Dostawy, roboty i usługi na rzecz jednostek państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 marca 1969 r.
w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych.

Na podstawie art. 3 ust. 3, art. 7 ust. 5, art. 10 i art. 12 ustawy z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Zamawiający może udzielić zamówienia po uprzednim stwierdzeniu istnienia potrzeby gospodarczej oraz ustaleniu ścisłych jej rozmiarów.
§  2.
Przed udzieleniem zamówienia zamawiający powinien ustalić najkorzystniejszy sposób jego wykonania; w szczególności w odniesieniu do robót i usług zamawiający powinien rozważyć, czy nie mogą być one wykonane we własnym zakresie w sposób równie korzystny lub korzystniejszy.
§  3.
1.
Nie wolno udzielać zamówień osobom, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie wykonają należycie przyjętego zamówienia.
2.
Jeżeli w stosunku do określonych świadczeń będących przedmiotem zamówienia wymagane jest posiadanie uprawnienia do zawodowego ich wykonywania, zamówienie może być udzielone tylko osobie posiadającej takie uprawnienie.
§  4.
Nie wolno udzielać zamówień pracownikowi jednostki gospodarki uspołecznionej na dostawy, roboty i usługi, których wykonanie należy do zakresu działania jednostki gospodarki uspołecznionej zatrudniającej tego pracownika; w wyjątkowo uzasadnionych wypadkach jednostka nadrzędna zamawiającego może wyrazić zgodę na udzielenie takiego zamówienia.
§  5.
Przepisy ustawy z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7), zwanej w dalszym ciągu "ustawą", nie mają zastosowania do:
1)
zakupu od wytwórców artykułów wyprodukowanych w ich gospodarstwach rolnych, ogrodniczych i hodowlanych oraz skupu żywej zwierzyny łownej, ubitych zwierząt łownych, ich mięsa i skór,
2)
zakupu kruszywa naturalnego i kamienia od ludności,
3)
skupu od ludności przez właściwe jednostki organizacyjne wszelkiego rodzaju artykułów, w tym runa leśnego, wyrobów z drewna, opakowań i odpadów,
4)
skupu przez właściwe jednostki organizacyjne ryb od indywidualnych rybaków rybołówstwa morskiego,
5)
zakupu rzeczy stanowiących dobra kulturalne,
6)
zamówień na wykonanie dzieła lub usług o charakterze naukowym, literackim, artystycznym i publicystycznym,
7)
zamówień na wykonanie dzieła lub usług, których przedmiotem są ekspertyzy, opinie, konsultacje, wykłady i prace projektowe oraz wzory dla przemysłu w formie projektów lub modeli,
8)
usług polegających głównie na pracy osobistej, zamawianych zgodnie z przepisami o gospodarowaniu bezosobowym funduszem płac,
9)
usług maklerów morskich, sztauerów i pilotów oraz do usług agentów w handlu uspołecznionym, skupie, kontraktacji i ubezpieczeniach,
10)
zamówień na wykonanie robot kominiarskich,
11)
świadczeń z tytułu pracy nakładczej,
12)
usług transportowych,
13)
robót i usług wykonywanych za granicą,
14)
dostaw opartych na planach rozdziału lub przepisach o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia.

Rozdział  2.

Zasady udzielania zamówień.

§  6.
1.
Zamawiający ustala, do kogo należy kierować zaproszenie do składania ofert albo czy należy ogłosić przetarg.
2.
Zamawiający może zaniechać zbierania ofert:
1)
jeżeli zamówienie ma być udzielone jednostce wymienionej w art. 1 ust. 1 ustawy lub spółdzielni, z wyjątkiem zamówień udzielanych rzemieślniczym spółdzielniom zaopatrzenia i zbytu, co do których stosuje się przepis pkt 5,
2)
jeżeli zamówienie ma być udzielone organizacji społecznej posiadającej zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie działalności gospodarczej,
3)
jeżeli zamówienie ma być udzielone kółku rolniczemu, a łączna wartość zamówienia nie przekracza 30.000 zł przy dostawach, robotach i usługach i 100.000 zł przy zamówieniach na wykonanie obiektów budowlanych lub remontów budowlanych, z tym że dostawy mogą obejmować jedynie wyroby kółka rolniczego, a roboty i usługi wykonywane będą przez kółko rolnicze lub jego członków przy użyciu narzędzi kółka rolniczego lub jego członków,
4)
jeżeli wartość zamówienia nie przekracza przy dostawach, robotach i usługach 15.000 zł, a przy zamówieniach na wykonanie obiektów budowlanych lub remontów budowlanych 60.000 zł,
5)
jeżeli zamówienie ma być udzielone jednostce gospodarki uspołecznionej powołanej do organizowania wykonywania świadczeń przez osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, lub osobie prawnej nie będącej jednostką gospodarki uspołecznionej, a powołanej do organizowania wykonywania świadczeń przez osoby fizyczne, wymagających współdziałania co najmniej 2 rzemieślników lub prywatnych wytwórców, jeżeli wartość świadczenia nie przekracza przy dostawach, robotach i usługach 30.000 zł, w odniesieniu zaś do zamówienia, którego przedmiotem jest wykonanie obiektów budowlanych lub remontów budowlanych - 120.000 zł,
6)
jeżeli pilne udzielenie zamówienia jest niezbędne dla uniknięcia grożącej szkody, co powinno być udokumentowane protokołem konieczności.
3.
W odniesieniu do zamówień wymienionych w ust. 2 nie stosuje się przepisu art. 2 ust. 3 ustawy.
4.
Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości określi zasady obowiązujące przy podziale zamówień przez rzemieślnicze spółdzielnie zaopatrzenia i zbytu pomiędzy zrzeszonych w nich rzemieślników i przy sprawowaniu nadzoru nad wykonaniem zamówień.
§  7.
1.
Zamówienie, którego przewidywana łączna wartość przekracza:
1)
przy dostawach, robotach i usługach 100.000 zł,
2)
przy zamówieniu, którego przedmiotem jest wykonanie obiektów budowlanych lub remontów budowlanych 120.000 zł,

może być udzielone jednostce gospodarki nie uspołecznionej jedynie na podstawie przetargu, chyba że przeprowadzony przetarg nie dał wyniku.

2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do udzielania jednostkom określonym w § 6 ust. 2 pkt 5 zamówień, których przewidywana łączna wartość przekracza:
1)
przy dostawach, robotach i usługach 200.000 zł,
2)
przy zamówieniu, którego przedmiotem jest wykonanie obiektów budowlanych lub remontów budowlanych, 300.000 zł.
§  8.
1.
Przy udzielaniu zamówień jednostkom wymienionym w § 6 ust. 2 pkt 5 zamawiający zwolniony jest od obowiązku zbierania ofert lub przeprowadzenia przetargu, jeżeli właściwy dla zamawiającego naczelny (centralny) organ administracji wskaże taką jednostkę, jako właściwą do wykonania określonego zamówienia.
2.
Właściwy minister, a w odniesieniu do jednostek podległych radom narodowym - przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) może zezwolić zamawiającemu na udzielenie zamówienia bez obowiązku uprzedniego zbierania ofert lub przeprowadzania przetargu, jeżeli z okoliczności faktycznych wynika, że wykonawcą tego zamówienia może być tylko określona jednostka gospodarki nie uspołecznionej.
§  9.
Prezes Narodowego Banku Polskiego, naczelni dyrektorzy Powszechnej Kasy Oszczędności i Banku Polska Kasa Opieki S. A. oraz dyrektorzy Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych i Mennicy Państwowej mogą stosować uproszczony tryb udzielania zamówień jednostkom gospodarki nie uspołecznionej, polegający na zaniechaniu zbierania ofert, ogłaszania przetargu i poddawania zamówienia kontroli społecznej przy zlecaniu dostaw, robót i usług związanych z zabezpieczeniem i ochroną znaków pieniężnych i innych wartości przechowywanych przez te instytucje.
§  10.
1.
Ogłoszenie, o którym mowa w art. 5 ustawy, powinno być wywieszone co najmniej przez okres 7 dni w siedzibie zamawiającego; jeżeli zamówienie dotyczy określonego zakładu jednostki zamawiającej - ogłoszenie powinno być wywieszone również w tym zakładzie.
2.
Przed upływem 7 dni od daty wywieszenia ogłoszenia zamówienie nie może być udzielone jednostce innej niż wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy. Nie dotyczy to wypadków, gdy na skutek nie przewidzianych zdarzeń powstała konieczność niezwłocznego udzielenia zamówienia. Decyzja o konieczności udzielenia zamówienia jednostce innej niż wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy przed upływem 7 dni od daty wywieszenia ogłoszenia powinna być uzasadniona na piśmie. Dotyczy to również udzielenia zamówienia takiej jednostce pomimo zgłoszenia zastrzeżeń (art. 5 ust. 2 ustawy).
3.
Postępowania określonego w art. 5 ustawy nie stosuje się przy udzielaniu zamówień przez jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz przy udzielaniu zamówień wykonywanych przez spółdzielnie (z wyjątkiem rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu).
§  11.
1.
W zaproszeniu do składania ofert należy określić przedmiot świadczenia, podać żądany termin wykonania świadczenia oraz wskazać, w jakim terminie nastąpi zawiadomienie o przyjęciu oferty.
2.
Określenie przedmiotu świadczenia, zależnie od jego charakteru i celu, powinno zawierać: rodzaj, gatunek, rozmiary oraz w razie potrzeby wskazać obowiązującą normę, warunki techniczne lub wzór, któremu przedmiot świadczenia powinien odpowiadać, materiały, które powinny być użyte przy wykonaniu świadczenia, sposób wykonania itp.
3.
W zaproszeniu do składania ofert należy podać, poza danymi, o których mowa w ust. 1, że:
1)
oferta powinna zawierać oświadczenie oferenta co do przyjęcia do wykonania świadczenia, terminu wykonania, ceny jednostkowej (lub podstawy jej ustalenia) i ogólnej wartości świadczenia,
2)
oferta wraz z załącznikami może być złożona w siedzibie zamawiającego lub nadesłana pocztą pod jego adresem we wskazanym w zaproszeniu terminie.
§  12.
Zamawiający powinien dokonać wyboru z uznanych za ważne oferty najkorzystniejszej, z uwzględnieniem wysokości ceny, jakości i terminu wykonania świadczenia, a także solidności oferenta i jego przygotowania pod względem technicznym do wykonania zamówienia.
§  13.
1.
O dokonanym wyborze oferty zamawiający powinien zawiadomić pisemnie oferenta w okresie ważności jego oferty.
2.
Zawiadomienie to powinno wyznaczać termin do podpisania umowy nie dłuższy niż 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia.
3.
Równocześnie z zawiadomieniem oferenta, którego ofertę wybrano, należy zawiadomić pozostałych oferentów o nieprzyjęciu ich ofert, wymieniając oferenta, którego oferta została przyjęta.

Rozdział  3.

Postępowanie przetargowe.

§  14.
1.
Przetarg powinien być poprzedzony ogłoszeniem zaproszenia do składania pisemnych ofert, dokonanym co najmniej na 14 dni przed terminem przetargu.
2.
Zaproszenie do składania ofert należy sporządzić z uwzględnieniem zasad podanych w § 11, a ponadto oznaczyć w nim lokal oraz godziny, w których można przeglądać materiały i warunki przetargu, a także określić termin i miejsce przetargu.
3.
W zaproszeniu należy podać, że jednostka ogłaszająca przetarg uprawniona jest do swobodnego wyboru oferty bądź do uznania, że przetarg nie dał wyniku.
§  15.
1.
W uzasadnionych wypadkach, a zwłaszcza jeżeli zwłoka w uzyskaniu świadczenia może narazić zamawiającego na powstanie szkody, może on uzależnić rozpatrzenie oferty od złożenia przez oferenta wadium.
2.
W wypadku określonym w ust. 1 w zaproszeniu do składania ofert, poza danymi wskazanymi w § 11 i § 14 ust. 2 i 3, należy:
1)
podać wysokość wadium,
2)
wskazać rachunek bankowy, na który wadium powinno być wpłacone we wskazanym terminie,
3)
uprzedzić, że wadium przepada na rzecz zamawiającego, jeżeli oferent, którego oferta zostanie przyjęta, uchyli się od zawarcia umowy,
4)
zamieścić informację, że wadium złożone przez oferentów, których oferty nie zostały przyjęte, zostanie zwrócone bezpośrednio po dokonaniu wyboru oferty, a oferentowi, którego oferta została przyjęta - po przystąpieniu do wykonania umowy.
§  16.
1.
Ogłoszenie o przetargu powinno być zamieszczone we właściwym czasopiśmie fachowym lub w miejscowym dzienniku. W razie gdy ogłoszenie w czasopiśmie fachowym lub dzienniku miejscowym nie zapewniłoby znalezienia wykonawcy, ogłoszenie może być zamieszczone w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym lub w dzienniku innego województwa.
2.
Jeżeli dane świadczenie może być wykonane tylko przez określone jednostki (osoby), których liczba nie przekracza 20, można zaniechać ogłaszania zaproszenia do składania ofert w czasopiśmie lub dzienniku, lecz skierować je wprost do tych jednostek (osób).
§  17.
Oferta powinna odpowiadać wymaganiom określonym w § 11 ust. 3 pkt 1, a ponadto powinna zawierać oświadczenie, że oferent zaznajomił się z warunkami przetargu oraz z warunkami wykonania zamówienia i że przyjmuje je bez zastrzeżeń.
§  18.
1.
Przetarg przeprowadza komisja w składzie od 3 do 5 osób, powołana przez zamawiającego. W skład komisji powinien wchodzić przedstawiciel rady robotniczej, a w jednostkach nie objętych ustawą o samorządzie robotniczym - przedstawiciel rady zakładowej.
2.
Przetarg obejmuje część jawną i niejawną.
3.
Oferenci lub ich upoważnieni przedstawiciele mogą być obecni na jawnej części przetargu.
§  19.
1.
Jawna część przetargu obejmuje:
1)
stwierdzenie prawidłowości ogłoszenia przetargu,
2)
stwierdzenie, że koperty zawierające oferty są w stanie nienaruszonym,
3)
otwarcie kopert, odczytanie zawartych w nich ofert i ustalenie, które oferty uznaje się za ważne,
4)
sporządzenie protokołu części jawnej z zamieszczeniem ewentualnych wyjaśnień lub oświadczeń zgłoszonych podczas przetargu przez oferentów.
2.
Bezpośrednio po zakończeniu części jawnej komisja przetargowa może zarządzić przetarg dodatkowy pomiędzy wybranymi oferentami lub porozumiewać się z poszczególnymi oferentami co do treści ich ofert.
§  20.
1.
W części niejawnej przetargu komisja przetargowa wybiera spośród ofert uznanych za ważne ofertę najkorzystniejszą, z uwzględnieniem przepisu § 12.
2.
Wybór oferty powinien być pisemnie umotywowany.
§  21.
1.
Należy uznać, że przetarg nie dał wyniku w razie braku co najmniej dwóch ważnych ofert lub w razie ustalenia, że żadna z rozpatrywanych ofert nie nadaje się do przyjęcia.
2.
Jeżeli przetarg nie dał wyniku, zamawiający obowiązany jest zawiadomić o tym pisemnie oferentów.

Rozdział  4.

Zawarcie umowy.

§  22.
1.
Przed zawarciem umowy, gdy umowa ma być zawarta z jednostką gospodarki nie uspołecznionej, zamawiający powinien stwierdzić, czy jednostka ta posiada uprawnienia do zawodowego wykonywania świadczeń objętych umową (kartę rzemieślniczą, zezwolenie na wykonywanie przemysłu, rzemiosła, handlu lub usług itp.).
2.
Zamawiający może zaniechać zawarcia umowy w formie pisemnej, jeżeli wartość świadczenia nie przekracza kwoty 10.000 zł, a świadczenie polega na:
1)
sprzedaży rzeczy, której wydanie następuje bezpośrednio po zawarciu umowy,
2)
wykonaniu w dniu zawarcia umowy oznaczonego dzieła lub usług.
§  23.
1.
Jeżeli cena świadczenia, mającego być przedmiotem umowy, wymaga, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustalenia przez organ administracji do spraw cen, umowa nie powinna być zawarta przed ustaleniem ceny w tym trybie.
2.
Jeżeli dla uniknięcia zwłoki w uzyskaniu świadczenia umowa zostanie zawarta przed ustaleniem ceny, w umowie należy zastrzec, że zapłata należności nastąpi po cenie nie wyższej od ceny, ustalonej przez właściwy organ.
§  24.
Jeżeli umowa wymaga formy pisemnej, jej zawarcie może nastąpić w formie aktu podpisanego przez obie strony bądź w drodze pisemnego zawiadomienia przez zamawiającego o przyjęciu złożonej oferty (udzieleniu zamówienia).
§  25.
1.
Umowa powinna w szczególności zawierać następujące dane i postanowienia:
1)
określenie stron i ich adresy oraz datę i miejsce jej zawarcia,
2)
określenie przedmiotu świadczenia, z uwzględnieniem postanowień przepisu § 11 ust. 2,
3)
wskazanie, z czyjego materiału ma być wykonany przedmiot świadczenia, oraz określenie sposobu i terminu zwrotu lub rozliczenia się z materiałów lub odpadów użytkowych w wypadkach, gdy przedmiot świadczenia ma być wykonany z materiału powierzonego wykonawcy przez zleceniodawcę,
4)
cenę jednostkową, ze wskazaniem podstawy jej ustalenia oraz ogólnej wartości świadczenia,
5)
ustalenie terminu i sposobu wykonania świadczenia,
6)
określenie sposobu zapłaty,
7)
postanowienia przewidujące, że w razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a także w razie zwłoki w wykonaniu bądź naruszenia art. 7 ust. 4 ustawy zamawiającemu przysługiwać będzie prawo żądania określonej w umowie kary umownej,
8)
postanowienie, że w razie niewykonania świadczenia w terminie określonym w umowie zamawiającemu służy prawo odstąpienia od umowy lub wyznaczenia drugiej stronie dodatkowego terminu lub prawo żądania wykonania świadczenia i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki,
9)
zastrzeżenie, że bez zgody zamawiającego wykonawca nie może powierzyć wykonania świadczenia innej osobie, pod rygorem wskazanym w pkt 8.
2.
Umowa powinna zawierać ponadto inne postanowienia uzasadnione potrzebą zabezpieczenia interesów zamawiającego. Dotyczy to w szczególności zastrzeżenia przedstawienia atestu stwierdzającego jakość świadczenia, zastrzeżenia poddania wykonanego świadczenia badaniu technicznemu ze wskazaniem trybu przeprowadzenia badania i sposobu pokrycia jego kosztów, obowiązku udzielenia gwarancji przez wykonawcę świadczenia itp.
3.
Zastrzegając w umowie kary umowne, zamawiający powinien uzgodnić ich wysokość zależnie od wartości, znaczenia i charakteru świadczenia objętego umową, z tym że w wypadku:
1)
niewykonania świadczenia, kara umowna powinna wynosić co najmniej 10% wartości nie wykonanego świadczenia,
2)
zwłoki w wykonaniu świadczenia, kara umowna powinna wynosić co najmniej 0,2% za każdy dzień zwłoki, a jeżeli zwłoka trwać będzie dłużej niż 20 dni - 0,5%,
3)
naruszenia postanowień umownych wskazanych w ust. 1 pkt 8 i 9, kara umowna powinna wynosić co najmniej 20% wartości świadczenia,
4)
naruszenia przez wykonawcę przepisu art. 7 ust. 4 ustawy, zamawiający, jeżeli nie korzysta z prawa odstąpienia od umowy, może domagać się zapłaty kary umownej w wysokości sumy wypłaconej lub należnej pracownikom zamawiającego, bez względu na istnienie bądź wysokość szkody.
4.
Zamawiający może w uzasadnionych wypadkach zaniechać dochodzenia kar umownych w części przekraczającej 30% wartości świadczenia.
§  26.
Zamawiający powinien zapewnić sobie w wypadkach, gdy jest to uzasadnione charakterem świadczenia, bieżącą kontrolę wykonania umowy.

Rozdział  5.

Wykonanie umowy.

§  27.
1.
Odbiór przedmiotu świadczenia powinien być dokonany komisyjnie lub przez wyznaczonego pracownika, w sposób uzasadniony charakterem świadczenia.
2.
Odbiór przedmiotu świadczenia powinien być w uzasadnionych wypadkach stwierdzony protokolarnie. Protokół powinien zawierać w szczególności wymienienie stron, czas i miejsce odbioru, szczegółowe określenie odbieranego świadczenia ze wskazaniem jego cech, stanu, jakości, ilości, sposobu sprawdzenia tych danych oraz inne dane mogące mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonania umowy. Można zaniechać sporządzenia protokołu w wypadkach określonych w § 22 ust. 2.
3.
W razie gdy to przewidywała umowa lub gdy jest to zdaniem zamawiającego uzasadnione z innych względów, odbiór powinien być poprzedzony badaniem technicznym.
§  28.
W razie nienależytego wykonania umowy zamawiający powinien zgłosić reklamację bezzwłocznie po stwierdzeniu braków lub wad, nie później jednak niż to przewidują przepisy Kodeksu cywilnego.

Rozdział  6.

Przepisy końcowe.

§  29.
Właściwi ministrowie mogą w miarę potrzeby określić szczegółowe warunki udzielania zamówień oraz wypadki, kiedy zamawiający może udzielić zamówienia po uzyskaniu zgody jednostki nadrzędnej lub właściwego dla zamawiającego naczelnego (centralnego) organu administracji.
§  30.
Jednostki zamawiające obowiązane są do współdziałania z radami robotniczymi (zakładowymi) przez:
1)
zawiadamianie ich o zamiarze udzielenia zamówienia jednostce gospodarki nie uspołecznionej,
2)
przedstawianie im do opinii projektów umów,
3)
udział przedstawicieli rad robotniczych (zakładowych) w komisjach dokonujących odbioru świadczenia.
§  31.
Pozostają w mocy przepisy w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe wykonywane na rzecz jednostek państwowych przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej. Do umów tych stosuje się jednak przepisy ustawy, a także przepisy rozdziałów 1-3 oraz § 25 ust. 1 pkt 7 i 9 niniejszego rozporządzenia.
§  32.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1958 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 26, poz. 158, z 1965 r. Nr 44, poz. 274 i z 1966 r. Nr 17, poz. 110).
§  33.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, zainteresowanym ministrom, kierownikom urzędów centralnych oraz przewodniczącym prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1969 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024