Zawiadywanie sumami na koszty akcji przeciwpożarowej, sposób ich pobierania oraz dysponowanie niemi i kontrola ich zużycia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 7 października 1935 r.
w porozumieniu z Ministrem Skarbu o zawiadywaniu sumami na koszty akcji przeciwpożarowej, sposobie ich pobierania oraz dysponowaniu niemi i kontroli ich zużycia.

Na podstawie art. 41 ust. (2) i art. 52 ustawy z dnia 13 marca 1934 r. o ochronie przed pożarami i innemi klęskami (Dz. U. R. P. Nr. 41, poz. 365) zarządzam co następuje:
§  1.
Zawiadywanie całością sum na koszty przeciwpożarowe, przewidzianych w art. 39 ustawy o ochronie przed pożarami i innemi klęskami, porucza się, na warunkach, określonych w rozporządzeniu niniejszem, Powszechnemu Zakładowi Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie.
§  2.
Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie otworzy i prowadzić będzie oddzielne konto, na które powinny być przelewane lub wpłacane przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie, Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Poznaniu i prywatne zakłady ubezpieczeń, sumy, o których mowa w § 1, w wysokości, ustalanej na każdy rok kalendarzowy zgodnie z postanowieniami art. 39 ustawy o ochronie przed pożarami i innemi klęskami.
§  3.
Zakłady ubezpieczeń obowiązane są dokonywać przelewów lub wpłat, o których mowa w § 2, w czterech ratach kwartalnych, a mianowicie za pierwsze trzy kwartały roku kalendarzowego - w ciągu miesiąca po upływie każdego kwartału, a za ostatni kwartał - w ciągu miesiąca stycznia roku następnego.

Wysokość tych rat wynosić powinna - za każdy z pierwszych trzech kwartałów po 1/4 (jednej czwartej) sumy, obliczonej prowizorycznie w myśl art. 39 ustawy o ochronie przed pożarami i innemi klęskami według wymiaru składek z roku poprzedzającego, a za czwarty kwartał - różnicę między ostateczną sumą, którą zakład obowiązany będzie wpłacić według zamknięcia rachunkowego za rok poprzedzający, a sumą przelaną lub wpłaconą w trzech poprzednich kwartałach.

Potrącenia z sum, przypadających do wpłaty z tytułu wypłaconych na podstawie art. 32 ustawy odszkodowań, uskutecznia się tylko przy wpłacie raty za czwarty kwartał.

Ostateczną sumę oblicza się według ogólnej sumy składek bieżących i zaległych, zebranych w ciągu roku kalendarzowego.

§  4.
Rozrachunek z zakładami ubezpieczeń z tytułu opłat na koszty akcji przeciwpożarowej, prowadzi Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie.

Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych obowiązany jest czuwać nad tem, aby sumy, należne od zakładów ubezpieczeń, wpłacane były przez nie w należytych terminach i w należytej wysokości (§ 3).

Sumy, niewpłacone w terminie przez zakłady ubezpieczeń, będą ściągane przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w trybie postępowania przymusowego w administracji.

§  5.
Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych władny jest dysponować sumami, wymienionemi w § 1, oraz wydatkować je na koszty akcji przeciwpożarowej, wymienione w art. 40 ustawy o ochronie przed pożarami i innemi klęskami, w ramach planu finansowego, ustalanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu (art. 41 ust. (1) ustawy).
§  6.
Szczegółowy plan użycia sum, wymienionych w § 5, na obszarach poszczególnych województw, z wyjątkiem województw poznańskiego i pomorskiego, sporządza Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych na podstawie wniosków wojewódzkich inspektorów P. Z. U. W., opracowanych w porozumieniu z okręgami wojewódzkiemi Związku Straży Pożarnych R. P.

Wnioski podlegają aprobacie właściwych wojewodów, którzy, jeżeli uznają to za konieczne, mogą wprowadzać w nich zmiany w ramach planu finansowego (§ 5) i w granicach sum, przyznanych przez ten plan na dane województwo. Wnioski, aprobowane przez wojewodów, nie mogą być zmieniane bez porozumienia z tymi wojewodami.

§  7.
Na obszarze województw poznańskiego i pomorskiego sumami, przewidzianemu w planie finansowym na koszty akcji przeciwpożarowej dla tych województw, dysponuje Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Poznaniu, który sporządza szczegółowy plan użycia tych sum na podstawie wniosków swych oddziałów i inspektorów, opracowanych w porozumieniu z okręgami wojewódzkiemi Związku Straży Pożarnych R. P. Do wniosków tych stosuje się odpowiednio ustęp drugi § 6.

Sumy, potrzebne na ten cel, przekazuje Zakładowi Ubezpieczeń Wzajemnych w Poznaniu Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych z sum, o których mowa w § 1. Zakład ten prowadzi również ogólny obrachunek wydatków z tego tytułu.

§  8.
Przenoszenie sum między poszczególnemi częściami lub innemi pozycjami zatwierdzonego planu finansowego, jak również dokonywanie z sum, przewidzianych w art. 39 ust. 1 ustawy o ochronie przed pożarami i innemi klęskami, wydatków nadzwyczajnych i nieprzewidzianych w planie - może nastąpić tylko na zarządzenie lub za zgodą Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  9.
Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie przedstawia Ministrowi Spraw Wewnętrznych w ciągu miesiąca po ukończeniu każdego kwartału zestawienie sum, wpływających na oddzielne konto i wydatkowanych z tytułu wykonywania planu finansowego.

Takie samo zestawienie za cały rok przedstawia Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w ciągu miesiąca po upływie roku kalendarzowego.

§  10.
Na poczet kosztów, ponoszonych w związku z wykonywaniem obowiązków, wynikających z rozporządzenia niniejszego, może być przewidziana w planie finansowym odpowiednia suma dla Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie.
§  11.
Minister Spraw Wewnętrznych może w każdym czasie delegować podległego sobie urzędnika w celu zbadania stanu rachunków sum na koszty przeciwpożarowe i sprawdzenia aktów i dokumentów, dotyczących wpływów i wypłat z tych sum oraz wykonania planu finansowego.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.75.474

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zawiadywanie sumami na koszty akcji przeciwpożarowej, sposób ich pobierania oraz dysponowanie niemi i kontrola ich zużycia.
Data aktu: 07/10/1935
Data ogłoszenia: 16/10/1935
Data wejścia w życie: 16/10/1935