Kwalifikacja osób uprawnionych do sporządzania projektów badań geologicznych, dokumentacji geologicznych, sprawowania nadzoru geologicznego i prowadzenia niektórych robót objętych prawem geologicznym.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 sierpnia 1963 r.
w sprawie kwalifikacji osób uprawnionych do sporządzania projektów badań geologicznych, dokumentacji geologicznych, sprawowania nadzoru geologicznego i prowadzenia niektórych robót objętych prawem geologicznym.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 1960 r. o prawie geologicznym (Dz. U. Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rozporządzenie ustala warunki naukowe i zawodowe oraz tryb stwierdzania kwalifikacji osób uprawnionych do:
1)
sporządzania projektów (programów) badań i dokumentacji geologicznych w zakresie:
a)
poszukiwania i rozpoznawania złóż określonych kopalin, w tym również warunków hydrogeologicznych w złożu,
b)
poszukiwania i rozpoznawania określonych rodzajów wód podziemnych,
c)
ustalania przydatności gruntów dla potrzeb określonych rodzajów budownictwa i planowania przestrzennego;
2)
sprawowania geologicznego nadzoru nad określonymi robotami związanymi z badaniami geologicznymi;
3)
kierowania określonymi badaniami geofizycznymi wykonywanymi bez użycia materiałów wybuchowych;
4)
kierowania wierceniami do głębokości 30 m, wykonywanymi poza obszarem górniczym i rejonem ochrony górniczej wód leczniczych w związku z:
a)
poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż kopalin, których wydobywanie nie podlega prawu górniczemu,
b)
poszukiwaniem i rozpoznawaniem wód podziemnych i budową ich ujęcia,
c)
badaniem przydatności gruntów dla potrzeb budownictwa i planowania przestrzennego.
2.
Uprawnienia do sprawowania geologicznego nadzoru nad robotami związanymi z badaniami geologicznymi przyznaje się osobom uprawnionym do wykonywania prac określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 oraz w zakresie określonym odrębnymi przepisami - technikom dozoru geologicznego.
3.
W rozumieniu rozporządzenia osobami kierującymi badaniami i robotami określonymi w ust. 1 pkt 3 i 4 są osoby kierujące tymi badaniami i robotami bezpośrednio w terenie.
§  2.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac określonych w § 1 ust. 1 może otrzymać osoba, która posiada obywatelstwo polskie, korzysta w pełni z praw publicznych i obywatelskich praw honorowych, włada biegle językiem polskim w słowie i piśmie, posiada zdolność do czynności prawnych oraz odpowiednie przygotowanie naukowe i zawodowe.

Rozdział  2.

Warunki naukowe i zawodowe dla osób sprawujących geologiczny nadzór, sporządzających projekty (programy) badań geologicznych i dokumentacje geologiczne.

§  3.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz w pkt 2 może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom lub świadectwo oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie geologii poszukiwawczej oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie czynności technika dozoru geologicznego oraz przy projektowaniu (programowaniu) badań i sporządzaniu dokumentacji geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż kopalin, w tym również warunków hydrogeologicznych w złożu, lub
b)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie studiów geologicznych innych niż wymienione pod lit. a) lub w zakresie studiów geofizycznych oraz odbyła co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), lub
c)
świadectwo dojrzałości z tytułem technika geologii, posiada stwierdzenie uprawnień do sprawowania czynności technika dozoru geologicznego oraz odbyła co najmniej dziesięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), w tym co najmniej dwuletnią praktykę w zakresie czynności technika dozoru geologicznego;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego.
§  4.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz w pkt 2 może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom lub świadectwo oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie hydrogeologii albo geologii inżynierskiej oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie czynności technika dozoru geologicznego oraz przy projektowaniu (programowaniu) badań i sporządzaniu dokumentacji geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem wód podziemnych lub
b)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie studiów geologicznych innych niż wymienione pod lit. a) i odbyła co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), lub
c)
świadectwo dojrzałości z tytułem technika geologii, posiada stwierdzenie uprawnień do sprawowania czynności technika dozoru geologicznego oraz odbyła co najmniej dziesięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), w tym co najmniej dwuletnią praktykę w zakresie czynności technika dozoru geologicznego;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego.
§  5.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. c) oraz w pkt 2 może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom lub świadectwo oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie geologii inżynierskiej lub hydrogeologii oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie czynności technika dozoru geologicznego w laboratorium mechaniki gruntów oraz przy projektowaniu (programowaniu) badań i sporządzaniu dokumentacji geologicznych w zakresie ustalania przydatności gruntów dla potrzeb budownictwa i planowania przestrzennego lub
b)
dyplom magistra inżyniera lub inżyniera i uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), lub
c)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie studiów geologicznych innych niż wymienione pod lit. a) i odbyła co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), lub
d)
świadectwo dojrzałości z tytułem technika geologii, posiada stwierdzenie uprawnień do sprawowania czynności technika dozoru geologicznego oraz odbyła co najmniej dziesięcioletnią praktykę zawodową w zakresie określonym pod lit. a), w tym co najmniej dwuletnią praktykę w zakresie czynności technika dozoru geologicznego oraz jednoroczną praktykę w laboratorium mechaniki gruntów;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego, a w odniesieniu do osób posiadających kwalifikacje wymienione w pkt 1 lit. a), c) i d) również ze znajomości przepisów prawa budowlanego.
§  6.
Osobom zatrudnionym w organach państwowej administracji geologicznej przy sprawdzaniu i ocenie projektów (programów) badań i dokumentacji geologicznych zalicza się tę pracę do praktyki zawodowej przy projektowaniu (programowaniu) badań i sporządzaniu dokumentacji geologicznych, uznając dwa lata tej pracy za jeden rok praktyki przy projektowaniu (programowaniu) badań i sporządzaniu dokumentacji geologicznych.
§  7.
1.
Samodzielny pracownik nauki i samodzielny pracownik naukowo-badawczy w zakresie nauk geologicznych, gruntoznawstwa, mechaniki gruntów i fundamentowania uzyskuje w odpowiedniej specjalności stwierdzenie uprawnień, o których mowa w §§ 3, 4 i 5, bez obowiązku złożenia egzaminu.
2.
Praca samodzielnego pracownika nauki lub samodzielnego pracownika naukowo-badawczego w szkole wyższej, instytucie naukowym lub naukowo-badawczym może być uznana za równorzędną z praktyką ustaloną w §§ 3, 4 i 5.
§  8.
Osoba posiadająca stwierdzone przez Wyższy Urząd Górniczy uprawnienia do sporządzania dokumentacji mierniczo-geologicznych uzyskuje w odpowiedniej specjalności stwierdzenie uprawnień, o których mowa w §§ 3, 4 i 5, bez obowiązku złożenia egzaminu.
§  9.
Stwierdzenie uprawnień do sprawowania czynności technika dozoru geologicznego może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom lub świadectwo oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie nauk geologicznych lub innych studiów obejmujących również nauki geologiczne i odbyła co najmniej sześciomiesięczną praktykę przy wykonywaniu wierceń lub
b)
świadectwo dojrzałości z tytułem technika geologii i odbyła co najmniej roczną praktykę przy wykonywaniu wierceń;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego.

Rozdział  3.

Warunki naukowe i zawodowe dla osób kierujących badaniami geofizycznymi i wierceniami.

§  10.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych określonych w § 1 ust. 1 pkt 3 może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie geofizyki oraz odbyła co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w zakresie badań geofizycznych lub
b)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie geologii, fizyki, matematyki, geodezji lub w zakresie innych studiów obejmujących również nauki geologiczne i odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie badań geofizycznych;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego.
§  11.
1.
Stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych określonych w § 1 ust. 1 pkt 4 może uzyskać osoba, która:
1)
ukończyła jedne z następujących rodzajów studiów i uzyskała dyplom lub świadectwo oraz odbyła następującą praktykę zawodową:
a)
dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w specjalności przydatnej dla wiertnictwa i odbyła co najmniej sześciomiesięczną praktykę przy wykonywaniu wierceń lub
b)
świadectwo dojrzałości z tytułem technika w specjalności przydatnej dla wiertnictwa i odbyła co najmniej roczną praktykę przy wykonywaniu wierceń, lub
c)
świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej w specjalności przydatnej dla wiertnictwa i odbyła co najmniej dwuletnią praktykę przy wykonywaniu wierceń;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego.
2.
Osoba posiadająca zatwierdzenie okręgowego urzędu górniczego na stanowisko w kierownictwie lub dozorze ruchu odpowiadające specjalności technicznej określonej w ust. 1 może kierować wierceniami bez obowiązku uzyskiwania dodatkowego stwierdzenia uprawnień w trybie określonym w rozporządzeniu.

Rozdział  4.

Tryb stwierdzania oraz pozbawiania uprawnień do wykonywania prac geologicznych.

§  12.
1.
Uprawnienia do wykonywania prac geologicznych stwierdza organ państwowej administracji geologicznej w drodze decyzji, przy czym:
1)
organ do spraw geologii prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej stwierdza uprawnienia określone w §§ 9 i 11,
2)
Centralny Urząd Geologii stwierdza uprawnienia określone w §§ 3, 4, 5, 7, 8 i 10.
2.
Decyzję stwierdzającą uprawnienia do wykonywania prac geologicznych wydaje się na podstawie orzeczenia komisji egzaminacyjnej.
3.
Decyzja powinna w szczególności określić specjalność oraz zakres prac w tej specjalności, do których wykonywania uprawniona jest dana osoba.
4.
Organ do spraw geologii prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej przesyła do Centralnego Urzędu Geologii kopię wydanej decyzji stwierdzającej uprawnienia do wykonywania prac geologicznych.
5.
Centralny Urząd Geologii prowadzi centralny rejestr wydanych uprawnień do prowadzenia prac geologicznych.
§  13.
1.
Do wniosku o stwierdzenie uprawnień do prowadzenia prac geologicznych należy dołączyć:
1)
oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego i świadectwo niekaralności;
2)
uwierzytelniony odpis dyplomu bądź świadectwa szkolnego;
3)
własnoręcznie napisany życiorys;
4)
zaświadczenie z odbycia wymaganej praktyki wydane przez przedsiębiorstwo geologiczne; zaświadczenie powinno stwierdzać okresy i charakterystykę praktyki przy wykonywaniu poszczególnych czynności z zakresu prac geologicznych;
5)
dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej.
2.
Osoby wymienione w §§ 7 i 8 załączają do wniosku tylko zaświadczenie szkoły wyższej, instytutu naukowego, instytutu naukowo-badawczego lub Wyższego Urzędu Górniczego stwierdzające okoliczności uzasadniające zwolnienie od egzaminu i zaświadczenie z odbycia wymaganej praktyki.
§  14.
Organ państwowej administracji geologicznej obowiązany jest sprawdzić, czy osoba ubiegająca się o stwierdzenie uprawnień do prowadzenia prac geologicznych posiada wymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i praktyki - przed wydaniem postanowienia o dopuszczeniu zainteresowanego do egzaminu, a jeśli egzamin nie jest wymagany - przed wydaniem decyzji stwierdzającej uprawnienia do wykonywania prac geologicznych.
§  15.
1.
Egzaminy ze znajomości przepisów prawa geologicznego i prawa budowlanego przeprowadza komisja egzaminacyjna działająca przy organie administracji geologicznej powołanym do stwierdzania uprawnień do wykonywania prac geologicznych.
2.
Egzamin jest ustny.
3.
Szczegółowe programy egzaminów dla poszczególnych specjalności ustala Prezes Centralnego Urzędu Geologii; program egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienia do wykonywania prac geologicznych, o których mowa w § 5, Prezes Centralnego Urzędu Geologii ustala w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.
4.
Za egzamin pobiera się opłatę egzaminacyjną w wysokości 200 zł.
§  16.
1.
Komisje egzaminacyjne powołuje Prezes Centralnego Urzędu Geologii; komisje przy organach do spraw geologii wojewódzkich (miast wyłączonych z województwa) rad narodowych Prezes Centralnego Urzędu Geologii powołuje w porozumieniu z prezydiami wojewódzkich (miast wyłączonych z województwa) rad narodowych.
2.
W skład komisji wchodzą: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego oraz członkowie, powoływani spośród specjalistów posiadających dyplom magistra lub magistra inżyniera i wieloletnią praktykę w zakresie samodzielnego wykonywania prac geologicznych lub budowlanych oraz prawników posiadających znajomość prawa geologicznego i budowlanego.
3.
Komisja przeprowadza egzaminy w kompletach egzaminacyjnych, złożonych z trzech do pięciu osób.
4.
W skład kompletu egzaminacyjnego wchodzą:
1)
przewodniczący kompletu, którym jest przewodniczący komisji egzaminacyjnej lub wyznaczony przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej zastępca przewodniczącego;
2)
członkowie kompletu wyznaczeni przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród członków komisji posiadających odpowiednie przygotowanie zawodowe w specjalności, w jakiej ma być wydane stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych, oraz spośród członków komisji posiadających wykształcenie prawnicze; w kompletach przeprowadzających egzaminy dotyczące uprawnień określonych w § 5 powinien brać udział również specjalista zagadnień budownictwa.
5.
O wyniku egzaminu decyduje komplet egzaminacyjny większością głosów; w przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego kompletu egzaminacyjnego.
§  17.
1.
Wynik egzaminu określa się jako "zadowalający" lub "niezadowalający".
2.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół oraz orzeczenie zawierające wynik egzaminu; protokół i orzeczenie podpisują przewodniczący i członkowie kompletu egzaminacyjnego.
3.
W przypadku uzyskania przez zainteresowanego na egzaminie oceny niezadowalającej komplet egzaminacyjny określa w protokole termin ponownego egzaminu; termin ponownego egzaminu nie może być krótszy niż 6 miesięcy.
4.
Protokół z przebiegu egzaminu i orzeczenie kompletu egzaminacyjnego przewodniczący komisji egzaminacyjnej przesyła niezwłocznie organowi administracji geologicznej powołanemu do stwierdzania uprawnień do prowadzenia prac geologicznych.
§  18.
1.
Osoba posiadająca stwierdzone uprawnienia do prowadzenia prac geologicznych traci te uprawnienia w przypadku: utraty obywatelstwa polskiego, praw publicznych i honorowych, prawa wykonywania zawodu oraz w przypadku ubezwłasnowolnienia.
2.
Organ administracji geologicznej właściwy do stwierdzania w danej specjalności uprawnień do wykonywania prac geologicznych, w drodze decyzji wydanej po przeprowadzeniu rozprawy, pozbawi uprawnień do wykonywania prac geologicznych na czas określony lub na stałe osobę, która wykazała oczywistą nieudolność lub niedbałość przy pełnieniu powierzonych jej czynności z zakresu prac geologicznych.
3.
Kopię decyzji pozbawiającej prawa do wykonywania prac geologicznych przesyła się jednostce zatrudniającej osobę, której decyzja dotyczy, a jeżeli decyzję wydał organ do spraw geologii prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej - także do Centralnego Urzędu Geologii.

Rozdział  5.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  19.
Stwierdzenie uprawnień, o których mowa w §§ 3, 4 i 5, w zakresie odpowiedniej specjalności może uzyskać także osoba, która w dniu wejścia w życie rozporządzenia była zatrudniona przy wykonywaniu prac geologicznych, ukończyła studia i uzyskała dyplom magistra, magistra inżyniera lub inżyniera w zakresie studiów nie wymienionych w §§ 3, 4 i 5, lecz obejmujących również nauki geologiczne, odbyła co najmniej siedmioletnią praktykę określoną w rozporządzeniu dla danej specjalności oraz złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego, a w przypadku specjalności określonej w § 5 - również ze znajomości przepisów prawa budowlanego.
§  20.
1.
W okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia stwierdzenie uprawnień, o których mowa w §§ 3, 4 i 5 i w §§ 9, 10 i 11, może uzyskać także osoba zatrudniona w dniu wejścia w życie rozporządzenia przy wykonywaniu prac geologicznych, która:
1)
do dnia złożenia wniosku o stwierdzenie uprawnień do wykonywania prac geologicznych odbyła w danej specjalności praktykę zawodową oraz posiada następujące wykształcenie:
a)
w zakresie specjalności określonych w §§ 3, 4 i 5 oraz § 10 - odbyła co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową oraz posiada co najmniej średnie wykształcenie ogólne,
b)
w zakresie specjalności określonej w § 9 - odbyła co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową oraz posiada co najmniej wykształcenie podstawowe,
c)
w zakresie specjalności określonej w § 11 - odbyła co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową oraz posiada co najmniej wykształcenie podstawowe;
2)
złożyła z wynikiem pomyślnym egzamin ze znajomości przepisów prawa geologicznego, a w przypadku określonym w § 5 - również ze znajomości przepisów prawa budowlanego.
2.
Do zakresu praktyk zawodowych określonych w ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio przepisy §§ 3, 4 i 5 oraz §§ 9, 10 i 11.
§  21.
Prezes Centralnego Urzędu Geologii w okresie dwóch lat od wejścia w życie rozporządzenia na wniosek właściwej komisji egzaminacyjnej może:
1)
zwolnić od obowiązku złożenia egzaminu osobę, której dotychczasowe wyniki pracy zawodowej świadczą o znajomości zagadnień objętych programem egzaminu,
2)
uznać praktykę zawodową inną niż wymienione w §§ 3, 4 i 5 oraz w §§ 9, 10 i 11 za równorzędną z praktyką określoną w tych przepisach, jeżeli posiadana przez daną osobę praktyka zawodowa umożliwiła jej nabycie niezbędnej wiedzy praktycznej.
§  22.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnych i członkowie komisji otrzymują za udział w posiedzeniach komisji wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii w porozumieniu z Ministrem Finansów i Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac.
§  23.
Dyplom wydany przez zagraniczną uczelnię wymaga nostryfikacji, chyba że Minister Szkolnictwa Wyższego uzna studia za granicą za równorzędne ze studiami w kraju lub równorzędność taka zostanie uznana w obowiązującej Polskę umowie międzynarodowej.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1963.35.204

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kwalifikacja osób uprawnionych do sporządzania projektów badań geologicznych, dokumentacji geologicznych, sprawowania nadzoru geologicznego i prowadzenia niektórych robót objętych prawem geologicznym.
Data aktu: 08/08/1963
Data ogłoszenia: 17/08/1963
Data wejścia w życie: 18/02/1964