Przepisy ogólne.
Drogą publiczną jest droga, z której mogą korzystać zgodnie z jej przeznaczeniem wszyscy na równych prawach.
Do kategorii dróg państwowych należy zaliczyć w szczególności:
Do kategorii dróg lokalnych należy zaliczać w szczególności:
Zaliczenie drogi do kategorii dróg lokalnych, poza przypadkiem określonym w art. 6 ust. 2, oraz pozbawienia jej tego charakteru następuje w drodze uchwały:
Droga niezbędna dla komunikacji publicznej, która nie została zaliczona do kategorii dróg lokalnych lub zakładowych w trybie określonym w art. 7 lub art. 8, może być w uzasadnionych przypadkach uchwałą właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) zaliczona do kategorii dróg lokalnych lub zakładowych.
Zasady, zakres i sposób prowadzenia ewidencji poszczególnych kategorii dróg publicznych ustalą:
Organy administracji państwowej właściwe w zakresie budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania dróg publicznych.
Naczelnym organem administracji państwowej w zakresie budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania:
- jest Minister Komunikacji.
Naczelnym organem administracji państwowej w zakresie budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania:
- z wyjątkiem jezdni dróg przelotowych (państwowych i lokalnych) oraz mostów, wiaduktów i przepustów na tych drogach,
- jest Minister Gospodarki Komunalnej.
- należy do organów podległych Ministrowi Komunikacji.
- należy do właściwych do spraw drogowych organów prezydiów rad narodowych.
Szczegółowe przepisy w sprawie organizacji i zakresu działania drogowej służby liniowej wydają:
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej ustawy jest mowa o zarządzie drogi, należy przez to rozumieć określone w art. 15 organy właściwe w sprawach budowy, przebudowy, ochrony i utrzymania dróg publicznych.
Pasy drogowe.
O przywróceniu pasa drogowego do stanu pierwotnego w razie jego naruszenia orzeka:
Rada Ministrów wydaje przepisy dotyczące pasów drogowych, w szczególności ich szerokości, sposobu zagospodarowania oraz usytuowania wzdłuż pasów lub w ich granicach urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych, melioracyjnych i innych.
Zajmowanie i zwalnianie gruntów zajętych na cele drogowe.
Ochrona i utrzymanie dróg publicznych.
Zabrania się dokonywania w obrębie pasa drogowego wszelkich czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie trwałości tych urządzeń lub zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w szczególności:
Ustawianie i utrzymywanie znaków, sygnałów i urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających na drogach publicznych, jak również rogatek i znaków na przejściach granicznych należy do zarządu drogi.
Zadrzewienie dróg publicznych.
Szczegółowe przepisy o zadrzewianiu (zakrzewianiu) dróg publicznych, o utrzymywaniu zadrzewień, sadzeniu i utrzymywaniu żywopłotów i pasów zadrzewień ochronnych, o ochronie zadrzewienia (zakrzewienia) przed niszczeniem, o warunkach sadzenia drzew na gruntach przyległych do drogi (art. 28 ust. 3 pkt 3) oraz o zasadach i trybie usuwania drzew (krzewów) przy drogach publicznych wydają w drodze rozporządzenia Ministrowie Komunikacji i Gospodarki Komunalnej w stosunku do dróg objętych ich zakresem działania w porozumieniu z Ministrem Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministrem Rolnictwa i Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.
Obowiązki właścicieli gruntów przyległych do drogi publicznej.
Odszkodowania.
Właściwość w zakresie budowy, przebudowy i utrzymania skrzyżowań dróg publicznych z kolejami, drogami wodnymi i innymi urządzeniami oraz zjazdów z drogi i urządzeń odwadniających.
Budowa i przebudowa dróg publicznych w miejscach skrzyżowania się z liniami telekomunikacyjnymi, energetycznymi wysokiego i niskiego napięcia, gazowymi, wodociągowymi i innymi urządzeniami, jak również budowa tych linii i urządzeń w miejscach skrzyżowania się z drogami publicznymi następuje po porozumieniu się właściwych zarządów.
Koszty budowy, przebudowy i utrzymania dróg publicznych stanowiących dojazdy i skrzyżowań tych dróg z innymi urządzeniami.
Świadczenia na rzecz utrzymania dróg publicznych.
Przepisy art. 43 ust. 2 nie dotyczą:
Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia:
Uspołecznione jednostki gospodarcze objęte planem centralnym i terenowym obowiązane są do udziału w kosztach:
Koszty wzmocnienia mostów i wiaduktów drogowych oraz koszty naprawy uszkodzeń tych mostów i wiaduktów, spowodowanych przewożeniem pojazdami ciężarów, przekraczających dopuszczalne obciążenie danego obiektu, ponoszą dokonujący tych przewozów.
Rada Ministrów wyda szczegółowe przepisy w sprawie udziału w kosztach wymienionych w art. 49 i 50, jak również określi organy właściwe do ustalania tych kosztów.
Przepisy karne.
(uchylony).
(uchylony).
Przepisy przejściowe i końcowe.
Drogi publiczne, zaliczone do kategorii dróg państwowych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, stają się drogami państwowymi, zaliczone zaś do kategorii dróg lokalnych - drogami lokalnymi w rozumieniu niniejszej ustawy.
Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1962.20.90 |
| Rodzaj: | Ustawa |
| Tytuł: | Drogi publiczne. |
| Data aktu: | 29/03/1962 |
| Data ogłoszenia: | 06/04/1962 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/1962 |








