Sposób określania gruntów rolnych i leśnych zagrożonych erozją oraz zasady i tryb przeciwdziałania erozji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW ROLNICTWA ORAZ LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
z dnia 26 października 1972 r.
w sprawie sposobu określania gruntów rolnych i leśnych zagrożonych erozją oraz zasad i trybu przeciwdziałania erozji.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz. U. Nr 27, poz. 249) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek dokonywania inwentaryzacji gruntów rolnych i leśnych ulegających erozji.
2.
Inwentaryzację gruntów wykonują organy do spraw rolnictwa i leśnictwa prezydiów powiatowych rad narodowych.
§  2.
Inwentaryzacja gruntów rolnych i leśnych ulegających erozji może mieć charakter ogólny lub szczegółowy.
§  3.
Inwentaryzację ogólną sporządza się dla wszystkich obszarów gruntów zagrożonych erozją na podstawie map glebowo-rolniczych w skali 1:25.000 lub innych map wskazujących na rodzaj utworu, z którego powstała gleba, a także na podstawie map topograficznych.
§  4.
Inwentaryzację szczegółową sporządza się na podstawie map glebowo-rolniczych w skali 1:5.000 oraz map topograficznych wyłącznie dla obszarów, dla których opracowuje się:
1)
projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
2)
projekt wyznaczenia terenów budowlanych na obszarach wsi,
3)
założenia gospodarczo-przestrzenne do projektu scalania lub wymiany gruntów,
4)
projekt gospodarczego urządzenia państwowego lub spółdzielczego gospodarstwa rolnego,
5)
projekt melioracji,
6)
dokumentację techniczną zagospodarowania gruntów spółki wodnej.
§  5.
1.
Na podstawie wyników inwentaryzacji sporządza się plan kompleksowej ochrony gruntów rolnych i leśnych przed erozją, zwany dalej "planem kompleksowej ochrony", ustalający właściwy w danych warunkach sposób użytkowania gruntów.
2.
W planie kompleksowej ochrony należy określić termin, warunki, sposoby i zadania w zakresie:
1)
wprowadzania ustalonego sposobu użytkowania rolniczego lub leśnego gruntów,
2)
dostosowania przestrzennego rozmieszczenia gruntów rolnych i leśnych oraz układu dróg do wymagań ochrony gleby przed erozją,
3)
wykonania podstawowych i szczegółowych zabiegów przeciwerozyjnych,
4)
obowiązków właścicieli gruntów,

a w odniesieniu do gruntów leżących w zlewni potoków górskich należy dodatkowo określić sposób zabudowy koryta wodnego.

3.
Do podstawowych zabiegów przeciwerozyjnych zalicza się:
1)
zabudowę wąwozów,
2)
budowę zbiorników retencyjno-kolmatacyjnych,
3)
budowę tarasów,
4)
umocnienia dróg, rowów przydrożnych i rzek na terenach ulegających erozji,
5)
zakładanie pasów zieleni ochronnej, biologiczną zabudowę potoków górskich i ich zlewni oraz biologiczną zabudowę koryt rzek i cieków wodnych,
6)
rekultywację nieużytków.
4.
Do szczegółowych zabiegów przeciwerozyjnych zalicza się:
1)
wykonywanie zabiegów technicznych na użytkach rolnych (płotki, groble, rowy),
2)
zakładanie trwałych użytków zielonych,
3)
zakładanie sadów na zboczach,
4)
zadrzewianie i zakrzewianie,
5)
wprowadzanie przeciwerozyjnego układu pól,
6)
zabiegi agromelioracyjne.
5.
Projekt planu kompleksowej ochrony powinien być wykonany co najmniej w 2 wariantach użytkowania gruntów z określeniem wartości niezbędnych nakładów i przewidywanych efektów.
§  6.
Projekt planu kompleksowej ochrony opracowuje się na podstawie zlecenia:
1)
organu do spraw:
a)
rolnictwa i leśnictwa,
b)
ochrony środowiska

prezydium powiatowej rady narodowej lub

2)
państwowego gospodarstwa rolnego, leśnego albo rolniczej spółdzielni produkcyjnej, zaopiniowanego przez właściwy do spraw rolnictwa i leśnictwa organ prezydium powiatowej rady narodowej.
§  7.
Projekt planu kompleksowej ochrony przed zatwierdzeniem powinien być wyłożony do wglądu właścicieli gruntów na okres 21 dni w celu zgłoszenia uwag i wniosków.
§  8.
1.
Projekt planu kompleksowej ochrony zatwierdza prezydium powiatowej rady narodowej na wniosek organu do spraw rolnictwa i leśnictwa tego prezydium, sporządzony po zasięgnięciu opinii organu do spraw ochrony środowiska.
2.
Jeżeli projekt planu kompleksowej ochrony obejmuje obszary położone w granicach administracyjnych dwóch lub więcej powiatów - zatwierdzenia dokonuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a jeżeli są to obszary położone na terenie dwóch lub więcej województw - prezydium wojewódzkiej rady narodowej, na której terenie działania położona jest większa część obszaru objętego projektem, w porozumieniu z prezydiami zainteresowanych wojewódzkich rad narodowych.
3.
Po zatwierdzeniu planu kompleksowej ochrony organ do spraw rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej określa obowiązki właścicieli gruntów stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz. U. Nr 27, poz. 249).
§  9.
1.
Podstawowe zabiegi przeciwerozyjne wykonywane są na koszt Państwa.
2.
Szczegółowe zabiegi przeciwerozyjne wykonują właściciele gruntów w ramach własnych środków.
§  10.
Konserwacji i eksploatacji urządzeń, powstałych w wyniku wykonania:
1)
podstawowych zabiegów przeciwerozyjnych - dokonuje się na koszt Państwa,
2)
szczegółowych zabiegów przeciwerozyjnych - dokonuje się na koszt właściciela gruntu.
§  11.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz do prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.48.305

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób określania gruntów rolnych i leśnych zagrożonych erozją oraz zasady i tryb przeciwdziałania erozji.
Data aktu: 26/10/1972
Data ogłoszenia: 24/11/1972
Data wejścia w życie: 24/11/1972