Pilotaż morski.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 16 września 1974 r.
w sprawie pilotażu morskiego.

Na podstawie art. 46 § 1 oraz art. 216 § 1 i 2 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pilotem morskim może być obywatel polski mający wymagane kwalifikacje i uprawnienia zawodowe oraz odpowiednie warunki zdrowotne określone odrębnymi przepisami.
§  2.
Do obowiązków pilota należy udzielanie kapitanowi pilotowanego statku porad i pomocy w prowadzeniu statku, a zwłaszcza informacji w zakresie warunków nawigacyjnych wód, na których pilot pełni służbę, i co do przepisów miejscowych.
§  3.
1.
Pilot powinien przerwać wykonywanie czynności pilotowych po stwierdzeniu, że wykonanie żądanej usługi stwarzałoby niebezpieczeństwo dla statku, portu lub zagrażałoby bezpieczeństwu żeglugi, w szczególności gdy:
1)
zanurzenie statku nie pozwala na bezpieczną żeglugę ze względu na głębokość danego akwenu,
2)
statek lub jego załoga nie odpowiadają warunkom bezpiecznej żeglugi.
2.
O każdym wypadku przerwania wykonywania czynności pilotowych pilot jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić kapitana portu i postąpić stosownie do otrzymanych dyspozycji.
§  4.
Pilotaż morski dzieli się na:
1)
pilotaż portowy - obejmujący pilotowanie statków w portach morskich i na ich redach, a w odniesieniu do portów, które nie mają wyznaczonych red - pilotowanie statków w portach morskich i na ich kotwicowiskach oraz między portem a jego kotwicowiskami,
2)
pilotaż stoczniowy - obejmujący pilotowanie statków i innych obiektów pływających na akwenach stoczniowych uczęszczanych przez statki morskie oraz na przyległych akwenach portów morskich, określonych przez urząd morski,
3)
pilotaż trasowy - obejmujący pilotowanie statków na morskich wodach terytorialnych i wewnętrznych poza granicami pilotażu portowego i stoczniowego,
4)
pilotaż pełnomorski - obejmujący pilotowanie statków na pozostałych akwenach morskich.
§  5.
1.
Obowiązek korzystania z usług pilota w pilotażu portowym, stoczniowym i trasowym na określonych statkach wprowadza dyrektor urzędu morskiego.
2.
Prowadzenie usług pilotowych w pilotażu pełnomorskim wymaga zezwolenia Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej.
§  6.
1.
Utrzymywanie służby pilotowej w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście na potrzeby pilotażu portowego i trasowego należy do zarządów portów.
2.
Służbą pilotową zarządu portu kieruje bezpośrednio szef pilotów powołany w sposób określony regulaminem służby pilotowej.
3.
Regulamin służby pilotowej zarządu portu ustala dyrektor zarządu portu w uzgodnieniu z urzędem morskim i Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
§  7.
1.
W portach innych niż wymienione w § 6 ust. 1 utrzymywanie służby pilotowej na potrzeby pilotażu portowego i trasowego należy do urzędów morskich.
2.
Regulamin służby pilotowej urzędu morskiego ustala dyrektor urzędu morskiego w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
§  8.
1.
Utrzymywanie służby pilotowej na potrzeby pilotażu stoczniowego należy do stoczni.
2.
Regulamin służby pilotowej stoczni ustala dyrektor stoczni w uzgodnieniu z urzędem morskim oraz z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Metalowców.
§  9.
Nadzór nad wykonywaniem usług pilotowych w pilotażu portowym, stoczniowym i trasowym sprawuje kapitan portu.
§  10.
W pilotażu portowym, stoczniowym i trasowym ustala się następujące stopnie pilotów:
1)
pilot,
2)
starszy pilot.
§  11.
Osoby ubiegające się o stopnie pilotowe są obowiązane przedstawiać:
1)
świadectwo stwierdzające umiejętność posługiwania się radarem,
2)
świadectwo uprawniające do obsługiwania na statku radiotelefonu działającego na falach ultrakrótkich,
3)
zaświadczenie o złożeniu egzaminu z języka angielskiego przed komisją egzaminacyjną języków obcych powołaną przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej,

wydane w trybie określonym odrębnymi przepisami.

§  12.
1.
Stopień pilota może być przyznany osobie mającej:
1)
dyplom kapitana żeglugi małej lub kapitana żeglugi małej rybołówstwa morskiego oraz 12-miesięczną praktykę pływania na statku na stanowisku I oficera,
2)
6-miesięczną praktykę w charakterze asystenta pilota odbytą pod nadzorem starszego pilota,
3)
świadectwo złożenia egzaminu przewidzianego w § 15.
2.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na przyznanie stopnia pilota osobie mającej dyplom porucznika żeglugi wielkiej lub porucznika żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego - po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  13.
Stopień starszego pilota może być przyznany osobie mającej:
1)
36-miesięczną praktykę w pilotowaniu statków w stopniu pilota albo
2)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej lub kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego oraz 24-miesięczną praktykę pływania na statku na stanowisku kierownika statku w żegludze wielkiej,
3)
6-miesięczną praktykę w charakterze asystenta pilota odbytą pod nadzorem starszego pilota oraz
4)
świadectwo złożenia egzaminu przewidzianego w § 15.
§  14.
Funkcję asystenta pilota może pełnić osoba, która spełnia wszystkie warunki wymagane do uzyskania stopnia starszego pilota lub pilota, z wyjątkiem złożenia egzaminu przewidzianego w § 15 i odbycia praktyki, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 i § 13 pkt 3.
§  15.
1.
Kandydaci do służby pilotowej, o których mowa w § 12 i 13 pkt 2, 3 i 4, są obowiązani po odbyciu praktyki w charakterze asystenta pilota złożyć egzamin przed komisją, w której skład wchodzą:
1)
kapitan portu Gdańsk, Gdynia, Szczecin lub Świnoujście - jako przewodniczący,
2)
starszy oficer portu - jako zastępca przewodniczącego,

oraz jako członkowie:

3)
szef pilotów,
4)
2 starszych pilotów wyznaczonych przez kapitana portu w uzgodnieniu z dyrektorem zarządu portu,
5)
przedstawiciel Koszalińskiego Urzędu Morskiego - jeżeli mają być egzaminowani kandydaci do służby pilotowej tego Urzędu,
6)
przedstawiciel stoczni - jeżeli mają być egzaminowani kandydaci do służby pilotowej stoczni,
7)
przedstawiciel Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
2.
Komisję powołuje dyrektor właściwego urzędu morskiego na wniosek kapitana portu.
3.
Egzamin odbywa się według programu wydanego przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej.
4.
Komisja może, jeżeli uzna to za celowe, poddać kandydata egzaminowi praktycznemu w zakresie wiadomości przewidzianych programem.
5.
Złożenie egzaminu komisja stwierdza świadectwem, które podpisują przewodniczący i członkowie komisji.
§  16.
1.
Dyplomy potwierdzające przyznanie stopni pilotowych, o których mowa w § 10, wydaje dyrektor właściwego urzędu morskiego.
2.
Pilot jest uprawniony do pilotowania statków o pojemności brutto do 8000 RT, z wyjątkiem statków pasażerskich i statków przewożących materiały niebezpieczne, zgodnie z uprawnieniami do pilotowania statków o określonej pojemności, zwanymi dalej "uprawnieniami tonażowymi", określonymi w § 17.
3.
Starszy pilot jest uprawniony do pilotowania wszelkich statków zgodnie z uprawnieniami tonażowymi określonymi w § 17.
§  17.
1.
Pilot może być uprawniony do pilotowania statków o pojemności brutto:
1)
do 4000 RT - w pierwszym roku służby w stopniu pilota,
2)
do 6000 RT - w drugim roku służby w stopniu pilota,
3)
do 8000 RT - po drugim roku służby w stopniu pilota.
2.
Starszy pilot może być uprawniony do pilotowania statków o pojemności brutto:
1)
do 12000 RT - w pierwszym roku służby w stopniu starszego pilota,
2)
do 16000 RT - w drugim roku służby w stopniu starszego pilota,
3)
do 30000 RT - w trzecim roku służby w stopniu starszego pilota,
4)
bez ograniczeń - po trzecim roku służby w stopniu starszego pilota.
3.
Uprawnienia do pilotowania statków, o których mowa w ust. 1 i 2, na określonym akwenie przyznaje kapitan portu w porozumieniu z szefem pilotów.
4.
Kapitan portu może w porozumieniu z szefem pilotów skrócić okres praktyki pilotowej wymaganej do uzyskania uprawnień tonażowych w danym stopniu pilotowym, nie więcej jednak niż o 50%.
5.
Posiadanie uprawnień tonażowych do pilotowania statków w pilotażu portowym, stoczniowym i trasowym na określonym akwenie stwierdza zaświadczeniem kapitan portu.
6.
Na wniosek szefa pilotów i za zgodą zainteresowanego pilota kapitan portu może jednorazowo uprawnić pilota morskiego do pilotowania statku o pojemności większej o 50% od określonej w tym paragrafie.
§  18.
1.
Zmiana przez pilota akwenu służby pilotowej może nastąpić po odbyciu co najmniej 1-miesięcznej praktyki w warunkach nowej służby oraz wykazaniu znajomości warunków nawigacyjnych nowego akwenu i obowiązujących przepisów przed kapitanem portu i szefem pilotów.
2.
Pilot przechodzący do służby na nowym akwenie zachowuje posiadany stopień po spełnieniu warunków określonych w ust. 1.
§  19.
1.
Do pełnienia służby pilotowej w pilotażu pełnomorskim są wymagane:
1)
posiadanie stopnia kapitana żeglugi wielkiej lub kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego,
2)
odbycie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowisku kierownika statku w żegludze wielkiej lub małej,
3)
spełnienie warunków określonych w § 11,
4)
ukończenie w ramach wyższej szkoły morskiej kursu specjalistycznego w zakresie prowadzenia dużych statków,
5)
złożenie egzaminu.
2.
Posiadanie uprawnień do wykonywania czynności pilotowych w pilotażu pełnomorskim na statkach o określonym tonażu stwierdza zaświadczeniem dyrektor urzędu morskiego.
§  20.
Egzamin przewidziany w § 19 ust. 1 pkt 5 przeprowadzają komisje egzaminacyjne dla oficerów, działające przy Urzędach Morskich w Gdyni i Szczecinie, według programu wydanego przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej.
§  21.
1.
W razie stwierdzenia rażącego naruszenia przez pilota morskiego przepisów regulujących ruch i postój statków dyrektor urzędu morskiego na wniosek kapitana portu może:
1)
udzielić posiadaczowi dyplomu pilotowego ostrzeżenia o grożącym mu ograniczeniu posiadanych uprawnień tonażowych,
2)
ograniczyć na okres od 3 do 12 miesięcy uprawnienia tonażowe do pojemności określonej w § 17 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
2.
Decyzję wydaną na podstawie ust. 1 urząd morski przesyła pilotowi, a jej kopię pracodawcy pilota.
3.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, gdy naruszenie przez pilota przepisów miało związek z wypadkiem morskim podlegającym rozpatrzeniu przez izbę morską.
§  22.
1.
Kapitan portu może zezwolić jednorazowo lub na określony czas kapitanowi statku, obowiązanego do korzystania z usług pilota, na manewrowanie statkiem bez pilota - jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu żeglugi.
2.
Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, mogą być cofnięte przez kapitana portu przed upływem terminu ich ważności.
3.
Warunki i tryb wydawania zezwoleń, o których mowa w ust. 1, określa dyrektor urzędu morskiego.
§  23.
1.
Pilot pełni służbę w przepisowym umundurowaniu.
2.
Krój umundurowania oraz wzory dystynkcji i oznak służbowych regulują odrębne przepisy.
§  24.
1.
Piloci, którzy uzyskali stopnie pilotowe przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują swe stopnie, z tym że dyplomy młodszych pilotów podlegają wymianie na dyplomy pilotów bez dodatkowych warunków.
2.
Piloci, którzy uzyskali stopnie pilotowe przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i nie mają dokumentów wymaganych zgodnie z przepisami § 11, powinni być przez swych pracodawców skierowani na kursy przygotowujące do złożenia egzaminów, wymaganych do uzyskania tych dokumentów - nie później niż w ciągu 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3.
Zaświadczenia o posiadaniu uprawnień do wykonywania czynności pilotowych w pilotażu pełnomorskim, wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, podlegają wymianie na zaświadczenia przewidziane rozporządzeniem bez dodatkowych warunków.
§  25.
Wzory dyplomów, świadectw i zaświadczeń przewidzianych w rozporządzeniu ustala Minister Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej.
§  26.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 20 sierpnia 1969 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 192).
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024