Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 grudnia 1972 r.
w sprawie zadań, praw i obowiązków gminnego dyrektora szkół.

Na podstawie art. 103 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1972 r. Nr 49, poz. 314) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu realizacji jednolitej polityki oświatowej oraz sprawowania nadzoru nad szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi na terenie gminy, koordynacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, zapewnienia im właściwych warunków pracy tworzy się stanowisko gminnego dyrektora szkół.
§  2.
Gminny dyrektor szkół nadzoruje w zakresie ustalonym rozporządzeniem działalność przedszkoli, szkół ogólnokształcących, zasadniczych szkół zawodowych, szkół przysposobienia rolniczego i innych szkół przysposabiających do zawodu, nieszkolnych form kształcenia ogólnokształcącego i zawodowego oraz pozostałych placówek oświatowo-wychowawczych i kulturalnych dzieci i młodzieży na terenie gminy.
§  3.
W stosunku do szkół podporządkowanych innym resortom, a znajdujących się na terenie gminy - obowiązują dotychczasowe zasady koordynacji i współpracy. W szczególności polegają one na:
1)
ustalaniu wspólnych zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z polityki Państwa oraz potrzeb społecznych gminy,
2)
opiniowaniu arkuszy organizacyjnych i planów pracy ze szczególnym uwzględnieniem osobowego funduszu płac i godzin ponadwymiarowych,
3)
występowaniu z wnioskami w sprawie otwierania, przekształcania i likwidowania szkół, zawodów i specjalności,
4)
ustalaniu wspólnych zadań w dziedzinie prowadzenia racjonalnej i jednolitej polityki kadrowej oraz pełnego wykorzystania bazy materialno-technicznej i lokalowej dla kształcenia i wychowania,
5)
ustalaniu wspólnego programu pracy w dziedzinie umacniania dyscypliny, ładu i porządku zgodnie z ogólnie obowiązującymi zasadami w tej mierze.

Szczegółowy zakres realizacji tych zasad ustali Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

§  4.
1.
Do zakresu działania gminnego dyrektora szkół należy kierowanie, instruowanie i nadzorowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej, finansowej i gospodarczej szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych określonych w § 2, wyrażanie opinii w sprawie doboru kadr, współudział w organizowaniu dokształcania i doskonalenia nauczycieli, pomoc w załatwianiu podległym szkołom pomieszczeń oraz zaopatrywanie ich w środki finansowe, pomoce naukowe i podręczniki.
2.
W szczególności do obowiązków gminnego dyrektora szkół należy:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie lokalizacji, powoływania, przekształcania i likwidowania szkół oraz opracowywanie propozycji w zakresie kształcenia potrzebnych gminie specjalistów z kwalifikacjami zasadniczymi i średnimi w szkołach zawodowych i prowadzenia planowej rekrutacji do tych szkół,
2)
zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych podległych mu szkół i planów ich pracy,
3)
odraczanie i zwalnianie od realizacji obowiązku szkolnego oraz kontrolowanie i egzekwowanie tego obowiązku przez dzieci i młodzież,
4)
współdziałanie w organizowaniu doskonalenia i dokształcania kadr nauczycielskich,
5)
występowanie z wnioskami w sprawach powoływania na stanowiska kierownicze w szkołach bezpośrednio mu podległych oraz zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników administracyjnych i obsługowych w tych szkołach,
6)
rozwijanie dokształcania młodzieży i dorosłych w zakresie szkoły podstawowej oraz współdziałanie z organizacjami młodzieżowymi, samorządem chłopskim, gminną służbą rolną, zakładami pracy w organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego młodzieży i dorosłych,
7)
występowanie do naczelnika gminy w sprawach dowożenia dzieci do szkół oraz świadczenia pomocy materialnej uczniom,
8)
wdrażanie skutecznych metod nauczania i wychowania sprzyjających rozwijaniu aktywności i samodzielności intelektualnej uczniów, ich zainteresowań i uzdolnień, kształtujących socjalistyczne poglądy i postawy, wspomagających prawidłowy rozwój psychiczny, moralny i fizyczny dzieci i młodzieży,
9)
kontrolowanie pracy dyrektorów i kierowników podległych szkół i punktów filialnych, współudział w inspekcjach i wizytacjach przeprowadzanych przez pracowników nadzoru pedagogicznego w szkołach na terenie gminy,
10)
opracowywanie planów i budżetów w zakresie oświaty, prowadzenie księgowości dla podległych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
11)
planowanie remontów bieżących i kapitalnych, sprawowanie nadzoru nad gospodarką nieruchomościami i majątkiem ruchomym jednostek podległych,
12)
sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu, zatrudnienia i funduszu płac.
§  5.
Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół wymienione w § 4 odnoszą się również do wszystkich typów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczych znajdujących się na terenie gmin wzorcowych.
§  6.
1.
W zakresie spraw wymienionych w § 2 gminny dyrektor szkół współdziała z naczelnikiem gminy.
2.
Szczegółowy zakres czynności gminnego dyrektora szkół określi Minister Oświaty i Wychowania.
3.
W sprawach doboru nauczycieli przedmiotów zawodowych, oceny ich pracy, doskonalenia, realizacji programów nauczania i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych dyrektor szkoły gminnej współdziała z odpowiednimi organami rad narodowych i z instancjami, którym podlegają te szkoły.
§  7.
1.
Gminnego dyrektora szkół powołuje i odwołuje inspektor szkolny w porozumieniu z naczelnikiem gminy.
2.
Na stanowisko gminnego dyrektora szkół należy powoływać nauczyciela z co najmniej 5-letnim stażem pracy pedagogicznej, posiadającego wyższe wykształcenie, wyróżniającego się wysokim poziomem ideowo-politycznym i moralnym oraz zdolnościami organizacyjnymi.
3.
W uzasadnionych wypadkach na stanowisko gminnego dyrektora szkół - za zgodą kuratora okręgu szkolnego - może być powołany nauczyciel nie posiadający wyższego wykształcenia, pod warunkiem, że spełnia pozostałe wymagania, o których mowa w ust. 2, i rokuje ukończenie studiów wyższych.
§  8.
1.
Miejscem pracy gminnego dyrektora szkół jest szkoła znajdująca się w zasadzie w siedzibie gminnej rady narodowej.
2.
Gminny dyrektor szkół jest jednocześnie dyrektorem szkoły zbiorczej i prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
3.
Do czasu utworzenia zbiorczej szkoły gminnej stanowisko gminnego dyrektora szkół może pełnić dyrektor innej szkoły na terenie gminy.
§  9.
1.
Gminny dyrektor szkół wypełnia swoje zadania przy pomocy zastępcy do spraw wychowawczych i pracowników administracyjno-finansowych, którzy są pracownikami gminnej szkoły zbiorczej.
2.
Zakres obowiązków, tryb i zasady powoływania osób na stanowiska wymienione w ust. 1 określi Minister Oświaty i Wychowania.
3.
Gminny dyrektor szkół otrzymuje uposażenie zasadnicze według tabeli zawartej w § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1972 r. w sprawie uposażenia nauczycieli i nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 16, poz. 115) oraz dodatek funkcyjny obliczony według stawek za kierowanie zakładem zbiorczym na zasadach określonych w § 12 ust. 1 poz. 2 lit. a) oraz ust. 2 tego rozporządzenia.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1973 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.54.354

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zadania, prawa i obowiązki gminnego dyrektora szkół.
Data aktu: 13/12/1972
Data ogłoszenia: 27/12/1972
Data wejścia w życie: 01/01/1973