Księgi wodne i kataster gospodarki wodnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lipca 1978 r.
w sprawie ksiąg wodnych i katastru gospodarki wodnej.

Na podstawie art. 120 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Księga wodna składa się z dwóch części i zbioru dokumentów.
2. 
W części pierwszej księgi wodnej wpisuje się pozwolenia wodnoprawne na korzystanie z wód, zwane dalej "pozwoleniami", w części drugiej spółki wodne i ich związki, zwane dalej "spółkami wodnymi", a w zbiorze dokumentów przechowuje się dokumenty dotyczące wpisów.
§  2. 
Księgi wodne prowadzą terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  3. 
1. 
Pozwolenie wpisuje się z urzędu. Jeżeli pozwolenie wydaje terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, przesyła je niezwłocznie organowi prowadzącemu księgę wodną.
2. 
Wpis pozwolenia zawiera:
1)
nazwę i adres zakładu, a jeżeli pozwolenie dotyczy:
a)
wspólnego korzystania z wody przez kilka zakładów - nazwę i adres każdego z nich, z określeniem zakładu głównego,
b)
korzystania z zasobów wód dorzecza lub jego części - określenie zakładu uprawnionego do wydawania zakładom objętym pozwoleniem dyspozycji o sposobie gospodarowania wodą,
2)
oznaczenie miejsca, rodzaju i czasu korzystania z wód oraz podstawowe dane określające rozmiar tego korzystania,
3)
nazwę organu, który wydał pozwolenie, oraz datę i numeru pozwolenia.
§  4. 
1. 
Wpisu spółki wodnej dokonuje się na jej wniosek, a jeżeli spółka została utworzona na podstawie decyzji - na wniosek terenowego organu administracji państwowej, który wydał decyzję. Wpis zawiera nazwę, siedzibę, cel i czas trwania spółki.
2. 
Do wniosku o wpis spółki wodnej do księgi wodnej należy dołączyć:
1)
statut spółki, a jeżeli spółkę utworzono na podstawie decyzji albo w wyniku połączenia lub podziału spółek wodnych - również odpisy zatwierdzonych uchwał walnych zgromadzeń członków spółek bądź decyzji terenowych organów administracji państwowej,
2)
wykaz zakładów i określenie liczby osób fizycznych, będących członkami spółki,
3)
wykaz gruntów i urządzeń wodnych, objętych działalnością spółki,
4)
dokument stwierdzający wybór lub ustanowienie organów spółki.
3. 
O dokonaniu wpisu zawiadamia się spółkę wodną i terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwy do sprawowania nadzoru i kontroli nad jej działalnością.
§  5. 
1. 
Wykreśleń i zmian wpisów dokonuje się w księdze wodnej z urzędu lub na wniosek.
2. 
Jeżeli pozwolenie utraciło moc lub zostało cofnięte, jednocześnie z wykreśleniem wpisu zamieszcza się informację, czy urządzenia służące do korzystania z wód podlegają rozbiórce bądź przejęciu na własność Państwa; w tym ostatnim wypadku informacja powinna zawierać nazwę zakładu zobowiązanego do dalszego utrzymania urządzeń.
3. 
Wykreślenie wpisu spółki wodnej rozwiązanej następuje na wniosek jej likwidatorów, do którego dołącza się zatwierdzone sprawozdanie z likwidacji spółki. Wykreślenie wpisu spółki podzielonej lub spółek połączonych następuje jednocześnie z wpisem spółek powstałych w wyniku podziału lub połączenia. Wraz z wykreśleniem wpisu zamieszcza się informację, komu przekazano dokumenty spółki oraz urządzenia spółki do dalszego utrzymania i eksploatacji.
§  6. 
Minister Rolnictwa prowadzi dla obszaru kraju kataster gospodarki wodnej, zwany dalej "katastrem", z uwzględnieniem podziału na dorzecza lub ich części.
§  7. 
Kataster zawiera dane dotyczące:
1)
wód żeglownych,
2)
jezior o powierzchni większej niż 0,5 km2 i innych zbiorników wód powierzchniowych o pojemności większej niż 100.000 m3,
3)
cieków o powierzchni dorzecza większej niż 50 km2,
4)
urządzeń piętrzących wodę powyżej 2 m,
5)
ujęć wód powierzchniowych o wydajności większej niż 6 m3/h lub 40.000 m3/rok,
6)
ujęć wód podziemnych, których zasoby eksploatacyjne są większe niż 6 m3/h albo 40 000 m3/rok,
7)
kanałów i rurociągów o przepustowości większej niż 200 m3/h,
8)
urządzeń zabezpieczających wody przed zanieczyszczeniem ściekami w ilości większej niż 6 m3/h lub 40.000 m3/rok oraz wylotów urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania tej ilości ścieków do wód lub do ziemi,
9)
wałów przeciwpowodziowych, polderów i innych urządzeń przeciwpowodziowych,
10)
portów, przystani, urządzeń przeładunkowych, kąpielisk, obwodów rybackich na wodach określonych w pkt 1-3 oraz stref ochronnych ujęć takich wód,
11)
urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz zbiorczych zestawień urządzeń melioracji wodnych szczegółowych.
§  8. 
Dane zawarte w katastrze określają:
1)
położenie, dorzecze i długość wód płynących oraz parametry dotyczące zasobów tych wód,
2)
położenie, powierzchnię i pojemność jezior i innych zbiorników wód powierzchniowych, ich główne parametry techniczne oraz klasę czystości,
3)
położenie zbiorników wód podziemnych i ich zasoby eksploatacyjne,
4)
ilość i miejsce poboru wody oraz ilość i miejsce wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi za pomocą urządzeń wodnych, o których mowa w § 7,
5)
jakość wód powierzchniowych i podziemnych w miejscach, w których są prowadzone ich badania,
6)
położenie urządzeń wodnych oraz ich charakterystykę techniczną,
7)
przepływ wód o ustalonej częstotliwości pojawiania się oraz obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi,
8)
stan urządzeń zabezpieczających przed powodzią,
9)
stan zagospodarowania wód dla celów społeczno-gospodarczych, a zwłaszcza wypoczynkowych, sportowych i rybackich.
§  9. 
1. 
Minister Rolnictwa może w uzasadnionych wypadkach zamieszczać w katastrze dane nie wymienione w § 7 i 8.
2. 
Minister Rolnictwa udostępnia dane z katastru zainteresowanym osobom.
§  10. 
Minister Rolnictwa w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych określi szczegółowe zasady prowadzenia i jednolite wzory ksiąg wodnych i katastru.
§  11. 
Tracą moc:
1)
zarządzenie Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej z dnia 28 grudnia 1963 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wodnych (Monitor Polski z 1964 r. Nr 2, poz. 8),
2)
zarządzenie Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej z dnia 22 maja 1964 r. w sprawie prowadzenia katastru wodnego (Monitor Polski z 1964 r. Nr 38, poz. 181 i z 1969 r. Nr 2, poz. 17).
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1979 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024