Zm.: rozporządzenie z dnia 22 lipca 1932 r. o opłatach za legalizację narzędzi mierniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 20 kwietnia 1938 r.
o zmianie rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 22 lipca 1932 r. o opłatach za legalizację narzędzi mierniczych.

Na podstawie art. 28 i 31 dekretu o miarach z dnia 8 lutego 1919 r. (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr 72, poz. 661) zarządzam co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 22 lipca 1932 r. o opłatach za legalizację narzędzi mierniczych (Dz. U. R. P. Nr 68, poz. 629), zmienionym rozporządzeniami Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 365) oraz z dnia 14 sierpnia 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 64, poz. 463), wprowadza się następujące zmiany:
1) 1
§§ 2-4, 6, 9, 12, 14-16, 20, 24-29 otrzymują brzmienie następujące:

"§ 2. 1. Jeżeli już przy oględzinach powierzchownych okaże się, że zgłoszone narzędzie miernicze jest nielegalne, to opłat, wyszczególnionych w części II niniejszego rozporządzenia, nie pobiera się nawet wówczas, jeżeli istniejąca na narzędziu mierniczym cecha zostanie skasowana.

2. W wypadkach zbrakowania przy legalizacji głównej narzędzi mierniczych tych rodzajów, których sprawdzanie zgodnie z instrukcją składa się ze sprawdzania wstępnego i sprawdzania ostatecznego, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej, gdy zbrakowanie nastąpi już w wyniku sprawdzania wstępnego. Zniżka ta nie dotyczy liczników energii elektrycznej, transformatorów mierniczych i innych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej, sprawdzanych na prywatnych punktach legalizacyjnych.

3. W wypadkach zbrakowania przy legalizacji wtórnej przymiarów bławatnych, suwaków mierniczych zwyczajnych, pojemników i menzur zwyczajnych, prostych przyrządów do mierzenia objętości płynów, odważników użytkowych zwyczajnych, wag handlowych prostodźwigniowych zwyczajnych nośności do 3.000 kg włącznie oraz wag uchylnych zwyczajnych ogólno-handlowych nośności do 50 kg włącznie - udziela się zniżki opłat, wynoszącej 80% opłaty zasadniczej. W wypadkach zalegalizowania przy legalizacji wtórnej przymiarów bławatnych, suwaków mierniczych zwyczajnych, pojemników i menzur zwyczajnych, wag handlowych prostodźwigniowych zwyczajnych nośności do 3.000 kg włącznie oraz wag uchylnych zwyczajnych ogólno-handlowych nośności do 50 kg włącznie, zgłoszonych przed upływem okresu ważności ich legalizacji, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej.

4. Przy legalizacji wtórnej narzędzi mierniczych rodzajów nie wymienionych w drugim zdaniu punktu 3, a których sprawdzenie zgodnie z instrukcją składa się ze sprawdzenia wstępnego i sprawdzenia ostatecznego, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej, gdy zalegalizowanie lub zbrakowanie nastąpi już w wyniku sprawdzenia wstępnego i gdy nie ma zastosowania przepis zdania pierwszego punktu 3.

5. W wypadku zbrakowania gazomierzy już z powodu ich nieszczelności udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej.

6. Przy sprawdzaniu wodomierzy, zgłoszonych do legalizacji w pierwszym lub drugim roku okresu ważności cechy legalizacyjnej, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 40% opłaty zasadniczej.

§ 3. 1. Za sprawdzanie poza miejscem urzędowym narzędzi mierniczych, z wyjątkiem wymienionych w punkcie 2, pobiera się opłatę dodatkową, wynoszącą 20% opłaty zasadniczej, przy czym przy legalizacji głównej ta opłata dodatkowa nie może wynosić mniej niż 8 zł od każdego zgłoszenia.

2. Opłaty dodatkowej, przewidzianej w punkcie 1, nie pobiera się przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wzorców niewłaściwych objętości do płynów i wodomierzy oraz przy sprawdzaniu na prywatnych punktach legalizacyjnych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej.

Ponadto udziela się następujących zniżek:

a) przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wzorców niewłaściwych objętości, wymienionych w § 26 pkt 1 - 5, - 20% opłat zasadniczych,

b) przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wodomierzy nie pobiera się opłaty, wymienionej w § 29 pkt 2 lit. d,

c) przy sprawdzaniu na prywatnym punkcie legalizacyjnym przyrządów do mierzenia energii elektrycznej udziela się zniżki opłat, wynoszącej dla liczników energii elektrycznej 70% opłaty zasadniczej, a dla innych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej - 50% opłaty zasadniczej.

§ 4. Jeżeli urzędnik, delegowany do czynności poza miejscem urzędowym, nie mógł przystąpić do sprawdzenia z powodu, że wszystkie zgłoszone narzędzia miernicze już przy oględzinach powierzchownych okazały się nieodpowiednio przygotowanymi lub oczyszczonymi, albo nielegalnymi, jak również z powodu, że nie zostały dostarczone do dyspozycji potrzebne środki i pomoc, czy też wskutek innych okoliczności, spowodowanych przez zgłaszającego, to pobiera się opłaty w takiej wysokości, w jakiej należało je pobrać w wypadku zbrakowania zgłoszonych narzędzi mierniczych na skutek sprawdzenia całkowitego, z tym zastrzeżeniem, że suma opłat zasadniczych wraz z opłatą dodatkową, przewidzianą w § 3, nie może wynosić więcej niż 20 zł przy legalizacji głównej i 8 zł przy legalizacji wtórnej. Jeżeli urzędnik nie mógł przystąpić do sprawdzenia na więcej niż jednym prywatnym punkcie legalizacyjnym lub punkcie czynności na miejscu, to tę opłatę zasadniczą wraz z opłatą dodatkową, przewidzianą w § 3, pobiera się w wymieniony wyżej sposób od narzędzi mierniczych, zgłoszonych na każdym z tych punktów z osobna.

§ 6. 1. O ile miejsce sprawdzania znajduje się w odległości większej niż 2 kilometry od miejsca urzędowego, zgłaszający obowiązany jest do zwrotu rzeczywistych kosztów przejazdu wydelegowanego urzędnika do miejsca sprawdzania i z powrotem z tym jednak zastrzeżeniem, że przy podróżach koleją liczy się koszt przejazdu II klasą, a przy podróżach statkiem - koszt przejazdu I klasą. Jeżeli urzędnik korzysta z własnych środków lokomocji, to zgłaszający uiszcza opłatę kilometrową w wysokości 40 groszy za każdy rozpoczęty kilometr odległości, przebytej w ten sposób przez urzędnika. Zgłaszający ponosi koszty przejazdu dorożką (konną lub samochodową) wydelegowanego urzędnika tylko wtedy, jeżeli urzędnik ten rzeczywiście z dorożki korzystał i jeżeli nie miał możności skorzystać z tańszego środka lokomocji, np. tramwaju, autobusu itp. Za podstawę do obliczania wydatków przejazdu dorożką służy taksa, zatwierdzona przez władze dla danej miejscowości.

Przy sprawdzaniach poza siedzibą urzędu obciążają zgłaszającego diety urzędnika w wysokości 8 złotych dziennie; ponadto zgłaszający ponosi koszty noclegów urzędnika, jeżeli urzędnik ten rzeczywiście za nocleg zapłacił, i tylko w wysokości tej zapłaty, albo obowiązany jest dostarczyć urzędnikowi dla noclegu oddzielny pokój z czystą pościelą. Diety urzędnika nie są pobierane w tych wypadkach, kiedy cała delegacja (sprawdzanie poza siedzibą urzędu miar wraz z podróżą) trwała nie dłużej niż 6 godzin. Poza tym przy obliczaniu diet urzędników, delegowanych na wezwanie zgłaszającego, mają zastosowanie przepisy dotyczące diet za podróże służbowe funkcjonariuszów państwowych.

2. Jeżeli na piśmienną prośbę zgłaszającego sprawdzanie narzędzi mierniczych poza miejscem urzędowym odbywa się częściowo lub całkowicie w czasie poza normalnymi godzinami urzędowania, to przy czynnościach zarówno w siedzibie, jak i poza siedzibą urzędu, zgłaszający uiszcza opłatę dodatkową na rzecz urzędnika według zasad następujących:

a) normalnymi godzinami urzędowania poza miejscem urzędowym, lecz w siedzibie urzędu, są zwykłe godziny urzędowe urzędu miar;

b) przy czynnościach poza siedzibą urzędu normalne urzędowanie trwa nie dłużej niż 7 godzin w czasie od godziny 8 do godziny 18 w dnie powszednie; jeżeli podróż do miejsca czynności odbywała się w porze pomiędzy godziną 24 a 6, to bezpośrednio po przyjeździe urzędnik ma prawo do dwugodzinnego odpoczynku, który się zalicza na poczet godzin normalnego urzędowania;

c) za czas pracy urzędnika poza wyżej wymienionymi normalnymi godzinami urzędowania, tj. przy czynnościach w siedzibie urzędu za godziny poza zwykłymi urzędowymi (lit. a), a poza siedzibą urzędu za godziny ponad określoną w lit. b normalną ilość godzin w granicach od godziny 8 do 18 i za czas pracy poza tymi granicami oraz za czas pracy w niedziele i dnie świąteczne, zgłaszający opłaca 3 złote za każdą pełną nad normalną godzinę pracy w czasie od godziny 6 do 24 i po 6 złotych za każdą pełną godzinę pracy w czasie od godziny 24 do 6.

3. Jeżeli na życzenie zgłaszających sprawdzanie taksometrów w warunkach użytkowania odbywa się w czasie poza normalnymi godzinami urzędowania, to zgłaszający uiszcza opłatę dodatkową na rzecz urzędnika w wysokości 50 groszy od każdego taksometru sprawdzonego w ten sposób.

4. Diety i koszty podróży funkcjonariuszów niższych zgłaszający opłaca według przepisów ogólnych o należnościach za podróże służbowe funkcjonariuszów państwowych.

§ 9. Jeżeli sprawdzanie odbywa się na skutek odwołania zgłaszającego od decyzji, orzekającej zbrakowanie narzędzia mierniczego, zgłoszonego do legalizacji, i narzędzie miernicze okaże się godnym legalizowania, to od opłat, przypadających za to sprawdzenie, odlicza się wszystkie opłaty, pobrane w związku z uchylonym orzeczeniem.

§ 12. Od opłat za sprawdzanie narzędzi mierniczych przy ponawianiu legalizacji udziela się zniżki, wynoszącej 80% odnośnych opłat zasadniczych, wyszczególnionych w części II niniejszego rozporządzenia.

W wypadku udzielenia tej zniżki żadne inne zniżki, przewidziane w części I niniejszego rozporządzenia, udzielone być nie mogą.

§ 14. W wypadkach, o których mowa w § 6 pkt 2, pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 5 złotych za każdą pełną godzinę pracy urzędnika poza normalnymi godzinami urzędowania, jeżeli przedmiotem legalizacji są narzędzia miernicze przenośne, i 10 złotych za każdą pełną godzinę pracy urzędnika, jeżeli przedmiotem legalizacji są narzędzia miernicze ustawione na stałe na fundamencie.

§ 15. Jeżeli legalizacja na wezwanie zgłaszającego ma odbywać się poza miejscem urzędowym, to urząd miar może zażądać od zgłaszającego wpłacenia zaliczki do wysokości całkowitej przewidzianej należności, wynikającej ze zgłoszenia.

W wypadku, gdy zgłaszający nie wniesie tej zaliczki w terminie wyznaczonym, urząd miar może odmówić wydelegowania urzędnika, a zgłaszający ponosi wszelkie skutki prawne z powodu nieuzyskania legalizacji w terminie.

§ 16. Przymiary.

a) Przymiary bławatne:

miary ogólnej 0,5 metra 30 gr

" " 1 metr 40 "

b) Inne przymiary sztywne, składane oraz wstęgowe półsztywne:

miary ogólnej do 1 metra włącznie 40 "

miary ogólnej powyżej 1 metra do 2 metrów włącznie 60 "

dłuższe 1 zł 20 "

c) Przymiary wstęgowe:

miary ogólnej do 2 metrów włącznie 1 " 00 "

miary ogólnej od 2,5 do 5 metrów 2 " 00 "

miary ogólnej od 6 do 10 metrów 2 " 50 "

miary ogólnej od 15 do 25 metrów 3 " 00 "

miary ogólnej od 30 do 50 metrów 6 " 00 "

d) Przymiary dokładniejsze:

miary ogólnej do 2 metrów włącznie 2 " 00 "

miary ogólnej od 2,5 do 5 metrów włącznie 3 " 00 "

§ 20. Taksometry.

1. Za sprawdzenie taksometru w pracowni 2 zł 50 gr

2. Za sprawdzenie taksometru na drodze 1 " 00 "

§ 24. Pojemniki.

1. Pojemniki zwyczajne:

a) pojemniki graniaste: skrzyniowe, ramowe (nasadowe) i komorowe 2 zł 00 gr

b) pojemniki kształtu krągłego:

wielkości do ¼ litra (1 kwaterki) włącznie 20 "

wielkości 0,5, 1 i 2 litrów 40 "

wielkości 1 garnca i 5 litrów 60 "

wielkości 10 i 20 litrów 1 " 20 "

większe 2 " 40 "

2. Pojemniki dokładniejsze:

pobiera się opłatę o 100% wyższą niż za pojemniki zwyczajne.

3. Pipety dokładniejsze i biurety do kwasomierzy:

za każdą pipetę lub biuretę 2 " 50 "

4. Pojemniki wysokiej dokładności:

A. Pojemniki bez podziałki z jedną lub wieloma kresami:

a) Pipety jednomiarowe:

wielkości 10 ml i mniejsze 75 gr

wielkości powyżej 10 ml do 50 ml włącznie 1 zł 00 "

wielkości powyżej 50 ml do 250 ml włącznie 1 " 50 "

większe 2 " 50 "

b) Inne naczynia miernicze jednomiarowe:

wielkości 100 ml i mniejsze 1 " 00 "

wielkości powyżej 100 ml do 500 ml włącznie 1 " 25 "

wielkości powyżej 500 ml do 1.000 ml włącznie 1 " 50 "

wielkości powyżej 1.000 ml do 2.000 ml włącznie 2 " 50 "

większe 3 " 75 "

c) Naczynia miernicze dwumiarowe i wielomiarowe:

za naczynia dwumiarowe:

wielkości 100 ml i mniejsze 2 " 00 "

wielkości powyżej 100 ml do 500 ml włącznie 3 " 00 "

wielkości powyżej 500 ml do 1.000 ml włącznie 3 " 80 "

wielkości powyżej 1.000 ml do 2.000 ml włącznie 5 " 00 "

większe 7 " 50 "

Za naczynia wielomiarowe pobiera się opłaty powyższe z dopłatą w wysokości połowy tych opłat za każdą następną miarę powyżej dwu.

B. Pojemniki z podziałką:

pojemniki wielkości 50 ml i mniejsze 3 " 00 "

pojemniki wielkości powyżej 50 ml do 100 ml włącznie 3 " 50 "

pojemniki większe 4 " 00 "

5. Menzury zwyczajne:

wielkości do 1 litra włącznie 50 "

wielkości powyżej 1 do 2 litrów włącznie 75 "

wielkości powyżej 2 do 20 litrów włącznie 1 " 50 "

wielkości powyżej 20 do 50 litrów włącznie 2 " 50 "

większe 3 " 00 "

§ 25. Przyrządy do mierzenia objętości płynów.

A. Przyrządy proste.

1. Przyrządy, zawierające pojemnik jednomiarowy lub z menzurą o podziałce nierównomiernej:

przyrządy wielkości 1 litra i mniejsze 1 zł 75 gr

przyrządy wielkości 2 litrów 2 " 25 "

przyrządy wielkości 5 litrów 5 " 00 "

2. Przyrządy, zawierające menzurę o podziałce równomiernej:

przyrządy wielkości 1 litra i mniejsze 1 " 75 "

przyrządy wielkości powyżej 1 litra do 5 litrów włącznie 3 gr 50 zł

przyrządy wielkości powyżej 5 litrów do 10 litrów włącznie 7 " 00 "

przyrządy większe 15 " 00 "

3. Przyrządy miernicze do mleka ze skalą pływakową, jak menzury zwyczajne (§ 24 pkt 5).

B. Przyrządy złożone.

1. Przyrządy zawierające jeden pojemnik jednomiarowy wielkości mniejszej od 5 litrów 2 " 00 "

za każdy następny pojemnik jednomiarowy wielkości mniejszej od 5 litrów 1 " 00 "

2. Przyrządy, zawierające jeden pojemnik jednomiarowy wielkości od 5 do 20 litrów włącznie 15 " 00 "

za każdy następny pojemnik jednomiarowy wielkości od 5 do 20 litrów 10 " 00 "

3. Przyrządy, zawierające menzurę o podziałce nierównomiernej:

jak za przyrządy proste takiej samej wielkości, zawierające menzurę o podziałce nierównomiernej (§ 25 A pkt 1).

4. Przyrządy, zawierające menzurę o podziałce równomiernej:

przyrządy wielkości mniejszej od 20 litrów 15 " 00 "

przyrządy wielkości 20 litrów i większe 35 " 00 "

C. Mierniki do ropy naftowej:

1. Za każde rozpoczęte 100 litrów pojemności 50 "

2. Przy legalizacji wtórnej - za każde rozpoczęte 100 litrów pojemności 25 "

Jeżeli jednak sprawdzenie polega wyłącznie na oględzinach i pomiarach liniowych, to opłata wynosi 20 złotych od każdego w ten sposób sprawdzonego miernika.

§ 26. Wzorce niewłaściwe objętości.

1. Bańki (konwie) do mleka, gąsiory (balony szklane) i wzorcowane butelki:

wielkości do 10 litrów włącznie 40 gr

wielkości powyżej 10 litrów do 20 litrów włącznie 50 "

wielkości powyżej 20 litrów 60 "

2. Beczki:

wielkości do 27 litrów włącznie 60 "

wielkości powyżej 27 litrów do 55 litrów włącznie 85 "

wielkości powyżej 55 litrów do 110 litrów włącznie 1 zł 20 gr

wielkości powyżej 110 litrów do 210 litrów włącznie 2 " 20 "

wielkości powyżej 210 litrów do 310 litrów włącznie 3 " 00 "

wielkości powyżej 310 litrów do 410 litrów włącznie 3 " 50 "

wielkości powyżej 410 litrów do 610 litrów włącznie 4 " 50 "

wielkości powyżej 610 litrów do 810 litrów włącznie 5 " 50 "

wielkości powyżej 810 litrów do 1.000 litrów włącznie 6 " 50 "

wielkości powyżej 1.000 litrów za każde następne pełne lub rozpoczęte 200 litrów 1 " 00 "

3. Określenie tary beczek:

za każdą beczkę 75 "

4. Naczynia do przewozu ryb:

Opłaty pobiera się jak za wzorcowanie i legalizowanie beczek. Takie same opłaty pobiera się za samo określenie pojemności naczynia bez cechowania. Za nowe naczynia do przewozu ryb pobiera się opłaty podwójne.

5. Cysterny (zbiorniki przewoźne) do przewozu paliw płynnych:

za sprawdzenie cysterny (ograniczenia zasadniczego i dodatkowej podziałki)

do 600 litrów włącznie 12 " 00 "

powyżej 600 litrów za każde następne lub rozpoczęte 600 litrów 6 " 00 "

6. Zbiorniki miernicze fundamentowane.

Za sprawdzenie zbiornika o pojemności:

do 5 sterów włącznie 25 " 00 "

powyżej 5 do 15 sterów włącznie za każdy rozpoczęty ster pojemności 5 " 00 "

powyżej 15 do 30 sterów włącznie - 75 zł i po 2 zł 50 gr za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 15 sterów,

powyżej 30 do 100 sterów włącznie - 110 zł i po 1 zł 50 gr za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 30 sterów,

powyżej 100 do 1.000 sterów włącznie - 215 zł i po 50 gr za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 100 sterów,

powyżej 1.000 sterów - 665 zł i po 20 gr za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 1.000 sterów.

7. Skrzynie przeładunkowe, wózki (wagoniki) i nabieraki wyciągowe 2 " 00 "

§ 27. Odważniki.

1. Odważniki użytkowe zwyczajne:

wielkości do 5 dkg włącznie 10 gr

wielkości 10, 20 i 50 dkg 20 "

wielkości od 1 do 5 kg 30 "

wielkości 1 i 2 mrg 60 "

wielkości 5 mrg 1 zł 20 "

2. Odważniki użytkowe dokładniejsze:

wielkości poniżej 1 dkg 20 "

" od 1 dkg do 20 dkg włącznie 40 "

wielkości od 50 dkg do 2 kg włącznie 60 "

wielkości od 5 kg do 2 mrg włącznie 1 " 20 "

wielkości 5 mrg 2 " 50 "

3. Jeżeli wielkość zgłoszonego odważnika nie odpowiada wielkościom, wymienionym powyżej, to pobiera się stawkę według najbliższej wyższej wielkości.

4. Za legalizowanie odważników karatowych pobiera się opłaty odpowiednio do ich wielkości według stawek dla odważników dokładniejszych; w razie braku odpowiedniej stawki, według najbliższej wyższej.

5. Za odważniki do szalek specjalnych pobiera się opłaty o 100% wyższe od opłat za odważniki zwyczajne, posiadające masę rzeczywistą odważników do szalek specjalnych.

6. Za wzorcowanie odważników z jamą wzorcowniczą pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 100% opłat, wyszczególnionych w pkt 1, 2, 3 i 5, włączając w to koszty korka legalizacyjnego i materiału wzorcowniczego.

§ 28. Wagi.

1. Wagi handlowe zwyczajne:

a) Proste odważnikowe:

nośności do 2 kg włącznie 60 gr

nośności powyżej 2 kg do 10 kg włącznie 1 " 00 "

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 2 " 00 "

nośności powyżej 50 kg według taryfy dla wag złożonych (pkt 1 lit. c).

b) Proste przesuwnikowe (bezmiany):

nośności do 10 kg włącznie 1 " 50 "

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 3 " 00 "

nośności powyżej 50 kg 5 " 00 "

c) Złożone:

nośności do 2 kg włącznie 1 zł 50 gr

" powyżej 2 kg do 10 kg włącznie 2 " 00 "

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 3 " 00 "

nośności powyżej 50 kg do 200 kg włącznie 4 " 00 "

nośności powyżej 200 kg do 500 kg włącznie 6 " 00 "

nośności powyżej 500 kg do 1.500 kg włącznie 9 " 00 "

nośności powyżej 1.500 kg do 3.000 kg włącznie 14 " 00 "

nośności powyżej 3.000 kg do 6.000 kg włącznie 20 " 00 "

nośności powyżej 6.000 kg do 10.000 kg włącznie 30 " 00 "

nośności powyżej 10.000 kg za każde następne całe lub rozpoczęte 5.000 kg 10 " 00 "

Dopłata od skali głównej przesuwnikowej 1 " 00 "

Dopłata od każdej skali przesuwnikowej dodatkowej lub pomocniczej 20 "

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu do 500 kg włącznie 10 "

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu powyżej 500 do 2.000 kg włącznie 20 "

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu powyżej 2.000 kg 40 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego, odpowiadającego obciążeniu do 50 kg włącznie 20 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego, odpowiadającego obciążeniu powyżej 50 kg do 200 kg włącznie 40 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego, odpowiadającego obciążeniu powyżej 200 kg 80 "

2. O ile skale wag przesuwnikowych lub odważniki włącznikowe wag z urządzeniem włącznikowym przed zgłoszeniem tychże wag do zalegalizowania zostały oddzielnie sprawdzone w urzędzie miar, to przy legalizowaniu wagi dopłaty od skal i wrębów w skalach lub odważników włącznikowych, sprawdzonych w urzędzie, nie pobiera się.

3. Za sprawdzenie podziałki na dostarczonych do urzędu miar skalach wag przesuwnikowych lub zespołu odważników włącznikowych pobiera się opłaty w wysokości dopłat za sprawdzanie skal i wrębów względnie odważników włącznikowych, ustanowionych w § 28 pkt 1 lit. c. Za świadectwo częściowej legalizacji pobiera się 50 groszy.

4. Wagi dokładniejsze:

nośności poniżej 50 gramów 1 zł 00 gr

" od 50 g do 500 g włącznie 1 " 50 "

" powyżej 500 g do 2 kg 2 " 00 "

" " 2 kg do 10 kg 3 " 50 "

" " 10 kg 5 " 00 "

5. Wagi automatyczne (samoczynne):

a) wagi automatyczne odważnikowe:

nośności do 10 kg włącznie 15 " 00 "

" powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 25 " 00 "

" powyżej 50 kg do 500 kg włącznie 45 " 00 "

" powyżej 500 kg 60 " 00 "

b) Wagi automatyczne przesuwnikowe:

Za sprawdzenie wagi po wyłączeniu urządzenia samoczynnego pobiera się opłaty, ustanowione w § 28 pkt 1 lit. c dla wag handlowych zwyczajnych złożonych takiej samej nośności. Dopłata za sprawdzenie urządzenia samoczynnego przy wagach:

nośności do 3.000 kg włącznie 15 " 00 "

" powyżej 3.000 kg do 11.000 kg włącznie 20 " 00 "

" powyżej 11.000 kg do 31.000 kg włącznie 35 " 00 "

" powyżej 31.000 kg 50 " 00 "

6. Wagi bagażowe, towarowe i pocztowe, dozwolone na kolejach i poczcie.

Opłaty te same, co dla wag handlowych złożonych.

7. Wagi handlowe uchylne:

a) za sprawdzanie wag z przyrządem uchylnym pobiera się, oprócz opłat, wyszczególnionych w punktach 1, 2 i 3 § 28, dopłaty następujące:

wagi nośności do 1 kg włącznie 3 " 50 "

" " powyżej 1 kg do 20 kg włącznie 8 zł 00 gr

wagi nośności powyżej 20 kg do 500 kg włącznie 14 " 00 "

" " powyżej 500 kg do 3.000 kg włącznie 25 " 00 "

" " powyżej 3.000 kg 40 " 00 "

b) Dopłata za sprawdzenie urządzenia do odczytywania ceny odważonego towaru 2 " 00 "

8. Wagi do ważenia osób:

Opłaty te same, co dla wag handlowych zwyczajnych względnie uchylnych.

Dopłata za sprawdzenie urządzenia automatycznego do wydawania kartek z wynikiem ważenia 5 " 00 "

9. Za sprawdzanie wag, posiadających skale wywzorcowane w jednostkach miar systemu metrycznego i systemu angielskiego, opłaty zasadnicze podwyższa się o 20%.

§ 29. Przepływomierze.

1. Przepływomierze gazu (gazomierze):

a) gazomierze komorowe (miechowe, bębnowe i z tłokami obrotowymi) oraz skrzydełkowe o nominalnym natężeniu przepływu lub dopuszczalnym przeciążeniu

do 1,5 stera na godzinę i mniej 2 zł 50 gr

powyżej 1,5 stera do 6 sterów włącznie 4 " 00 "

powyżej 6 sterów do 12 sterów włącznie 10 " 00 "

powyżej 12 sterów do 24 sterów włącznie 16 " 00 "

powyżej 24 sterów do 50 sterów włącznie 25 " 00 "

powyżej 50 sterów do 200 sterów włącznie 40 " 00 "

powyżej 200 sterów do 1.000 sterów włącznie 60 " 00 "

powyżej 1.000 sterów 80 " 00 "

b) gazomierze zwężkowe ze zwężką znormalizowaną przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar i liczydłem mechanicznym 50 " 00 "

c) gazomierze zwężkowe ze zwężką nieznormalizowaną przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar i liczydłem mechanicznym o nominalnym natężeniu przepływu

do 200 sterów na godzinę i mniej 60 " 00 "

powyżej 200 sterów do 1.000 sterów na godzinę włącznie 80 zł 00 gr

powyżej 1.000 sterów na godzinę 100 " 00 "

d) za sprawdzanie gazomierzy zwężkowych z liczydłem elektrycznym pobiera się opłaty wyższe od opłat, wymienionych pod lit. b i c, o 20 " 00 "

e) za każde dodatkowe sprawdzenie wskazania gazomierza, dokonane na żądanie zgłaszającego lub spowodowane tym, że na gazomierzu znajduje się dodatkowe liczydło, bądź dodatkowy przelew, bądź też tym, że gazomierz jest dokładniejszy, pobiera się dopłatę w wysokości 50% opłat, wymienionych pod lit. a względnie b;

f) za sprawdzenie osobno zgłoszonego odejmowalnego liczydła do gazomierza fabrycznego pobiera się 10 " 00 "

2. Przepływomierze wodociągowe (wodomierze):

a) wodomierze pojedyncze z wyjątkiem zwężkowych, o przepuszczalności

20 sterów na godzinę i mniej 4 " 00 "

powyżej 20 sterów na godzinę do 50 sterów na godzinę włącznie 8 " 00 "

powyżej 50 sterów na godzinę do 100 sterów na godzinę włącznie 12 " 00 "

powyżej 100 sterów na godzinę do 500 sterów na godzinę włącznie 16 " 00 "

powyżej 500 sterów na godzinę 20 " 00 "

b) wodomierze sprzężone z wyjątkiem zwężkowych, bez względu na przepuszczalność 24 " 00 "

c) wodomierze zwężkowe z liczydłem sumującym 80 " 00 "

dopłata za sprawdzenie przyrządu wskazującego natężenie przepływu 40 " 00 "

dopłata za sprawdzenie przyrządu rejestrującego wykreślnie natężenia przepływu 30 " 00 "

d) do opłat, podanych wyżej pod lit. a - c, dolicza się ponadto opłatę dodatkową, wynoszącą 12 gr od każdego metra sześciennego na godzinę przepuszczalności nominalnej wodomierza.

3. Przepływomierze spirytusu i alkoholu (aparaty miernicze do spirytusu, aparaty kontrolno-miernicze, zegary gorzelnicze):

a) za sprawdzenie przyrządu, mierzącego ogólną ilość przepływającego spirytusu:

z jednym bębnem mierniczym 15 zł 00 gr

z dwoma bębnami mierniczymi 20 " 00 "

b) za sprawdzenie przyrządu, mierzącego ogólną ilość przepływającego spirytusu i zawartą w nim ilość absolutnego alkoholu 25 " 00 "

c) za oddzielne sprawdzenie części składowych powyższych przyrządów:

bębna mierniczego 15 " 00 "

pływaka 7 " 00 "

liczydła 3 " 50 "

4. Przepływomierze paliw samochodowych:

a) za wstępne sprawdzenie przepływomierza w pracowni urzędu 25 " 00 "

b) za sprawdzenie ostateczne na miejscu ustawienia przepływomierza 20 " 00 "."

2)
§ 30 skreśla się;
3)
§§ 31, 33 i 34 otrzymują brzmienie następujące:

"§ 31. Gęstościomierze zbożowe.

1. Gęstościomierze ¼ litrowe 4 " 00 "

" 1 litrowe 8 " 00 "

" 20 litrowe 120 " 00 "

Opłaty powyższe liczy się jedynie za sprawdzenie ogólne, włączając w to sprawdzenie wymiarów przyrządu i wytarowanie nieobciążonej wagi, oraz za sprawdzenie dokładności wskazań przyrządu i dokładności pojemnika. Niezależnie od opłat powyższych pobiera się opłaty za sprawdzenie odważników (§ 27 pkt 2) i sprawdzenie wagi (§ 28 pkt 4).

2. Za sprawdzenie szalki z płytką mosiężną, jako części zapasowych 80 "

§ 33. Liczniki energii elektrycznej, transformatory miernicze i inne przyrządy do mierzenia energii elektrycznej.

1. Liczniki dla sieci dwuprzewodowych prądu stałego i jednofazowego zmiennego i dla sieci trójprzewodowych prądu stałego z wyjątkiem liczników amperogodzin magnetoelektrycznych:

Za licznik mocy nominalnej do 2,5 kilowata włącznie 5 zł 00 gr

Za licznik mocy nominalnej powyżej 2,5 kilowatów do 5 kilowatów włącznie 7 " 50 "

Za licznik mocy nominalnej powyżej 5 kilowatów do 10 kilowatów włącznie 9 " 00 "

Za licznik mocy nominalnej powyżej 10 kilowatów do 20 kilowatów włącznie 12 " 00 "

Za licznik mocy nominalnej powyżej 20 kilowatów do 30 kilowatów włącznie 15 " 00 "

Za licznik mocy nominalnej powyżej 30 kilowatów do 50 kilowatów włącznie 20 " 00 "

Za licznik mocy nominalnej powyżej 50 kilowatów 30 " 00 "

Przy sprawdzaniu liczników dla napięć powyżej 500 woltów, za każde następne 1.000 woltów pobiera się dopłatę 3 " 00 "

Przy sprawdzaniu liczników dla natężenia prądu powyżej 100 amperów, za każde następne 100 amperów pobiera się dopłatę 2 " 00 "

2. Za liczniki amperogodzin magnetoelektryczne 3 " 00 "

3. Liczniki dla sieci trójprzewodowych prądu jednofazowego zmiennego.

Pobiera się opłaty w wysokości półtorakrotnej opłat, wymienionych w punkcie 1.

4. Liczniki dla sieci wielofazowych.

Pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w punkcie 1.

5. Liczniki, przeznaczone do mierzenia energii elektrycznej za pośrednictwem transformatorów mierniczych, a sprawdzane oddzielnie od transformatorów 16 " 00 "

6. Za liczniki, posiadające urządzenia dodatkowe (liczniki o wielu liczydłach, samoinkasujące itp.), pobiera się oprócz opłat, wymienionych w punktach 1, 2, 3, 4 i 5 opłatę za sprawdzenie urządzenia dodatkowego, a mianowicie:

przy licznikach dwutaryfowych 2 " 00 "

przy licznikach trójtaryfowych 4 " 00 "

przy licznikach maksymalnych 7 " 50 "

przy licznikach maksymalnych z urządzeniem samopiszącym 25 " 00 "

przy licznikach różnicowych 10 " 00 "

przy licznikach ponadryczałtowych (szczytowych) 2 zł 00 gr

przy licznikach samoinkasujących 2 " 00 "

przy licznikach przenośnych rabatowych z utrudnionym rozruchem 2 " 00 "

przy licznikach kontaktowych 10 " 00 "

przy licznikach kontaktowych za sprawdzenie przyrządu sumującego 10 " 00 "

7. Liczniki elektrolityczne.

Pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 1. Jeżeli jednak ten sam zgłaszający zgłosi jednorazowo więcej niż 20 liczników elektrolitycznych jednakowej mocy, to opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 1, pobiera się za 20 liczników, za każdy zaś następny licznik tej samej mocy pobiera się opłaty w wysokości pojedynczej opłat, wymienionych w punkcie 1.

8. Liczniki wahadłowe.

Pobiera się opłaty w wysokości trzykrotnej opłat, wymienionych w pkt 1, 2, 3 i 4.

9. Za transformator prądowy do 100 amperów włącznie 20 " 00 "

za każde następne 100 amperów pobiera się dopłatę 2 " 00 "

10. Za transformator napięciowy prądu jednofazowego do 5.000 woltów włącznie 20 " 00 "

za każde następne 1.000 woltów pobiera się dopłatę 3 " 00 "

Za transformatory napięciowe trójfazowe pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat za transformatory napięciowe jednofazowe.

11. Za sprawdzanie liczników z transformatorami mierniczymi, badanych jako całość, pobiera się opłaty o 20% większe od opłat, ustanowionych za sprawdzanie liczników.

12. Taryfowe amperomierze maksymalne 10 " 00 "

Jeżeli jednak ten sam zgłaszający zgłosi jednorazowo więcej niż 10 amperomierzy jednakowej mocy, to opłaty wymienione w pkt 12 pobiera się za 10 amperomierzy, za każdy zaś następny amperomierz udziela się 50% zniżki.

13. Ograniczniki.

a) Ograniczniki prądu stałego lub jednofazowego dla nominalnych natężeń prądu:

do 0,5 ampera włącznie 50 gr

powyżej 0,5 ampera do 1 ampera włącznie 1 zł 00 "

powyżej 1 ampera do 3 amperów włącznie 1 " 50 "

powyżej 3 amperów do 5 amperów włącznie 2 " 00 "

powyżej 5 amperów do 10 amperów włącznie 3 " 00 "

powyżej 10 amperów do 20 amperów włącznie 4 " 00 "

powyżej 20 amperów 5 " 00 "

b) Ograniczniki mocy prądu stałego lub jednofazowego dla nominalnych mocy:

do 1,1 kilowata włącznie 5 " 00 "

do 5,0 kilowatów włącznie 7 " 50 "

powyżej 5,0 kilowatów 10 " 00 "

c) Opłaty za sprawdzanie ograniczników mocy prądu trójfazowego pobiera się dwukrotnie większe niż za ograniczniki prądu jednofazowego tejże mocy.

d) Opłaty za sprawdzanie ograniczników dwutaryfowych pobiera się w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 13 lit. a, b i c.

e) Za sprawdzenie dodatkowego urządzenia sygnalizacyjnego 2 " 00 "

f) Za sprawdzenie dodatkowego urządzenia wyłączającego prąd (ograniczniki przy licznikach en. el.) 2 " 00 "

14. Za legalizację liczników energii elektrycznej, dokonywaną przez instytucje, upoważnione przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar na podstawie rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 13 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 230) do legalizowania liczników energii elektrycznej, instytucje te obowiązane są pobierać opłaty, wyszczególnione w punktach 1 - 8 i 11 z uwzględnieniem przepisów, zawartych w §§ 1 - 4, 6 i 10, i przekazywać Głównemu Urzędowi Miar:

a) 40% od sum należnych za sprawdzenie liczników energii elektrycznej, dokonane w pomieszczeniu, wyznaczonym danej instytucji przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar do stałego wykonywania legalizacji liczników energii elektrycznej; wyjątek stanowią instytucje naukowe i stowarzyszenia techniczne nie mające celów zarobkowych, które od sum należnych za legalizację przekazują na rzecz Głównego Urzędu Miar tylko 30% tych sum;

b) 10% od sum należnych za sprawdzenie, jeżeli zostało ono dokonane poza pomieszczeniem, wymienionym pod lit. a.

§ 34. Za czynności legalizacyjne, dokonywane w objazdowych urzędach miar lub na punktach legalizacyjnych, wyznaczonych z urzędu i utrzymywanych kosztem Skarbu Państwa, pobiera się oprócz opłat zasadniczych za sprawdzanie opłatę dodatkową w wysokości 20% tychże opłat zasadniczych w tych wypadkach, gdy nie jest dostarczone przez gminę bezpłatnie odpowiednie pomieszczenie dla czynności legalizacyjnych."

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie po upływie trzech tygodni od dnia ogłoszenia.

Jednocześnie tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu o częściowej zmianie rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 22 lipca 1932 r. o opłatach za legalizację narzędzi mierniczych: z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 365) i z dnia 14 sierpnia 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 64, poz. 463).

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 obwieszczenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 13 maja 1938 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.38.36.311).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024