Przeprowadzenie spisu ludności miasta Gdyni.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 kwietnia 1936 r.
w sprawie przeprowadzenia spisu ludności miasta Gdyni.

Na podstawie art. 2, 3 i 5 ustawy z dnia 21 października 1919 r. o organizacji statystyki administracyjnej (Dz. U. R. P. Nr. 85, poz. 464) w brzmieniu ustalonem ustawą z dnia 1 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. Nr. 60, poz. 436) zarządza się co następuje:
§  1.
(1)
W okresie od dnia 7 maja do dnia 23 maja 1936 r. odbędzie się spis ludności na terenie spisowym obejmującym miasto Gdynię, okręty Rzeczypospolitej Polskiej, statki polskiej marynarki handlowej, statki szkolne oraz statki taboru portowego Gdyni.
(2)
Spis ma na celu ustalanie stanu istniejącego o północy z dnia 18 na dzień 19 maja 1936 r.
§  2.
(1)
Spis dotyczyć będzie: a) wszystkich osób zamieszkałych na terenie spisowym bez względu na to, czy będą one w okresie spisu obecne, czy też czasowo nieobecne na tym terenie; b) tych spośród osób niezamieszkałych na terenie spisowym, które na nim będą przebywać w okresie spisu.
(2)
Spośród osób, wymienionych w ust. (1) pkt. a) i b), spis nie dotyczy wojskowych, zamieszkałych w sposób koszarowy (t. zn. żywionych z kotła oraz relutowanych).
(3)
W związku ze spisem ludności przeprowadzony będzie spis zawodów, spis mieszkań, jak również spis budynków, w których znajdują się spisywane mieszkania.
§  3.
(1)
Osoby, podlegające spisowi, obowiązane są złożyć przed organami spisowemi zeznania w zakresie objętym formularzami spisowemi, jak również okazać na żądanie tych organów dokumenty, niezbędne do sprawdzania ich zeznań.
(2)
Nadto mają obowiązek złożenia zeznań:
a)
właściciel i zarządca domu - co do budynków, znajdujących się w nich mieszkań i co do osób w nich zamieszkałych albo obecnych;
b)
osoba zajmująca lub wynajmująca na swoje imię mieszkanie oraz wszystkie osoby obecne w mieszkaniu - co do danego mieszkania i co do osób w nich zamieszkałych albo obecnych.
§  4.
(1)
Zeznania należy składać, zależnie od bliższych co do tego przepisów instrukcji, bądź ustnie przez udzielenie odpowiedzi na pytania organów spisowych, bądź pisemnie przez wypełnienie doręczonych w tym celu formularzy spisowych.
(2)
Zeznania powinny być ścisłe, wyczerpujące, zgodne z prawdą.
§  5.
Władzą spisową jest Komisarjat Rządu w Gdyni.
§  6.
(1)
Władza spisowa wyznacza dla przeprowadzenia spisu naczelnego, starszych i okręgowych komisarzy spisowych, doręczając im legitymacje służbowe.
(2)
Wszyscy komisarze spisowi w czasie wykonywania czynności spisowych korzystają z ochrony prawnej narówni z urzędnikami państwowymi.
§  7.
(1)
W budynkach wojskowych oraz na okrętach Rzeczypospolitej Polskiej spis zarówno osób cywilnych jak i wojskowych, zamieszkałych w sposób niekoszarowy, przeprowadzony będzie przez komisarzy spisowych wyznaczonych przez władze wojskowe.
(2)
Wyznaczeni w ten sposób komisarze spisowi wojskowi otrzymują formularze spisowe, instrukcje oraz wskazówki w sprawach spisu od władzy spisowej, działającej w porozumieniu z władzami wojskowemi.
(3)
Wypełnione formularze spisowe władze wojskowe dostarczą władzy spisowej, która je kontroluje i ewentualnie zwraca do uzupełnienia.
§  8.
Koszty spisu i jego opracowania ponosi Komisarjat Rządu w Gdyni z funduszów komunalnych.
§  9.
Urząd Morski w Gdyni obowiązany jest wydać wszelkie zależne od niego zarządzenia, umożliwiające przeprowadzenie spisu w budynkach będących w jego zarządzie, na statkach polskiej marynarki handlowej, statkach szkolnych i statkach taboru portowego. Powinien on też wykonać własnemi siłami te prace związane z przeprowadzeniem spisu, które nie mogą być wykonane przez osoby z poza Urzędu Morskiego.
§  10.
Organizacja przeprowadzenia i opracowania spisu wykonana zostanie przez Główny Urząd Statystyczny.
§  11.
Niezastosowanie się do przepisów rozporządzenia niniejszego będzie karane na zasadzie art. 5 ustawy z dnia 21 października 1919 r. o organizacji statystyki administracyjnej (Dz. U. R. P. Nr. 85, poz. 464) w brzmieniu ustawy z dnia 1 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. Nr. 60, poz. 436).
§  12.
Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024