Czechosłowacja-Polska. Umowa o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti. Praga.1949.07.02.

UMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti,
podpisana w Pradze dnia 2 lipca 1949 r.

W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

BOLESŁAW BIERUT

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu drugim lipca tysiąc dziewięćset czterdziestego dziewiątego roku podpisana została w Pradze Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti o następującym brzmieniu dosłownym:

UMOWA

między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Prezydent Republiki Czechosłowackiej ożywieni pragnieniem uregulowania uprzywilejowanego ruchu tranzytowego kolejowego z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti, postanowili zawrzeć odpowiednią Umowę i w tym celu mianowali pełnomocników, a mianowicie: (pominięto),

którzy po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzonych w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

ROZDZIAŁ  I.

Postanowienia ogólne.

Artykuł  1.
1.
Czechosłowacja przyznaje Polsce wolność tranzytu, zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, dla przesyłek towarowych i taboru kolejowego w tranzycie z Polski do Polski przez obszar czechosłowacki na odcinku kolejowym między granicą państwową pod Tłumaczowem - Broumov i granicą państwową pod Mezimesti - Mieroszowem.
2.
Do wspomnianego ruchu będą odpowiednio stosowane postanowienia obowiązującej Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką w przedmiocie uregulowania wzajemnej komunikacji kolejowej, chyba że niniejsza Umowa stanowi inaczej.
Artykuł  2.

Z zastrzeżeniem postanowień specjalnych niniejszej Umowy nie będą brane pod uwagę w tranzycie ani pochodzenie przesyłek towarowych i taboru kolejowego, ani przynależność państwowa nadawcy jako też odbiorcy.

Artykuł 3.
1.
Ruch tranzytowy wykonywany będzie na zasadach tranzytu uprzywilejowanego, przewidzianych w niniejszej Umowie.
2.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy będzie wykonywany pociągami uprzywilejowanymi, pod którymi należy rozumieć zarówno cały pociąg jak i część pociągu, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego.
3.
Pociągami uprzywilejowanymi przewozi się przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy.
4.
Na obszarze czechosłowackim nie wolno z pociągów uprzywilejowanych wysiadać, ani do nich wsiadać, nie dotyczy to drużyny pociągowej w zakresie wykonywania czynności służbowych, związanych z ruchem uprzywilejowanych pociągów.
Artykuł  4.

Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie na terytorium czechosłowackim prawom czechosłowackim, a w szczególności odnoszącym się do utrzymania porządku, bezpieczeństwa publicznego, przepisów sanitarnych i skarbowych.

Artykuł 5.

Przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy przewożone na podstawie przepisów niniejszej Umowy nie mogą na terytorium czechosłowackim stanowić przedmiotu zajęcia sądowego lub administracyjnego.

ROZDZIAŁ  II.

Koleje.

Artykuł  6.
1.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy odbywać się będzie tylko w porze dziennej, a to przy pomocy lokomotyw (parowych, elektrycznych, motorowych itp.) i obsługi Kolei Polskich.
2.
Uprzywilejowane pociągi nie zatrzymują się na obszarze czechosłowackim z wyjątkiem przypadków, przewidzianych niniejszą Umową, oraz gdy względy natury technicznej lub celnej będą wymagały zatrzymania.
Artykuł  7.

Koleje Czechosłowackie są obowiązane utrzymywać linię kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego, w stanie normalnej konserwacji.

Artykuł 8.
1.
Rozkłady jazdy pociągów na linii tranzytowej będą ustalane przez Zarządy Kolejowe Umawiających się Stron we wzajemnym porozumieniu.
2.
Jeśli zajdzie potrzeba uruchomienia pociągu uprzywilejowanego nie przewidzianego w rozkładzie jazdy, Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron porozumieją się w każdym poszczególnym przypadku co do sposobu przeprowadzenia go.
Artykuł  9.
1.
Tabor uprzywilejowanych pociągów powinien być w stanie zdatnym do użytku. Odpowiedzialność za stan techniczny taboru ponosi Zarząd Kolei Polskich.
2.
Uprzywilejowane pociągi nie podlegają ani przyjęciu, ani zdawaniu przez Koleje Czechosłowackie.
3.
Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą sposób postępowania i pomocy na przypadek, gdyby tabor pociągów uprzywilejowanych okazał się niezdatny do ruchu na linii tranzytowej.
Artykuł  10.

Zarząd Kolejowy Polski udzieli Zarządowi Kolei Czechosłowackich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia taboru itp. na linii tranzytowej za zwrotem kosztów własnych.

Artykuł 11.
1.
Za szkody wyrządzone na terytorium czechosłowackim osobom trzecim ruchem pociągów uprzywilejowanych odpowiada Zarząd Polskich Kolei.
2.
Z wyjątkiem odpowiedzialności za szkody z umowy o przewóz odpowiedzialność za szkody i wypadki, wywołane ruchem pociągów uprzywilejowanych, regulują czechosłowackie ustawy i rozporządzenia.
3.
W stosunku między Zarządami Kolei Żelaznych obu Umawiających się Stron odpowiedzialność ustala się, jak następuje:
a)
za szkody i wypadki, które spowodowane zostały z winy pracowników odpowiada ten Zarząd, do którego należą ci pracownicy. Jeżeli szkoda lub wypadek powstały z winy pracowników obu Zarządów albo jeśli nie można stwierdzić, którzy pracownicy zawinili szkodę, obydwa Zarządy ponoszą odpowiedzialność w równych częściach,
b)
za szkody i wypadki, powstałe wskutek złego stanu budowli i urządzeń przeznaczonych do ruchu tranzytowego, tudzież wskutek złego stanu taboru kolejowego, odpowiada ten Zarząd, do którego należy utrzymanie urządzeń lub taboru,
c)
każdy Zarząd ma prawo regresu do drugiego Zarządu, jeśli został zobowiązany prawomocnym orzeczeniem sądowym do zwrócenia szkody, za którą drugi Zarząd odpowiada w całości lub w części w myśl powyższcyh postanowień. Takie samo prawo regresu istnieje, gdy oba Zarządy umówiły się, że jeden z nich ma załatwić roszczenie odszkodowawcze, chociaż drugi Zarząd odpowiada za szkody w całości lub w części. Ugody, uznania lub wyroki zaoczne mają jednak w drodze regresu moc obowiązującą względem drugiego Zarządu tylko wówczas, gdy on się na nie zgodził lub gdy na zapytanie Zarządu regulującego roszczenie odszkodowawcze i pomimo upomnienia nie złożył oświadczenia w terminie odpowiednio oznaczonym.
4.
Dochodzenie w sprawie szkód i wypadków, wymienionych w powyższych postanowieniach, tudzież stwierdzenie ich przyczyny przeprowadzają wspólnie przedstawiciele Zarządów Kolejowych obu Umawiających się Stron.
Artykuł  12.

Telegramy i rozmowy telefoniczne służbowe będą wolne od wszelkich opłat i będą przeprowadzane w myśl postanowień Konwencji powołanej w Art. 1 ust. 2 niniejszej Umowy.

Artykuł 13.
1.
Przesyłki towarowe będą odprawiane bezpośrednio na podstawie przepisów przewozowych polskich lub międzynarodowych i taryf kolejowych, obowiązujących w danych komunikacjach.
2.
Opłaty taryfowe za przewozy w uprzywilejowanych pociągach przypadają w całości Zarządowi Kolei Polskich.
Artykuł  14.

Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu wynagrodzenie, jakie będzie się należało Kolejom Czechosłowackim od Kolei Polskich za korzystanie z czechosłowackiej linii kolejowej i z usług Kolei Czechosłowackich, związanych z uprzywilejowanym ruchem tranzytowym.

ROZDZIAŁ  III.

Postanowienia celne.

Artykuł  15.

Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie czechosłowackim przepisom celnym, o ile niniejsza Umowa nie stanowi inaczej.

Artykuł 16.

Przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy, przewożony w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, wolne są od wszelkich formalności celnych oraz wszelkich opłat celnych i innych.

Artykuł  17.

Zakazy przywozu, przewozu i wywozu towarów obowiązujące w Czechosłowacji nie będą miały zastosowania do uprzywilejowanego ruchu tranzytowego, przewidzianego przez niniejszą Umowę.

Artykuł 18.
1.
Pociągi uprzywilejowane mogą być konwojowane na terytorium Czechosłowacji przez organa czechosłowackiego Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego. Koszty konwojowania ustalone według czechosłowackich przepisów będą obciążały Zarząd Polskich Kolei. Pociągi mogą być dodatkowo konwojowane przez funkcjonariuszy polskich organów Ochrony Pogranicza lub organa polskich władz celnych.
2.
Pociągi uprzywilejowane po wejściu na czechosłowacki obszar celny i przed jego opuszczeniem zatrzymują się w miejscach ustalonych, gdzie wsiądą lub wysiądą organa konwoju czechosłowackiego.
Artykuł  19.

Pociągi uprzywilejowane zatrzymywać się będą na stacjach z postojem niezbędnym w celu dokonania rewizji plomb i przekazania wykazu pociągowego, którego wzór i ilość egzemplarzy ustalą Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron.

Artykuł 20.
1.
Nałożone przez polskie władze celne zamknięcia celne będą uznawane przez czechosłowackie władze celne.
2.
Nałożone na wagony zamknięcia celne polskie mogą być zerwane na terytorium czechosłowackim jedynie w razie nieuniknionej potrzeby. Potrzebę tę stwierdzają organa Czechosłowackiego Zarządu Kolejowego przy udziale polskiego kierownika pociągu. Na szlaku potrzebę tę stwierdzą organa Polskiego Zarządu Kolejowego przy udziale czechosłowackiego organu Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego. Zamiast zerwanych zamknięć powinny być nałożone przez czechosłowackie władze celne nowe zamknięcia, o ile na to pozwalają okoliczności.
Artykuł  21.
1.
Wyładowanie ani załadowanie towarów nie może się odbywać na terytorium czechosłowackim. Przeładowanie może się odbywać jedynie w razie uszkodzenia wagonów i zostanie wykonane pod nadzorem czechosłowackich organów celnych.
2.
W przypadku nadzorowania przez organa czechosłowackich władz celnych przeładunku towarów wskutek uszkodzenia wagonów bądź też w przypadku konieczności konwojowania pociągów przez te organa, osobne opłaty za wykonanie tych czynności ponosi Zarząd Kolei Polskich.
Artykuł  22.

O wyłączeniu wagonów ze składu pociągów, o przeładowaniu ładunków, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego powinien być sporządzony protokół przez kolejowych funkcjonariuszów polskich w porozumieniu z czechosłowackimi funkcjonariuszami celnymi. Kopię protokołu otrzymuje czechosłowacki Urząd Celny.

ROZDZIAŁ  IV.

Przepisy wykonawcze.

Artykuł  23.

Szczegóły potrzebne do wykonania niniejszej Umowy ustalą we wzajemnym porozumieniu zainteresowane władze obu Umawiających się Stron.

ROZDZIAŁ  V.

Postanowienia końcowe.

Artykuł  24.

Wszelkie spory, jakie wynikłyby z wykonywania postanowień niniejszej Umowy oraz innych zawartych w jej ramach, będą rozstrzygane w trybie przewidzianym w Protokole o postępowaniu polubownym i arbitrażowym, stanowiącym załącznik do Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o zapewnieniu współpracy gospodarczej, podpisanej w Pradze, dnia 4 lipca 1947 r.

Artykuł 25.
1.
Niniejsza Umowa będzie ratyfikowana w czasie możliwie najkrótszym i wejdzie w życie w dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych, która nastąpi w Warszawie.
2.
Niniejszą Umowę zawarto na okres jednego roku; może ona być przedłużona na życzenie Strony polskiej, gdy okoliczności tego będą wymagały, a to na okres uzgodniony między Umawiającymi się Stronami.
3.
Niniejszą Umowę sporządzono w dwóch egzemplarzach: w języku polskim i czeskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Na dowód tego wymienieni pełnomocnicy obydwóch Umawiających się Stron podpisali niniejszą Umowę i przyłożyli na niej swe pieczęcie.

Sporządzono w Pradze, dnia 2 lipca 1949 r.

PROTOKÓŁ PODPISANIA

Przy podpisywaniu niniejszej Umowy obie Umawiające się Strony uzgodniły, aby ruch tranzytowy pociągami uprzywilejowanymi mógł być niezwłocznie podjęty.

Obie Umawiające się Strony uzgodniły, że postanowienia niniejszej Umowy do czasu ratyfikacji będą mogły być prowizorycznie stosowane od dnia jej podpisania.

Protokół niniejszy stanowi integralną część Umowy.

Praga, dnia 2 lipca 1949 r.

Po zaznajomieniu się z powyższą Umową uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 7 listopada 1950 roku.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024