Kwalifikacje wymagane od lekarzy w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 2 marca 1959 r.
w sprawie kwalifikacji wymaganych od lekarzy w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 434 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"młodszy asystent", "starszy asystent", "ordynator" i "dyrektor" - młodszego asystenta, starszego asystenta, ordynatora i dyrektora w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej;
2)
"kierownik" - kierownika innej niż oddział komórki działalności podstawowej zakładów opieki zdrowotnej zamkniętej.
2.
Przepisy rozporządzenia dotyczące właściwego specjalisty wojewódzkiego stosuje się odpowiednio do właściwego specjalisty krajowego bądź wyznaczonego przez niego lekarza specjalisty II stopnia - w odniesieniu do tych dziedzin medycyny, dla których na danym terenie nie został wyznaczony specjalista wojewódzki.
§  2.
Na stanowisko starszego asystenta może być powołany lekarz, który jest specjalistą I stopnia w dziedzinie medycyny odpowiadającej zadaniom komórki organizacyjnej, w której lekarz ma spełniać swoje obowiązki.
§  3.
1.
Okres zatrudnienia lekarza na stanowisku młodszego asystenta nie może przekroczyć 3 lat, a na stanowisku starszego asystenta - 5 lat, wliczając w to:
1)
pracę na tym samym stanowisku w innych zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej;
2)
pracę na tym samym lub analogicznym stanowisku w wojskowej służbie zdrowia albo służbie zdrowia Ministerstw Spraw Wewnętrznych, Sprawiedliwości bądź Komunikacji oraz
3)
okresy dokształcania zawodowego w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej w kraju bądź za granicą, odbyte w czasie zatrudnienia na stanowisku młodszego lub starszego asystenta.
2.
Właściwy do spraw zdrowia organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) może przedłużyć okresy zatrudnienia ustalone w ust. 1 najwyżej o jeden rok, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania przez lekarza tytułu specjalisty, lub w wyjątkowo uzasadnionym przypadku na 2 lata, jeżeli chodzi o starszego asystenta stale zastępującego ordynatora lub kierownika.
3.
Do okresu zatrudnienia lekarza na stanowisku młodszego asystenta i starszego asystenta nie wlicza się okresu przepracowanego w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej na stanowisku stażysty.
4.
Przepis ust. 1 nie dotyczy lekarzy zatrudnionych na stanowiskach młodszych lub starszych asystentów:
1)
w szpitalach i sanatoriach dla nerwowo i psychicznie chorych,
2)
w pracowniach bakteriologicznych, chemiczno-analitycznych i serologicznych oraz
3)
w pracowniach (zakładach) anatomopatologicznych, zakładach medycyny sądowej i prosektoriach.
§  4.
Na stanowisko kierownika może być powołany lekarz będący specjalistą w dziedzinie medycyny odpowiadającej zadaniom danej komórki.
§  5.
Na stanowisko ordynatora może być powołany lekarz będący specjalistą II stopnia w dziedzinie medycyny odpowiadającej specjalności danego oddziału, z tym że ordynatorem w szpitalu i sanatorium dla nerwowo i psychicznie chorych, jak również ordynatorem oddziału dla noworodków, może być lekarz specjalista I stopnia w odpowiedniej dziedzinie medycyny.
§  6.
1.
Na stanowisku dyrektora lub ordynatora lekarz może być zatrudniony do ukończenia 65 roku życia, jeśli chodzi o mężczyzn, a 60 roku życia, jeśli chodzi o kobiety.
2.
W przypadkach uzasadnionych ważnymi okolicznościami Minister Zdrowia może zezwolić na przesunięcie granicy wieku określonej w ust. 1.
§  7.
1.
Na stanowisko starszego asystenta powołuje się lekarza, który zgłosił się na skutek ogłoszenia o wakującym stanowisku i został zakwalifikowany przez ordynatora w porozumieniu z przedstawicielem zarządu okręgowego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia (Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych).
2.
Ogłoszenie o wakującym stanowisku starszego asystenta powinno określać szczegółowo warunki, jakim mają odpowiadać kandydaci, oraz termin przyjmowania pisemnych zgłoszeń, nie krótszy niż 14 dni od ukazania się ogłoszenia. W ogłoszeniu należy również poinformować o możliwości otrzymania w danej miejscowości mieszkania.
§  8.
1.
Na stanowiska dyrektorów, ordynatorów i kierowników powołuje się lekarzy zakwalifikowanych w drodze konkursu.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy powoływania:
1)
na stanowisko ordynatora - lekarza zajmującego stanowisko ordynatora w równorzędnym zakładzie;
2)
na stanowisko dyrektora - lekarza zajmującego stanowisko dyrektora równorzędnego zakładu.
3.
W przypadkach określonych w ust. 2 powołanie następuje po zasięgnięciu opinii zarządu okręgowego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia (Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych) i specjalisty wojewódzkiego (kolejowego lekarza konsultanta) właściwej specjalności.
§  9.
1.
Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa, którą powołuje organ właściwy do obsadzenia wakującego stanowiska, z tym że komisję konkursową dla zakładów finansowanych z budżetu terenowego powołuje właściwy do spraw zdrowia organ prezydium rady narodowej, a dla zakładów kolejowej służby zdrowia właściwy organ kolejowej służby zdrowia.
2.
W skład komisji konkursowej wchodzą jako przewodniczący lekarz wyznaczony przez organ powołujący komisję oraz jako członkowie:
1)
lekarz specjalista wojewódzki (kolejowy lekarz konsultant) właściwej specjalności;
2)
lekarz delegowany przez zwierzchni organ nad organem powołującym komisję, jeżeli organem powołującym komisję jest właściwy do spraw zdrowia organ prezydium powiatowej (miejskiej, w mieście stanowiącym powiat miejski, dzielnicowej w mieście wyłączonym z województwa) rady narodowej;
3)
lekarz - przedstawiciel zarządu okręgowego Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia (Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych);
4)
trzech lekarzy specjalistów II stopnia, w tym 2 lekarzy specjalistów właściwej specjalności, oraz specjalista w dziedzinie chorób wewnętrznych - jeżeli wakuje stanowisko kierownika;
5)
trzech ordynatorów specjalistów II stopnia, jeżeli wakuje stanowisko ordynatora;
6)
trzech dyrektorów, jeżeli wakuje stanowisko dyrektora;
7)
dyrektor zakładu, jeżeli wakuje stanowisko kierownika lub ordynatora.
3.
Dwóch spośród ordynatorów wchodzących w skład komisji konkursowej powinno być kierownikami oddziałów tej samej dziedziny, co oddział, w którym wakuje stanowisko ordynatora.
4.
Jeżeli wakujące stanowisko dyrektora ma być połączone z pełnieniem funkcji ordynatora - w skład komisji konkursowej wchodzą ordynatorzy i dyrektorzy.
§  10.
1.
Postępowanie konkursowe rozpoczyna się ogłoszeniem o konkursie.
2.
Ogłoszenie o konkursie powinno określać wakujące stanowisko, szczegółowe warunki, jakim mają odpowiadać kandydaci, oraz termin przyjmowania pisemnych zgłoszeń, nie krótszy niż 14 dni od ukazania się ogłoszenia. W ogłoszeniu należy również poinformować o możliwości otrzymania w danej miejscowości mieszkania.
§  11.
1.
Kandydaci zgłaszający się do konkursu powinni przedstawić dokumenty stwierdzające, że odpowiadają wymaganym warunkom, a w szczególności:
1)
dyplom oraz zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu;
2)
zaświadczenie o uznaniu za specjalistę bądź dowód posiadania tytułu samodzielnego pracownika nauki w danej dziedzinie medycyny;
3)
zaświadczenie stwierdzające znajomość organizacji i administracji służby zdrowia w zakresie potrzebnym do pracy na wakującym stanowisku ordynatora lub dyrektora.
2.
Na żądanie komisji konkursowej kandydaci są obowiązani przedstawić również inne dowody dotyczące ich kwalifikacji.
3.
Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, wydaje na podstawie sprawdzenia wiadomości kierownik właściwego do spraw zdrowia organu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wydzielonego z województwa) bądź uprawniony przez niego lekarz specjalista w dziedzinie organizacji ochrony zdrowia.
4.
Obowiązek przedstawiania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 nie dotyczy:
1)
lekarzy specjalistów w dziedzinie organizacji ochrony zdrowia;
2)
lekarzy, których komisja zwolni od tego obowiązku na podstawie przedstawionych zaświadczeń z dotychczasowej pracy.
§  12.
Komisja może żądać od osób zgłaszających się do konkursu wykazania wiadomości teoretycznych oraz umiejętności praktycznych w wyznaczonym zakresie, z tym że sprawdzenie ich przeprowadza komisja w pełnym składzie bądź wyznaczeni członkowie.
§  13.
W wyniku przeprowadzonego postępowania komisja konkursowa powinna przedstawić organowi właściwemu do obsadzenia danego stanowiska dwóch kandydatów posiadających odpowiednie kwalifikacje.
§  14.
1.
Jeżeli postępowanie konkursowe nie dało pozytywnego wyniku, wakujące stanowisko może być obsadzone poza konkursem.
2.
Lekarz powołany na stanowisko ordynatora poza konkursem pełni powierzone mu obowiązki do czasu powtórzenia postępowania konkursowego. Powtórne postępowanie konkursowe powinno być przeprowadzone nie później niż w jeden rok po postępowaniu, które nie dało wyniku pozytywnego.
§  15.
Rozporządzenie nie dotyczy lekarzy zatrudnionych w szpitalach klinicznych oraz działach klinicznych instytutów naukowych.
§  16.
Z lekarzami zatrudnionymi w zakładach społecznych służby zdrowia w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którzy nie posiadają kwalifikacji zawodowych wymaganych dla zajmowanego stanowiska, powinny być rozwiązane umowy o pracę z zachowaniem obowiązujących przepisów, jeżeli do dnia 30 września 1959 r. nie nabędą wymaganych kwalifikacji.
§  17.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 stycznia 1957 r. w sprawie ustalania kandydatur na niektóre stanowiska w zakładach społecznych służby zdrowia (Dz. U. Nr 13, poz. 73).
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1959.20.128

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kwalifikacje wymagane od lekarzy w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej.
Data aktu: 02/03/1959
Data ogłoszenia: 23/03/1959
Data wejścia w życie: 23/03/1959