Rejestracja i oznaczanie morskich statków rybackich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 7 lutego 1964 r.
w sprawie rejestracji i oznaczenia morskich statków rybackich. *

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 22, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Statek rybacki należy zgłosić do rejestracji przed rozpoczęciem jego eksploatacji.
2.
Statek nabyty za granicą należy zgłosić do rejestracji niezwłocznie po jego przybyciu do kraju.
3.
Zmianę okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana lub zaszła okoliczność stanowiąca podstawę wykreślenia.
4.
W razie zmiany przynależności państwowej statku okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić niezwłocznie.
5.
Do wykonania zgłoszenia obowiązany jest właściciel statku, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armator.
§  2.
1.
Rejestracji statków rybackich dokonują na podstawie zgłoszenia urzędy morskie właściwe dla portu macierzystego statku.
2.
Zgłoszenie statku rybackiego w urzędzie morskim nie zwalnia od obowiązku zgłoszenia do rejestru okrętowego, jeżeli statek podlega wpisowi do tego rejestru.
§  3.
1.
Zgłoszenia należy dokonać na piśmie lub ustnie do protokołu.
2.
Jeżeli zobowiązany do zgłoszenia nie dokona tego obowiązku, urząd morski może dokonać wpisu z urzędu po przeprowadzeniu odpowiedniego dochodzenia.
§  4.
1.
W zgłoszeniu statku rybackiego do rejestracji należy podać:
1)
nazwę statku,
2)
oznaki rybackie posiadane dotychczas przez statek,
3)
międzynarodowy sygnał rozpoznawczy, jeżeli został on nadany,
4)
nazwę portu macierzystego,
5)
rodzaj statku, materiał główny i rodzaj napędu z podaniem typu silnika, jego numeru i mocy w KM,
6)
długość całkowitą statku i jego szerokość,
7)
oznaczenie właściciela (współwłaścicieli) i armatora statku z podaniem ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania lub siedziby i adresu, z powołaniem się na dokumenty stwierdzające te dane,
8)
podstawę własności statku,
9)
dotychczasowego właściciela,
10)
numer i datę zezwolenia na uprawianie rybołówstwa przez właściciela (współwłaścicieli) oraz nazwę organu, który je wydał.
2.
Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, należy podać rodzaj współwłasności oraz w miarę możności wysokość udziału współwłaścicieli w częściach ułamkowych.
§  5.
1.
Do zgłoszenia statku rybackiego należy dołączyć dokumenty, stwierdzające okoliczności podane w zgłoszeniu, a w szczególności:
1)
oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub współwłasności statku, a w braku takiego dokumentu - w miarę możności inny dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności,
2)
jeżeli właścicielem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jej nazwę i siedzibę; w zaświadczeniu powinny być podane również imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej,
3)
uwierzytelniony odpis zezwolenia na uprawianie rybołówstwa przez właściciela,
4)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego podstawę prawną do uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu (zarządzenie właściwego organu, umowa z właścicielem i inne),
5)
uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego, a jeżeli statek nie podlega obowiązkowi pomiaru - plan generalny statku sporządzony przez budowniczego,
6)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru prowadzonego przez inny urząd morski - dowód wykreślenia statku z tego rejestru,
7)
jeżeli statek poprzednio był wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie.
2.
Jeżeli do dokonania zgłoszenia obowiązane jest przedsiębiorstwo państwowe, którego przedmiotem działalności jest rybołówstwo morskie, lub spółdzielnia pracy rybołówstwa morskiego albo instytut naukowo-badawczy, szkoła wyższa lub szkoła rybołówstwa morskiego, nie wymaga się dokumentów określonych w ust. 1 pkt 2, 3 i 4.
3.
Łącznie ze zgłoszeniem do rejestracji statku rybackiego, stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych, osoby te obowiązane są przedłożyć dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający ich obywatelstwo i miejsce zamieszkania w Polsce.
§  6.
1.
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczności stanowiącej podstawę wykreślenia statku rybackiego z rejestru należy podać:
1)
numer rejestracyjny statku,
2)
nazwę oraz oznakę rybacką statku,
3)
okoliczność, która ma być wpisana,
4)
dowód stwierdzający tę okoliczność.
2.
Do zgłoszenia należy dołączyć:
1)
dokument stwierdzający okoliczność podlegającą wpisowi lub stanowiącą podstawę wykreślenia statku z rejestru,
2)
dokument rejestracyjny statku i wszystkie wydane jego odpisy, a jeżeli zmiana dotyczy okoliczności wpisanych do dokumentu bezpieczeństwa statku również ten dokument - dla dokonania na nich odpowiedniej zmiany.
§  7.
1.
W razie niemożności przedłożenia dokumentów określonych w § 5 ust. 1 pkt 7 i w § 6 ust. 2 pkt 1 - należy uprawdopodobnić okoliczności, które miały być stwierdzone tymi dokumentami.
2.
Jeżeli dokument został przedłożony urzędowi morskiemu w związku z inną sprawą, obowiązany do przedłożenia tego dokumentu powinien powołać się na tę sprawę.
3.
Jeżeli dokument został wydany na podstawie decyzji urzędu morskiego właściwego do zarejestrowania statku, można - zamiast złożenia dokumentu - powołać się na tę decyzję. Nie dotyczy to dokumentów określonych w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.
§  8.
1.
Rejestr statków rybackich prowadzi się oddzielnie dla każdego portu.
2.
W rejestrze statków rybackich wpisuje się:
1)
kolejny numer rejestracyjny statku,
2)
nazwę statku i międzynarodowy sygnał rozpoznawczy, jeżeli został on nadany,
3)
oznakę rybacką,
4)
nazwę portu macierzystego statku,
5)
rodzaj statku, materiał główny i rodzaj napędu, typ silnika, jego numer oraz moc w KM,
6)
długość całkowitą statku i jego szerokość,
7)
oznaczenie właściciela (współwłaścicieli) statku oraz armatora, uwzględniając dane wymienione w § 4 ust. 1 pkt 7,
8)
podstawę własności statku,
9)
datę i numer zezwolenia na uprawianie rybołówstwa przez właściciela i nazwę organu, który je wydał,
10)
datę zarejestrowania statku,
11)
podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru.
§  9.
Każda zmiana okoliczności wpisanej do rejestru podlega również wpisaniu.
§  10.
Wykreśla się z rejestru statek, który:
1)
zatonął, zaginął lub uległ zniszczeniu,
2)
stał się niezdatny do naprawy lub niewart naprawy,
3)
utracił polską przynależność państwową,
4)
utracił charakter morskiego statku rybackiego,
5)
zmienił port macierzysty na port położony w granicach właściwości innego urzędu morskiego oraz
6)
statek, którego właściciel nie uzyskał zezwolenia na uprawianie rybołówstwa morskiego lub którego właścicielowi cofnięto zezwolenie - z chwilą uprawomocnienia się decyzji co do odmowy wydania zezwolenia lub o cofnięciu zezwolenia.
§  11.
1.
Urząd morski dokonuje wpisu po sprawdzeniu, że zgłoszenie i dołączone do niego dokumenty odpowiadają pod względem treści i formy obowiązującym przepisom.
2.
W razie uzasadnionych wątpliwości urząd morski sprawdza, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistością.
§  12.
1.
Urząd morski rejestrując statek rybacki nadaje mu oznakę rybacką.
2.
Oznakę rybacką stanowi literowy skrót nazwy portu macierzystego statku oraz kolejny numer, pod którym statek został wpisany do rejestru statków rybackich danego portu.
3.
Nadana oznaka nie może być przydzielona innemu statkowi rybackiemu.
§  13.
1.
Po zarejestrowaniu statku urząd morski wydaje właścicielowi, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armatorowi zaświadczenie o rejestracji statku rybackiego i nadaniu oznaki rybackiej, zwane dalej "zaświadczeniem".
2.
Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
§  14.
1.
Jeżeli w rejestrze dokonano wpisu zmiany okoliczności już wpisanej, urząd morski dokonuje odpowiedniej zmiany w zaświadczeniu.
2.
Jeżeli zmiana dotyczy również okoliczności wpisanych do dokumentu bezpieczeństwa statku rybackiego, urząd morski czyni na tym dokumencie odpowiednią wzmiankę.
§  15.
1.
W razie wykreślenia statku rybackiego z rejestru zaświadczenie oraz wszystkie wydane jego odpisy unieważnia się.
2.
Zaświadczenie oraz wszystkie jego odpisy unieważnia się również wtedy, gdy urząd morski uzna za celowe wydanie nowego zaświadczenia ze względu na przejrzystość tego dokumentu.
§  16.
O zarejestrowaniu statku rybackiego, dokonaniu zmiany w rejestrze i wykreśleniu statku z rejestru urząd morski zawiadamia niezwłocznie właściwą izbę morską, jeżeli statek podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego lub jest wpisany do tego rejestru.
§  17.
Szczegółowy sposób prowadzenia rejestru statków rybackich oraz ustalania i umieszczania oznak rybackich na statkach określi instrukcjach Ministra Żeglugi.
§  18.
W postępowaniu rejestracyjnym pobiera się następujące opłaty:
1)
za rejestrację statku rybackiego lub nadanie statkowi rybackiemu oznaki rybackiej 1 gr
2)
za zaświadczenie 1 gr
3)
za zarejestrowanie zmiany okoliczności wpisanej do rejestru 1 gr
4)
za odpis zaświadczenia oraz za wydanie uwierzytelnionego wyciągu z rejestru 1 gr
5)
za poświadczenie zgodności sporządzonego przez stronę odpisu zaświadczenia

lub wyciągu z rejestru oraz odpisów dokumentów w postępowaniu rejestracyjnym 1 gr

§  19.
1.
Opłaty ponosi ten, na czyj wniosek czynności dokonano.
2.
W postępowaniu wszczętym z urzędu opłaty ponosi obowiązany do dokonania zgłoszenia.
3.
Zwalnia się od opłat organy państwowej administracji morskiej.
4.
Opłaty uiszcza się gotówką w kasie urzędu morskiego.
§  20.
Statki rybackie uprawiające rybołówstwo morskie w dniu wejścia w życie rozporządzenia należy zgłosić do rejestracji nie później niż w ciągu jednego roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik

ZAŚWIADCZENIE

o rejestracji statku rybackiego i nadaniu oznaki rybackiej.

Zaświadcza się, że niżej opisany statek został zarejestrowany dnia ........................ 196... r. w .......................... Urzędzie Morskim pod nr ........................... oraz otrzymał oznakę rybacką

1)
Nazwa statku .................................................................................................................
2)
Poprzednia oznaka rybacka .............................................................................................
3)
Międzynarodowy sygnał rozpoznawczy ............................................................................
4)
Port macierzysty .............................................................................................................
5)
Rodzaj statku .................................................................................................................
6)
Materiał główny .............................................................................................................
7)
Rodzaj napędu ................................................................................................................
8)
Typ silnika nr ................ moc ................................ KM
9)
Długość całkowita ............................. m, szerokość .......................................... m,
10)
Właściciel (współwłaściciele)...........................................................................................

.......................................................................................................................................

11)
Armator..........................................................................................................................

STWIERDZENIE POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI PAŃSTWOWEJ STATKU *)

................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................

(adnotacje co do obowiązku podnoszenia bandery)

Zaświadczenie niniejsze wydano zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 22, poz. 115) i § 13 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 7 lutego 1964 r. w sprawie rejestracji i oznaczania morskich statków rybackich (Dz. U. Nr 5, poz. 39).

............................... dnia ............................ 196...r. Dyrektor

.................................................

(podpis)
-------------------
*)
Wypełnia się dla statków nie wpisanych do rejestru okrętowego.
* Występujące w tekście wartości pieniężne zostały podane po ich przeliczeniu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024