Dostosowanie organizacji i zakresu działania terenowych jednostek organizacyjnych do nowego podziału administracyjnego państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 maja 1975 r.
w sprawie dostosowania organizacji i zakresu działania terenowych jednostek organizacyjnych do nowego podziału administracyjnego Państwa.

Na podstawie art. 50 ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 16, poz. 91) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewodowie podejmą niezwłocznie działania mające na celu zorganizowanie urzędów wojewódzkich i rozpoczęcie przez nie działalności z dniem 1 czerwca 1975 r.
2.
Wojewodowie zapewnią niezwłoczne przekazanie spraw z zakresu administracji państwowej wszczętych przez organy powiatowe przed dniem 1 czerwca 1975 r. oraz spraw, które wpłyną po tym terminie do znoszonych urzędów powiatowych, organom gminnym, miejskim lub wojewódzkim albo innym właściwym organom w celu załatwienia tych spraw stosownie do nowo ustalonego zakresu działania.
§  2.
1.
W celu wykonania prac związanych ze zniesieniem urzędów powiatowych wojewodowie powołają terenowe komisje likwidacyjne z udziałem głównych księgowych urzędów powiatowych oraz określą szczegółowy zakres działania tych komisji, który powinien obejmować zwłaszcza:
1)
zapewnienie sporządzenia spisu akt urzędów powiatowych i protokolarnego przekazania tych akt właściwym organom gminnym, miejskim lub wojewódzkim albo innym właściwym organom, akt zaś kwalifikujących się do archiwum - do właściwych archiwów,
2)
sporządzenie wykazu majątku ruchomego i nieruchomego pozostającego w dyspozycji organów powiatowych i przekazanie składników tego majątku na rzecz jednostek organizacyjnych określonych przez wojewodę na wniosek komisji likwidacyjnej,
3)
koordynację i kontrolę prac pełnomocników terenowych powołanych do likwidacji instytucji i urzędów stopnia powiatowego nie podporządkowanych radom narodowym (§ 7 ust. 1 pkt 2),
4)
bieżące informowanie wojewodów o przebiegu prac związanych z likwidacją jednostek organizacyjnych stopnia powiatowego.
2.
Terenowe komisje likwidacyjne zakończą prace najpóźniej do dnia 31 lipca 1975 r.
§  3.
Wojewodowie określą, które przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje, podporządkowane dotychczas organom powiatowym, przechodzą pod ich nadzór, a które - pod nadzór organów administracji stopnia podstawowego.
§  4.
Wojewodowie zapewnią - stosownie do dokonanych uprzednio ustaleń - zagospodarowanie lokali będących dotychczas w użytkowaniu jednostek organizacyjnych stopnia powiatowego.
§  5.
Wojewodowie koordynują i nadzorują działalność terenowych komisji likwidacyjnych, jak również terenowych pełnomocników powołanych przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, oraz są odpowiedzialni za całość prac prowadzonych na obszarze województwa, związanych z dostosowaniem organizacji i zakresu działania wszystkich jednostek organizacyjnych do nowego podziału administracyjnego Państwa.
§  6.
1.
Do czasu wydania nowych przepisów o postępowaniu podatkowym nie powołuje się przewidzianych w dziale XV dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami) komisji podatkowych przy terenowych organach administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
Uprawnienia komisji podatkowych określone w dziale XV dekretu o postępowaniu podatkowym i w innych aktach prawnych przechodzą z dniem 1 czerwca 1975 r. na terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
3.
Działające przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego podatkowe komisje odwoławcze w dotychczasowym składzie osobowym zakończą swą działalność. Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego powołają nowe podatkowe komisje odwoławcze w terminie do dnia 10 czerwca 1975 r.
§  7.
1.
Właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych:
1)
dostosują do nowego podziału administracyjnego Państwa organizację i zakres działania nadzorowanych przez nich urzędów i instytucji, działających w terenie,
2)
powołają terenowych pełnomocników do zorganizowania wojewódzkich i terenowych urzędów i instytucji oraz do likwidacji znoszonych instytucji i urzędów.
2.
Do terenowych pełnomocników stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.
§  8.
Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych oraz prezesi urzędów centralnych związków spółdzielni poinformują w terminie do dnia 10 czerwca 1975 r. Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz wojewodów o zamierzonej organizacji instytucji, urzędów i jednostek spółdzielczych, o terytorialnym zasięgu ich działania i przewidywanym w nich stanie zatrudnienia oraz podadzą terminy wprowadzenia w życie nowej organizacji.
§  9.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów określi w terminie do dnia 31 maja 1975 r. zasady przeniesienia zadań w ramach uchwalonych na 1975 r. planów społeczno-gospodarczego rozwoju województw stosownie do nowego podziału administracyjnego Państwa.
§  10.
Minister Finansów określi w terminie do dnia 31 maja 1975 r. zasady przesunięcia w ramach budżetów terenowych uchwalonych na 1975 r. środków finansowych stosownie do nowego podziału administracyjnego Państwa.
§  11.
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych zobowiąże dyrektorów wojewódzkich archiwów państwowych do:
1)
udzielenia terenowym komisjom likwidacyjnym i terenowym pełnomocnikom wszechstronnej pomocy w kwalifikowaniu akt podlegających przekazaniu do archiwum,
2)
zorganizowania sprawnego przyjęcia przez właściwe archiwa kierowanych do nich akt.
§  12.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do innych urzędów i jednostek organizacyjnych znoszonych w związku z nowym podziałem administracyjnym.
§  13.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o wojewodach, należy przez to rozumieć również prezydentów miast stopnia wojewódzkiego.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1975.17.95

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dostosowanie organizacji i zakresu działania terenowych jednostek organizacyjnych do nowego podziału administracyjnego państwa.
Data aktu: 30/05/1975
Data ogłoszenia: 31/05/1975
Data wejścia w życie: 31/05/1975