Opłaty za zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 27 lutego 1952 r.
w sprawie opłat za zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 26) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Paragrafy powołane w niniejszym rozporządzeniu w nawiasie bez bliższego określenia oznaczają paragrafy rozporządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 27 listopada 1951 r. w sprawie udzielania zezwoleń na publiczny transport drogowy (Dz. U. R. P. Nr 64, poz. 442). Paragrafy powołane bez nawiasu oznaczają paragrafy niniejszego rozporządzenia.
2.
Zezwoleniami w rozumieniu rozporządzenia są zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego, udzielane na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 26).
§  2.
1.
Podstawę obliczenia opłaty za zezwolenie stanowi rodzaj, ładowność i ilość pojazdów objętych zezwoleniem.
2.
Opłatę pobiera się również od każdego pojazdu wpisanego dodatkowo do zezwolenia, z wyjątkiem przypadku, gdy równocześnie skreśla się z niego inny pojazd podlegający takiej samej lub większej opłacie.
3.
Opłaty wniesione od pojazdu skreślonego z zezwolenia bez równoczesnej zamiany na inny pojazd, jak też różnicy opłaty, wynikającej z różnicy ładowności pojazdów zamienionych, nie zwraca się.
§  3.
1.
Opłaty za zezwolenia pobiera się w następującej wysokości:
1) od autobusu lub przyczepy autobusowej (§ 3 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 lit. a) 800
2) od taksówki samochodowej (§ 3 ust. 1 pkt 2 lit. b) 400
3) od dorożki samochodowej (§ 3 ust. 1 pkt 2 lit. c) 500
4) od taksówki konnej (§ 3 ust. 1 pkt 2 lit. d) 300
5) od dorożki konnej (§ 3 ust. 1 pkt 2 lit. e) 400
6) od samochodu ciężarowego, przyczepy lub naczepy ciężarowej do 2,5 ton ładowności włącznie (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) 400
7) od samochodu ciężarowego, przyczepy lub naczepy ciężarowej powyżej 2,5 ton do 4 ton ładowności włącznie (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) 500
8) od samochodu ciężarowego, przyczepy lub naczepy ciężarowej powyżej 4 ton ładowności (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) 750
9) od taksówki bagażowej (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. b) lub przyczepy bagażowej (§ 3 ust. 2) 300
10) od dorożki bagażowej (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. c) 400
11) od platformy dwukonnej (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. d) 350
12) od platformy jednokonnej (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. d) 250
13) od furgonu (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. d) 150
14) od innego pojazdu konnego niż wymienione wyżej (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. d) 200
2.
Od spółdzielni pracy transportowej nie pobiera się opłat za zezwolenia.
3.
Za zezwolenia na nieregularny transport drogowy na obszarze większym od jednego powiatu pobiera się dopłatę do opłaty określonej w ust. 1 w wysokości:
1)
25% stawki zasadniczej przy zezwoleniu wydanym na obszar 2-3 powiatów,
2)
60% stawki zasadniczej przy zezwoleniu wydanym na obszar 4-5 powiatów,
3)
100% stawki zasadniczej przy zezwoleniu wydanym na obszar ponad 5 powiatów.

Obszary m. st. Warszawy i m. Łodzi liczy się każdy za 2 powiaty.

4.
Od ciągników (§ 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) nie pobiera się opłat za zezwolenia.
§  4.
Opłaty za zezwolenia od rolników trudniących się transportem ubocznie w ustalonych w zezwoleniu okresach (§ 11 ust. 2) pobiera się w połowie wysokości określonej w § 3 ust. 1 pkt 11, 12 i 14 niniejszego rozporządzenia.
§  5.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Ministrem Finansów może przyznawać na określony czas ulgi w opłatach dla określonych grup przedsiębiorców, obszarów wykonywania transportu lub rodzajów zezwoleń (§ 3).
§  6.
Opłaty za zezwolenia, o których mowa w § 3 i 4 niniejszego rozporządzenia, uiszcza się znaczkami skarbowymi bądź gotówką według przepisów dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 9, poz. 73), przepisu art. 29 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 452) oraz § 61 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 września 1951 r. w sprawie wykonania dekretu o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 50, poz. 362).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 22 stycznia 1952 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1952.12.74

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego.
Data aktu: 27/02/1952
Data ogłoszenia: 14/03/1952
Data wejścia w życie: 14/03/1952, 22/01/1952