Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 1980 r.
w sprawie szczegółowych zasad ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwymi wpływami gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej przez jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, oraz zasady współdziałania tych jednostek i osób z administracją lasów w celu ochrony lasów i likwidacji szkód w lasach, spowodowanych zanieczyszczeniem.
§  2.
Przez szkodliwe oddziaływanie na lasy gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej, rozumie się oddziaływanie powodujące:
1)
obniżenie produkcyjności drzewostanów,
2)
obniżenie lub utratę produkcyjności gruntu leśnego,
3)
konieczność przedwczesnego wyrębu drzewostanów,
4)
konieczność przebudowy drzewostanów polegającej na zmianie ich składu gatunkowego i struktury,
5)
obniżenie jakości technicznej drewna,
6)
ograniczenie możliwości pozyskania żywicy, wykorzystania owoców leśnych i płodów runa leśnego,
7)
ograniczenie funkcji ochronnych i socjalnych lasów,
8)
ograniczenie prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej.
§  3.
1.
Wprowadza się obowiązek ustalania stref zagrożenia lasów na skutek wydalania gazów i pyłów oraz określania wysokości szkód w lasach, spowodowanych tymi zanieczyszczeniami, i kosztów przebudowy drzewostanów.
2.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych ustalają strefy zagrożenia lasów na podstawie rejestracji zmian powstałych w drzewostanie na skutek szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, a w szczególności zmian w aparacie asymilacyjnym, w przyroście i żywotności drzew.
3.
Określanie wysokości szkód i kosztów przebudowy drzewostanów następuje od daty rozpoczęcia wydalania gazów i pyłów, jednak nie wcześniej niż od daty wykonania podstawowej inwentaryzacji stanu lasu przy opracowywaniu definitywnego urządzenia gospodarstwa leśnego.
4.
W strefie zagrożenia lasów należy prowadzić gospodarkę leśną w sposób uwzględniający zmiany w przyrodniczych warunkach produkcji leśnej, z zachowaniem ciągłości produkcji drewna oraz utrzymania funkcji ochronnych i socjalnych lasów.
5.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi sposób ustalania stref zagrożenia lasów, szacowania szkód i kosztów przebudowy drzewostanów oraz zagospodarowania lasów w strefach zagrożenia.
§  4.
1.
Jednostki organizacyjne będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do:
1)
realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji,
2)
świadczeń pieniężnych na rzecz ochrony lasów, a w szczególności na zagospodarowanie i naprawę szkód w lasach,
3)
zwrotu kosztów ustalenia stref zagrożenia lasów.
2.
Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji oraz do świadczeń pieniężnych na naprawę szkód w lasach.
3.
Zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do wykonywania prac na rzecz ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów oraz do naprawy powstałych szkód.
§  5.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 oraz zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, naprawy szkód oraz świadczeń pieniężnych na te cele.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1)
zarządców i właścicieli lasów, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
jednostek spółdzielczości mieszkaniowej, zakładów społecznych służby zdrowia oraz innych zakładów użyteczności publicznej,
3)
jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych, z wyjątkiem przeładunkowych stacji kolejowych, na których dokonują przeładunku towarów sypkich ulegających rozpylaniu.
3.
Wymagalność roszczeń o wykonanie świadczeń, o których mowa w § 4 ust. 1, powstaje z upływem terminu, w których świadczenia zgodnie z umową mają być spełnione.
4.
W umowie należy określić w szczególności:
1)
położenie lasów i ich powierzchnie w poszczególnych strefach zagrożenia,
2)
powierzchnie drzewostanów wymagających przebudowy,
3)
ilość i rodzaje zabiegów profilaktycznych, ochronnych, pielęgnacyjnych i innych koniecznych do naprawy szkód i zapobiegających obniżaniu się produkcyjności lasu,
4)
przedsięwzięcia zmierzające do zmniejszenia szkodliwych emisji, przewidywane przez jednostki organizacyjne do realizacji, a w szczególności stosowanie dodatkowych środków i urządzeń oraz zmian produkcyjnych i technologicznych ograniczających wydalanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów,
5)
wielkość świadczeń pieniężnych przypadających na jednostkę organizacyjną,
6)
okres, za który została ustalona wysokość szkód.
5.
Wysokość świadczeń pieniężnych określa się wysokością szkód w lasach i kosztów przebudowy drzewostanów, spowodowanych szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, ustalonych według zasad określonych w § 3, oraz kosztów opracowania dokumentacji i ekspertyz.
6.
O zawarcie umowy do poszczególnych jednostek organizacyjnych występują zarządcy lasów.
7.
Umowa powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
8.
Zarządcy lasów przysługuje roszczenie o ustalenie obowiązku zawarcia umowy oraz o ustalenie jej treści.
9.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi wzór umowy.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej szkody w lasach nie stanowiących własności Państwa obowiązane są do uiszczania na fundusz leśny świadczeń pieniężnych na naprawę tych szkód w wysokości ustalonej przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, według zasad określonych w § 5 ust. 5.
2.
Nadleśniczy lub dyrektor parku narodowego wydaje decyzję o wykonaniu prac koniecznych w celu ochrony lasów i naprawy szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa, powstałych w wyniku szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów.
3.
Prace, o których mowa w ust. 2, finansowane są ze środków stanowiących świadczenia pieniężne wpływające na fundusz leśny z tytułu szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa - według zasad ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  7.
1.
W wypadku działalności gospodarczej dwóch lub więcej jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, powodującej szkodliwe oddziaływanie na ten sam obszar leśny, świadczenia pieniężne, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 6 ust. 1, pokrywane są przez te jednostki i osoby w wysokości odpowiedniej do stopnia ich udziału w działalności powodującej wydalanie gazów i pyłów.
2.
Na wniosek zarządców lasów właściwe terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustalają, na zasadach określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wykaz jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, których działalność gospodarcza powoduje szkodliwe oddziaływanie na określone obszary leśne.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia wysokości udziału poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w świadczeniach pieniężnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 1, stanowią w szczególności:
1)
wieloletnie dane meteorologiczne dla określonego obszaru, uzyskiwane przez zarządcę lasów z państwowej sieci stacji meteorologicznych,
2)
parametry źródeł emisji, skład i średnioroczne wielkości poszczególnych substancji zanieczyszczających, wynikające z pomiarów lub wyliczeń dla okresu obliczeniowego, o którym mowa w § 3 ust. 3, uzyskiwane przez zarządcę lasów od właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych.
2.
Jednostki organizacyjne i osoby fizyczne przekazują zarządcy lasów dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, potwierdzone przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska ustali na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zasady obliczania udziału działalności gospodarczej poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w szkodliwym oddziaływaniu na lasy, a także takiego udziału jednostek, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz emisji niezorganizowanej.
§  9.
Świadczenia pieniężne jednostek organizacyjnych i osób fizycznych na rzecz ochrony lasów i naprawy szkód w lasach, spowodowanych wydalaniem w wyniku działalności gospodarczej tych jednostek i osób szkodliwych gazów i pyłów, stanowią dochody funduszu leśnego, które przeznacza się na przeciwdziałanie skutkom szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, określonym w § 2.
§  10.
1.
Do spraw będących w dniu wejścia w życie rozporządzenia w toku postępowania arbitrażowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do czasu wydania przepisów przewidzianych w rozporządzeniu zachowują moc przepisy dotychczasowe.
§  11.
Traci moc uchwała nr 18 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1970 r. w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 33).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1981 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024