Kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 14 stycznia 1969 r.
w sprawie kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 13 kwietnia 1960 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 120) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzają:
1)
komendy straży pożarnych - we wszystkich obiektach podlegających kontroli,
2)
ochotnicze straże pożarne - w nie uspołecznionych gospodarstwach rolnych, w innych obiektach budowlanych stanowiących własność indywidualną oraz w drobnych zakładach handlowych i usługowych,
3)
zespoły kontroli przeciwpożarowej, powołane przez prezydia rad narodowych - w obiektach określonych w pkt 2, a położonych w miejscowościach nie objętych obszarem działania ochotniczych straży pożarnych,
4)
inspektorzy ochrony przeciwpożarowej powołani w ministerstwach (urzędach centralnych) i w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) - w zakładach podlegających tym jednostkom.
2.
Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 1, kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego w zakładach pracy przeprowadzają wewnętrzne organy kontrolne, którymi są:
1)
inspektorzy, kierownicy i referenci ochrony przeciwpożarowej zatrudnieni w zakładach pracy,
2)
zawodowe, ochotnicze lub obowiązkowe straże pożarne zorganizowane w zakładach pracy,
3)
komisje pożarowo-techniczne powołane w zakładach pracy.
§  2.
1.
Osobom delegowanym do przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego przez komendy straży pożarnych odpowiednie upoważnienia wydaje właściwy komendant straży pożarnych.
2.
Członkom ochotniczych straży pożarnych oraz zespołów kontroli przeciwpożarowej upoważnienia do kontroli obiektów określonych w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3 wydaje na wniosek naczelnika gromadzkiego przewodniczący gromadzkiej rady narodowej lub sekretarz gromadzki, a w osiedlach i miastach - przewodniczący lub sekretarz prezydium miejskiej rady narodowej albo rady narodowej osiedla.
3.
Inspektorom ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, odpowiednie upoważnienia wydaje kierownik właściwej jednostki organizacyjnej.
4.
Osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli mają prawo:
1)
wstępu na teren kontrolowanych obiektów,
2)
żądania informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą od osób zarządzających lub zatrudnionych na terenie kontrolowanych obiektów oraz od zawodowych i społecznych jednostek ochrony przeciwpożarowej działających w kontrolowanych obiektach.
§  3.
1.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli zawiadamiają zarządzającego obiektem o rozpoczęciu kontroli, okazując odpowiednie upoważnienie.
2.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego przeprowadza się w obecności zarządzającego obiektem lub osoby przez niego upoważnionej. Odmowa udziału tych osób w czynnościach kontrolnych lub niezgłoszenie się ich do uczestniczenia w kontroli nie stanowi przeszkody w jej przeprowadzeniu.
3.
Zarządzający obiektem jest obowiązany ułatwić przeprowadzenie kontroli.
§  4.
Osoby delegowane do przeprowadzania kontroli obowiązane są zapoznać się z wynikami poprzednich kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego w kontrolowanych obiektach.
§  5.
1.
Osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli przez komendy straży pożarnych oraz inspektorzy ochrony przeciwpożarowej wymienieni w § 1 ust. 1 pkt 4 sporządzają protokół kontroli, a w razie potrzeby wydają zarządzenie pokontrolne.
2.
Protokół kontroli podpisują przeprowadzający kontrolę oraz zarządzający obiektem lub osoba przez niego upoważniona.
3.
Jeżeli zarządzający obiektem lub osoba przez niego upoważniona nie zgadza się z treścią protokołu, przysługuje jej prawo wniesienia zastrzeżeń. Zarządzającego obiektem należy pouczyć o przysługującym mu prawie wniesienia zastrzeżenia lub odmowy podpisu protokołu.
4.
W razie odmowy podpisania protokołu kontroli przez zarządzającego obiektem lub osobę przez niego upoważnioną, należy w protokole zamieścić o tym odpowiednią wzmiankę.
§  6.
Zarządzenie pokontrolne powinno zawierać:
1)
oznaczenie jednostki, która wydała upoważnienie do przeprowadzenia kontroli,
2)
oznaczenie jednostki kontrolowanej,
3)
imię i nazwisko zarządzającego obiektem,
4)
powołanie podstawy prawnej,
5)
datę zarządzenia,
6)
stwierdzone uchybienia w zakresie organizacji ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa pożarowego obiektów oraz określenie sposobu i terminu ich usunięcia,
7)
pouczenie, czy i w jakim trybie służy odwołanie od zarządzenia, a ponadto w jakich wypadkach odwołanie nie wstrzymuje wykonania zarządzenia,
8)
podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby wydającej zarządzenie.
§  7.
1.
Jeden egzemplarz protokołu kontroli i zarządzenia pokontrolnego doręcza się zarządzającemu obiektem lub osobie przez niego upoważnionej.
2.
W razie kontroli w zakładach górniczych jeden egzemplarz zarządzenia pokontrolnego przesyła się ponadto do właściwego okręgowego urzędu górniczego.
§  8.
1.
Zarządzający obiektem obowiązany jest do usunięcia w określonym terminie braków i usterek w przeciwpożarowym zabezpieczeniu obiektu zgodnie z zarządzeniem pokontrolnym.
2.
O wykonaniu zarządzenia pokontrolnego zarządzający obiektem obowiązany jest zawiadomić jednostkę, która wydała upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
3.
Po upływie ustalonych terminów jednostka, o której mowa w ust. 2, obowiązana jest sprawdzić wykonanie zarządzenia pokontrolnego.
4.
W razie niewykonania zarządzenia pokontrolnego komendy straży pożarnych stosują postępowanie egzekucyjne, a inspektorzy ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, zgłaszają niewykonanie zarządzenia kierownikowi jednostki nadrzędnej nad kontrolowanym zakładem, zawiadamiając o tym właściwą komendę straży pożarnych.
§  9.
1.
W razie rażących zaniedbań w zabezpieczeniu przeciwpożarowym, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia kontrolowanego obiektu przed ciężkimi stratami, jednostki wymienione w § 1 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 obowiązane są sporządzić wniosek o zamknięcie obiektu lub o zakazanie użytkowania zakładu pracy lub właściwego działu albo oddziału do czasu usunięcia przyczyn zagrożenia pożarowego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, należy przesłać do:
1)
właściwego organu prezydium rady narodowej - w odniesieniu do zakładów i przedsiębiorstw, które działają na podstawie zezwoleń wydanych przez ten organ,
2)
właściwego prezydium rady narodowej - w odniesieniu do zakładów i przedsiębiorstw podlegających temu prezydium,
3)
właściwego ministra (kierownika centralnego urzędu) - jeżeli kontrolowany obiekt należy do jednostki organizacyjnej podlegającej temu ministrowi, a zaniedbania zostały stwierdzone przez resortowego inspektora ochrony przeciwpożarowej,
4)
Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Komendy Głównej Straży Pożarnych - w pozostałych wypadkach.
§  10.
Jeżeli w toku kontroli zostaną ujawnione rażące zaniedbania w zabezpieczeniu przeciwpożarowym lub nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych ze strony zarządzającego obiektem albo osób odpowiedzialnych za stan zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów, komenda straży pożarnych i inspektorzy ochrony przeciwpożarowej obowiązani są występować do właściwych organów z wnioskami o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności przewidzianej ustawą.
§  11.
1.
Kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego, przeprowadzana przez ochotnicze straże pożarne i zespoły kontroli przeciwpożarowej, polega na:
1)
ustaleniu występujących w obiekcie niezgodności z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi i zapoznaniu właścicieli, zarządzających i użytkowników obiektów z podstawowymi wymaganiami w tym zakresie,
2)
wydawaniu zaleceń dotyczących usunięcia w określonym terminie stwierdzonych niezgodności z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi,
3)
prowadzeniu ewidencji kontroli zawierającej wykaz usterek i wydanych w związku z tym zaleceń, których przyjęcie do wiadomości i wykonania podpisuje zarządzający kontrolowanym obiektem,
4)
sprawdzeniu - po upływie określonych terminów - czy nieprawidłowości zostały usunięte.
2.
Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się w zespołach co najmniej dwuosobowych.
§  12.
1.
Prezydia gromadzkich rad narodowych na wniosek właściwych terenowo komend straży pożarnych ustalają w zależności od zagrożenia pożarowego:
1)
miejscowości, w których ochotnicze straże pożarne obowiązane są do przeprowadzania kontroli,
2)
miejscowości, w których powołuje się zespoły kontroli przeciwpożarowej, liczebność zespołów oraz obszar ich działania,
3)
terminy kontroli.
2.
Prezydia miejskich rad narodowych i rad narodowych osiedli mogą na zasadach określonych w ust. 1 zobowiązać ochotnicze straże pożarne do przeprowadzania kontroli lub powołać zespoły kontroli przeciwpożarowej.
§  13.
1.
Kontrolą przeprowadzaną przez ochotnicze straże pożarne kieruje naczelnik straży. Zespołem kontroli przeciwpożarowej kieruje kierownik zespołu kontroli przeciwpożarowej, wyznaczony przez przewodniczącego gromadzkiej rady narodowej lub sekretarza gromadzkiego, a w miastach i osiedlach - przez przewodniczącego prezydium miejskiej rady narodowej lub rady narodowej osiedla.
2.
Komendy straży pożarnych szkolą wyznaczonych do przeprowadzania kontroli członków ochotniczych straży pożarnych i członków zespołów kontroli przeciwpożarowej, jak również zaopatrują ich w materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz sprawują fachowy nadzór nad ich działalnością.
§  14.
W razie stwierdzenia w czasie kontroli sprawdzającej, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 4, że uchybienia nie zostały usunięte:
1)
członkowie ochotniczej straży pożarnej lub zespołu kontroli przeciwpożarowej obowiązani są zawiadomić o tym gromadzkiego naczelnika straży pożarnych,
2)
gromadzki naczelnik straży pożarnych składa wykaz nie wykonanych zaleceń do biura gromadzkiego lub właściwego organu prezydium rady narodowej,
3)
biuro gromadzkie lub właściwy organ prezydium rady narodowej wydaje zarządzenie pokontrolne lub podejmuje inne kroki w celu doprowadzenia do usunięcia stwierdzonych uchybień i ukarania winnych nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych.
§  15.
1.
W razie stwierdzenia w czasie przeprowadzonej kontroli, że w zakładzie pracy nie są przestrzegane przepisy przeciwpożarowe, wewnętrzne organy kontrolne (§ 1 ust. 2) obowiązane są zawiadomić o tym zarządzającego zakładem pracy.
2.
Osoby zarządzające zakładem pracy obowiązane są do usunięcia stwierdzonych uchybień w przeciwpożarowym zabezpieczeniu zakładu pracy.
§  16.
Wytyczne w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i terminów kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego ustala Komendant Główny Straży Pożarnych.
§  17.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 8 czerwca 1962 r. w sprawie kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego (Dz. U. Nr 41, poz. 189).
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1969.5.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego.
Data aktu: 14/01/1969
Data ogłoszenia: 27/02/1969
Data wejścia w życie: 27/02/1969