Zm.: rozporządzenie w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 sierpnia 1974 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. z 1948 r. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) oraz art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 września 1972 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. z 1972 r. Nr 37, poz. 246 i z 1973 r. Nr 51, poz. 288) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Uposażenie zasadnicze pracowników określonych w § 1 ust. 1 ustala się według następującej tabeli:

Grupa uposażenia Uposażenie zasadnicze

zł miesięcznie

1a 7.500
1b 7.100
1 6.700
2 6.300
3 5.900
4 5.500
5 5.200
6 4.900
7 4.600
8 4.400
9 4.200
10 4.000
11 3.800
12 3.600
13 3.400
14 3.200
15 3.000
16 2.800
17 2.600
18 2.400
19 2.200
20 2.050
21 1.900
22 1.750
23 1.600
24 1.450
25 1.300"
2)
w § 4:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dyrektor zespołu lub jednostki samodzielnej może zezwolić pracownikowi nie posiadającemu wymaganych kwalifikacji na pełnienie obowiązków na określonym stanowisku na okres nie dłuższy niż 5 lat, jeżeli posiadanie kwalifikacji nie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do pracy na danym stanowisku. Pracownikowi, który przed dniem wejścia w życie rozporządzenia ukończył 45 lat, zezwolenie takie może być udzielone na czas nieograniczony.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przepis ust. 3 nie dotyczy pracowników medycznych.",

c)
w ust. 5 dodaje się na końcu zdanie w brzmieniu:

"Nie dotyczy to stażystów.",

3)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Pracownikom działalności podstawowej może być przyznany dodatek specjalny w wysokości do 2.500 zł miesięcznie.",

4)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. Szczegółowe zasady przyznawania dodatku specjalnego ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia.",

5)
dotychczasową treść § 10 oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2, 3 i 4 w brzmieniu:

"2. Pracownikom działalności podstawowej przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 100 zł do 300 zł miesięcznie za pracę w systemie zmianowym.

3. Położnej zatrudnionej w izbie porodowej (samodzielne stanowisko pracy) przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 400 zł do 1.000 zł miesięcznie.

4. Szczegółowe zasady przyznawania dodatków, o których mowa w ust. 2 i 3, określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia.",

6)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Za pracę w porze nocnej pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 15% uposażenia zasadniczego.",

7)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w lotnictwie sanitarnym i sprawującemu opiekę nad chorymi w samolotach sanitarnych przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości 1.500 zł miesięcznie.",

8)
w § 15 dodaje się na końcu zdanie w brzmieniu: "Dodatki te nie przysługują z tytułu dodatkowego zatrudnienia.",
9)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. 1. Jeżeli lekarz będący specjalistą w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmie dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości, dyrektor (kierownik) zakładu może podwyższyć mu wynagrodzenie zasadnicze za pracę w tym zakładzie, nie więcej jednak niż o 25%.

2. Na podjęcie pracy przez lekarza, o którym mowa w ust. 1, wymagana jest zgoda wojewody (prezydenta miasta wyłączonego z województwa).",

10)
w § 17 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Jeżeli lekarz, o którym mowa w § 16, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być za zgodą wojewody (prezydenta miasta wyłączonego z województwa) obliczony według stawek określonych przepisami w sprawie używania pojazdów samochodowych dla celów służbowych.",

11)
w § 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wysokość indywidualnej premii nie może przekroczyć 15% uposażenia zasadniczego.",

12)
w § 22 ust. 5 kropkę zastępuje się średnikiem i po średniku dodaje się zdanie w brzmieniu:

"stawka w tej wysokości przysługuje również, jeżeli taki dzień przypada w niedzielę.",

13)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. 1. Wynagrodzenie za gotowość pracy na wezwanie przez zakład pracy ustala się w wysokości:

1) za 17 godzin gotowości dla:

- starszego asystenta i zastępcy ordynatora - 55 zł,

- asystenta - 35 zł,

- pielęgniarek, laborantów i techników - 20 zł,

2) za 24 godziny gotowości dla:

- starszego asystenta i zastępcy ordynatora - 70 zł,

- asystenta - 40 zł,

- pielęgniarek, laborantów i techników 30 zł.

2. Pracownikowi przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia określonego w ust. 1, jeżeli w czasie pozostawania w gotowości pracy został wezwany i stawił się do zakładu pracy.

3. Pracownikowi, który otrzymuje wynagrodzenie określone w ust. 2, nie przysługuje odrębne wynagrodzenie za pracę wykonaną w czasie godzin gotowości.

4. Pracownikowi, który stawił się do zakładu pracy na wezwanie, przysługuje zwrot poniesionych kosztów przejazdu, jeżeli zakład pracy nie zapewnił pracownikowi przejazdu samochodem służbowym, a pilność przybycia pracownika i odległość od miejsca zamieszkania do zakładu uzasadnia konieczność takiego przejazdu.",

14)
w § 26:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą zmiany wysokości uposażenia w razie:

1) przesunięcia pracownika na wyższe stanowisko,

2) ustalenia uposażenia po okresie próbnym lub po ukończeniu wstępnego stażu pracy.",

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Pracownik nie posiadający wymaganych kwalifikacji, któremu na podstawie § 4 ust. 3 zezwolono na pełnienie obowiązków na określonym stanowisku, nie może być awansowany na wyższe stanowisko.",

15)
§ 30 skreśla się,
16)
tytuł rozdziału 7 otrzymuje brzmienie:

"Uposażenie lekarzy, lekarzy dentystów i farmaceutów zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej.",

17)
§ 32 otrzymuje brzmienie:

"§ 32. 1. Lekarze, lekarze dentyści i farmaceuci zatrudnieni w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej otrzymują uposażenie zasadnicze (§ 3), dodatek za wysługę lat (§ 5), dodatek za stopień naukowy (§ 13) oraz dodatek funkcyjny.

2. Dodatek funkcyjny przysługuje w wysokości:

1) w urzędach wojewódzkich i urzędach miast wyłączonych z województw:

miesięcznie zł

od - do

- dyrektorowi wydziału zdrowia i opieki społecznej 1.000-3.000,

- zastępcy dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej 1.000-2.000,

- kierownikowi oddziału, inspektorowi wojewódzkiemu 1.000-2.000,

- starszemu inspektorowi 800-1.500,

2) w urzędach powiatowych, miejskich miast stanowiących powiaty, miast i powiatów i dzielnicowych w miastach wyłączonych z województw:

miesięcznie zł

od - do

- kierownikowi wydziału zdrowia i opieki społecznej 1.000-2.000,

- zastępcy kierownika wydziału zdrowia i opieki społecznej 800-1.500,

- inspektorowi 600-1.200.",

18)
dotychczasową treść § 34 oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Do pracowników, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane zasady wynagradzania określone w niniejszym rozporządzeniu.",

19)
w § 35 ust. 5 po wyrazach "określonym w ust. 1" dodaje się wyrazy "oraz w ust. 4",
20)
po § 35 dodaje się § 35a w brzmieniu:

"§ 35a. 1. Za długoletnią i nieprzerwaną pracę pracownikom przysługują gratyfikacje jubileuszowe w wysokości:

1) 75% miesięcznego wynagrodzenia po 25 latach - począwszy od dnia 1 stycznia 1977 r.,

2) 150% miesięcznego wynagrodzenia po 35 latach oraz 200% miesięcznego wynagrodzenia po 40 latach - począwszy od dnia 1 stycznia 1976 r.

2. Miesięczne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, oblicza się według zasad stosowanych przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, z tym że jego wysokość nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia za pełny wymiar czasu pracy.

3. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustala szczegółowe zasady wypłaty gratyfikacji oraz zaliczania okresów pracy do okresów uzasadniających prawo do tych gratyfikacji.",

21)
w § 38 skreśla się wyraz "administracyjnym",
22)
§ 39 skreśla się.
§  2.
Tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania stanowiące załączniki nr 1-5 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 września 1972 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. z 1972 r. Nr 37, poz. 246 i z 1973 r. Nr 51, poz. 288) zastępuje się tabelami stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania stanowiącymi załączniki nr 1-5 do niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ogłosi w Dzienniku Ustaw jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 września 1972 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. z 1972 r. Nr 37, poz. 246 i z 1973 r. Nr 51, poz. 288) z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów wydanych przed dniem ogłoszenia jednolitego tekstu oraz z zastosowaniem ciągłej numeracji rozdziałów, paragrafów, ustępów i punktów.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r., z tym że w stosunku do pracowników obsługi kotłowni centralnego ogrzewania wchodzi w życie z dniem 1 października 1974 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Tabela stanowisk i zaszeregowania pracowników działalności podstawowej

Lp. Stanowisko pracy Kategoria jednostki według liczby pracowników Grupa uposażenia zasadniczego
1 2 3 4
I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem
1 Dyrektor zespołu powyżej 1.500

powyżej 800

do 800

5-1a

6-1b

7-1

2 Dyrektor (kierownik) jednostki samodzielnej:

a) szpitala: klinicznego, specjalistycznego,

ogólnego (wielospecjalistycznego)

powyżej 1.000

powyżej 500

do 500

7-1b

8-1

9-2

b) wojewódzkiej: przychodni specjalistycznej,

przemysłowej, stacji krwiodawstwa, stacji

pogotowia ratunkowego oraz szpitala

uzdrowiskowego i sanatorium

powyżej 200

powyżej 100

do 100

11-2

12-3

13-4

c) domu pomocy społecznej powyżej 200

powyżej 80

do 80

12-5

14-6

15-7

d) pozostałych zakładów powyżej 200

powyżej 100

do 100

11-3

12-4

13-5

3 Zastępca dyrektora zespołu powyżej 1.500

powyżej 800

do 800

8-2

9-3

10-4

4 Zastępca dyrektora (kierownika) jednostki samodzielnej:

a) szpitala: klinicznego specjalistycznego,

ogólnego (wielospecjalistycznego)

powyżej 1.000

powyżej 500

do 500

10-3

11-4

12-5

b) wojewódzkiej: przychodni specjalistycznej,

przemysłowej, stacji krwiodawstwa, stacji

sanitarno-epidemiologicznej, stacji

pogotowia ratunkowego oraz szpitala

uzdrowiskowego i sanatorium

powyżej 200

powyżej 100

do 100

12-4

13-5

14-6

c) pozostałych zakładów powyżej 100

do 100

14-6

15-7

5 Państwowy wojewódzki (miejski w mieście wyłączonym z województwa) inspektor sanitarny powyżej 180

do 180

4-1

6-2

6 Państwowy powiatowy (miejski, dzielnicowy, portowy) inspektor sanitarny powyżej 25

do 25

9-3

10-4

7 a) Ordynator oddziału w szpitalu wojewódzkim

(równorzędnym) lub zespole

powyżej 50

powyżej 20

do 20

9-3

11-4

12-5

b) Ordynator oddziału w pozostałych jednostkach powyżej 50 powyżej 20

do 20

10-4

12-5

14-6

8 Kierownik komórki organizacyjnej w stacjach sanitarno-epidemiologicznych (działu, sekcji, pracowni) powyżej 10

od 6 do 10

od 3 do 5

11-4

12-5

13-6

9 a) Kierownik działu opieki zespolonej - 10-3
b) Kierownik komórki organizacyjnej w zespole

(poradni, zakładu, pracowni, sekcji, działu,

ośrodka, punktu krwiodawstwa, prosektorium i

innej) oraz apteki szpitalnej produkującej

płyny infuzyjne

powyżej 20

powyżej 10

do 10

12-4

13-5

14-6

10 a) Kierownik przychodni nie będącej samodzielną

jednostką budżetową lub kierownik grupy

poradni

powyżej 50

powyżej 20

do 20

12-3

13-4

14-5

b) Kierownik komórki organizacyjnej w

przychodni będącej jednostką samodzielną

(poradni, zakładu, pracowni, działu, ośrodka

i innej)

powyżej 10

od 6 do 10

do 5

13-4

14-5

15-6

c) Kierownik komórki organizacyjnej w jednostce

samodzielnej i nie wymienionych w pkt 9 i 10

lit. a) i b) (poradni, zakładu, pracowni,

działu, sekcji, ośrodka, prosektorium,

punktu krwiodawstwa i innej) oraz apteki

szpitalnej produkującej płyny infuzyjne

powyżej 10

od 6 do 10

do 5

14-5

15-6

16-7

d) Kierownik apteki szpitalnej nie produkującej

płynów infuzyjnych

powyżej 10

do 10

16-7

16-8

11 Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsi - 11-3
12 Zastępca ordynatora oddziału, zastępca kierownika pracowni, apteki i innych powyżej 50

od 20 do 50

12-5

13-6

13 W ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi, w poradni ogólnej i pediatrycznej przychodni rejonowej, w poradni przemysłowej służby zdrowia:

starszy asystent

asystent

młodszy asystent

-

-

-

12-4

13-5

15-6

14 W stacjach sanitarno-epidemiologicznych:

specjalista bhp, starszy asystent, starszy inspektor bhp

asystent, inspektor bhp

młodszy asystent

-

-

-

12-5

14-6

16-7

15 W komórkach metodyczno-organizacyjnych:

starszy asystent

asystent

młodszy asystent

-

-

-

13-5

14-6

16-7

16 W przychodni (poradni) i innym zakładzie nie wymienionym w pkt 13, 14, 15 oraz w działach diagnostycznych:

starszy asystent

asystent

młodszy asystent

-

-

-

14-6

15-8

17-9

17 1) w pozostałych zakładach opieki zdrowotnej

zamkniętej i pomocy społecznej:

starszy asystent

asystent

młodszy asystent

-

-

-

16-8

17-9

18-10

2) w oddziałach szpitalnych urazowo-

chirurgicznych, toksykologicznych,

oddziałach i działach anestezjologii i

intensywnej opieki i doraźnej pomocy:

starszy asystent

asystent

młodszy asystent

-

-

-

13-5

14-7

16-8

18 Stażysta - 21-18
II. Średni personel medyczny
1 Naczelna pielęgniarka zespołu powyżej 1.500

powyżej 800

do 800

11-5

12-6

14-7

2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołu - 15-8
3 Przełożona pielęgniarek:

a) działu w zespole

- 17-10
b) szpitala: klinicznego, specjalistycznego,

ogólnego (wielospecjalistycznego)

powyżej 1.000

powyżej 500

do 500

15-10

16-11

18-12

c) wojewódzkiej: przychodni specjalistycznej,

przychodni przemysłowej, przedsiębiorstwa

uzdrowiskowego i sanatorium:

przeciwgruźliczego, rehabilitacyjnego,

psychiatrycznego

powyżej 200

powyżej 100

17-12

18-13

d) w zakładach nie wymienionych pod lit.

b)-c)

- 19-14
4 Zastępczyni przełożonej pielęgniarek w zespole lub jednostce samodzielnej powyżej 500 18-13
5 Kierownik: domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium itp. - 17-12
6 Oddziałowa pielęgniarek w opiece zdrowotnej zamkniętej - 18-13
7 Uprawniony technik dentystyczny - 18-13
8 Starszy felczer, felczer, starszy instruktor (inspektor) higieny, inspektor bhp - 18-13
9 W komórkach organizacyjnych w zespole lub jednostkach samodzielnych:

a) starsza pielęgniarka, starsza położna,

starszy technik medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny), starszy laborant, starszy

dyspozytor, starsza dietetyczka, starsza

opiekunka dziecięca, starsza higienistka,

starszy statystyk medyczny, starszy

masażysta

- 20-15
b) pielęgniarka, położna, technik medyczny,

laborant, technik dentystyczny, technik

farmaceutyczny, starszy technik apteczny,

dietetyczka, instruktor higieny, opiekunka

dziecięca, higienistka, dyspozytor,

instruktor terapii zajęciowej, ortoptysta,

statystyk medyczny, masażysta

- 22-16
c) asystentka pielęgniarska, młodsza

pielęgniarka, młodszy laborant, masażysta,

preparator, wykwalifikowana pomoc

dentystyczna, kontroler sanitarny, technik

apteczny, dezynfektor

- 23-18
d) przyuczeni: pielęgniarka, masażysta,

dietetyczka, laborant, kontroler sanitarny,

pomoc dentystyczna, dezynfektor i inni

- 24-20
e) technik ortopedyczny - 18-13
10 a) Starsza pielęgniarka środowiskowa, starszy

pracownik socjalny na wsi i w mieście oraz

pozostały starszy średni personel medyczny

zatrudniony w miejscowościach do 5 tys.

mieszkańców

- 16-13
b) Pielęgniarka środowiskowa i pracownik

socjalny na wsi i w mieście oraz pozostały

równorzędny średni personel medyczny

zatrudniony w miejscowościach do 5 tys.

mieszkańców

- 18-14
11 Starsza rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna - 23-18
12 Kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, ośrodka opiekuna społecznego powyżej 5

od 3 do 5

17-14

18-15

13 Stażysta - 24-23
III. Niższy personel działalności podstawowej
a) Sanitariusz (noszowy) - 23-19
b) Salowa, starsza kąpielowa, rejestratorka

medyczna

- 25-21
c) Kąpielowa, fasowaczka, łazienkowy,

sterylizator, pomoc laboratoryjna

- 25-23
Uwaga: Pracownicy na stanowiskach wymienionych pod lp. 1-3 części II nie posiadający wyższego wykształcenia nie mogą być zaszeregowani do maksymalnych grup uposażenia zasadniczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Taryfikator kwalifikacyjny pracowników działalności podstawowej

Lp. Stanowisko pracy Wymagane kwalifikacje zawodowe
wykształcenie, specjalizacja, przeszkolenie liczba lat pracy
1 2 3 4
I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem
1 Dyrektor zespołu wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
2 Dyrektor (kierownik) jednostki samodzielnej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub II stopnia w innej dziedzinie medycyny 5
3 Zastępca dyrektora zespołu 8
4 Zastępca dyrektora (kierownika) jednostki samodzielnej 4
5 Państwowy wojewódzki (miejski w mieście wyłączonym z województwa) inspektor sanitarny wyższe medyczne oraz specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia 8
6 Państwowy powiatowy (miejski, dzielnicowy, portowy) inspektor sanitarny wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II lub I stopnia 5
7 Ordynator oddziału w zespole lub pozostałych jednostkach wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia 7
8-10 Kierownik komórki organizacyjnej wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny I lub II stopnia, a w odniesieniu do pracownika z innym wyższym wykształceniem dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne w dziedzinie medycyny 5
11 Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsi kwalifikacje jak w pkt 13-17 -
12 Zastępca ordynatora oddziału, zastępca kierownika: pracowni, apteki i innych wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z II stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 5
13-17 Starszy asystent, starszy inspektor bhp, specjalista bhp wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z II stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 5
Asystent, inspektor bhp wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny I stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z I stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 3
Młodszy asystent wyższe medyczne, farmaceutyczne, inne wyższe po stażu
18 Stażysta wyższe medyczne, farmaceutyczne, inne wyższe -
II. Średni personel medyczny
1 Naczelna pielęgniarka zespołu wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 5
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 10
2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołu wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 5
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 9
3 Przełożona pielęgniarek w zespole lub jednostce samodzielnej wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
4 Zastępczyni przełożonej pielęgniarek w zespole lub jednostce samodzielnej wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
5 Kierownik jednostki samodzielnej wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
6 Oddziałowa pielęgniarek w opiece zdrowotnej zamkniętej średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne 6
7 Uprawniony technik dentystyczny średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
8 Starszy felczer, starszy instruktor (inspektor) higieny, inspektor bhp -
9 a) Starsza pielęgniarka, starsza

położna, starszy technik

medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny), starszy

laborant, starsza dietetyczka;

starsza higienistka, starszy

dyspozytor, starsza opiekunka

dziecięca, starszy statystyk

medyczny, starszy masażysta

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne, średnie pedagogiczne 5
b) Pielęgniarka, położna, technik

dentystyczny, technik

medyczny, laborant, starszy

technik apteczny, dietetyczka,

opiekunka dziecięca, technik

farmaceutyczny, higienistka,

dyspozytor, instruktor

higieny, technik ortopedyczny,

ortoptysta, instruktor terapii

zajęciowej, masażysta,

statystyk medyczny

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne, średnie pedagogiczne -
c) Asystentka pielęgniarska,

młodsza pielęgniarka, młodszy

laborant, wykwalifikowana

pomoc dentystyczna, masażysta,

preparator, kontroler

sanitarny, technik apteczny,

dezynfektor

szkoła asystentek pielęgniarskich, szkoła masażystów lub wykształcenie uznane za równorzędne -
d) Przyuczeni: pielęgniarka,

dietetyczka, laborant, pomoc

dentystyczna, kontroler

sanitarny, dezynfektor,

masażysta i inni

podstawowe oraz kwalifikacje nabyte w czasie pracy lub przeszkolenie specjalistyczne -
e) Technik ortopedyczny średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
10 a) Starsza pielęgniarka

środowiskowa, starszy

pracownik socjalny na wsi i w

mieście oraz pozostały starszy

średni personel medyczny

zatrudniony w miejscowościach

do 5 tys. mieszkańców

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
b) Pielęgniarka środowiskowa i

pracownik socjalny w mieście i

na wsi oraz pozostały

równorzędny średni personel

medyczny zatrudniony w

miejscowościach do 5 tys.

mieszkańców

-
11 Starsza rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna średnie ogólnokształcące lub inne wykształcenie uznane za równorzędne -
12 Kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, ośrodka opiekuna społecznego średnie medyczne lub inne średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne 5
III. Niższy personel działalności podstawowej
a) Sanitariusz (noszowy) podstawowe -
b) Salowa, starsza kąpielowa,

rejestratorka medyczna

c) Kąpielowa, fasowaczka,

łazienkowy, sterylizator,

pomoc laboratoryjna

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenie*) liczba lat pracy
1 2 3 4 5
I. Pracownicy techniczni i ekonomiczni
1 Zastępca dyrektora do spraw technicznych, ekonomicznych, główny księgowy w zespole zatrudniającym:

powyżej 1.500 pracowników

powyżej 800 pracowników

do 800 pracowników

wyższe

średnie

6

10

7-2

8-3

9-4

2 1) Zastępca dyrektora do spraw

technicznych, ekonomicznych,

główny księgowy w jednostce

samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 1.000 pracowników

powyżej 500 pracowników

powyżej 300 pracowników

wyższe

średnie

6

10

14-5

15-6

17-8

2) Zastępca dyrektora do spraw

techniczno-ekonomicznych w stacji

krwiodawstwa zbierającej rocznie

powyżej 10 tys. litrów krwi

wyższe

średnie

6

10

14-6
3) Główny księgowy w jednostce

samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 200 pracowników

powyżej 100 pracowników

do 100 pracowników

wyższe

średnie

6

10

16-9

18-11

19-13

3 Kierownik działu (np. technicznego, ekonomicznego, finansowego, służby pracowniczej), zastępca głównego księgowego w zespole zatrudniającym:

powyżej 1.500 pracowników

powyżej 800 pracowników

do 800 pracowników

wyższe

średnie

4

8

14-6

15-7

16-8

4 Kierownik działu (np. technicznego, ekonomicznego, finansowego, służby pracowniczej), zastępca głównego księgowego w jednostce samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 1.000 pracowników

powyżej 500 pracowników

do 500 pracowników

wyższe

średnie

4

8

15-7

16-8

17-9

5 Kierownik zespołu warsztatów w zespole lub jednostce samodzielnej:

powyżej 1.500 pracowników

powyżej 800 pracowników

wyższe

średnie

2

6

15-7

17-10

6 Kierownik warsztatu (pracowni) w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 1.000 pracowników

powyżej 500 pracowników

do 500 pracowników

średnie 6 16-10

17-11

18-12

7 Kierownik samodzielnej sekcji (np. technicznej, ekonomicznej, finansowej, zaopatrzenia, służby pracowniczej) wyższe

średnie

2

6

17-9
8 Specjalista do spraw technicznych, ekonomicznych, służby pracowniczej wyższe 3 16-8**)
9 Starszy inspektor techniczny, starszy referent techniczny, starszy referent ekonomiczny, starszy referent służby pracowniczej, starszy księgowy, starszy rewident, mistrz wyższe

średnie

2

6

19-13
10 Inspektor techniczny, referent techniczny, instruktor terapii pracą, referent ekonomiczny, referent służby pracowniczej, rewident wyższe

średnie

po stażu

2

21-14
11 Zakładowy inspektor bhp, instruktor racjonalizacji i wynalazczości w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 1.000 pracowników

powyżej 500 pracowników

do 500 pracowników

wyższe oraz egzamin kwalifikacyjny

średnie oraz egzamin kwalifikacyjny

3

8

18-11

19-12

20-14

II. Pracownicy administracyjni
1 Dyrektor domu pomocy społecznej, kierownik profilaktycznego domu zdrowia:

powyżej 200 pracowników

powyżej 80 pracowników

do 80 pracowników

wyższe

średnie

6

10

12-6

14-7

15-8

2 Dyrektor centralnej bazy rezerw sanitarno-przeciwepidemicznych, kierownik zakładu sanitarnego wyższe

średnie

6

10

15-8
3 Zastępca dyrektora domu pomocy społecznej,

kierownik domu: małych dzieci, pielęgniarek, kierownik żłobka

wyższe

średnie

4

8

18-11
4 Kierownik działu administracyjno-gospodarczego w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 1.000 pracowników

powyżej 800 pracowników

do 800 pracowników

wyższe

średnie

3

7

17-12

18-13

19-14

5 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej wyższe

średnie

2

6

20-14
6 Radca prawny w zespole lub w jednostce samodzielnej wyższe prawnicze - 14-6
7 1) Starszy referent administracyjny,

kulturalno-oświatowy, starszy

bibliotekarz, kierownik świetlicy

wyższe

średnie

po stażu

5

19-16
2) Kierownik kancelarii, kasjer średnie 3 20-17
8 1) Kierownik: składnicy zaopatrzenia,

zespołu magazynów

średnie 2 20-14
2) Starszy magazynier średnie 1 21-17
3) Magazynier średnie

podstawowe

-

2

22-18
9 Kierownik: magazynu, kuchni, stołówki, pralni, szwalni średnie 2 21-13
10 Referent administracyjny, bibliotekarz, referent kulturalno-oświatowy, archiwista, sekretarka średnie po stażu 22-18
11 1) Starsza maszynistka poza halą

maszyn

średnie, podstawowe 300 uderzeń na minutę 1 22-19
2) Maszynistka poza halą maszyn średnie, podstawowe 230 uderzeń na minutę - 23-21
12 Telefonistka, pomoc biurowa, młodszy księgowy średnie, podstawowe - 24-22
13 Stażysta wyższe

średnie

-

-

21-19

24-22

*) Na stanowiskach technicznych wymagane jest wykształcenie wyższe lub średnie techniczne, na stanowiskach kierowniczych ekonomiczno-administracyjnych oprócz wymaganego wykształcenia pożądane jest ukończenie 2-letniego kursu zaocznego dla kierowniczych kadr administracyjno-gospodarczych służby zdrowia i opieki społecznej.

**) Grupa 8 uposażenia zasadniczego może być przyznana tylko dla stanowiska samodzielnego podlegającego bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników gospodarczych i obsługi

Grupa pracowników, stanowisko Lp. Wymagane kwalifikacje zawodowe Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenie liczba lat pracy w zawodzie
1 2 3 4 5
I. Pracownicy zaplecza

technicznego i

gospodarczego

- zatrudnieni w

komórkach

organizacyjnych (w

warsztatach,

pracowniach,

kuchniach, pralniach,

ogrodnictwie,

kotłowniach c.o. i

innych) w zawodzie:

ślusarza, mechanika,

elektromontera,

1

2

3

zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł mistrzowski w zawodzie

zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł robotnika wykwalifikowanego bądź tytuł czeladniczy w zawodzie

zasadnicza szkoła zawodowa

6 lat

3 lata

poniżej 3 lat

20-14

21-17

22-18

elektromechanika,

hydraulika, murarza,

4 bez wykształcenia zawodowego po 5 latach 23-19
stolarza, malarza,

kucharza, pracza,

ogrodnika i innym

5 bez wykształcenia zawodowego poniżej 5 lat 24-21
- palacze c.o. 6 średnia szkoła zawodowa lub tytuł kwalifikacyjny mistrza w zawodzie 6 miesięcy przy obsłudze urządzeń c.o. 20-14
7 odpowiednia zasadnicza szkoła zawodowa lub świadectwo czeladnicze w zawodzie bądź świadectwo robotnika wykwalifikowanego w zawodzie 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń c.o. 21-16
8 szkoła podstawowa i kurs palaczy kotłów c.o.*) 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń c.o. 22-17
- pomocnicy palaczy

c.o.

9 bez wykształcenia zawodowego po 5 latach 22-18
10 bez wykształcenia zawodowego poniżej 5 lat 23-21
II. Pracownicy obsługi:

woźny, portier,

szatniarz,

powielaczowy, zmywaczka

szkła laboratoryjnego,

dźwigowy

sprzątaczka,

goniec

1

2

-

-

-

-

25-23

25-24

III. Pracownicy zatrudnieni

przy pilnowaniu:

starszy dozorca

(starszy strażnik)

dozorca (strażnik)

1

2

-

-

2

-

25-23

25-24

*) W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor zakładu za zgodą właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej może zwolnić palacza c.o. posiadającego duże doświadczenie zawodowe oraz dobrze wypełniającego powierzone obowiązki od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania lekarzy, lekarzy dentystów i farmaceutów zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje zawodowe Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenie liczba lat pracy
1 2 3 4 5
I. W urzędach wojewódzkich i urzędach miast wyłączonych z województw
1 Dyrektor wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 6-1
2 Zastępca dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub II stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 9-2
3 Kierownik oddziału inspektor wojewódzki wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia 5 15-6
4 Starszy inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia 5 18-10
II. W urzędach powiatowych, miejskich, miast stanowiących powiaty, miast i powiatów i urzędach dzielnicowych w miastach wyłączonych z województw
1 Kierownik wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 10-3
2 Zastępca kierownika wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 5 15-6
3 Inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne 2 22-14

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.31.183

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Data aktu: 16/08/1974
Data ogłoszenia: 14/09/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975, 01/10/1974