Ustawa skarbowa na okres od 1 stycznia 1947 r. do 31 grudnia 1947 r.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 1 lipca 1947 r.
na okres od 1 stycznia 1947 r. do 31 grudnia 1947 r.

Art.  1.

Upoważnia się Rząd do czynienia:

I. wydatków bieżących do kwoty 173.706.751.901 zł

a mianowicie:

a)
wydatków administracji do kwoty 169.944.072.901 zł
b)
wydatków na dopłaty ze Skarbu na pokrycie

niedoborów eksploatacyjnych przedsiębiorstw i zakładów

państwowych do kwoty 3.762.679.000 zł

zgodnie z załączonym budżetem na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1947 r.

II. wydatków majątkowych do kwoty ustalonej w planie sfinansowania inwestycyj na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1947 r.

Art.  2.

Na pokrycie wydatków, wymienionych w art. 1, służą:

I. dochody bieżące w kwocie 173.867.844.350 zł

a mianowicie:

a)
dochody administracji w kwocie 126.074.759.350 zł
b)
wpłaty przedsiębiorstw i zakładów państwowych w kwocie 716.085.000 zł
c)
wpłaty monopolów państwowych w kwocie 47.077.000.000 zł

II. źródła dochodowe ustalone w planie sfinansowania inwestycyj

na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1947 r. oraz wpływy z daniny

narodowej w kwocie 11.000.000.000 zł

Art.  3.

Wydatki państwowe (art. 1) mogą być czynione, jeżeli ustawa niniejsza inaczej nie postanowi (art. 6), tylko na te cele i w tych kwotach, które zostały ustalone w odpowiednich paragrafach budżetu.

Art.  4.

Kredyty przewidziane w budżecie na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1947 r. (art. 1) będą otwierane przez Ministra Skarbu miesięcznie lub kwartalnie w drodze ustalenia ich wysokości.

Art.  5.
(1).
Wydatki mogą być dokonywane tylko do rąk wierzycieli.
(2)
Minister Skarbu ma prawo w uzasadnionych przypadkach zezwolić na wyjątki od tej zasady.
(3)
Utrzymywanie oddzielnych kas i rachunków bieżących w instytucjach kredytowych wymaga zgody Ministra Skarbu. Nie dotyczy to przedsiębiorstw, zakładów i monopolów państwowych.
Art.  6.
(1)
Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwego ministra:

A. przenosić kredyty:

a)
w wydatkach bieżących administracji między wszystkimi paragrafami w obrębie każdej części bez zwiększenia jednak etatów osobowych i wydatków na płace oraz bez zwiększenia kredytów rzeczowo-administracyjnych (§§ 3 - 9) kosztem pozostałych,
b)
w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i zakładów państwowych, monopolów i funduszów między wszystkimi paragrafami rozchodów bieżących;

B. przenosić kredyty rezerwowe (część 26 § 14) oraz kredyty na wyżywienie ludności (część 27) na wszystkie części budżetu;

C. zwiększać rozchody w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i zakładów państwowych, monopolów i funduszów, jeżeli nie spowoduje to zmniejszenia wpłaty do Skarbu lub zwiększenia dopłaty ze Skarbu.

(2)
Uprawnienia przewidziane w pkt A lit. a) przysługują odnośnie części 1 - Prezydent Rzeczypospolitej i Rada Państwa - Prezydentowi i Radzie Państwa po wysłuchaniu opinii Ministra Skarbu, odnośnie części 1a - Sejm Ustawodawczy - Marszałkowi Sejmu w porozumieniu z Ministrem Skarbu, odnośnie części 2 - Najwyższa Izba Kontroli - Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
(3)
O dokonaniu zmian, przewidzianych w ust. (1), Minister Skarbu zawiadamia natychmiast Prezesa Rady Ministrów i Najwyższą Izbę Kontroli.
Art.  7.
(1)
Fundusze mogą być tworzone jedynie na podstawie uchwały Rady Ministrów, powziętej na wniosek Ministra Skarbu.
(2)
Fundusze, wymienione w ust. (1), będą objęte budżetem (grupa D).
(3)
Minister Skarbu przeprowadzi likwidację funduszów nie odpowiadających warunkom ust. (1).
Art.  8.
(1)
Liczba funkcjonariuszów, zatrudnionych w administracji cywilnej, nie może w obrębie każdej części tak w liczbie ogólnej, jak i w poszczególnych grupach uposażenia przekraczać ilości etatów osobowych, ustalonych w załączonym do niniejszej ustawy wykazie.
(2)
Obsadzenie etatów w poszczególnych grupach uposażenia ponad ilość przewidzianą w wykazie może nastąpić tylko przy zmniejszeniu o tę samą ilość obsady etatów w grupach wyższych.
(3)
Zwiększenie etatów osobowych ponad ilość ustaloną w ust. (1) może nastąpić tylko na podstawie uchwały Rady Ministrów powziętej na wniosek Ministra Skarbu.
Art.  9.
(1)
Ustanawia się rezerwę 3.000 etatów. Z rezerwy tej mogą być powiększane etaty osobowe w toku wykonywania budżetu w następujących przypadkach:
a)
na rzecz resortów, które mają stan etatów niższy od przedwojennego i w miarę uzyskiwania fachowej obsady będą mogły stan ten uzupełnić,
b)
na rzecz resortów, na które nowe przepisy prawne nakładają nowe zadania,
c)
w przypadku, kiedy zwiększenie etatów wiązać się będzie z wydatnym zwiększeniem dochodów państwowych.
(2)
Etaty tych urzędów lub instytucyj, które ulegną w ciągu roku 1947 zlikwidowaniu lub których działalność zostanie ograniczona, przechodzą na rzecz rezerwy.
(3)
Wydatki związane z powiększeniem etatów z rezerwy pokrywane będą z części 26 § 14.
Art.  10.
(1)
Kredyt na rachunku otwartym w Narodowym Banku Polskim, z którego Skarb Państwa korzysta na podstawie art. 32 dekretu z dnia 15 stycznia 1945 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 14), stanowi do wysokości 13.000.000.000 zł kredyt bezprocentowy, powyżej zaś tej kwoty - kredyt oprocentowany.
(2)
Wysokość oprocentowania ustala Rada Ministrów na wniosek Ministra Skarbu.
Art.  11.
(1)
Kredyty otwarte na wydatki bieżące (art. 1 pkt I) wygasają z dniem 31 grudnia 1947 r.
(2)
Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwego ministra przenosić kredyty na wydatki majątkowe (art. 1 pkt II) niewykorzystane do dnia 31 grudnia 1947 r. na następny okres budżetowy.
Art.  12.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  13.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1947 r.

ZAŁĄCZNIK

Budżet na okres od 1.I - 31.XII 1947 r.

(pominięty)

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1947.50.257

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa skarbowa na okres od 1 stycznia 1947 r. do 31 grudnia 1947 r.
Data aktu: 01/07/1947
Data ogłoszenia: 21/07/1947
Data wejścia w życie: 21/07/1947, 01/01/1947