Organizacja i zakres działania organów kontroli i rewizji finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1951 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o przekształceniu urzędu Ministra Skarbu w urząd Ministra Finansów (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 101) oraz art. 23 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) zarządza się za zgodą Rady Państwa, co następuje:
§  1.
1.
Minister Finansów wykonuje swoje funkcje w zakresie kontroli i rewizji finansowej przez:
1)
Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne:
a)
przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi),
b)
przy prezydiach powiatowych rad narodowych oraz prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Organizację Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego określa statut organizacyjny Ministerstwa Finansów.
3.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (m. st. Warszawy i m. Łodzi) stoi wojewódzki inspektor kontroli finansowej.
4.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium powiatowej rady narodowej oraz prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat stoi powiatowy (miejski) inspektor kontroli finansowej.
§  2.
1.
Inspektorów kontroli finansowej mianuje i zwalnia Minister Finansów.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej jest uprawnione do występowania z umotywowanymi wnioskami o odwołanie lub zwolnienie inspektorów kontroli finansowej.
§  3.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne kierują się w swej działalności zarządzeniami i instrukcjami Ministra Finansów oraz wskazaniami i poleceniami prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej nadzoruje działalność inspektoratu kontrolno-rewizyjnego, zatwierdza jego plany pracy, rozpatruje jego sprawozdania oraz może mu zlecać przeprowadzanie pozaplanowych kontroli i rewizji w określonych przez siebie jednostkach.
§  4.
Płace i wydatki rzeczowo-administracyjne organów kontrolno-rewizyjnych pokrywane są z budżetu centralnego.
§  5.
1.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych należy kontrola i rewizja finansowa wykonywania budżetów jednostek budżetowych i przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej oraz kontrola całokształtu działalności jednostek organizacyjnych, podległych Ministrowi Finansów.
2.
W szczególności organa kontrolno-rewizyjne dokonują kontroli:
1)
gospodarki finansowej urzędów, zakładów i instytucji budżetowych pod względem wykonywania budżetów, przestrzegania dyscypliny rachunkowo-budżetowej, prawidłowego i zgodnego z budżetem pobierania i zużywania środków budżetowych, należytego gromadzenia i wykorzystania pozabudżetowych środków specjalnych oraz przestrzegania etatów, stawek i funduszu płac,
2)
gospodarki finansowej przedsiębiorstw uspołecznionych pod względem przestrzegania dyscypliny finansowej, prawidłowego i terminowego wykonywania zobowiązań wobec budżetu, wykonywania planów finansowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących etatów, stawek i funduszu płac oraz wydatków zarządu,
3)
kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
4)
działalności głównych i starszych księgowych pod względem wykonywania przez nich uprawnień i obowiązków w zakresie przestrzegania dyscypliny finansowej,
5)
całokształtu działalności i gospodarki jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów.
§  6.
W celu wykonania zadań określonych w § 5 organa kontrolno-rewizyjne uprawnione są do przeprowadzania rewizji finansowych, sprawdzania stanu gotówki, papierów wartościowych, wartości materialnych, dokumentów płatniczych i kasowych, zapisów buchalteryjnych, bilansów, planów, zestawień, jak również wszelkich innych dokumentów dotyczących stanu gospodarki finansowej, żądania wyjaśnień, informacji i odpisów dokumentów.
§  7.
Organa kontrolno-rewizyjne współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli i jej miejscowymi delegaturami zgodnie z uchwałami Rady Państwa i Rządu, wydanymi na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 74).
§  8.
Organa kontrolno-rewizyjne mają prawo wglądu do materiałów, pochodzących z kontroli dokonanych przez organa kontroli wewnętrznej (resortowej), jak również z kontroli dokonanych przez wydziały i referaty inspekcji prezydiów rad narodowych, oraz mają obowiązek wykorzystywania tych materiałów przy przeprowadzaniu kontroli i rewizji finansowej. Prawo wglądu do materiałów poufnych i tajnych uzależnione jest od zgody przewodniczącego prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają właściwe organa finansowe oraz władzę przełożoną jednostki kontrolowanej, a w stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym - prezydium właściwej rady narodowej. O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach wydziałów (referatów) prezydiów rad narodowych organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają prezydium rady narodowej wyższego szczebla, a w stosunku do wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) Radę Państwa.
2.
Jeżeli w toku wykonywania kontroli zajdzie potrzeba wydania doraźnych zarządzeń celem usunięcia stwierdzonych uchybień w zakresie gospodarki finansowej, organ kontrolno-rewizyjny obowiązany jest wystąpić z wnioskiem o ich wydanie do kierownika jednostki kontrolowanej bądź też, jeżeli rodzaj sprawy tego wymaga, do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej. W stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym organ kontrolno-rewizyjny występuje z wnioskiem o wydanie zarządzeń do prezydium właściwej rady narodowej.
3.
Jednostka kontrolowana lub jej władza przełożona obowiązane są zawiadomić organ kontrolno-rewizyjny o wydanych zarządzeniach mających na celu usunięcie stwierdzonych uchybień. Jeżeli jednostka kontrolowana podporządkowana jest radzie narodowej, zawiadomienie należy skierować również do prezydium właściwej rady narodowej.
§  10.
1.
W przypadku jaskrawego naruszenia dyscypliny finansowej Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów lub prezydium właściwej rady narodowej zawiadamia o tym Najwyższą Izbę Kontroli.
2.
W przypadku stwierdzenia przestępstwa organ kontrolno-rewizyjny powiadomi o nim Najwyższą Izbę Kontroli oraz władzę przełożoną nad jednostką kontrolowaną - niezależnie od zawiadomienia władz powołanych do ścigania przestępstw.
§  11.
1.
Departament Kontrolno-Rewizyjny przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową ministerstw, urzędów, zakładów, instytucji i przedsiębiorstw objętych budżetem centralnym,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów oraz wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Zarząd Centralny Ministerstwa Finansów podlega wyłącznie kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
§  12.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem tej rady,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu województwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  13.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium powiatowej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową:
a)
wydziałów i referatów prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
prezydiów gminnych rad narodowych i miast nie stanowiących powiatów, jak również referatów tych prezydiów,
c)
urzędów, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem rad wymienionych pod a) i b),
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu powiatu przez organa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  14.
1.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą kontrolować jednostki objęte właściwością organów kontrolno-rewizyjnych niższego stopnia, zawiadamiając o tym prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą zlecać dokonanie kontroli i rewizji finansowej jednostek objętych ich zakresem działania (§§ 11 i 12) organom kontrolno-rewizyjnym niższego stopnia, z wyjątkiem władz naczelnych oraz urzędów, zakładów i instytucji centralnych.
§  15.
Minister Finansów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli i za zgodą Prezesa Rady Ministrów określi w drodze instrukcji szczegółowo tryb i organizację pracy organów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej jak również w zakresie kontroli wewnętrznej oraz ustali organa kontroli wewnętrznej w podległych sobie jednostkach organizacyjnych.
§  16.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, nie należą sprawy kontroli i rewizji finansowej w jednostkach, urzędach, zakładach, instytucjach i przedsiębiorstwach, podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów i wszystkim ministrom.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024