postanawia, że w latach 1976-1980 do głównych kierunków działania należą:
Mając na uwadze zapewnienie realizacji powyższych celów i kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju, Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ustala następujące podstawowe założenia i proporcje planu na lata 1976-1980.
DOCHÓD NARODOWY
POZIOM ŻYCIA SPOŁECZEŃSTWA
Przychody pieniężne ludności
Wypłaty z funduszu płac w 1980 r. po uwzględnieniu wzrostu zatrudnienia i średniej płacy wyniosą 839 mld zł, to jest wzrosną o 37%. Zakłada się, że płaca realna wzrośnie o 16-18%.
Zaopatrzenie rynku w towary i usługi
Budownictwo mieszkaniowe i gospodarka komunalna
Oświata, kultura, ochrona zdrowia, opieka społeczna, turystyka
Należy rozszerzać zasięg wychowania przedszkolnego, zwłaszcza na wsi, rozbudowywać sieć zbiorczych szkół gminnych, a także kontynuować proces dokształcania nauczycieli oraz unowocześniania pomocy naukowych i podręczników.
Należy doskonalić strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego, zapewniając miejsca dla absolwentów szkół podstawowych, dostosowując ją lepiej do potrzeb gospodarki narodowej. W szczególności należy zwiększyć rozmiary szkolenia na potrzeby gospodarki żywnościowej.
Liczba studentów na studiach wyższych powinna wynieść w 1980 r. ogółem około 470 tys. osób, w tym na studiach dziennych około 290 tys. osób i na studiach dla pracujących około 180 tys. osób.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dalszy rozwój i usprawnienie działalności przemysłowej służby zdrowia, wzmóc walkę z chorobami zawodowymi i społecznymi oraz zapewnić realizację programu walki z chorobami nowotworowymi.
Należy rozwijać ogólnie dostępne ośrodki turystyczne, a w tym zwłaszcza motele, campingi i miejsca biwakowania.
Ochrona naturalnego środowiska i gospodarka wodna
W celu zapewnienia zwiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych na potrzeby gospodarki narodowej po 1980 r. należy rozpocząć budowę zbiorników wodnych o łącznej pojemności około 530 mln m3.
Równocześnie należy wzmóc działania mające na celu likwidację marnotrawstwa wody oraz racjonalizację jej zużycia.
PRODUKCJA MATERIALNA
Przemysł
| Wyszczególnienia | 1980 r. w mld zł |
Wskaźniki wzrostu 1980 ------ 1975 |
| Przemysł ogółem | 3.325 | 148-150 |
| w tym: | ||
| - paliwowo-energetyczny | ok. 314 | 135 |
| - metalurgiczny | " 292 | 137 |
| - elektromaszynowy | " 964 | 167 |
| - chemiczny | " 344 | 165 |
| - mineralny | " 119 | 146 |
| - drzewno-papierniczy | " 165 | 155 |
| - lekki | " 460 | 148 |
| - spożywczy | " 598 | 137 |
W tym celu należy w szczególności:
| Wyszczególnienie | Jednostka miary | 1980 r. | Wskaźniki wzrostu | |
|
1980 ----- 1975 |
1980 ----- 1970 |
|||
| Węgiel kamienny | tys. ton | 207.500 | 120,9 | 148,1 |
| Energia elektryczna | mld kWh | 135 | 138,9 | 209,2 |
| Stal surowa | tys. ton | 22.200 | 148,0 | 188,2 |
| Wyroby walcowane gotowe | tys. ton | 16.400 | 149,1 | 201,6 |
| Miedź | tys. ton | 430 | 173,0 | 595,6 |
| Łożyska toczne | mln sztuk | 150 | 157,6 | 291,8 |
| Obrabiarki skrawające do metali | mln zł cen zbytu | 9.640 | 185,2 | 310,1 |
| Urządzenia do automatycznej regulacji i sterowania | mln zł cen zbytu | 7.700 | 143,5 | 494,4 |
| Urządzenia elektronicznej techniki obliczeniowej | mln zł cen zbytu | 11.150 | 179,8 | 219,7 |
| Samochody osobowe | tys. sztuk | 350 | 215,9 | 545,6 |
| Ciągniki kołowe dwuosiowe | tys. sztuk | 122 | 212,0 | 351,3 |
| Tabor transportu rybołówstwa morskiego oraz tabor techniczny i specjalny portowo-morski | mld zł | 28 | 145,0 | 291,4 |
| Odbiorniki telewizyjne | tys. sztuk | 1.390 | 143,1 | 225,6 |
| w tym: do odbioru programu w kolorze | tys. sztuk | 300 | 10,6 razy | |
| Nawozy azotowe w N2 | tys. ton | 1.850 | 120,8 | 179,6 |
| Nawozy fosforowe w P2O5 | tys. ton | 1.143 | 123,2 | 190,8 |
| Tworzywa sztuczne | tys. ton | 875 | 203,2 | 391,1 |
| Włókna chemiczne | tys. ton | 267,3 | 121,4 | 193,1 |
| w tym: syntetyczne | tys. ton | 172,4 | 141,8 | 320,4 |
| Cement | tys. ton | 28.600 | 154,2 | 234,8 |
| Meble | mln zł cen zbytu | 59.740 | 192,4 | 429,3 |
| Papier i tektura | tys. ton | 1.640 | 130,4 | 170,6 |
| Tkaniny bawełniane i bawełnopodobne | mln m | 1.044 | 112,6 | 118,6 |
| Tkaniny wełniane i wełnopodobne | mln m | 142 | 115,0 | 144,3 |
| Obuwie (bez gumowego) | mln par | 156 | 119,6 | 145,3 |
| Produkty uboju zwierząt rzeźnych | tys. ton | 2.447 | 113,3 | 186,5 |
| Drób bity | tys. ton | 336 | 196,5 | 514,5 |
| Masło | tys. ton | 271 | 140,7 | 213,1 |
| Cukier | tys. ton | 2.390 | 139,9 | 172,2 |
| Sery dojrzewające | tys. ton | 110 | 133,2 | 255,2 |
| Sery twarogowe | tys. ton | 220 | 170,0 | 319,8 |
| Czekolada i wyroby czekoladowane | tys. ton | 166 | 135,8 | 282,7 |
| Mąka pszenna | tys. ton | 2.597 | 113,3 | 139,8 |
| Makarony | tys. ton | 138,2 | 197,7 | 239,1 |
Rolnictwo i leśnictwo
Budownictwo
Transport i łączność
W portach morskich należy kontynuować modernizację potencjału przeładunkowego oraz zapewnić przeładunki towarów w wielkościach wynikających z potrzeb handlu zagranicznego i obrotów tranzytowych.
ŚRODKI I CZYNNIKI REALIZACJI ZADAŃ PLANU
Zatrudnienie i płace oraz poprawa jakości pracy
Inwestycje
Należy szczególnie preferować przedsięwzięcia modernizacyjne, powiększające zdolności produkcyjne przy niskim nakładzie robót budowlano-montażowych. Wśród inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie zakładów należy preferować przedsięwzięcia związane ze zwiększeniem i poprawą jakości produkcji towarów rynkowych i usług oraz rozwojem produkcji eksportowej.
Zaopatrzenie i gospodarka materiałowa
Socjalistyczna integracja i współpraca gospodarcza z zagranicą
Handel zagraniczny
Rozwój nauki i techniki
Doskonalenie systemu planowania i zarządzania
KIERUNKI PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU I ROZWOJU WOJEWÓDZTW
Osiągnięta w wyniku reformy administracji zgodność podziału administracyjnego z aktualnym układem przestrzennym gospodarki oraz z założeniami przestrzennego zagospodarowania kraju do 1990 r. powinna stanowić przesłankę do dalszego racjonalnego kształtowania gospodarki przestrzennej oraz do aktywizacji rozwoju miast i aglomeracji miejsko-przemysłowych, które stały się ośrodkami województw.
Należy dążyć do intensyfikacji produkcji przemysłowej w wyniku uzyskania wzrostu wydajności pracy w oparciu o postęp organizacyjny i techniczno-ekonomiczny, wykorzystanie zdolności produkcyjnych w zakładach produkcyjnych, m.in. przez stosowanie odpowiedniej polityki gospodarowania mieszkaniami oraz modernizację majątku produkcyjnego, szczególnie w drodze wymiany maszyn i urządzeń w istniejących budynkach oraz unowocześnienia procesów produkcyjnych.
Należy rozwijać eksploatację i przetwórstwo złóż surowcowych.
Budowa nowych zakładów przemysłu przetwórczego, nie związanych z miejscową bazą surowcową, powinna być realizowana przede wszystkim w nowych miastach wojewódzkich w celu przyspieszenia procesu ich rozwoju na obszarach województw zachodnich, północnych i wschodnich, mających najkorzystniejsze warunki lokalizacyjne.
W województwach nadmorskich powinien być rozwijany przemysł związany z gospodarką morską.
We wszystkich województwach powinno nastąpić pogłębienie zapoczątkowanych już przemian strukturalnych i specjalizacji produkcji w rolnictwie, przy czym najszybszy wzrost produkcji rolniczej powinien nastąpić na obszarach o szczególnie korzystnych warunkach intensyfikacji produkcji. Wymaga to odpowiedniej koncentracji środków przede wszystkim na obszarach kompleksów gleb o najwyższej wartości rolniczej, w rejonach o wysokim poziomie kultury rolnej oraz w strefach zaopatrujących w żywność aglomeracje miejskie.
Hodowlę bydła należy intensyfikować zwłaszcza w północnych, południowo-zachodnich i wschodnich rejonach kraju, bogatych w użytki zielone. Produkcję mleka należy rozwijać szczególnie w rejonach większych aglomeracji miejsko-przemysłowych.
Warzywnictwo oraz budowę wielkich obiektów szklarniowych należy rozwijać na całym obszarze kraju, a zwłaszcza na zapleczu największych aglomeracji miejskich i rejonów turystycznych.
Przetwórstwo rolno-spożywcze powinno być lokalizowane w sposób silniej związany z miejscową produkcją rolniczą, a także na zapleczu wielkich miast.
Jednocześnie należy realizować budowę i rozbudowę urządzeń zapewniających pokrycie zapotrzebowania na wodę i energię cieplną. Przedsięwzięcia w tym zakresie powinny być realizowane we wszystkich województwach, przy czym koncentracja środków powinna nastąpić w aglomeracjach oraz większych miastach. Należy zapewnić wzrost zużycia wody dostarczanej odbiorcom przez wodociągi komunalne o około 26%.
Ponadto należy budować miejskie oczyszczalnie w celu zapewnienia ochrony przed zanieczyszczeniem zbiorników wodnych, stanowiących źródło zaopatrzenia miast w wodę. Budowa i rozbudowa komunalnych oczyszczalni ścieków powinny umożliwić wzrost ilości oczyszczonych ścieków z 31% w 1975 r. do 50% w 1980 r.
REALIZACJA STRATEGII GOSPODARCZEJ DEKADY LAT SIEDEMDZIESIĄTYCH
Stworzony w wyniku dynamicznego rozwoju potencjał gospodarczy oraz zwiększone kwalifikacje zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej stwarzają podstawy do utrzymania w pięcioleciu 1976-1980, mimo zmienionych warunków zewnętrznych i wewnętrznych, ciągłości strategii zapoczątkowanej uchwałami VI Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.
Zrealizowanie zadań określonych na lata 1976-1980 powinno stworzyć warunki zapewniające dalszy postęp na drodze do rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego oraz istotną poprawę warunków życia ludności.
Wykonanie zadań określonych w planie na lata 1976-1980 powinno zapewnić w 1980 r. wzrost w stosunku do 1970 r.:
Podniesienie gospodarki polskiej w ciągu lat 1976-1980 na jakościowo wyższy poziom wraz z zapoczątkowaniem działań, których efekty zostaną osiągnięte po 1980 r., powinno dać gwarancję i podstawy materialne do dalszego szybkiego rozwoju Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w kolejnej dekadzie lat osiemdziesiątych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1976.39.226 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Pięcioletni plan społeczno-gospodarczy na lata 1976-1980. |
| Data aktu: | 18/12/1976 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/1976 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/1976 |








