Przystąpienie Polski do Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących odpowiedzialności wynikającej ze zderzenia statków żeglugi śródlądowej, sporządzonej w Genewie dnia 15 marca 1960 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 6 czerwca 1972 r.
w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących odpowiedzialności wynikającej ze zderzenia statków żeglugi śródlądowej, sporządzonej w Genewie dnia 15 marca 1960 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 10 ustęp 2 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących odpowiedzialności wynikającej ze zderzenia statków żeglugi śródlądowej, sporządzonej w Genewie dnia 15 marca 1960 r., złożony został dnia 8 maja 1972 r. Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dokument przystąpienia Polski do tej konwencji, która weszła w życie dnia 13 września 1966 r.
Dokument ten zawiera zastrzeżenie, że Polska Rzeczpospolita Ludowa nie uznaje się za związaną postanowieniami artykułu 14 tej konwencji w zakresie dotyczącym przekazywania sporów do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz zastrzega sobie prawo niestosowania konwencji na drogach żeglownych, zastrzeżonych wyłącznie dla żeglugi krajowej.

Zgodnie z artykułem 11 ustęp 2 konwencji wejdzie ona w życie w stosunku do Polski dnia 6 sierpnia 1972 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że następujące państwa złożyły swoje dokumenty ratyfikacyjne lub dokumenty przystąpienia do tej konwencji w niżej podanych datach:

Związek Socjalistycznych

Republik Radzieckich dnia 26 stycznia 1962 r.

z następującymi zastrzeżeniami:

a)
w odniesieniu do całej konwencji: Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oświadcza, że postanowienia konwencji nie będą stosowane na wodach wewnętrznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, które są otwarte dla żeglugi tylko dla statków pływających pod banderą ZSRR;
b)
w odniesieniu do artykułu 14: Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nie uważa się za związany postanowieniami artykułu 14 konwencji w zakresie dotyczącym przekazywania sporów do Międzynarodowego Trybunału;

Jugosławia dnia 14 lutego1 1962 r.

z następującymi zastrzeżeniami, złożonymi zgodnie z artykułem 9 konwencji:

a)
Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii zastrzega sobie prawo ustalenia w swoim ustawodawstwie lub w umowie międzynarodowej, że postanowienia niniejszej konwencji nie mają zastosowania do statków używanych wyłącznie przy wykonywaniu funkcji władzy państwowej;
b)
Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii zastrzega sobie prawo ustalenia w swoim ustawodawstwie krajowym, że postanowienia niniejszej konwencji nie mają zastosowania na drogach żeglownych, zastrzeżonych wyłącznie dla żeglugi krajowej;

Francja dnia 12 marca 1962 r.,

Austria dnia 27 września 1962 r.,

Holandia dnia 15 czerwca 1966 r.

z oświadczeniem, że konwencja jest ratyfikowana w odniesieniu do Królestwa w Europie oraz Surinamu;

Rumunia dnia 4 sierpnia 1969 r.

z zastrzeżeniem, że Socjalistyczna Republika Rumunii oświadcza, zgodnie z postanowieniami artykułu 15, że nie uważa się za związaną postanowieniami artykułu 14 konwencji. Socjalistyczna Republika Rumunii stoi na stanowisku, że spory dotyczące interpretacji lub stosowania konwencji mogą być przekazywane Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości w każdym poszczególnym przypadku tylko za zgodą wszystkich stron w sporze.

Socjalistyczna Republika Rumunii zastrzega sobie prawo, zgodnie z artykułem 9 punkt a) i b) konwencji, ustalenia w swoim ustawodawstwie krajowym lub w umowie międzynarodowej, że postanowienia konwencji nie mają zastosowania do statków używanych wyłącznie przy wykonywaniu funkcji władzy państwowej lub na drogach żeglownych zastrzeżonych wyłącznie dla żeglugi krajowej;

Szwajcaria dnia 26 kwietnia 1972 r.

Zgodnie z artykułem 11 ustęp 1 konwencji weszła ona w życie w stosunku do Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, Jugosławii, Francji, Austrii i Holandii - dnia 13 września 1966 r., a zgodnie z artykułem 11 ustęp 2 - weszła w życie w stosunku do Rumunii dnia 2 listopada 1969 r. i wejdzie w życie w stosunku do Szwajcarii dnia 25 lipca 1972 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.25.184

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Przystąpienie Polski do Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących odpowiedzialności wynikającej ze zderzenia statków żeglugi śródlądowej, sporządzonej w Genewie dnia 15 marca 1960 r.
Data aktu: 06/06/1972
Data ogłoszenia: 26/06/1972
Data wejścia w życie: 26/06/1972