek pracy lub pracownik upoważniony przez kierownika zakładu.
2.
O potrzebie wykonania podczas kontroli zdjęć fotograficznych rozstrzyga inspektor pracy. Zdjęcia fotograficzne powinny być załączone do protokołu kontrolnego.
§  12.
1.
Każdy pracownik kontrolowanego zakładu obowiązany jest na żądanie inspektora pracy udzielić wszelkich wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli, w terminie wyznaczonym przez inspektora pracy.
2.
Przepis ust. 1 dotyczy również osób zatrudnionych w zakładzie przed przeprowadzeniem czynności kontrolnych.
§  13.
Każdy pracownik zakładu może w związku z przeprowadzaną kontrolą złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie.
§  14.
1.
O potrzebie przesłuchania świadków rozstrzyga inspektor pracy.
2.
W zakresie przesłuchania świadków stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  15.
1.
Jeżeli w toku kontroli zachodzi potrzeba dokonania pewnych czynności przez specjalistów, kierownik zakładu lub jednostki nadrzędnej – na wniosek inspektora pracy - wyznacza pracowników posiadających odpowiednie przygotowanie fachowe dla dokonania tych czynności i w miarę potrzeby sporządzenia ich opisu wraz z oceną i wnioskami.
2.
Koszty związane z wykonywaniem czynności kontrolnych dotyczących zakładu pracy pokrywa ten zakład.

Protokół.

§  16.
Inspektor pracy sporządza zwięzły protokół z dokonanych ustaleń, mających istotne znaczenie dla podjęcia decyzji.
§  17.
1.
Protokół z przeprowadzonej kontroli zakładu sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.
2.
W szczególności protokół powinien zawierać:
1)
zastrzeżenie, że protokół służy tylko do użytku służbowego,
2)
nazwę kontrolowanego zakładu w pełnym brzmieniu i jego dokładny adres oraz nazwę jednostki nadrzędnej,
3)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego zakład,
4)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w danym zakładzie,
5)
imię i nazwisko kierownika zakładu kontrolowanego oraz w miarę potrzeby datę objęcia przez niego stanowiska,
6)
informację o realizacji uprzednio wydanych zarządzeń nakazowych inspektorów pracy,
7)
opis stanu faktycznego stwierdzonego podczas wykonywania czynności kontrolnych, a zwłaszcza rodzaj stwierdzonych naruszeń przepisów prawa pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
8)
informację o wydanych podczas kontroli decyzjach ogłaszanych ustnie i o ich realizacji,
9)
wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu,
10)
datę i miejsce podpisania protokołu.
§  18.
1.
Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w kontroli.
2.
Skreśleń i poprawek w protokole należy tak dokonywać, aby wyrazy skreślone i poprawione były czytelne. Skreślenia i poprawki powinny być stwierdzone w protokole przed jego podpisaniem.
3.
Protokół podpisuje kierownik kontrolowanego zakładu i przeprowadzający kontrolę.
4.
Jeżeli przed podpisaniem protokołu kierownik zakładu zgłosił umotywowane zastrzeżenia do konkretnych faktów ujętych w protokole, inspektor pracy zobowiązany jest dodatkowo zbadać przedstawione dowody i w uzasadnionym wypadku uzupełnić protokół.
5.
Kierownik zakładu, który odmawia podpisania protokołu, obowiązany jest złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
6.
W razie odmowy podpisania protokołu i złożenia wyjaśnień co do przyczyn tej odmowy czyni się o tym wzmiankę w protokole.
7.
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika zakładu nie stanowi przeszkody do podjęcia decyzji.
§  19.
1.
Kierownik kontrolowanego zakładu na wniosek inspektora pracy organizuje naradę w celu omówienia nieprawidłowości ujawnionych podczas kontroli oraz ustalenia przedsięwzięć niezbędnych do ich usunięcia.
2.
W naradzie powinni uczestniczyć zainteresowani pracownicy zakładu, zajmujący stanowiska kierownicze.
3.
Na naradę zaprasza się przedstawicieli samorządu robotniczego oraz związków zawodowych, organizacji politycznych i społecznych, działających w tym zakładzie.
4.
Naradzie przewodniczy kierownik zakładu. Wyniki kontroli przedstawia inspektor pracy. Osoby biorące udział w naradzie mogą zgłaszać wnioski zmierzające do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości.

Rozstrzyganie spraw.

§  20.
Inspektor pracy jest organem uprawnionym do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających z kontroli zakładów pracy, w zakresie określonym w przepisach ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
§  21.
W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli inspektor pracy wydaje nakazy w formie:
1)
decyzji ustnej,
2)
wpisu do dziennika budowy lub książki kontroli zakładu,
3)
nakazu doręczanego na piśmie.
§  22.
Decyzje ustne wydaje inspektor pracy w toku kontroli kierownikowi zakładu, działu lub odcinka pracy w celu likwidacji nieprawidłowości, które mogą być usunięte podczas trwania kontroli.
§  23.
1.
Nakaz, o którym mowa w § 21 pkt 3, powinien zawierać w szczególności:
1)
treść zarządzeń nakazowych,
2)
podstawę prawną zarządzeń nakazowych,
3)
terminy realizacji zarządzeń nakazowych,
4)
pouczenie o środkach odwoławczych.
2.
Nakaz pisemny sporządza się w niezbędnej ilości egzemplarzy.
§  24.
Kierownik zakładu, któremu wydany został nakaz, obowiązany jest do informowania inspektora pracy o realizacji zarządzeń nakazowych z upływem terminu określonego w nakazie.
§  25.
1.
W sprawach naruszeń, które nie są objęte zakresem przedmiotowym nakazu, określonym w art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy sporządza wystąpienie do kierownika zakładu pracy, jednostki nadrzędnej lub innego organu, zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia im w przyszłości.
2.
Wystąpienie może również zawierać wnioski o zastosowanie konsekwencji służbowych, dotyczących w szczególności odwołania lub zwolnienia z zajmowanych stanowisk osób odpowiedzialnych za stwierdzone naruszenia.
§  26.
W razie stwierdzenia w toku czynności kontrolnych naruszeń przepisów prawa pracy, mających znamiona wykroczenia, inspektor pracy wszczyna postępowanie w sprawach o wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
§  27.
1.
Inspektor pracy może dla celów profilaktycznych badać okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy, zwłaszcza śmiertelnych, zbiorowych (katastrof) oraz powodujących ciężkie uszkodzenie ciała.
2.
Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy przez inspektora jest niezależne od ustaleń zespołów powypadkowych.
§  28.
1.
Skargi pracowników dotyczące spraw, które należą do właściwości organów inspekcji pracy, rozpatruje w pierwszej instancji inspektor pracy.
2.
Organem wyższego stopnia w sprawach skarg, o których mowa w ust. 1, jest okręgowy inspektor pracy. Skargi i wnioski ewidencjonuje się w oddzielnych rejestrach prowadzonych w okręgowych inspektoratach i w Głównym Inspektoracie Pracy.
3.
Okręgowi inspektorzy pracy i wyznaczony zastępca Głównego Inspektora Pracy kontrolują raz w miesiącu prawidłowość załatwiania skarg i wniosków, potwierdzając to adnotacją w rejestrze.
§  29.
1.
Jeżeli ustalenia dokonane w toku czynności kontrolnych wskazują na potrzebę podjęcia odpowiednich decyzji przez naczelne organy administracji państwowej i gospodarczej, stosowne informacje oraz wnioski o podjęcie niezbędnych decyzji przedstawiają Główny Inspektor Pracy lub jego zastępcy.
2.
Wystąpienia do organów władzy i administracji państwowej szczebla wojewódzkiego kierują okręgowi inspektorzy pracy.
§  30.
O ujawnionych podczas kontroli faktach, noszących znamiona czynów przestępczych, inspektor pracy zawiadamia właściwy organ ścigania.
§  31.
Główny Inspektor Pracy wydaje szczegółowe instrukcje o sposobie wykonywania czynności kontrolnych i rozstrzygania spraw przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024