Wykonanie ustawy o Funduszu Zakładowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1951 r.
w sprawie wykonania ustawy o Funduszu Zakładowym.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o Funduszu Zakładowym (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 53) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dokonywanie odpisów na Fundusz Zakładowy i akumulacja środków w wysokości tych odpisów może mieć miejsce wyłącznie w przypadku, gdy:
1)
plan produkcji przedsiębiorstwa lub zakładu pracy został wykonany w ustalonym asortymencie,
2)
osiągnięta została suma zysku bilansowego, przewidziana w planie tego roku,
3)
wykonany został plan obniżenia kosztów własnych produkcji porównywalnej w stosunku do roku ubiegłego.

Przedsiębiorstwa przemysłowe, których plan finansowy przewiduje zysk, uzyskują prawo do przeprowadzenia odpisów na Fundusz Zakładowy pod warunkiem dopełnienia wszystkich wyżej ustalonych wymagań, natomiast przedsiębiorstwa planowo-deficytowe pod warunkiem dopełnienia wymagań, ustalonych w pkt 1 i 3.

2.
Przedsiębiorstwa przemysłowe, nie posiadające produkcji porównywalnej, uzyskują prawo do przeprowadzania odpisów na Fundusz Zakładowy pod warunkiem dopełnienia wymagań, przewidzianych w ust. 1 pkt 1 i 2. Przedsiębiorstwa tego rodzaju planowo-deficytowe uzyskują prawo do dokonywania odpisów na Fundusz Zakładowy pod warunkiem wykonania planu kosztów własnych.
3.
Podstawę do obliczania odpisów na Fundusz Zakładowy stanowi zysk bilansowy, wykazany w zatwierdzonym bilansie rocznym przedsiębiorstwa. W przedsiębiorstwach, których plan finansowy zysku nie przewiduje, podstawę tę stanowią kwoty osiągniętego planowego i ponadplanowego obniżenia kosztów własnych, wynikające z zatwierdzonych sprawozdań rocznych.
§  2.
1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw przemysłowych, powstających w ciągu roku.
2.
Przedsiębiorstwa przemysłowe, wymienione w ustępie poprzednim, których plan finansowy przewiduje zysk, dokonują odpisów na Fundusz Zakładowy, pod warunkiem dopełnienia wymagań przewidzianych w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, natomiast przedsiębiorstwa planowo-deficytowe obowiązuje wymaganie przewidziane w § 1 ust. 1 pkt 1, przy czym w tym przypadku całą sumę obniżenia kosztów w stosunku do planu traktuje się jako obniżkę ponadplanową.
§  3.
Nadrzędna jednostka organizacyjna, uprawniona do zatwierdzenia odpisów na Fundusz Zakładowy, może na umotywowany wniosek zezwolić przedsiębiorstwu na przeprowadzenie odpisów na Fundusz Zakładowy, jeśli przedsiębiorstwo nie wykonało planu produkcji w ustalonym asortymencie z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa.
§  4.
Państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, objęte działaniem ustawy o Funduszu Zakładowym, dokonują odpisów zaliczkowych w ciągu roku na Fundusz Zakładowy, przy czym podstawę do obliczania odpisów zaliczkowych stanowi zysk, wykazany za okres od początku roku w bilansie tego kwartału, w którym przedsiębiorstwo spełniło wymagania, przewidziane w § 1 ust. 1.
§  5.
1.
Zaliczkowe odpisy na Fundusz Zakładowy od zysku bilansowego za kwartały I, II i III każdego roku oblicza się przy zastosowaniu połowy stawek, ustalonych w danym roku dla odpisów na Fundusz Zakładowy od zysku planowego i ponadplanowego. Za IV kwartał nie będą dokonywane odpisy zaliczkowe, lecz włączone zostaną do ostatecznego obliczenia odpisu całorocznego. Przepisy niniejszego ustępu stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw, których plan finansowy nie przewiduje zysku. Obliczenia odpisów na Fundusz Zakładowy dokonuje się na ustalonym wzorze (załącznik nr 1).
2.
Zyskiem ponadplanowym jest nadwyżka zysku bilansowego ponad zysk, wynikający z obowiązującego planu przemysłowo-finansowego.
3.
Przez ponadplanowe obniżenie kosztów własnych w przedsiębiorstwach, których plan finansowy zysku nie przewiduje, rozumie się osiągnięcie dla produkcji towarowej (porównywalnej i nieporównywalnej) danego okresu niższych rzeczywistych kosztów własnych od planowanych dla tejże produkcji. Obliczenia dokonuje się na ustalonym wzorze (załącznik nr 2).
4.
Obliczenie odpisów na Fundusz Zakładowy powinno być każdorazowo zaopiniowane przez bank finansujący działalność eksploatacyjną przedsiębiorstwa i zatwierdzone przez jednostkę nadrzędną.
§  6.
1.
W przypadku, gdy zysk planowany lub ponadplanowy bądź oszczędności w wykonaniu planu kosztów powstały w całości lub w części na skutek przyczyn, niezależnych od przedsiębiorstwa czy zakładu, lub na skutek tych przyczyn przedsiębiorstwo nie osiągnęło zysku planowego albo nie wykonało planu obniżenia kosztów własnych, należy wpływ tych przyczyn wyeliminować z obliczenia podstaw odpisu na Fundusz Zakładowy.
2.
Za przyczyny, o których mowa w ust. 1, uznaje się zmiany:
a)
cen na materiały podstawowe, pomocnicze, paliwo i inne,
b)
świadczeń i płac,
c)
cen innych pozycji składowych kalkulacji,
d)
cen zbytu wyrobów gotowych, półfabrykatów typowych i wyrobów półgotowych.
3.
Z podstawy obliczenia odpisów na Fundusz Zakładowy należy wyeliminować także odpisane na zyski zobowiązania przedawnione.
§  7.
1.
Jeżeli odpisy zaliczkowe na Fundusz Zakładowy przeprowadzone w ciągu roku przekroczą wysokość rocznego odpisu, obliczoną na podstawie zatwierdzonego rocznego bilansu i rachunku wyników, podlegają one skorygowaniu do wysokości, wynikającej z zatwierdzonego bilansu rocznego.
2.
Jeżeli w przypadku omówionym w ustępie poprzednim środki Funduszu zostały rozchodowane, to różnicę wynikającą z obliczenia rocznego zalicza się jako wydatek, obciążający odpisy na Fundusz Zakładowy roku następnego.
3.
Żadne kwoty nie mogą być rozchodowane z odpisów roku bieżącego do czasu całkowitego wyrównania odpisami bieżącymi różnicy, o której mowa w ust. 2.
§  8.
Nie wykorzystane środki Funduszu Zakładowego w przedsiębiorstwach zlikwidowanych przelewa się do budżetu Państwa.
§  9.
Pozalimitowe inwestycje kulturalne i socjalne, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o Funduszu Zakładowym (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 53), powinny objąć w szczególności wyposażenie i rozbudowę zakładowych świetlic, czytelni, klubów techniki, urządzeń służących opiece nad zdrowiem pracownika, matki i dziecka oraz urządzeń z zakresu sportu i wychowania fizycznego, ogródków działkowych, stołówek itp.
§  10.
1.
Przez państwowe przedsiębiorstwo przemysłowe w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o Funduszu Zakładowym rozumieć należy działające na zasadach rozrachunku gospodarczego i samodzielnie bilansujące przedsiębiorstwa: energetyczne, wytwórcze, przetwórcze lub eksploatacyjne bogactw naturalnych, których przedmiotem działalności podstawowej jest produkcja dóbr materialnych.
2.
Przepisy ustawy o Funduszu Zakładowym stosuje się do zakładów o charakterze przemysłowym, określonym w ust. 1, chociażby podlegały organizacyjnie przedsiębiorstwom tą ustawą nie objętym, jeżeli pozostają one na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym.
§  11.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do wydania zarządzenia w sprawie odpisania na straty kwot wypłaconych na poczet odpisów na Fundusz Zakładowy 1951 r. przez przedsiębiorstwa, objęte działaniem ustawy o Funduszu Zakładowym, w okresie od 1 września 1950 r. do 31 grudnia 1950 r. tytułem nagród indywidualnych i za osiągnięcia we współzawodnictwie w przypadkach, gdy:
1)
przedsiębiorstwa w ogóle nie uzyskały w 1950 r. prawa do przeprowadzenia odpisów na Fundusz Zakładowy lub gdy
2)
przeprowadzone odpisy nie pokrywają wydatków, o których wyżej mowa.
2.
W przypadku, przewidzianym w ust. 1 pkt 2, odpisaniu na straty podlegają tylko wydatki nie pokryte przeprowadzonym odpisem na Fundusz Zakładowy.
§  12.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów oraz właściwym ministrom.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r. Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1950 r. w sprawie wykonania ustawy o Funduszu Zakładowym (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 272).
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

OBLICZENIE

ZAŁĄCZNIK Nr 2

OBLICZENIE

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1951.19.151

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy o Funduszu Zakładowym.
Data aktu: 24/03/1951
Data ogłoszenia: 10/04/1951
Data wejścia w życie: 01/01/1951, 10/04/1951