Ratyfikacja przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) i Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanych w Bernie dnia 25 lutego 1961 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 6 października 1964 r.
w sprawie ratyfikacji przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) i Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanych w Bernie dnia 25 lutego 1961 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 66 Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), art. 65 Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) i rozdziałem IV Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanych w Bernie dnia 25 lutego 1961 r., złożony został Rządowi Szwajcarskiemu dnia 4 listopada 1963 r. polski dokument ratyfikacyjny powyższych Aktów międzynarodowych.
Jednocześnie podaje się do wiadomości, że Akty te wchodzą w życie dnia 1 stycznia 1965 r. zgodnie z postanowieniami załączonego Protokołu A, sporządzonego w Bernie dnia 29 kwietnia 1964 r. przez Konferencję dyplomatyczną, która zebrała się w sprawie wprowadzenia w życie Konwencji międzynarodowych z dnia 25 lutego 1961 r. o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV).

ZAŁĄCZNIK

Przekład.

PROTOKÓŁ A

sporządzony przez Konferencję dyplomatyczną, która zebrała się w sprawie wprowadzenia w życie Konwencji międzynarodowych z dnia 25 lutego 1961 r. o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV).

W wykonaniu artykułu 66 Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM) i art. 65 Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanych w Bernie dnia 25 lutego 1961 r. i zawartych pomiędzy

Austrią, Belgią, Bułgarią, Danią, Hiszpanią, Finlandią, Francją, Grecją, Węgrami, Włochami, Libanem, Liechtensteinem, Luksemburgiem, Norwegią, Holandią, Polską, Portugalią, Rumunią, Zjednoczonym Królestwem, Szwecją, Szwajcarią, Czechosłowacją, Turcją i Jugosławią,

i na zaproszenie Rady Konfederacji Szwajcarskiej skierowane do Wysokich Umawiających się Stron niżej podpisani pełnomocnicy zebrali się w Bernie w dniach 27, 28 i 29 kwietnia 1964 r.

Po okazaniu sobie pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, zapoznali się oni z oświadczeniem Rządu Szwajcarskiego o złożeniu mu przez następujące państwa dokumentów ratyfikacyjnych obu wymienionych Konwencji w niżej podanych terminach:

1. Dania, dnia 13 września 1961 r.,

2. Węgry, dnia 29 marca 1962 r.,

3. Francja, dnia 30 maja 1962 r.,

4. Szwajcaria, dnia 25 lipca 1962 r.,

5. Rumunia, dnia 14 sierpnia 1962 r.,

6. Hiszpania, dnia 19 lutego 1963 r.,

7. Czechosłowacja, dnia 14 marca 1963 r.,

8. Bułgaria, dnia 29 kwietnia 1963 r.,

9. Szwecja, dnia 27 czerwca 1963 r.,

10. Norwegia, dnia 9 sierpnia 1963 r.,

11. Holandia, dnia 26 września 1963 r.,

12. Liechtenstein, dnia 24 października 1963 r.,

13. Polska, dnia 4 listopada 1963 r.,

14. Włochy, dnia 12 listopada 1963 r.,

15. Portugalia, dnia 4 grudnia 1963 r.,

16. Jugosławia, dnia 21 lutego 1964 r.,

17. Belgia, dnia 17 marca 1964 r.,

18. Zjednoczone Królestwo, dnia 9 kwietnia 1964 r.,

19. Finlandia, dnia 14 kwietnia 1964 r.

Dokumenty te po zbadaniu uznane zostały za ścisłe i wiarygodne.

Konferencja, po stwierdzeniu, że ponad piętnaście Państw złożyło dokumenty ratyfikacyjne Rządowi Szwajcarskiemu, przyjęła następujące postanowienia:

Konwencje międzynarodowe z dnia 25 lutego 1961 r. o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), jak również Protokół dodatkowy z dnia 25 lutego 1961 r. wejdą w życie z dniem 1 stycznia 1965 r. z zastrzeżeniem zawartych niżej postanowień punktu 2o. Konwencje CIM i CIV z dnia 25 października 1952 r., w tym również protokoły dodatkowe z dnia 25 października 1952 r. i z dnia 11 kwietnia 1953 r., zostaną uchylone w tym samym terminie. W myśl artykułów 67 § 2 CIM i 66 § 2 CIV z 1952 r. uchylenie to będzie prawomocne nawet w stosunku do tych Umawiających się Stron, które nie ratyfikowałyby Konwencji z dnia 25 lutego 1961 r.

2° Stosownie do rozdziału IV Protokołu dodatkowego z dnia 25 lutego 1961 r., rozdział I tego Protokołu, dotyczący przyjęcia w drodze ustawodawstwa wewnętrznego i stosowania konwencji w Państwach, które nie podpisały Konwencji z dnia 25 października 1952 r. i z dnia 25 lutego 1961 r. lub w częściach terytorialnych tych Państw, wejdzie w życie na sześć miesięcy przed przewidzianą datą wejścia w życie Konwencji z 1961 r., to znaczy dnia 1 lipca 1964 r.

3° Załącznik I [Przepisy dotyczące materiałów i przedmiotów wyłączonych od przewozu lub przyjmowanych do przewozu warunkowo (RID)], Załącznik VII [Regulamin międzynarodowy dla przewozu wagonów prywatnych (RIP)] i Załącznik VIII [Regulamin międzynarodowy dla przewozu pojemników (RICo)] do CIM z 1952 r., które podlegają specjalnej procedurze rewizyjnej i nie były dołączone do dokumentów podpisanych dnia 25 lutego 1961 r., będą stosowane począwszy od dnia 1 stycznia 1965 r. jako załączniki I, VII i VIII CIM z dnia 25 lutego 1961 r. z uwzględnieniem niżej wskazanych dostosowań do CIM z 1961 r.:

a)
Przepisy dotyczące materiałów i przedmiotów wyłączonych od przewozu lub przyjmowanych do przewozu warunkowo (RID)

1) Brzmienie tytułu:

"Regulamin międzynarodowy dla przewozu koleją towarów niebezpiecznych (RID)".

2) Tekst uwagi do liczby marginesowej 1 (6):

"Uwaga. Postanowienia artykułu 4 § 2 CIM mają następujące brzmienie:

§ 2. Dwa lub więcej Umawiających się Państw może uzgodnić, aby pewne materiały lub przedmioty wyłączone od przewozu na mocy Załącznika I do niniejszej Konwencji były dopuszczone do przewozu międzynarodowego między tymi państwami pod pewnymi warunkami albo też, aby materiały i przedmioty wymienione w Załączniku I dopuszczone były do przewozu na warunkach lżejszych niż przewidziane w tym Załączniku.

Koleje mogą również w drodze postanowień taryfowych albo dopuścić do przewozu pewne materiały lub pewne przedmioty wyłączone od przewozu na podstawie Załącznika I do niniejszej Konwencji, albo też ustalić dla materiałów i przedmiotów, dopuszczonych warunkowo do przewozu na podstawie Załącznika I, warunki lżejsze, niż przewidziane w tym Załączniku.

Tego rodzaju umowy i postanowienia taryfowe muszą być podane do wiadomości Urzędowi Centralnemu Przewozów Międzynarodowych Kolejami".

3) Tekst liczby marginesowej 2 (4):

"(4) Stosownie do artykułu 17 Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) materiały i przedmioty RID są wyłączone od przewozu jako bagaż, chyba że taryfy dopuszczają wyjątki".

4) Liczby marginesowe 45, 82, 119, 163, 196, 222, 315, 353, 390, 433, 466, 522, 613, 719: tekst objaśnienia w nawiasach:

"[artykuł 6, § 10, d), CIM]".

b)
Regulamin międzynarodowy o przewozie wagonów prywatnych (RIP):

1) Strona tytułowa:

"Konwencja międzynarodowa o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 lutego 1961 r."

2) U góry strony 1 i 2:

"Załącznik VII do CIM

(Art. 60 § 1 CIM)".

3) Artykuł 10 §§ 1 i 2:

"stosownie do postanowień artykułu 45 CIM".

4) Artykuł 15: skreślić.

c)
Regulamin międzynarodowy dla przewozu pojemników (RICo)

1) Strona tytułowa:

"Konwencja międzynarodowa o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 lutego 1961 r."

2) U góry strony 1 i 2:

"Załącznik VIII do CIM

(Artykuł 60 § 2 CIM)".

Niniejszy Protokół pozostaje otwarty do podpisu do dnia 1 listopada 1964 r.

W stosunku do Państw składających dokumenty ratyfikacyjne po dniu 1 listopada 1964 r. Konwencje będą stosowane od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Rząd Szwajcarski zawiadomi Rządy Umawiających się Państw o złożeniu tych dokumentów.

Na dowód czego Pełnomocnicy sporządzili i podpisali niniejszy Protokół.

Sporządzono w Bernie dnia dwudziestego dziewiątego kwietnia tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego czwartego roku w jednym egzemplarzu, który złożony zostanie w Archiwach Konfederacji Szwajcarskiej i którego uwierzytelniony odpis będzie przekazany każdej ze Stron.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1964.44.301

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Ratyfikacja przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) i Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanych w Bernie dnia 25 lutego 1961 r.
Data aktu: 06/10/1964
Data ogłoszenia: 09/12/1964
Data wejścia w życie: 09/12/1964