Określenie szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzór pedagogiczny nad nimi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 lipca 1976 r.
w sprawie określenia szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzoru pedagogicznego nad nimi.

Na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114 i z 1975 r. Nr 45, poz. 234) oraz w związku z art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zakłady pracy podległe ministrom innym niż Minister Oświaty i Wychowania mogą prowadzić:
1)
zasadnicze szkoły zawodowe przyzakładowe dla młodocianych pracowników zatrudnionych w zakładach pracy w celu nauki zawodu,
2)
zasadnicze szkoły zawodowe (wydziały), w których nauka odbywa się bez oderwania od pracy, kształcące dorosłych pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
3)
średnie studia zawodowe dla dorosłych pracowników zakładów pracy o kierunkach kształcenia odpowiednich dla tych zakładów,
4)
technika i licea zawodowe przyzakładowe, w których nauka odbywa się bez oderwania od pracy, kształcące dorosłych pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
5)
szkoły mistrzów, kształcące pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
6)
przyzakładowe przedszkola, świetlice dziecięce, ogrody jordanowskie, domy wczasów dziecięcych, sezonowe placówki wczasów dla dzieci i młodzieży (kolonie, obozy i półkolonie),
7)
szkoły zawodowe innych typów oraz kursy zawodowe określone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  2.
1.
Ministrowie, którym podlegają zakłady pracy prowadzące szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze:
1)
opracowują resortowe projekty planów rozwoju szkolnictwa zawodowego oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych według wytycznych Ministra Oświaty i Wychowania,
2)
organizują w zakładach pracy praktyczną naukę zawodu we wszystkich jej formach oraz praktyki dla uczniów szkół zawodowych,
3)
zapewniają współudział resortowych instytutów naukowo-badawczych w opracowywaniu projektów planów i programów nauczania w zawodach typowych dla danego resortu oraz zmian w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
2.
Ministrowie oraz podległe im zakłady pracy prowadzące szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze współdziałają z Ministrem Oświaty i Wychowania oraz z wojewodami (prezydentami miast stopnia wojewódzkiego) w zapewnieniu warunków prawidłowego funkcjonowania szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego, a w szczególności:
1)
występują do wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) z wnioskami w sprawach sieci i profilu szkół zawodowych, zawodów i specjalności nauczanych w szkołach, struktury rekrutacyjnej, terytorialnego zasięgu szkół międzywojewódzkich, organizacji kształcenia praktycznego w zakładach pracy,
2)
uczestniczą w wyposażeniu i modernizacji szkół, warsztatów, internatów szkolnych w niezbędne środki materialno-techniczne i pomoce naukowo-dydaktyczne,
3)
podejmują zadania związane z budową i remontami obiektów szkolnych, warsztatów, internatów z resortowych lub zakładowych środków inwestycyjnych oraz własnych środków wykonawczych,
4)
zapewniają kooperację z warsztatami szkolnymi w zakresie rodzaju robót szkoleniowo-produkcyjnych i zapewniają w maksymalnym stopniu zaopatrzenie materiałowe,
5)
udostępniają, w miarę potrzeby, w celach dydaktycznych pracownie, warsztaty i laboratoria oraz inne nowoczesne stanowiska pracy szkołom kształcącym kadry na potrzeby danej branży.
3.
Na wniosek Ministra Oświaty i Wychowania lub wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) ministrowie delegują odpowiednich specjalistów do udziału w kontroli poziomu kształcenia zawodowego.
§  3. 1
 
1.
Nadzór pedagogiczny nad szkolnictwem zawodowym i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi z wyjątkiem szkół rolniczych i innych placówek oświaty rolniczej sprawuje Minister Oświaty i Wychowania, który w szczególności:
1)
ustala zasady tworzenia i funkcjonowania szkół,
2)
ustala limity przyjęć uczniów według typów szkół i kierunków kształcenia oraz wytyczne w sprawie planów rozwoju szkolnictwa zawodowego,
3)
na podstawie resortowych projektów planów rocznych i wieloletnich opracowuje zbiorcze projekty planów rocznych i wieloletnich kształcenia i rozwoju szkolnictwa zawodowego oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
opiniuje zamierzenia inwestycyjne szkolnictwa zawodowego (ujęte w projektach planów rocznych i wieloletnich), zgłaszane przez ministrów,
5)
opracowuje zapotrzebowanie na kadry pracowników pedagogicznych szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
6)
ustala nomenklaturę zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
7)
zatwierdza plany, programy nauczania i wychowania dla szkół zawodowych, a dla innych form kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego opracowuje wytyczne,
8)
ustala normy zaopatrzenia szkół w pomoce naukowo-dydaktyczne,
9)
ustala zasady przyjęć kandydatów, promowania i egzaminowania uczniów,
10)
określa kwalifikacje uzyskane po ukończeniu odpowiedniego typu szkoły lub kursu,
11)
ustala zakres i formy opieki socjalno-bytowej nad uczniami,
12)
tworzy w ramach ustalonego funduszu płac uczniów rezerwę, z której za jego zgodą mogą korzystać resorty dysponujące funduszem płac uczniów szkół przyzakładowych,
13)
dokonuje okresowych analiz sytuacji w szkolnictwie oraz inicjuje środki zapewniające realizację planowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych,
14)
przeprowadza kontrolę i ocenę pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół.
2.
Nadzór pedagogiczny nad szkolnictwem rolniczym i innymi placówkami oświaty rolniczej sprawuje Minister Rolnictwa, który w szczególności:
1)
ustala wytyczne w sprawie planów rozwoju oświaty rolniczej, określające wielkość, kierunki i formy kształcenia kadr na potrzeby rolnictwa,
2)
ustala zasady tworzenia i funkcjonowania szkół rolniczych oraz innych placówek oświaty rolniczej,
3)
na podstawie wojewódzkich projektów planów rocznych i wieloletnich opracowuje zbiorcze projekty planów rocznych i wieloletnich kształcenia i rozwoju szkolnictwa rolniczego oraz innych placówek oświaty rolniczej,
4)
opiniuje zamierzenia inwestycyjne szkolnictwa rolniczego, ujęte w projektach planów wojewódzkich,
5)
ustala limity przyjęć uczniów do szkół,
6)
opracowuje zapotrzebowanie na kadry pracowników pedagogicznych szkół i innych placówek oświaty rolniczej,
7)
przygotowuje projekty nomenklatury zawodów i specjalności zawodowych szkolnictwa rolniczego,
8)
zatwierdza plany i programy nauczania dla szkół rolniczych i innych placówek oświaty rolniczej,
9)
ustala normy zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe,
10)
ustala zasady przyjęć kandydatów do szkół, promowania i egzaminowania uczniów,
11)
ustala zakres i formy opieki socjalno-bytowej nad uczniami,
12)
przeprowadza kontrolę i ocenę pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół oraz inicjuje środki zapewniające doskonalenie tej pracy.
3.
Przy wykonywaniu zadań określonych w ust. 2 pkt 2, 8, 10 i 11 Minister Rolnictwa uwzględnia wytyczne ustalane przez Ministra Oświaty i Wychowania w zakresie szkolnictwa zawodowego; zadanie określone w ust. 2 pkt 12 wykonuje wspólnie z Ministrem Oświaty i Wychowania.
§  4. 2
Nadzór pedagogiczny nad wszystkimi szkołami zawodowymi i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi na terenie województwa sprawuje wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego). Nadzór ten obejmuje w szczególności:
1)
wdrażanie w życie zarządzeń, instrukcji i wytycznych w dziedzinie organizacji szkolnictwa i pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także działalności opiekuńczej i socjalnej,
2)
nadzór nad realizacją programów kształcenia i wychowania młodzieży,
3)
podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć i środków zmierzających do wyrównywania poziomu pracy szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
koordynowanie przedsięwzięć wychowawczych podejmowanych przez poszczególne resorty, instytucje i organizacje społeczne w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacji młodzieży,
5)
opracowywanie planów rozwoju szkolnictwa zawodowego na obszarze województwa,
6)
przeprowadzanie wizytacji, kontroli i oceny pracy szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, wydawanie poleceń oraz przedstawianie zainteresowanym ministrom wniosków i postulatów w zakresie organizacji, wyników nauczania i wychowania, warunków pracy szkół, dostosowania do potrzeb kadrowych sieci szkół i kierunków kształcenia oraz stanu wyposażenia i wykorzystania obiektów szkolnych,
7)
otwieranie, przekształcanie i likwidację szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych, z tym że otwieranie, przekształcanie i likwidacja szkół kształcących w zawodach i specjalnościach unikalnych wymaga zgody Ministra Oświaty i Wychowania.
§  5.
Przepisy rozporządzenia dotyczące ministrów stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych.
§  6.
Zadania określone w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz w § 3 pkt 2, 3, 5, 6, 10, 11 i 12 Minister Oświaty i Wychowania wykonuje w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 1962 r. w sprawie określenia szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i szkolnictwa wyższego (Dz. U. z 1970 r. Nr 26, poz. 212 i z 1971 r. Nr 19, poz. 184).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1976 r.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1981 r. (Dz.U.81.3.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1981 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1981 r. (Dz.U.81.3.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1981 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1976.29.171

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzór pedagogiczny nad nimi.
Data aktu: 30/07/1976
Data ogłoszenia: 21/08/1976
Data wejścia w życie: 01/09/1976