Ratyfikacja przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 października 1952 r., Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 października 1952 r., Protokołu dodatkowego z dnia 25 października 1952 r. i Protokołu dodatkowego z dnia 11 kwietnia 1953 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 6 kwietnia 1956 r.
w sprawie ratyfikacji przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 października 1952 r., Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 października 1952 r., Protokołu dodatkowego z dnia 25 października 1952 r. i Protokołu dodatkowego z dnia 11 kwietnia 1953 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 64 Konwencji CIM i art. 63 Konwencji CIV nastąpiło dnia 6 czerwca 1955 r. złożenie Rządowi Szwajcarskiemu polskich dokumentów ratyfikacyjnych następujących umów:
I.
Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), podpisanej w Bernie dnia 25 października 1952 r.;
II.
Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanej w Bernie dnia 25 października 1952 r.;
III.
Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych z dnia 25 października 1952 r. o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanego w Bernie dnia 25 października 1952 r. i
IV.
Protokołu dodatkowego do Konwencji międzynarodowych z dnia 25 października 1952 r. o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanego w Bernie dnia 11 kwietnia 1953 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że następujące kraje złożyły Rządowi Szwajcarskiemu swoje dokumenty ratyfikacyjne wymienionych umów:

kraj data złożenia umowy
Szwajcaria dnia 21 kwietnia 1954 r. I, II
dnia 13 grudnia 1954 r. III, IV
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii dnia 15 czerwca 1954 r. I, II, III, IV
Dania dnia 5 lipca 1954 r. I, II, III
dnia 16 września 1954 r. IV
Czechosłowacja dnia 30 lipca 1954 r. I, II, III, IV
Hiszpania dnia 28 października 1954 r. I, II, III, IV
Holandia dnia 8 listopada 1954 r. I, II, IV
Rumunia dnia 24 listopada 1954 r. I, II, III, IV
Liechtenstein dnia 30 listopada 1954 r. I, II, III, IV
Węgry dnia 3 grudnia 1954 r. I, II, III, IV
Luksemburg dnia 12 stycznia 1955 r. I, II, III, IV
Norwegia dnia 13 stycznia 1955 r. I, II, III, IV
Szwecja dnia 15 stycznia 1955 r. I, II, III, IV
Bułgaria dnia 25 lutego 1955 r. I, II, III, IV
Francja dnia 4 marca 1955 r. I, II, III, IV
Austria dnia 12 kwietnia 1955 r I, II, III, IV
Belgia dnia 29 kwietnia 1955 r. I, II, III, IV
Włochy dnia 9 listopada 1955. r. I, II, III, IV
Saara (przystąpienie zgłoszone przez Rząd Francuski) dnia 17 stycznia 1956 r. I, II, III, IV
Jugosławia dnia 18 stycznia 1956 r. I, II, III, IV
Grecja dnia 30 stycznia 1956 r. I, II
Portugalia dnia 30 stycznia 1956 r. I, II

Ponadto, na podstawie notyfikacji Rządu Szwajcarskiego, podaje się do wiadomości, że:

"w wykonaniu

1)
Protokołu dodatkowego z dnia 11 kwietnia 1953 r. do Konwencyj międzynarodowych z dnia 25 października 1952 r. o przewozie towarów kolejami (CIM) oraz o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), który wszedł w życie dnia 1 września 1955 r., oraz
2)
Protokołu B konferencji dyplomatycznej zwołanej w celu wprowadzenia w życie wspomnianych Konwencyj, sporządzonego dnia 18 czerwca 1955 r.

Niemiecka Republika Demokratyczna i Niemiecka Republika Federalna notyfikowały Rządowi Szwajcarskiemu swą decyzję stosowania w drodze prawa wewnętrznego Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM), podpisanej w Bernie dnia 25 października 1952 r., oraz Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV), podpisanej w Bernie tego samego dnia".

Dla wszystkich wymienionych wyżej krajów Konwencja CIM i CIV weszły w życie dnia 1 marca 1956 r., zgodnie z postanowieniami Protokołu A, przyjętego w dniu 18 czerwca 1955 r. przez konferencję dyplomatyczną, zwołaną w celu wprowadzenia w życie wspomnianych Konwencyj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1956.57.260

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Ratyfikacja przez Polskę Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 października 1952 r., Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 października 1952 r., Protokołu dodatkowego z dnia 25 października 1952 r. i Protokołu dodatkowego z dnia 11 kwietnia 1953 r.
Data aktu: 06/04/1956
Data ogłoszenia: 12/12/1956
Data wejścia w życie: 12/12/1956