Wykonywanie usług hotelarskich przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 lutego 1975 r.
w sprawie wykonywania usług hotelarskich przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej.

Na podstawie art. 2 ust. 4 oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej (Dz. U. Nr 27, poz. 158), zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wydawania uprawnień na wykonywanie przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej usług hotelarskich, wypadki zwolnień od obowiązku uzyskania uprawnienia, zasady wykonywania usług hotelarskich i kwalifikacje niezbędne do wykonywania takich usług.
§  2.
1.
Usługami hotelarskimi w rozumieniu rozporządzenia są usługi polegające na wynajmowaniu turystom umeblowanych pomieszczeń mieszkalnych lub miejsc pod ustawianie namiotów albo samochodowych przyczep mieszkalnych oraz usługi z tym związane.
2.
Usługi hotelarskie mogą być wykonywane w ramach każdego rodzaju zakładu hotelarskiego lub obozowiska turystycznego.
3.
Rodzaje i kategorie zakładów hotelarskich lub obozowisk turystycznych, ceny usług hotelarskich, zasady świadczenia usług hotelarskich oraz zakres usług związanych ze świadczeniem usług hotelarskich określają odrębne przepisy.
§  3.
Nie wymaga uzyskania uprawnienia wynajmowanie:
1)
pokoi gościnnych oraz miejsc w obozowiskach turystycznych za pośrednictwem biura zakwaterowania,
2)
miejsc w pokojach gościnnych, domkach campingowych oraz obozowiskach turystycznych w miejscowościach i w ilości określonych przez terenowy organ administracji państwowej właściwy do wydania uprawnienia po zasięgnięciu opinii właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§  4.
1.
Osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia na wykonywanie usług hotelarskich powinna mieć następujące kwalifikacje:
1)
pełną zdolność do czynności prawnych,
2)
odpowiednie warunki zdrowia, stwierdzone przez zakład społecznej służby zdrowia,
3)
znajomość podstawowych zasad świadczenia usług hotelarskich oraz przepisów sanitarnych, potwierdzoną świadectwem szkolnym, świadectwem ukończenia kursu szkoleniowego lub zaświadczeniem wojewódzkiego zrzeszenia prywatnego handlu i usług albo co najmniej dwuletnią praktykę w zakładzie hotelarskim.
2.
Przepis ust. 1 pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób, które mogą wykonywać usługi hotelarskie bez uzyskania uprawnienia.
§  5.
Wydanie uprawnienia na wykonywanie usług hotelarskich może nastąpić:
1)
po wykazaniu przez osobę ubiegającą się o uprawnienie posiadania tytułu prawnego do odpowiedniego lokalu użytkowego lub terenu albo możliwości uzyskania takiego lokalu lub terenu oraz
2)
po stwierdzeniu przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej przydatności pod względem sanitarnym lokalu lub terenu i urządzeń do świadczenia usług hotelarskich.
§  6.
1.
Uprawnienia wydaje się w formie zezwolenia lub potwierdzenia zgłoszenia.
2.
Potwierdzenie zgłoszenia może być wydane na wykonywanie usług hotelarskich w sezonie, na okres nie przekraczający 6 miesięcy.
§  7.
1.
Zezwolenie wydaje się na czas określony, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w § 8, nie krótszy od lat 5 i nie dłuższy od lat 10.
2.
Zezwolenie na prowadzenie działalności w pomieszczeniach zbudowanych lub odbudowanych przez ubiegającego się o zezwolenie wydaje się na okres 10 lat.
3.
Na wniosek osoby ubiegającej się o zezwolenie można wydać zezwolenie na prowadzenie działalności sezonowej przez okres kilku lat; w zezwoleniu ustala się okresy wykonywania usług hotelarskich w poszczególnych latach.
4.
Termin ważności zezwolenia na prowadzenie działalności w pomieszczeniach lub na terenie, których okres użytkowania jest ograniczony, nie może przekraczać okresu, na jaki przewidziane jest to użytkowanie.
5.
Ważność zezwolenia wydanego na czas określony, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w ust. 4, ustala się do końca roku kalendarzowego, w którym upływa termin ważności.
§  8.
Zezwolenia na czas nie określony wydaje się, jeżeli siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w miejscowości liczącej do 20 tysięcy mieszkańców lub w rejonie pozaśródmiejskim większego miasta.
§  9. 1
 
1.
Uprawnienie powinno zawierać:
1)
imię i nazwisko osoby uprawnionej do wykonywania usług hotelarskich oraz miejsce jej zamieszkania,
2)
oznaczenie rodzaju wykonywanych usług hotelarskich, miejsce wykonywanej działalności oraz siedziby przedsiębiorstwa,
3)
termin ważności uprawnienia,
4)
inne dane dotyczące szczególnych warunków wykonywania usług hotelarskich.
2.
Uprawnienie do wykonywania usług hotelarskich w gościnnych pokojach powinno dopuszczać ich świadczenie tylko obywatelom polskim, jeżeli na danym terenie działa biuro zakwaterowania.
§  10.
1.
Przed wydaniem uprawnienia organ zasięga informacji o karalności wnioskodawcy.
2.
Przed doręczeniem uprawnienia organ ustala wysokość opłaty skarbowej określonej w odrębnych przepisach oraz stwierdza, czy została uiszczona.
§  11.
Zmiana przedmiotu prowadzonej działalności, miejsca jej wykonywania i siedziby przedsiębiorstwa wymaga uzyskania nowego uprawnienia.
§  12.
1.
Ustanowienie pełnomocnika do prowadzenia działalności określonej w uprawnieniu wymaga zgody organu właściwego do wydania uprawnienia.
2.
Pełnomocnik powinien spełniać warunki określone w § 4 ust. 1.
§  13.
1.
Organ wydający uprawnienia prowadzi rejestr wydanych potwierdzeń i rejestr zezwoleń.
2.
Organ wydając lub cofając uprawnienie przesyła kopie wydanych decyzji właściwemu wojewódzkiemu zrzeszeniu prywatnego handlu i usług.
§  14.
Osoba wykonująca usługi hotelarskie na podstawie uprawnienia powinna w sposób widoczny oznaczyć na zewnątrz swoje przedsiębiorstwo, podając imię i nazwisko oraz bliższe określenie rodzaju działalności.
§  15.
Osoby, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają uprawnienia (zezwolenia, potwierdzenia zgłoszenia) na wykonywanie rzemiosł w zakresie turystyki i wypoczynku, mogą prowadzić dotychczasową działalność gospodarczą na podstawie posiadanych uprawnień.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 9 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 lipca 1976 r. (Dz.U.76.27.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 1976 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1975.7.37

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonywanie usług hotelarskich przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej.
Data aktu: 27/02/1975
Data ogłoszenia: 12/03/1975
Data wejścia w życie: 12/03/1975