Bezpieczeństwo i higiena pracy przy użyciu aparatów natryskowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ, GÓRNICTWA I ENERGETYKI, PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO, PRZEMYSŁU LEKKIEGO, PRZEMYSŁU ROLNEGO I SPOŻYWCZEGO, ŻEGLUGI, KOMUNIKACJI, ZDROWIA ORAZ BUDOWNICTWA
z dnia 12 września 1949 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu aparatów natryskowych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) oraz ust. 2 i 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 325) oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 sierpnia 1927 r. o zapobieganiu chorobom zawodowym i ich zwalczaniu (Dz. U. R. P. Nr 78, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie niniejsze dotyczy ochrony życia i zdrowia osób zatrudnionych przy natryskiwaniu powierzchni przedmiotów substancjami rozpuszczonymi w celu malowania, lakierowania, zwilżania lub innego rodzaju obróbki powierzchni tych przedmiotów.
§  2.
Do natryskiwania wolno używać wyłącznie substancji o ustalonym składzie chemicznym i rozpuszczalników, których właściwości mogące spowodować niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia pracowników są uwidocznione trwale na opakowaniu (np. łatwopalne, wybuchowe, trujące).
§  3.
Zabrania się używania do natryskiwania związków ołowiu, arsenu i rtęci oraz następujących rozpuszczalników: benzyny zawierającej czteroetylek ołowiu, dwusiarczku węgla, czterochlorku węgla i chloropochodnych węglowodorów (trójchloretylenu i innych).
§  4.
Praca przy użyciu aparatów natryskowych powinna być tak zorganizowana, aby pracownicy byli zabezpieczeni przed wdychaniem powietrza zanieczyszczonego szkodliwymi substancjami i zaopatrzeni we właściwą odzież ochronną oraz sprzęt ochronny.
§  5.
1.
Natryskiwanie powinno odbywać się w szafach wyciągowych.
2.
Szafy wyciągowe powinny być tak skonstruowane, aby całe przedmioty, podlegające obróbce, wraz z aparatem natryskowym (pistoletem) całkowicie się w nim mieściły.
3.
W szafach wyciągowych powinny być zainstalowane wyciągi mechaniczne, całkowicie wsysające zanieczyszczone powietrze. Wyciągi te powinny być skoordynowane z ogólną wentylacją pomieszczenia pracy, w którym znajdują się szafy wyciągowe.
§  6.
1.
Jeżeli rozmiar przedmiotów lub wymagania produkcji nie pozwalają na natryskiwanie przedmiotów w szafach wyciągowych, natryskiwanie powinno odbywać się bądź w specjalnych pomieszczeniach - natryskowniach, oddzielonych od innych pomieszczeń pracy, bądź na otwartej przestrzeni.
2.
Pomieszczenie pracy o kubaturze co najmniej 4.000m3, w którym znajduje się tylko jedno stanowisko natryskowe, uważa się za przestrzeń otwartą.
§  7.
1.
W natryskowniach nie może odbywać się żadna inna praca, nie związana bezpośrednio z natryskiwaniem.
2.
Natryskownie powinny posiadać sprawnie działające urządzenia wentylacyjne.
§  8.
Pracownicy zatrudnieni w natryskowniach, w których nie ma specjalnych urządzeń, zabezpieczających pracowników przed wdychaniem zanieczyszczonego powietrza (np. zasłon powietrznych) oraz pracownicy zatrudnieni przy natryskiwaniu na otwartej przestrzeni, powinni używać przy pracy osobistych ochron dróg oddechowych należycie ich zabezpieczających oraz, w razie potrzeby, również i innych środków ochrony osobistej (np. rękawic, okularów, odzieży ochronnej).
§  9.
Przy używaniu do natryskiwania substancji łatwopalnych lub wybuchowych należy przestrzegać, aby szafy wyciągowe, przewody wentylacyjne i wszelkie przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu pracy oraz podłoga pomieszczenia były zbudowane z materiałów ognioodpornych.
§  10.
Substancje i rozpuszczalniki łatwopalne i lotne mogą być przechowywane w pomieszczeniach pracy tylko w zamykanych naczyniach metalowych, w ilości nie przekraczającej jednodniowego zapotrzebowania.

Naczynia opróżnione należy natychmiast usuwać z pomieszczeń pracy.

§  11.
Szafy wyciągowe i przewody wentylacyjne powinny być sprawdzane co najmniej raz na tydzień i oczyszczane w razie potrzeby.
§  12.
Suszenie przedmiotów, świeżo poddanych obróbce przez natryskiwanie, powinno odbywać się w specjalnym pomieszczeniu (suszarni), oddzielonym od innych pomieszczeń.
§  13.
1.
Tekst niniejszego rozporządzenia powinien być wywieszony w pomieszczeniu pracy w miejscu widocznym.
2.
Kierownictwo zakładu pracy powinno doręczyć każdemu pracownikowi przed przystąpieniem do prac natryskowych instrukcję i pouczenie, dotyczące przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy przy natryskiwaniu, a ponadto w drodze ustnych pouczeń i kontroli - upewnić się, czy pracownicy zapoznali się należycie z treścią tych instrukcji i pouczeń.
3.
Kierownictwo zakładu pracy obowiązane jest skierować pracownika przed zatrudnieniem go przy pracach natryskowych do lekarza. Pracownicy zatrudnieni powinni być okresowo badani przez lekarza w terminach, określonych przez lekarza.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1949.54.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpieczeństwo i higiena pracy przy użyciu aparatów natryskowych.
Data aktu: 12/09/1949
Data ogłoszenia: 27/10/1949
Data wejścia w życie: 27/10/1949