Cywilne lotniska, lądowiska i lotnicze urządzenia naziemne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 15 września 1964 r.
w sprawie cywilnych lotnisk, lądowisk i lotniczych urządzeń naziemnych. *

Na podstawie art. 28 ust. 3, art. 29 ust. 4, art. 31, art. 34 ust. 2 i ust. 3 oraz art. 36 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153) i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 7, poz. 46) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Klasyfikacja lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. 1

§  1. 2
Lotniska i dzielą się:
1)
ze względów technicznych - na rodzaje,
2)
ze względu na zakres użytkowania - na kategorie.
§  2.
Ustala się następujące rodzaje lotnisk:
1)
przystosowane do startów i lądowań samolotów i szybowców,
2)
przystosowane do startów i lądowań śmigłowców.
§  3.
1.
Lotniska określone w § 2 pkt 1 dzielą się na typy:
1)
lotniska z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej,
2)
lotniska bez dróg startowych o nawierzchni sztucznej.
2.
Drogi startowe (ust. 1) mogą być:
1)
z pomocami nawigacyjnymi wzrokowymi,
2)
z pomocami nawigacyjnymi radiowymi i radarowymi.
3.
Lotniska określone w § 2 pkt 2 dzielą się na typy:
1)
przeznaczone do startów i lądowań śmigłowców wielosilnikowych,
2)
przeznaczone do startów i lądowań śmigłowców jednosilnikowych.
§  4.
1.
Ustala się następujące kategorie lotnisk:
1)
ogólnego użytku,
2)
wyłącznego użytku.
2.
Lotniskiem ogólnego użytku jest lotnisko przeznaczone do ruchu lotniczego statków powietrznych bez względu na to, czyją własność lub przez kogo są eksploatowane.
3.
Lotniskiem wyłącznego użytku jest lotnisko przeznaczone do ruchu statków powietrznych eksploatowanych przez zarządzającego lotniskiem oraz przez wymienionych w świadectwie rejestracji lotniska użytkowników lotniska.
4.
Z lotniska wyłącznego użytku mogą korzystać doraźnie:
1)
wszystkie statki powietrzne wykonujące loty związane z przewozem chorych albo akcją sanitarną i poszukiwawczo-ratowniczą,
2)
inne statki powietrzne niż określone w ust. 3 oraz w pkt 1:
a)
za zgodą zarządzającego lotniskiem,
b)
na polecenia organu ruchu lotniczego,
c)
w razie konieczności przymusowego lądowania.
§  5.
1.
Lotniska ogólnego użytku dzielą się na:
1)
krajowe,
2)
międzynarodowe.
2.
Lotniskiem krajowym jest lotnisko przeznaczone wyłącznie do lotniczego ruchu krajowego.
3.
Lotniskiem międzynarodowym jest lotnisko określone - w trybie art. 53 Prawa lotniczego.
4.
Z lotniska krajowego mogą korzystać statki powietrzne wykonujące loty międzynarodowe:
1)
jeżeli otrzymają polecenie lub zgodę organu ruchu lotniczego na lądowanie na takim lotnisku,
2)
w razie konieczności przymusowego lądowania.
§  6. 3
(skreślony).
§  7. 4
(skreślony).
§  8.
1.
Ustala się następujące rodzaje lotniczych urządzeń naziemnych:
1)
usytuowane na lotnisku lub w pobliżu lotniska i związane bezpośrednio z eksploatacją tego lotniska,
2)
usytuowane na trasie lotniczej lub w pobliżu trasy lotniczej i związane bezpośrednio z eksploatacją tej trasy.
2.
Lotnicze urządzenia naziemne dzielą się na następujące typy:
1)
stałe (trwale złączone z nieruchomością),
2)
przenośne.

Rozdział  2.

Zakładanie lotnisk cywilnych, wprowadzanie zmian na tych lotniskach i ich likwidacja.

§  9.
1.
Zezwolenie na założenie lotniska może być udzielone:
1)
państwowej jednostce powołanej do zarządzania lotniskami,
2)
państwowemu przedsiębiorstwu przewozu lotniczego,
3)
państwowemu przedsiębiorstwu (zakładowi) powołanemu do produkcji lub napraw sprzętu lotniczego,
4)
państwowemu przedsiębiorstwu (zakładowi) i organizacji społecznej, dla których wykonywanie usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy jest wyłącznym lub jednym z podstawowych zadań,
5)
instytucji naukowo-badawczej z dziedziny lotnictwa cywilnego,
6)
terenowemu organowi administracji państwowej,
7)
państwowemu przedsiębiorstwu przemysłu kluczowego,
8)
organizacji społecznej, której statutowa działalność ma na celu szkolenie lotnicze,
9) 5
organowi jednostki samorządu terytorialnego.
2.
W celu uzyskania zezwolenia na:
1)
założenie lotniska,
2)
wprowadzenie na istniejącym lotnisku zmian, które mogą mieć wpływ na sytuację ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie, a w szczególności na zmianę:
a)
rodzaju, typu i kategorii lotniska,
b)
granic lotniska, pola manewrowego, pola wzlotów,
c)
ilości, kierunków lub długości dróg startowych i pasów startowych,
d)
systemu naziemnych pomocy nawigacyjnych (wzrokowe, instrumentalne, precyzyjnego podejścia),
e)
ograniczeń zabudowy,
3)
likwidację lotniska

- należy złożyć wniosek do Ministerstwa Komunikacji (§§ 10-16).

§  10.
Zezwolenia na założenie lotniska udziela się w dwóch etapach:
1)
przed wystąpieniem o wydanie decyzji o lokalizacji ogólnej inwestycji - jako wstępną akceptację założenia lotniska,
2)
po uzyskaniu wskazania terenu lub zgody na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego - jako zezwolenie na założenie lotniska.
§  11.
1.
Wniosek o uzyskanie wstępnej akceptacji założenia lotniska powinien zawierać:
1)
podstawowe dane techniczne oparte na programie zamierzenia i materiałach kartograficznych, a mianowicie:
a)
rodzaj, typ, kategorię lotniska,
b)
określenie przewidywanego ruchu lotniczego związanego z lotniskiem, które zamierza się założyć, w okresie najbliższego planu wieloletniego i perspektywicznego,
c)
ilość, kierunki i długość pasów startowych wraz z uzasadnieniem przyjętych ilości i długości pasów startowych oraz z uzasadnieniem przyjętych kierunków na podstawie danych statystycznych pomiaru wiatrów w danym rejonie oraz
2)
mapę w skali 1:100.000 lub 1:200.000 obejmującą:
a)
obszar przylotniskowy z naniesieniem przybliżonych granic tego obszaru, jeżeli chodzi o lotniska przeznaczone dla transportu lotniczego (lotniska komunikacyjne),
b)
teren o promieniu 25 km od środka lotniska z naniesieniem głównych kierunków podejść, jeżeli chodzi o lotniska inne niż określone pod lit. a),
3)
opinię wojewódzkiego organu planowania gospodarczego (organu planowania gospodarczego rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
4)
opinię właściwego miejscowo państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2.
Wstępną akceptację założenia lotniska wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że założenie lotniska zgodnie z danymi zawartymi we wniosku odpowiada potrzebom lotnictwa i nie będzie kolidować z istniejącym ruchem lotniczym.
3.
Wstępna akceptacja założenia lotniska cywilnego traci moc, jeżeli wydano decyzję odmowną o lokalizacji ogólnej lotniska lub jeżeli decyzja o lokalizacji ogólnej lotniska straciła moc.
§  12.
1.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na założenie lotniska powinien zawierać:
1)
podstawowe dane techniczne, a mianowicie:
a)
rodzaj, typ, kategorię lotniska - w razie wprowadzenia zmian w stosunku do wniosku o uzyskanie wstępnej akceptacji (§ 11 ust. 1 pkt 1 lit. a),
b)
ilość, usytuowanie, wymiary i wytrzymałość pasów startowych i sztucznych nawierzchni,
c)
wyposażenie dróg startowych w pomoce nawigacyjne (§ 3 ust. 2 pkt 2 i 3),
d)
dane dotyczące podejść,
2)
określenie systemu naziemnych pomocy nawigacyjnych, urządzeń radioosłony i oświetlenia lotniczego,
3)
analizę sytuacji ruchowej w rejonie lotniska,
4)
analizę meteorologiczną rejonu lotniska,
5)
mapę w skali nie mniejszej niż 1:25.000 z naniesionymi granicami lotniska, pola wzlotów, kierunkami podejść oraz położeniem i wysokościami przeszkód, znajdujących się w rejonie lotniska,
6)
profile pól wznoszenia i podejścia w skali poziomej 1:10.000 i pionowej 1:500,
7)
wyciąg z opracowania fizjograficznego, a w razie budowy dróg startowych o nawierzchniach sztucznych - ponadto z dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, dotyczący przydatności terenu pod budowę lotniska,
8)
wskazanie terenu lub zgodę na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego,
9)
opinię właściwego miejscowo państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2.
Mapa określona w ust. 1 pkt 5 powinna obejmować co najmniej teren o promieniu:
1)
15 km od przewidzianych końców pasów startowych, jeżeli chodzi o lotniska przeznaczone do transportu lotniczego,
2)
9 km od środka lotniska, jeżeli chodzi o lotniska inne niż określone w pkt 1.
3.
Zezwolenie na założenie lotniska cywilnego wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że założenie lotniska zgodnie z danymi zawartymi we wniosku odpowiada przepisom określającym warunki, jakim powinny odpowiadać lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego (§ 27).
4.
Zezwolenie na założenie lotniska traci moc, jeżeli wydano decyzję odmowną o lokalizacji szczegółowej lotniska lub jeżeli decyzja o lokalizacji szczegółowej lotniska straciła moc.
§  13.
1.
Zezwolenia na wprowadzenie na lotnisku zmian udziela się przed wydaniem decyzji o lokalizacji szczegółowej inwestycji, a jeżeli taka decyzja nie jest przez odrębne przepisy wymagana, przed zatwierdzeniem założeń inwestycyjnych.
2.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na wprowadzenie zmian na lotnisku powinien zawierać:
1)
akceptowane przez inwestora założenia inwestycyjne przebudowy lub rozbudowy lotniska albo budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów budowlanych na lotnisku,
2)
analizę sytuacji ruchowej lotniska, jaka się będzie kształtować po wprowadzeniu zamierzonych zmian,
3)
mapę w skali nie mniejszej niż 1:25.000 z naniesionymi danymi określonymi w § 12 ust. 1 pkt 5, jeżeli nastąpiły w nich zmiany,
4)
profile pól wznoszenia i podejścia w skali poziomej 1:10.000 i skali pionowej 1:500, jeżeli te profile lub pola ulegają zmianie,
5)
opinię organu państwowego nadzoru budowlanego w zakresie budownictwa lotniczego o projektowanych zmianach,
6)
wskazanie terenu lub zgodę na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego, jeżeli inwestycje wymagają decyzji o lokalizacji szczegółowej lub ustalenia albo zmiany stref ochronnych lotniska,
7)
opinię właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
3.
Zezwolenie na wprowadzenie zmian na istniejącym lotnisku wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że proponowane zmiany zgodnie z danymi zawartymi we wniosku:
1)
odpowiadają potrzebom lotnictwa,
2)
nie będą kolidować z istniejącym ruchem lotniczym,
3)
odpowiadają przepisom określającym warunki, jakim powinny odpowiadać lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego (§ 27).
4.
Zezwolenie na wprowadzenie zmian na lotnisku cywilnym traci moc, jeżeli:
1)
wydano decyzję odmowną o lokalizacji szczegółowej,
2)
decyzja o lokalizacji szczegółowej straciła moc,
3)
w ciągu trzech lat od wydania zezwolenia nie przystąpiono do realizacji zmian, gdy decyzja o lokalizacji szczegółowej nie jest wymagana.
§  14.
1.
Zezwolenia na likwidację lotniska udziela się przed rozpoczęciem prac związanych z likwidacją i przed zgłoszeniem do organów miejscowego planowania przestrzennego terenów pozostałych po lotnisku.
2.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na likwidację lotniska powinien zawierać:
1)
uzasadnienie potrzeby likwidacji lotniska,
2)
ekspertyzę dotyczącą stanu technicznego obiektów i urządzeń lotniska - w razie potrzeby likwidacji lotniska ze względów technicznych,
3)
opinię prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w sprawie likwidacji lotniska,
4)
przewidziany termin zaniechania eksploatacji lotniska oraz termin i sposób jego likwidacji.
3.
Zezwolenie na likwidację lotniska wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że lotnisko w aktualnym stanie nie nadaje się do eksploatacji w ruchu lotniczym, a doprowadzenie go do stanu używalności jest niecelowe, lub że dalsze utrzymywanie lotniska jest zbędne ze względu na interesy lotnictwa i interesy gospodarcze regionu.
§  15.
Na żądanie Ministerstwa Komunikacji wnioskodawca obowiązany jest dostarczyć dodatkowe dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu lotniczego, potrzebne do wydania zezwolenia.
§  16.
1.
Zezwolenie na założenie lub likwidację lotniska oraz na wprowadzenie na istniejącym lotnisku zmian wydaje Minister Komunikacji w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, a ponadto z Ministrem Spraw Wewnętrznych, jeżeli chodzi o lotnisko międzynarodowe lub położone w pasie granicznym.
2.
Odpisy zezwoleń wymienionych w § 9 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 Ministerstwo Komunikacji przekazuje:
1)
Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
2)
ministerstwom uzgadniającym,
3)
właściwemu wojewódzkiemu organowi planowania przestrzennego,
4)
właściwemu miejscowo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
3.
Odpisy zezwoleń wymienionych w § 9 ust. 2 pkt 2 Ministerstwo Komunikacji przekazuje:
1)
ministerstwom uzgadniającym,
2)
właściwemu wojewódzkiemu organowi miejscowego planowania przestrzennego,
3)
właściwemu miejscowo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.

Rozdział  3.

Państwowy rejestr lotnisk cywilnych oraz terenów zarezerwowanych pod lotniska i lotniczych urządzeń naziemnych. 6

§  17.
1.
Wpisaniu do państwowego rejestru lotnisk cywilnych, zwanego dalej rejestrem, podlegają lotniska cywilne.
2.
Ewidencji podlegają:
1)
7 (skreślony),
2)
tereny, dla których wydano zezwolenie na założenie lotniska, zwane dalej terenami zarezerwowanymi,
3)
następujące lotnicze stałe urządzenia naziemne, jeżeli mają być używane dłużej niż 6 miesięcy:
a)
urządzenia radiołączności,
b)
urządzenia radiolokacyjne,
c)
urządzenia radionawigacyjne.
3.
Lotnisko cywilne może być użytkowane dla potrzeb ruchu lotniczego tylko wówczas, jeżeli wydano dla niego świadectwo rejestracji lotniska.
4. 8
(skreślony).
§  18.
1.
W celu wpisania lotniska do rejestru należy złożyć w Ministerstwie Komunikacji wniosek zawierający w dwu egzemplarzach następujące dane:
1)
opis stanu prawnego lotniska, odpisy dokumentów stwierdzających prawo własności terenów lotniska lub prawo użytkowania ich przez wnioskodawcę,
2)
teczkę ewidencyjną lotniska (§ 24) zawierającą:
a)
podstawowe dane lotniska,
b)
wykaz przeszkód lotniczych w rejonie lotniska,
c)
wykaz obiektów lotniskowych oraz charakterystykę obiektów związanych z ruchem lotniczym, znajdujących się na lotnisku i w jego rejonie,
d)
schemat usytuowania lotniska na mapie w skali nie mniejszej niż 1:25.000 z naniesionymi granicami lotniska, pasami startowymi, płaszczyznami podejścia, wznoszenia, poziomymi, stożkowymi, przejściowymi oraz przeszkodami lotniczymi w rejonie lotniska,
e)
w odniesieniu do lotnisk istniejących - plan inwentaryzacyjny dla terenów lotniska i jego stref ochronnych, a w odniesieniu do lotnisk nowo wybudowanych - plan zagospodarowania terenu inwestycji lotniska i jego stref ochronnych,
3)
instrukcję eksploatacyjno-ruchową lotniska, zwaną dalej instrukcją użytkowania lotniska (§ 32),
4)
odpisy pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych na terenie lotniska, wydane przez właściwe organy państwowego nadzoru budowlanego, jeżeli takie pozwolenia były wymagane w czasie budowy obiektów.
2.
Lotnisko może być wpisane do rejestru, jeżeli organ nadzoru nad lotniskami dopuści dane lotnisko do ruchu lotniczego.
3.
Na dowód wpisania lotniska do rejestru Ministerstwo Komunikacji wydaje świadectwo rejestracji lotniska. Łącznie ze świadectwem rejestracji lotniska wydaje się zarządzającemu lotniskiem duplikat karty rejestracyjnej zarejestrowanego lotniska.
4.
Decyzję o odmowie wpisania lotniska do rejestru wydaje Minister Komunikacji; w razie potrzeby decyzja może zawierać wytyczne co do dalszego postępowania.
§  19. 9
(skreślony).
§  20.
Tereny zarezerwowane wpisuje się do ewidencji z urzędu na podstawie zezwolenia na założenie lotniska.
§  21.
1.
W celu wpisania lotniczego urządzenia naziemnego do ewidencji należy złożyć w Ministerstwie Komunikacji zgłoszenie zawierające w dwu egzemplarzach następujące dane:
1)
rodzaj urządzenia i cel, w jakim ma być stosowane,
2)
orientacyjne współrzędne geograficzne anteny promieniującej urządzenia,
3)
charakterystykę techniczną urządzenia,
4)
odpis zezwolenia Ministra Łączności na zainstalowanie eksploatację urządzenia, jeżeli takie zezwolenie jest wymagane.
2.
Na dowód zgłoszenia lotniczego urządzenia naziemnego do ewidencji Ministerstwo Komunikacji wydaje potwierdzenie zgłoszenia lotniczego urządzenia naziemnego.
§  22.
1.
Wpisaniu do rejestru podlegają wszelkie zmiany wprowadzone do danych zawartych w świadectwie rejestracji, w karcie rejestracyjnej lotniska i jego teczce ewidencyjnej.
2.
Wpisaniu do ewidencji podlegają wszelkie zmiany wprowadzone do danych zawartych w:
1)
10 (skreślony),
2)
zgłoszeniu lotniczego urządzenia naziemnego do ewidencji.
3.
Do zgłoszenia zmian wymienionych w ust.1 i 2 obowiązani są:
1)
zarządzający lotniskiem lub lotniczym urządzeniem naziemnym,
2)
11 (skreślony),
3)
organizacja lub osoba prawna (§ 9 ust. 1), która otrzymała zezwolenie na założenie lotniska - w odniesieniu do terenów zarezerwowanych.
4.
Zgłoszenia zmian należy dokonać w ciągu 14 dni od daty ich powstania.
5.
Zgłoszenie zmian powinno zawierać:
1)
12 zaktualizowane odpowiednio dane wymienione w § 18 ust. 1 lub § 21 ust. 1,
2)
a ponadto, jeżeli chodzi o zmiany na lotniskach - odpisy pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych, wydanych przez właściwe organy państwowego nadzoru budowlanego, jeżeli uzyskanie takiego pozwolenia jest wymagane.
6.
Minister Komunikacji może uznać, że zgłoszone zmiany nie podlegają wpisowi do rejestru (ewidencji).
7.
Zmiany określone w § 9 ust. 2 pkt 2 mogą być wpisane do rejestru, jeżeli organ nadzoru nad lotniskami dopuści dane lotnisko, po wprowadzeniu zmian, do ruchu lotniczego.
8.
Wprowadzenie zmian do rejestru stwierdza się odpowiednim wpisem w świadectwie rejestracji lotniska albo wydaniem nowego dokumentu.
9.
Decyzję o odmowie wpisania zmian do rejestru wydaje Minister Komunikacji; w razie potrzeby decyzja może zawierać wytyczne co do dalszego postępowania.
§  23.
1. 13
Zarządzający lotniskiem, lotniczym urządzeniem naziemnym lub powinien w ciągu 14 dni po zakończeniu likwidacji obiektu zgłosić Ministerstwu Komunikacji jej dokonanie oraz zwrócić świadectwo rejestracji lotniska i dokumenty wydane łącznie z tym świadectwem.
2.
Występujący z wnioskiem o założenie lotniska, w razie rezygnacji z jego budowy, powinien niezwłocznie zgłosić rezygnację Ministerstwu Komunikacji oraz zwrócić mu zezwolenie na założenie lotniska i dokumenty wydane łącznie z tym zezwoleniem.
3.
Ministerstwo Komunikacji na podstawie zgłoszeń wymienionych w ust.1 i 2 skreśla dany obiekt z rejestru lub ewidencji.
4.
Minister Komunikacji z urzędu skreśla z ewidencji tereny zarezerwowane w razie wygaśnięcia ważności zezwolenia na założenie lotniska.
§  24. 14
Sposób prowadzenia rejestru lotnisk, ewidencji, lotniczych urządzeń naziemnych i terenów zarezerwowanych oraz wzory ksiąg rejestru i innych dokumentów rejestru i ewidencji określi instrukcja Ministra Komunikacji wydana w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.

Rozdział  4.

Warunki, jakim powinny odpowiadać lotniska cywilne ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego.

§  25.
Lotniska należy zakładać i urządzać w sposób pozwalający na starty i lądowania dopuszczonych do eksploatacji na danym lotnisku statków powietrznych.
§  26.
Obiekty budowlane mogące stanowić przeszkody dla ruchu lotniczego wszystkich statków powietrznych (cywilnych, wojskowych, służby celnej i służby porządku publicznego) powinny być oznaczone w sposób wyraźnie odróżniający je od otoczenia oraz umożliwiający rozpoznanie ich przez pilota statku powietrznego znajdującego się w rejonie tych obiektów. Obowiązek oznaczania istniejących w dniu wejścia w życie rozporządzenia obiektów budowlanych obciąża zarządzającego lotniskiem.
§  27. 15
Techniczne warunki dotyczące:
1)
wymagań, jakim powinny odpowiadać lotniska i lądowiska cywilne ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego,
2)
sposobu oznaczania obiektów budowlanych mogących stanowić przeszkody dla ruchu lotniczego (§ 26)
-
zawierają "Szczegółowe przepisy w sprawie warunków technicznych dla lotnisk cywilnych", zatwierdzone przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Rozdział  5.

Eksploatacja lotnisk cywilnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych. 16

§  28.
Zarządzający lotniskiem obowiązany jest:
1)
utrzymywać lotnisko, a w szczególności jego nawierzchnię i jej urządzenia, budynki lotniskowe, urządzenia zasilania i oświetlenia lotniska, urządzenia łączności oraz uzbrojenia terenu, w stanie odpowiadającym przepisom wymienionym w § 27 oraz zgodnie z danymi wpisanymi do państwowego rejestru lotnisk cywilnych,
2)
zapewnić zabezpieczenie przeciwpożarowe, zorganizować służbę ochrony przeciwpożarowej lotniska i znajdującego się na lotnisku sprzętu lotniczego, wyposażyć ją w środki przeciwpożarowe oraz wydać instrukcję przeciwpożarową dla lotniska,
3)
w uzgodnieniu z Państwowym Instytutem Hydrologiczno-Meteorologicznym spowodować zapewnienie osłony meteorologicznej dla ruchu lotniczego danego lotniska,
4)
w uzgodnieniu z terenowymi organami służby zdrowia zapewnić niezbędną pomoc lekarską określoną w instrukcji Ministrów Komunikacji oraz Zdrowia i Opieki Społecznej,
5)
dostarczyć użytkownikom lotniska instrukcję użytkowania lotniska (§ 32),
6)
wyznaczyć części lotniska, na których przebywanie bez zezwolenia zarządzającego lotniskiem jest dozwolone,
7)
zapewnić państwowym organom lotniczym wykonującym czynności służbowe na lotnisku warunki niezbędne do wykonywania przez nie tych czynności. Warunki te określi instrukcja Ministra Komunikacji.
§  29. 17
(skreślony).
§  30.
Zarządzający lotniczym urządzeniem naziemnym obowiązany jest utrzymywać je w pełnej sprawności technicznej i używać zgodnie z danymi zgłoszonymi do ewidencji.
§  31.
Szczegółowe zasady utrzymywania (konserwacji) lotnisk określi zarządzenie Ministra Komunikacji wydane w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  32.
1.
Instrukcja użytkowania lotniska powinna zawierać w szczególności:
1)
dane techniczno-operacyjne lotniska, w tym charakterystykę pola wzlotów, płaszczyzn wznoszenia (podejścia) oraz ustalonych przeszkód lotniczych w rejonie lotniska,
2)
procedury wykonywania ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie,
3)
minima meteorologiczne lotniska, wynikające z istniejących przeszkód w rejonie lotniska i posiadanych naziemnych pomocy nawigacyjnych,
4)
informacje co do naziemnego ruchu statków powietrznych, środków transportowych i osób pieszych na terenie lotniska,
5)
dane o środkach zabezpieczenia lotów,
6)
zasady i środki udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku i w jego rejonie.
2.
Instrukcja użytkowania lotniska podlega zatwierdzeniu przez organ ruchu lotniczego.
§  33. 18
Zabrania się startów i lądowania na lotnisku () w sposób niezgodny z przepisami instrukcji użytkowania danego lotniska ().
§  34.
1.
Części lotniska, na których przebywanie bez zezwolenia jest zabronione lub ograniczone, powinny być oznaczone przy pomocy tablic ostrzegawczych lub odpowiednio w inny sposób zabezpieczone.
2.
Zarządzający lotniskiem może zezwolić tylko na takie użytkowanie lotniska lub jego części dla celów nielotniczych (np. rolniczych), które nie narusza przepisów bezpieczeństwa ruchu lotniczego i nie ogranicza lotniczych możliwości eksploatacyjnych, określonych w instrukcji użytkowania lotniska.
§  35.
1.
W razie powstania okoliczności wymagających nagłego przerwania lub ograniczenia eksploatacji lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, zarządzający lotniskiem obowiązany jest niezwłocznie zarządzić zamknięcie lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzić odpowiednie ograniczenie oraz natychmiast zawiadomić właściwe organy ruchu lotniczego o wydanym zarządzeniu, jego przyczynach i przewidywanym okresie trwania.
2.
Jeżeli przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska (ust. 1) ma trwać, według doraźnego rozeznania, dłużej niż 6 miesięcy, zarządzający lotniskiem powinien o wydanym zarządzeniu, jego przyczynach i przewidywanym okresie trwania zawiadomić oprócz organów ruchu lotniczego również Ministerstwo Komunikacji.
3.
Jeżeli przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska ma nastąpić w wyniku zamierzonej działalności inwestycyjnej albo remontowej na lotnisku, zarządzający powinien zawiadomić o tym przerwaniu lub ograniczeniu właściwe organy ruchu lotniczego przynajmniej na 4 tygodnie przed zamierzonym jego wprowadzeniem, podając równocześnie jego przyczyny i przewidywany okres trwania.
4.
Na przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska z przyczyn określonych w ust. 3, które ma trwać dłużej niż 6 miesięcy, oraz na zaniechanie eksploatacji lotniska zarządzający powinien uzyskać zezwolenie Ministra Komunikacji wydane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
5.
Zarządzający lotniskiem może wznowić ruch lotniczy lub znieść ograniczenie eksploatacji lotniska po upływie 7 dni od dnia wysłania odpowiedniego zawiadomienia do właściwego organu ruchu lotniczego; w wypadku uzasadnionym sytuacją ruchową wznowienie ruchu lotniczego lub zniesienie ograniczeń może nastąpić równocześnie z zawiadomieniem o tym tego organu.
6.
Zarządzający lotniskiem, w razie otrzymania zezwolenia na likwidację lotniska lub decyzji o likwidacji lotniska, obowiązany jest zarządzić zaniechanie eksploatacji lotniska w sposób podany w tym zezwoleniu (decyzji) oraz zawiadomić niezwłocznie:
1)
o określonym w zezwoleniu (decyzji) terminie zaniechania eksploatacji i jego likwidacji zainteresowane organy ruchu lotniczego, a następnie
2)
o faktycznym zaniechaniu eksploatacji i likwidacji organy wymienione w pkt 1 oraz Ministerstwo Komunikacji.
§  36.
Jeżeli zarządzający lotniskiem stwierdzi, że w rejonie lotniska:
1)
są wznoszone obiekty budowlane mogące stanowić przeszkody dla ruchu lotniczego,
2)
istniejące obiekty budowlane nie są oznaczone zgodnie z przepisami wymienionymi w § 27
-
powinien zawiadomić o tym niezwłocznie właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego oraz organ nadzoru nad lotniskami.

Rozdział  6.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  37.
Zarządzający czynnymi w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lotniskami obowiązani są przedstawić do zatwierdzenia (§ 32 ust. 2) instrukcję użytkowania zarządzanych przez nich lotnisk w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jeżeli obowiązująca instrukcja została zatwierdzona przed dniem 1 lipca 1959 r.
§  38.
1.
Zarządzający czynnymi w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lotniskami obowiązani są dokonać rejestracji tych lotnisk, a użytkownicy czynnych w tym dniu lądowisk stałych oraz zarządzający takimi lotniczymi urządzeniami naziemnymi (§ 17 ust. 2 pkt 3) obowiązani są zgłosić je do ewidencji do dnia 31 grudnia 1965 r.
2.
W celu dokonania rejestracji (wpisania do ewidencji) należy złożyć w Ministerstwie Komunikacji wniosek zawierający dane:
1)
w odniesieniu do lotnisk - określone w § 18 ust. 1,
2)
w odniesieniu do lądowisk - określone w § 19 ust. 1,
3)
w odniesieniu do lotniczych urządzeń naziemnych - określone w § 21 ust. 1.
§  39.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 15 lutego 1934 r. o podziale lotnisk na kategorie oraz o warunkach zakładania, urządzania i korzystania z lotnisk oraz urządzeń pomocniczych (Dz. U. Nr 18, poz. 142),
2)
rozporządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 8 stycznia 1955 r. w sprawie zakładania i uruchamiania lotnisk cywilnych (Dz. U. Nr 1, poz. 6).
§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1965 r.
* Z dniem 2 kwietnia 1995 r. nin. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek utraty mocy przez ustawę z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz.U.74.38.229), zgodnie z art. 107 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U.94.89.414).

Z dniem 11 czerwca 2004 r. nin. rozporządzenie utraciło moc w zakresie ewidencji lotniczych urządzeń naziemnych, zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie rejestru urządzeń naziemnych (Dz.U.04.119.1247).

1 Tytuł rozdziału 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.
3 § 6 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
4 § 7 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
5 § 9 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
6 Tytuł rozdziału 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
7 § 17 ust. 2 pkt 1 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
8 § 17 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
9 § 19 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
10 § 22 ust. 2 pkt 1 skreślony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
11 § 22 ust. 3 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
12 § 22 ust. 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
13 § 23 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.
14 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.
15 Z dniem 1 stycznia 1999 r. § 27 utracił moc na podstawie § 174 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych (Dz.U.98.130.859), jednakże ma on zastosowanie do danych dotyczących lotnisk i lądowisk cywilnych wykorzystywanych wyłącznie do lotów krajowych do dnia 31 grudnia 2002 r.
16 Tytuł rozdziału 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
17 § 29 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
18 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024