Szczegółowy zakres działania Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1964 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. Nr 8, poz. 49) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, zwanego w dalszym ciągu "Ministrem", należy:
1)
w zakresie rozwoju budownictwa:
a)
opracowywanie wniosków i projektów dotyczących wytyczania kierunków rozwoju budownictwa,
b)
ustalanie, na podstawie narodowych planów gospodarczych i uchwał Rady Ministrów, wytycznych zapewniających realizację zadań i stosowanie właściwych metod w działalności budownictwa oraz koordynacja ich realizacji,
c)
badanie i analizowanie prawidłowości realizacji wytycznych, o których mowa pod lit. b),
d) 1
bilansowanie robót budowlano-montażowych w skali całego kraju i w ujęciu wojewódzkim,
e) 2
kierowanie rozdziałem robót budowlano-montażowych w oparciu o ustalenia narodowych planów gospodarczych dla resortów i prezydiów rad narodowych oraz ustalanie wiążących wytycznych i wydawanie zaleceń ministrom nadzorującym działalność przedsiębiorstw budowlano-montażowych, zapewniających prawidłowe wykorzystanie mocy produkcyjnych tych przedsiębiorstw zgodnie z ich profilem produkcyjnym,
f) 3
rozdział robót budowlano-montażowych dla inwestycji i kapitalnych remontów planu centralnego, inwestycji wspólnych wynikłych z koordynacji terenowej przez właściwe organy prezydiów rad narodowych, dla budownictwa mieszkaniowego łącznie z inwestycjami towarzyszącymi, budownictwa osiedli mieszkaniowych oraz dla inwestycji służby zdrowia i oświaty,
g) 4
w zakresie robót bilansowanych i rozdzielanych przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych:

- czuwanie nad zgodnością wysokości zgłoszonych robót z mocą przerobową przedsiębiorstw, przewidzianą w narodowym planie gospodarczym dla danego województwa, i udzielanie w tym zakresie wytycznych prezydiom rad narodowych i inwestorom w celu doprowadzenia do zgodności z planem,

- wstrzymanie realizacji inwestycji oraz zawiadamianie właściwych inwestorów i w ważniejszych przypadkach również Prezydium Rządu w razie stwierdzenia, że działalność inwestorów jest sprzeczna z zasadą koncentracji środków na inwestycjach kontynuowanych albo że inwestycje nie są należycie przygotowane i wskutek tego grozi przedłużenie się założonego cyklu inwestycji,

w zakresie robót bilansowanych i rozdzielanych przez innych ministrów lub prezydia wojewódzkich rad narodowych:

udzielanie inwestorom zaleceń usunięcia nieprawidłowości lub wstrzymania realizacji inwestycji w razie stwierdzenia poważnych nieprawidłowości w wykonawstwie robót inwestycyjnych oraz informowanie Prezydium Rządu o wypadku niezastosowania się inwestora do tych zaleceń,

h) 5
opracowywanie w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów projektów normatywnych cykli budowy i przedkładanie ich Radzie Ministrów,
2)
w zakresie projektowania budowlanego i produkcji budowlanej:
a)
ustalanie zasad, norm i normatywów technicznych, warunków i trybu działalności oraz wymagań kwalifikacyjnych w zakresie:

- projektowania budowlanego, z wyjątkiem spraw dotyczących projektowania procesów technologicznych zakładów wytwórczych i usługowych,

- budownictwa powszechnego,

- budownictwa specjalnego, zastrzeżonego właściwości Ministra,

b)
zajmowanie stanowiska w sprawach ustaleń innych ministrów dotyczących zasad, norm, warunków i trybu działalności oraz wymagań kwalifikacyjnych w dziedzinie budownictwa specjalnego zastrzeżonego do ich właściwości oraz koordynowanie prac w tym zakresie,
c)
ustalanie zakresu typizacji w budownictwie, zasad sporządzania i zatwierdzania projektów opracowań typowych oraz koordynacja prac w tym zakresie,
d)
opiniowanie części budowlanej projektów szczególnie ważnych obiektów inwestycji, zastrzeżonych do zatwierdzenia przez Radę Ministrów, w czasie ich przygotowywania oraz zatwierdzanie projektów zastrzeżonych do decyzji Ministra;
3)
w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
a)
ustalanie przepisów wykonawczych i norm dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planów realizacyjnych oraz projektów wyznaczania terenów budowlanych na obszarach wsi, z wyjątkiem należących do Ministra Rolnictwa spraw planów realizacyjnych terenów (działek) inwestycji rolniczych, oraz ustalanie zasad i trybu wydawania decyzji w sprawach lokalizacji szczegółowej inwestycji, zmian sposobu wykorzystania terenu i ustalania stref ochronnych,
b)
opiniowanie regionalnych i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zastrzeżonych do akceptacji przez Radę Ministrów oraz akceptacja planów miejscowych zastrzeżonych przez Ministra;
4)
w zakresie państwowego nadzoru budowlanego:
a)
sprawowanie funkcji naczelnego organu państwowego nadzoru budowlanego dla budownictwa powszechnego i zastrzeżonego właściwości Ministra budownictwa specjalnego oraz ustalanie zasad, norm, wytycznych i trybu postępowania w tym zakresie,
b)
zajmowanie stanowiska w sprawach ustaleń naczelnych organów państwowego nadzoru budowlanego nad budownictwem specjalnym w zakresie ich właściwości oraz koordynowanie prac w tym przedmiocie;
5)
w zakresie projektowania technologicznego produkcji materiałów budowlanych oraz produkcji i zbytu tych materiałów:
a)
koordynowanie rozwoju produkcji materiałów budowlanych wytwarzanych przez jednostki gospodarki państwowej, spółdzielczej, nie uspołecznionej oraz organizacje społeczne na potrzeby rynku krajowego i eksportu,
b)
sprawy związane z bilansowaniem materiałów budowlanych w skali krajowej oraz określanie kierunków ich przewozu;
6)
w zakresie prac naukowo-badawczych w dziedzinach budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz planowania przestrzennego, objętych właściwością Ministra:
a)
inicjowanie, programowanie, koordynowanie i ocena wykonania planów prac studialnych i naukowo-badawczych oraz doświadczalnictwa,
b)
współdziałanie z organizacjami naukowymi i resortami w zakresie organizowania i koordynowania badań i opracowań naukowych oraz inicjowanie takich opracowań;
7)
w zakresie współpracy naukowo-technicznej i gospodarczej z zagranicą w dziedzinie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, objętej właściwością Ministra, koordynowanie i prowadzenie prac dotyczących współpracy naukowo-technicznej i gospodarczej z zagranicą oraz opracowywanie projektów i wniosków w sprawie kierunków rozwoju tej współpracy;
8) 6
(skreślony);
9)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie poziomu fachowego i poziomu pracy kadr technicznych oraz opracowywanie wniosków w sprawach kwalifikacji i rozmieszczenia kadr inżynieryjno-technicznych potrzebnych dla planowania przestrzennego, budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych;
10)
inicjowanie i nadzór nad organizowaniem konkursów na projekty urbanistyczne i budowlane;
11)
przyznawanie nagród za wybitne osiągnięcia w projektowaniu i realizacji budownictwa oraz w planowaniu przestrzennym;
12)
ustalanie zasad i form współdziałania jednostek organizacyjnych resortu z organizacjami społeczno-zawodowymi działającymi w dziedzinie urbanistyki, architektury, budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych;
13)
nadzór nad właściwymi organami prezydiów rad narodowych w zakresie ustalonym ustawą z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 29, poz. 172);
14)
ogólne kierownictwo i nadzór nad podległymi przedsiębiorstwami i innymi jednostkami organizacyjnymi oraz ustalanie - w granicach obowiązujących przepisów - zasad i trybu ich działania.
2.
Ministrowi służy prawo badania stosowania przez właściwe organy przepisów, zasad i wytycznych wydawanych w zakresie objętym jego właściwością.
§  2.
Minister wykonując swoje zadania współdziała i porozumiewa się z właściwymi organami administracji państwowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  3.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), sprawujący ogólne kierownictwo i nadzór nad podległymi im jednostkami projektowania budowlanego, przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi, remontowo-budowlanymi i innymi jednostkami do spraw budownictwa, porozumiewają się z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych co do wydawania niezbędnych szczegółowych przepisów w zakresie zastrzeżonym właściwości Ministra w przepisach §§ 1 i 2.
2.
Ministrowie, o których mowa w ust. 1, porozumiewają się z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w sprawie tworzenia, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych w zakresie projektowania budowlanego, wykonawstwa budowlano-montażowego oraz produkcji materiałów budowlanych.
3.
Tworzenie, łączenie i likwidacja jednostek projektowania urbanistycznego i budowlanego, przedsiębiorstw budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych oraz produkcji materiałów budowlanych podległych radom narodowym wymaga zgody właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
4. 7
Wynikające z przepisów szczególnych uprawnienia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w zakresie wydawania aktów normatywnych dotyczących procesu wykonawstwa robót budowlano-montażowych przechodzą do kompetencji Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  4.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 1962 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych (Dz. U. Nr 55, poz. 276).
§  5.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. d) dodana przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. e) dodana przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.
3 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) dodana przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.
4 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. g) dodana przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.
5 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. h) dodana przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.
6 § 1 ust. 1 pkt 8 skreślony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 listopada 1971 r. (Dz.U.71.36.313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.
7 § 3 ust. 4 dodany przez § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie zmiany zakresu działania niektórych naczelnych organów administracji (Dz.U.69.20.148) z dniem 11 lipca 1969 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024