Uzgadnianie działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 października 1958 r.
w sprawie uzgadniania działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych.

Na podstawie art. 56 ust. 4 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16) zarządza się, co następuje:
§  1.
Uzgadnianie działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym, zwanych dalej "jednostkami", z działalnością rad narodowych następuje na zasadach i w trybie określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  2.
1.
Prezydia rad narodowych mają prawo:
1)
żądania informacji od kierowników jednostek,
2)
zwoływania narad kierowników jednostek,
3)
żądania uzgodnienia z prezydium rady narodowej decyzji kierownika jednostki mających zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności lub rozwoju gospodarczego terenu.
2.
Uprawnienia określone w ust. 1 prezydia rad narodowych wykonują przy zachowaniu następujących zasad:
1)
prezydia rad narodowych żądają ustnych lub pisemnych informacji w sprawach związanych z zadaniami danej rady narodowej,
2)
prezydia wojewódzkich rad narodowych zwołają narady z kierownikami wszystkich lub niektórych jednostek działających na terenie województwa, chociażby siedziba tych jednostek znajdowała się na terenie innego województwa,
3)
prezydia powiatowych rad narodowych zwołują narady z kierownikami wszystkich lub niektórych jednostek działających na terenie powiatu, chociażby siedziba tych jednostek znajdowała się na terenie innego powiatu, z tym że zapraszanie do udziału w naradach przedstawicieli jednostek podporządkowanych bezpośrednio organom centralnym powinno następować za uprzednią zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej; prezydia gromadzkich rad narodowych wykonują odpowiednio swoje uprawnienia w stosunku do jednostek działających na terenie gromady;
4)
jeżeli decyzja jednostki dotyczy terenu więcej niż jednego prezydium rady narodowej, wystarczające jest uzgodnienie tej decyzji z prezydium rady narodowej bezpośrednio wyższego stopnia, uzgadnianie decyzji na szczeblu wojewódzkim następuje ze wszystkimi prezydiami wojewódzkich rad narodowych, których terenu dana decyzja dotyczy.
§  3.
1.
Informacje ustne lub pisemne składają kierownicy jednostek w trybie i terminie określonych przez prezydium rady narodowej.
2.
W przypadkach szczególnie pilnych przewodniczący prezydiów rad narodowych mogą żądać od kierowników jednostek natychmiastowego udzielenia informacji.
3.
Gdy złożenie informacji w trybie i terminie określonych przez prezydium rady narodowej nie jest możliwe, kierownik jednostki obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym prezydium rady narodowej lub jego przewodniczącego oraz jednostkę nadrzędną sprawującą nadzór nad jednostką obowiązaną do złożenia informacji.
§  4.
W miarę potrzeby prezydium rady narodowej może żądać udokumentowania informacji, w szczególności w drodze udzielenia do wglądu prezydiom rad narodowych lub upoważnionym przez nie przedstawicielom odpowiednich dokumentów i innych dowodów.
§  5.
1.
Kierownicy jednostek obowiązani są na zaproszenie prezydiów rad narodowych do wzięcia udziału w ich posiedzeniach, na których rozpatrywane są sprawy związane z działalnością tych jednostek, a w szczególności gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia działalności jednostki i działalności prezydium lub gdy przedmiotem posiedzenia mają być informacje złożone przez kierowników jednostek.
2.
Prezydia rad narodowych mogą kierować do jednostek, których informacje były rozpatrywane, lub do ich jednostek nadrzędnych swoje spostrzeżenia i umotywowane wnioski.
3.
W przypadku niemożności uzgodnienia z kierownikiem jednostki stanowiska, zasad postępowania lub kierunków działalności prezydium rady narodowej może zwrócić się do jednostki nadrzędnej o udzielenie jednostce wiążących wytycznych w sprawach wymagających zgodnego działania.
§  6.
Prezydia rad narodowych dla uzgodnienia działalności jednostek z ogólnym kierunkiem działalności rady narodowej zwołują w miarę potrzeby narady kierowników wszystkich lub niektórych jednostek. W naradzie obowiązani są wziąć udział kierownicy tych jednostek osobiście lub ich zastępcy.
§  7.
Celem narad, o których mowa w § 6, powinno być w szczególności:
1)
uzgodnienie kierunków działalności, stanowisk oraz zadań mających istotne znaczenie dla danego terenu,
2)
określenie zadań szczegółowych wymagających jednolitego skoordynowanego działania,
3)
wzajemne informowanie się o swej działalności i zamierzeniach na przyszłość w sprawach dotyczących zadań, o których mowa w pkt 1 i 2,
4)
wprowadzenie ułatwień i uproszczeń w działalności administracji państwowej i we wzajemnych stosunkach oraz występowanie z wnioskami w tym zakresie,
5)
rozpatrywanie sprawozdań z realizacji wspólnych zadań,
6)
rozpatrywanie innych spraw zgłoszonych przez przewodniczącego narady.
§  8.
1.
Porządek dzienny narady ustala prezydium rady narodowej. Kierownicy jednostek mogą zgłaszać prezydium rady narodowej wnioski celem włączenia ich do porządku dziennego.
2.
Przewodniczący prezydium rady narodowej zawiadamia kierowników jednostek o miejscu, terminie i porządku dziennym narady co najmniej na tydzień przed terminem narady. W przypadkach szczególnie pilnych termin ten może być skrócony.
3.
Naradom przewodniczy przewodniczący prezydium rady narodowej lub z jego upoważnienia stale urzędujący członek prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
Na naradach nie podejmuje się uchwał, a wyniki narad ujmuje się w protokole w formie:
1)
uzgodnionych zadań, kierunków działalności, wytycznych postępowania lub przyjętych stanowisk,
2)
uzgodnionych wniosków do organów wyższego stopnia lub organów centralnych,
3)
w przypadku rozbieżności - w formie stanowisk poszczególnych uczestników narad.
2.
Odpisy protokołów narad lub wyciągi z tych protokołów powinny być przesyłane najpóźniej w terminie jednego tygodnia od zakończenia narady zainteresowanym uczestnikom narad i ich organom nadrzędnym.
§  10.
Do udziału w naradach prezydia rad narodowych powinny zapraszać przewodniczących zainteresowanych komisji rady narodowej, a nadto w miarę potrzeby przedstawicieli organów centralnych, organizacji politycznych, społecznych, kulturalnych i innych, zainteresowanych w sprawach będących przedmiotem narad.
§  11.
W przypadkach wymagających koordynacji działalności jednostek podporządkowanych radom narodowym i jednostek nie podporządkowanych radom narodowym mogą być powoływane przez prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych pod przewodnictwem członka prezydium rady narodowej zespoły koordynujące działalność tych jednostek. Do zespołów koordynujących stosuje się odpowiednio przepisy §§ 7 - 10.
§  12.
1.
Kierownicy jednostek obowiązani są uzgadniać z prezydiami rad narodowych projekty swoich decyzji mających zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności lub rozwoju gospodarczego terenu, a w szczególności projekty decyzji dotyczących warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych ludności, zaopatrzenia terenu, oraz projekty zarządzeń nakładających obowiązki na ludność lub stanowiących o ulgach i pomocy dla ludności.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, prezydia rad narodowych mogą występować o wydanie decyzji przez kierowników jednostek. Kierownik jednostki obowiązany jest najpóźniej w terminie 14 dni powiadomić prezydium o zajętym stanowisku.
3.
Projekty decyzji podlegających uzgodnieniu powinny być zgłaszane prezydium rady narodowej na piśmie. W przypadkach pilnych uzgodnienie decyzji następuje w drodze bezpośredniego porozumienia się kierownika jednostki z przewodniczącym prezydium rady narodowej. W przypadku gdy uzgodnienie decyzji okaże się niemożliwe, decyzja nie może być wydana do czasu rozstrzygnięcia rozbieżności przez właściwy organ nadrzędny w porozumieniu z prezydium rady narodowej.
4.
Niezgłoszenie przez prezydium rady narodowej w terminie 14 dni zastrzeżeń do przedstawionego na piśmie projektu decyzji uważa się za brak zastrzeżeń.
§  13.
1.
W odniesieniu do sądów i organów prokuratury przedmiotem żądanych informacji oraz przedmiotem uzgodnienia z prezydiami rad narodowych odpowiedniego stopnia nie mogą być sprawy wchodzące w zakres postępowania i orzecznictwa sądowego oraz działalności prokuratury w sprawach konkretnych osób, jak również sprawy dotyczące nadzoru sądowego i nadzoru prokuratury nad śledztwem i dochodzeniem.
2.
Informacje sądów i organów prokuratury dotyczyć mogą zwłaszcza stopnia nasilenia oraz przyczyn przestępczości, a gdy chodzi o informacje organów prokuratury nadto dostrzeżonych przez te organy w ramach sprawowanego przez nie nadzoru ogólnego braków - niedociągnięć i innych nieprawidłowości w działalności terenowych organów administracji państwowej, instytucji i jednostek gospodarczych.
3.
Wykonywanie uprawnień przez prezydia rad narodowych w stosunku do sądów i organów prokuratury nie może naruszyć niezawisłości sędziów i niezależności organów prokuratury od organów terenowych w sprawowaniu funkcji prokuratorskich.
§  14.
W razie rozbieżności wynikających w konkretnych sprawach, dotyczących wykonania przepisów niniejszego rozporządzenia, rozbieżności te - z zastrzeżeniem przepisów § 12 ust. 3 - rozstrzyga prezydium rady narodowej bezpośrednio wyższego stopnia w porozumieniu z kierownikiem jednostki sprawującej nadzór nad jednostką będącą w sporze.
§  15.
1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz prezydia dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw, a ilekroć jest mowa o prezydiach gromadzkich rad narodowych - prezydia pozostałych rad narodowych.
§  16.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów i zainteresowanym ministrom.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024