Przepisy przejściowe, związane z rozciągnięciem na ziemie odzyskane mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 27 kwietnia 1939 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Przemysłu i Handlu w sprawie przepisów przejściowych, związanych z rozciągnięciem na ziemie odzyskane mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.

Na podstawie art. 23 i 24 ustawy z dnia 29 marca 1939 r. o rozciągnięciu mocy obowiązującej przepisów o niektórych daninach publicznych oraz o monopolach państwowych na ziemie odzyskane (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 171) tudzież art. 5 i 14 ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 447) zarządzam, co następuje:
§  1.
1)
Wszystkie zapasy mąki żytniej, pszennej i jęczmiennej oraz kaszy pszennej i jęczmiennej, posiadane przez znajdujące się na ziemiach odzyskanych zakłady hurtowej sprzedaży tych produktów, podlegają przymusowemu zgłoszeniu na piśmie w dwóch egzemplarzach właściwym terytorialnie rejonom Kontroli Skarbowej najpóźniej do dnia 5 maja 1939 r. według stanu na dzień zgłoszenia. Takiemu samemu zgłoszeniu w tym samym terminie podlegają również zapasy mąki żytniej, pszennej i jęczmiennej oraz kaszy pszennej i jęczmiennej, posiadane przez znajdujące się na ziemiach odzyskanych zakłady detalicznej sprzedaży tych produktów i wytwórnie wyrobów mącznych, o ile zapasy te przekraczają 500 kg łącznie.
2)
Jeden egzemplarz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1), rejon Kontroli Skarbowej zatrzymuje, a drugi po poświadczeniu zwraca przedsiębiorstwu zgłaszającemu. Poświadczony egzemplarz zgłoszenia powinien przedsiębiorca przechować i na żądanie organów kontrolujących okazać.
§  2.
Wszystkie podlegające i nie podlegające zgłoszeniu zapasy mąki żytniej, pszennej i jęczmiennej oraz kaszy pszennej i jęczmiennej, posiadane przez znajdujące się na ziemiach odzyskanych zakłady hurtowej i detalicznej sprzedaży tych produktów oraz wytwórnie wyrobów mącznych, nie podlegają opłacie, wprowadzonej ustawą z dnia 5 sierpnia 1938 r. (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 447) ; do dnia 10 maja 1939 r. włącznie zapasy te powinny być opakowane przez przedsiębiorców w worki, odpowiadające przepisom §§ 29 i 30 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 19 sierpnia 1938 r. wydanego w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Przemysłu i Handlu w sprawie wykonania ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych (Dz. U. R. P. Nr 61, poz. 477), oraz zaopatrzone przez rejony Kontroli Skarbowej w etykiety wzoru nr 2, stanowiącego załącznik do § 19 wymienionego rozporządzenia, i w plomby z napisem "Kontrola Skarbowa".
§  3.
Zgłoszeniu oraz zaopatrzeniu w etykiety i plomby, o których mowa w § 2, nie podlegają zapasy mąki żytniej, pszennej i jęczmiennej oraz kaszy pszennej i jęczmiennej, które sprowadzone zostały spoza obszaru ziem odzyskanych i od których opłata, wprowadzona ustawą z dnia 5 sierpnia 1938 r. (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 447), została uiszczona przy wypuszczaniu ich z zakładu przemiału do obrotu handlowego. Na posiadaczu takich zapasów mąki lub kaszy ciąży jednak obowiązek udowodnienia na żądanie władz i organów skarbowych, że dany zapas mąki lub kaszy pochodzi spoza obszaru ziem odzyskanych i że opłata została uiszczona.
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1939.39.259

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przepisy przejściowe, związane z rozciągnięciem na ziemie odzyskane mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.
Data aktu: 27/04/1939
Data ogłoszenia: 29/04/1939
Data wejścia w życie: 29/04/1939