Określenie rodzajów spraw należących do administracji państwowej, które z upoważnienia terenowych organów administracji państwowej mogą załatwiać kierownicy terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 15 sierpnia 1977 r.
w sprawie określenia rodzajów spraw należących do administracji państwowej, które z upoważnienia terenowych organów administracji państwowej mogą załatwiać kierownicy terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji.

Na podstawie art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139 i z 1977 r. Nr 11, poz. 44) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego mogą upoważnić:
1)
kierowników wojewódzkich zarządów (dyrekcji) rozbudowy miast i osiedli wiejskich do:
a)
wykonywania koordynacji terenowej inwestycji w fazie przygotowania, planowania i realizacji inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej o znaczeniu lokalnym i pozostałego budownictwa ogólnego,
b)
zatwierdzania założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji określonych w pkt a),
2)
kierowników wojewódzkich zarządów (dyrekcji) rozbudowy miast i osiedli wiejskich lub kierowników biur planowania przestrzennego do:
a)
załatwiania spraw sporządzania i uzgadniania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
b)
wykonywania koordynacji terenowej inwestycji w fazie opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
c)
załatwiania spraw wynikających ze sprawowania nadzoru urbanistyczno-budowlanego i techniczno-budowlanego,
d)
wydawania pozwoleń na działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie oraz doraźnego wykonywania prac projektowych,
e)
załatwiania spraw ustanawiania rzeczoznawców budowlanych oraz stwierdzenia przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
f)
załatwiania spraw wynikających z przepisów o typizacji w budownictwie,
3)
kierowników dyrekcji rozbudowy miast i osiedli wiejskich do ubiegania się o nabycie lub wywłaszczenie nieruchomości przeznaczonych na cele realizacji inwestycji prowadzonych przez te dyrekcje,
4)
kierowników ośrodków badań i kontroli środowiska do:
a)
kontroli nad zakładami w dziedzinie ochrony środowiska, w szczególności w zakresie działania urządzeń związanych z ochroną środowiska, wykonywania pomiarów stężeń substancji wprowadzanych do wód powierzchniowych, ziemi i powietrza atmosferycznego,
b)
określania środków ochronnych przy utrzymywaniu i eksploatacji hałd i wysypisk,
c)
uzgadniania rodzaju i ilości substancji dopuszczalnych do wydalania (emisji) przez projektowane zakłady oraz wydawania decyzji o rodzaju i ilości zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, dopuszczalnych do wydalania przez zakłady istniejące,
d)
ustalania zakresu pomiarów stężeń substancji wprowadzanych do powietrza atmosferycznego w miejscach ich wydalania oraz w powietrzu na terenie zakładów i w strefach ochronnych,
e)
wymierzania zakładom kar pieniężnych za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków nie odpowiadających wymaganym warunkom oraz za przekraczanie ilości pyłów i gazów, dopuszczalnych do wydalania do powietrza atmosferycznego,
5)
kierowników wojewódzkich biur geodezji i kartografii do:
a)
przeprowadzania kontroli fachowej działalności w zakresie geodezji i kartografii państwowych i spółdzielczych jednostek oraz osób fizycznych,
b)
sprawowania kontroli nad wykonywaniem zadań przez geodetów miejskich,
c)
zatwierdzania projektów osnów geodezyjnych,
d)
zatwierdzania map z projektowanymi podziałami nieruchomości na obszarach miast,
e)
udzielania zezwoleń na transformację map na inne skale oraz na reprodukcję materiałów geodezyjno-kartograficznych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
f)
udzielania zgody na usuwanie znaków podstawowej osnowy geodezyjnej oraz budowli triangulacyjnych znajdujących się na terenie budowy,
g)
wydawania pozwoleń na wykonywanie robót geodezyjnych i kartograficznych oraz sprawowania nadzoru nad wykonawstwem,
6)
kierowników wojewódzkich jednostek utrzymania dróg (ulic) miejskich do:
a)
załatwiania spraw wynikających z przepisów o drogach publicznych, dotyczących budowy, ochrony i utrzymania dróg (ulic) miejskich,
b)
sprawowania nadzoru państwowego w zakresie budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania dróg zakładowych,
c)
załatwiania spraw wymienionych w lit. a) i b) na terenie województwa stołecznego warszawskiego oraz województw miejskich: krakowskiego i łódzkiego w odniesieniu do wszystkich dróg pozostających pod nadzorem terenowych organów administracji państwowej

- na terenie miast, w których nie działają jednostki określone w § 2 ust. 1 pkt 5,

7)
kierowników wojewódzkich zarządów inwestycji rolniczych do:
a)
załatwiania spraw związanych z wykonaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych na koszt Państwa, jeżeli tego wymaga interes racjonalnej gospodarki wodnej lub leśnej,
b)
sprawowania kontroli nad działalnością spółek wodnych melioracyjnych i zaopatrzenia w wodę wsi oraz związków tych spółek,
c)
wyznaczania inwestora zastępczego spośród inwestorów realizujących wspólnie inwestycje zaopatrzenia rolnictwa i wsi w wodę, odpowiedzialnego za prawidłową realizację tej inwestycji, oraz ustalania przyszłego administratora (zarządcy) wykonanych urządzeń,
8)
kierowników zespołów opieki zdrowotnej (specjalistycznych zespołów opieki zdrowotnej, wojewódzkich szpitali zespolonych) do:
a)
żądania przedstawiania świadectw lekarskich o stanie zdrowia osób, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o szerzenie chorób wenerycznych,
b)
powoływania komisji w celu komisyjnego badania lekarskiego i rozpatrywania wniosków osób odsuniętych orzeczeniem lekarskim od zajęć, których wykonywanie jest zabronione osobom dotkniętym chorobą weneryczną, lub od zajęć, których wykonywanie wymaga ze względów sanitarno-epidemiologicznych określonych warunków zdrowia,
c)
wzywania na obowiązkowe badania osób, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są chore wenerycznie,
d)
organizowania obowiązkowych badań lekarskich mających na celu wykrywanie chorób wenerycznych oraz kierowanie chorych wenerycznie do odpowiedniego zakładu leczniczego,
e)
organizowania obowiązkowych badań lekarskich w celu wykrywania i leczenia gruźlicy,
f)
załatwiania spraw dotyczących:
umieszczania chorych na gruźlicę w szpitalu, sanatorium przeciwgruźliczym lub w innym zakładzie leczniczym, jeżeli chorzy stanowią niebezpieczeństwo zarażenia gruźlicą swego otoczenia,
umieszczania dzieci i młodocianych w zakładach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo zarażenia ich gruźlicą od otoczenia, a usunięcie tego niebezpieczeństwa nie jest możliwe w inny sposób,
przymusowego leczenia dzieci i młodocianych chorych na gruźlicę w zamkniętych zakładach przeciwgruźliczych,
g)
ustalania wykazów zakładów pracy przydatnych do prowadzenia szkolenia wewnątrzzakładowego dla chorych na gruźlicę, którzy nie mają zawodu bądź nie mogą być zatrudnieni w zawodzie wyuczonym lub faktycznie wykonywanym,
h) 1
(skreślona),
i)
opracowywania rocznych planów zatrudniania inwalidów i sprawozdań z ich wykonania,
j)
przyjmowania zgłoszeń zakładów pracy o wolnych stanowiskach pracy przewidzianych dla inwalidów,
k)
zwracania w uzasadnionych wypadkach osobom uprawnionym wydatków poniesionych na zakup typowych środków pomocniczych oraz zwalniania częściowego lub całkowitego od odpłatności za nietypowy środek pomocniczy wykonany na zamówienie lub uzyskany z importu,
9)
kierowników wojewódzkich szpitali zespolonych do powoływania na dokształcanie zawodowe i podyplomowe fachowych pracowników służby zdrowia zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia,
10)
kierowników wojewódzkich bibliotek publicznych do sprawowania nadzoru specjalistycznego nad bibliotekami publicznymi działającymi na terenie województwa,
11)
kierowników wojewódzkich domów kultury do:
a)
ustalania założeń programowo-organizacyjnych imprez amatorskiego ruchu artystycznego i nadzoru specjalistycznego nad ich realizacją,
b)
koordynowania działalności domów (ośrodków) kultury i klubów,
12)
kierowników wojewódzkich ośrodków sportu i rekreacji do sprawowania kontroli nad gminnymi i miejskimi ośrodkami sportu i rekreacji oraz nad wykorzystaniem urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
13)
kierowników wojewódzkich przedsiębiorstw turystycznych do kontrolowania przygotowań do sezonu turystycznego i jego przebiegu oraz wykorzystania na terenie województwa obiektów i urządzeń wypoczynkowych, z wyjątkiem sportowo-rekreacyjnych,
14) 2
dyrektorów wojewódzkich biur geodezji i terenów rolnych do:
a)
programowania przeobrażeń w strukturze gospodarstw rolnych z uwzględnieniem koncentracji gruntów,
b)
załatwiania spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi,
c)
załatwiania spraw dotyczących przejmowania na własność Państwa nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych i ich rozdysponowania, regulowania własności gospodarstw rolnych oraz administrowania nieruchomościami Państwowego Funduszu Ziemi,
d)
organizowania racjonalnego wykorzystania gruntów rolnych, przeobrażeń struktury obszarowej gospodarstw, w szczególności przez scalenie i wymianę gruntów oraz inne prace geodezyjne na potrzeby rolnictwa,
e)
załatwiania spraw w zakresie ochrony gruntów rolnych i ich rekultywacji, zabezpieczenia gleb przed erozją oraz przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze,
f)
załatwiania spraw dotyczących gospodarki terenami budowlanymi na obszarach wsi,
g)
załatwiania spraw dotyczących ewidencji gruntów na obszarach wsi.
2.
Prezydenci miast stopnia wojewódzkiego mogą upoważnić kierowników biur pośrednictwa zamiany mieszkań do wydawania zezwoleń na zamianę lokali mieszkalnych.
§  2.
1.
Naczelnicy (prezydenci) miast, naczelnicy dzielnic oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) mogą upoważnić:
1)
kierowników zarządów gospodarki terenami do:
a)
ubiegania się o nabycie lub wywłaszczenie nieruchomości niezbędnych do planowej realizacji na terenie miasta budownictwa ogólnomiejskiego i zorganizowanego budownictwa mieszkaniowego,
b)
załatwiania spraw związanych ze stwierdzeniem lub nadaniem własności działek budowlanych w miastach oraz zwolnieniem tych działek od obciążeń,
c)
załatwiania spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umów o oddaniu w użytkowanie wieczyste działek budowlanych przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne i zagrodowe oraz budownictwo spółdzielni budownictwa mieszkaniowego,
d)
wydawania opinii w sprawach przekazywania terenów państwowych pomiędzy jednostkami państwowymi bez zmiany sposobu użytkowania tych terenów,
e)
zawierania umów o dzierżawę terenów państwowych z jednostkami państwowymi, organizacjami społecznymi, osobami prawnymi i fizycznymi,
f)
orzekania o obniżeniu stawek czynszu dzierżawnego - w granicach określonych przez właściwy terenowy organ administracji państwowej - za tereny państwowe wydzierżawione jednostkom państwowym, organizacjom społecznym oraz innym osobom prawnym lub osobom fizycznym,
g)
sporządzania wykazu działek budowlanych przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste oraz określania wysokości opłat rocznych za użytkowanie w granicach określonych obowiązującymi przepisami,
h)
załatwiania spraw dotyczących oddawania terenów (ułamkowej części terenu) w użytkowanie wieczyste oraz sprzedaży znajdujących się na tych terenach budynków i lokali w tych budynkach oraz lokali w domach wielomieszkaniowych, jako przedmiotu odrębnej własności, w tym zawierania i rozwiązywania umów o użytkowanie wieczyste,
i)
załatwiania spraw dotyczących oddania na własność lub w użytkowanie wieczyste nieruchomości, które przeszły na własność Państwa wskutek wyjazdu poprzednich właścicieli z kraju, członkom ich rodzin,
j)
załatwiania spraw dotyczących ustalania wysokości kosztów pierwszego urządzenia ulic i placów komunikacyjnych oraz innych urządzeń komunalnych obciążających właścicieli terenów (nieruchomości), a także stosowania ulg i umorzeń,
k)
występowania z wnioskami o dokonanie wpisów do ksiąg wieczystych w wypadkach przewidzianych w przepisach o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach,
2)
kierowników jednostek gospodarki mieszkaniowej (komunalnej i mieszkaniowej) do załatwiania spraw wynikających z przepisów o remontach i odbudowie oraz o wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków stanowiących własność osób fizycznych oraz prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
3)
geodetów miejskich do:
a)
opiniowania projektów planów robót jednostek wykonawczych oraz nadzoru nad ich realizacją,
b)
prowadzenia ewidencji gruntów w miastach, prowadzenia operatów granic i powierzchni jednostek administracyjnych,
c)
zatwierdzania wyciągów, wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów oraz map z projektowanymi podziałami nieruchomości,
d)
załatwiania spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości oraz z nadawaniem im numerów porządkowych,
e)
ustalania odszkodowań za zniszczenia przy wykonywaniu robót geodezyjnych,
f)
sprawowania kontroli nad wykonawstwem geodezyjno-kartograficznym w zakresie aktualizacji mapy zasadniczej, map pochodnych, katastru uzbrojenia terenu oraz ochrony znaków geodezyjnych,
g)
udzielania zgody na usuwanie znaków szczegółowej osnowy geodezyjnej, znajdujących się na terenie budowy,
4)
kierowników komunalnych przedsiębiorstw (zakładów) wodociągów i kanalizacji do:
a)
załatwiania spraw dotyczących podłączania nieruchomości zabudowanych do sieci wodociągowej oraz hipotecznego zabezpieczenia środków państwowych wydatkowanych na ten cel,
b)
wydawania zezwoleń na wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność Państwa,
5)
kierowników miejskich i rejonowych przedsiębiorstw (zakładów) utrzymania dróg (ulic) miejskich do:
a)
załatwiania spraw wynikających z przepisów o drogach publicznych dotyczących budowy, ochrony i utrzymania dróg (ulic) miejskich,
b)
sprawowania nadzoru państwowego w zakresie budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania dróg zakładowych w miastach,
6)
kierowników miejskich oraz gminnych ośrodków sportu i rekreacji do:
a)
ustalania kalendarzy imprez sportowo-rekreacyjnych i innych wypoczynkowych, jak również udzielania pomocy w ich realizacji,
b)
kontroli wykorzystania urządzeń wypoczynkowych na terenie miasta i gminy,
7)
kierowników biur pośrednictwa zamiany mieszkań do wydawania zezwoleń na zamianę lokali mieszkalnych,
8)
komendantów rejonowych straży pożarnych lub komendantów terenowych zawodowych straży pożarnych albo dowódców oddziałów tych straży wykonujących funkcje komendantów rejonowych straży pożarnych do wykonywania zadań w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej w sprawach dotyczących zakładów i obiektów gospodarki uspołecznionej.
2.
Naczelnicy miast liczących poniżej 20 tys. mieszkańców mogą upoważnić dyrektora jednej ze szkół do załatwiania spraw dotyczących oświaty i wychowania, jeżeli w urzędzie miejskim nie ma stanowiska inspektora oświaty i wychowania.
§  3.
1.
Decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji państwowej, wydawane z upoważnienia terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego przez kierowników zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji określonych w rozporządzeniu, są ostateczne.
2.
Organami wyższego stopnia w stosunku do kierowników jednostek wymienionych w § 2 w sprawach objętych tym paragrafem są terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
Sprawy wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia będą rozpatrywane w trybie dotychczasowym.
§  5.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kierowniku, należy przez to rozumieć również dyrektora lub inną osobę kierującą jednostką organizacyjną określoną w rozporządzeniu.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 października 1974 r. w sprawie określenia rodzajów spraw z zakresu administracji państwowej, które z upoważnienia wojewodów i naczelników powiatów mogą być załatwiane przez kierowników terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji (Dz. U. Nr 36, poz. 214).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 8 lit. h) skreślona przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 listopada 1980 r. (Dz.U.80.26.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 1980 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1980 r. (Dz.U.80.11.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 1980 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1977.27.115

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie rodzajów spraw należących do administracji państwowej, które z upoważnienia terenowych organów administracji państwowej mogą załatwiać kierownicy terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji.
Data aktu: 15/08/1977
Data ogłoszenia: 25/08/1977
Data wejścia w życie: 25/08/1977