Wysokość i sposób uiszczania opłat za badanie i stemplowanie wytwornic acetylenowych oraz za badanie urządzeń zabezpieczających.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 10 lipca 1935 r.
o wysokości i sposobie uiszczania opłat za badanie i stemplowanie wytwornic acetylenowych oraz za badanie urządzeń zabezpieczających.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 24 marca 1933 r. o nadzorze nad zbiornikami pod ciśnieniem (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 234) oraz w związku z § 20 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 29 sierpnia 1934 r. o budowie i stanie technicznym wytwornic acetylenowych (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 741) zarządzam co następuje:
§  1.
Opłaty za badanie i stemplowanie wytwornic acetylenowych oraz za zbadanie urządzeń zabezpieczających ustala się w następującej wysokości:

I. za badania wstępne:

a) jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej (jednej wielkości) 40.-
za tę samą konstrukcję wytwornicy, lecz. innej wielkości-od każdej następnej wielkości " 20.-
b) jednej konstrukcji urządzenia zabezpieczającego (jednej wielkości) " 10.-
za tę samą konstrukcję urządzenia, lecz innej wielkości - od każdej następnej wielkości " 5.-
c) jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej wraz z urządzeniem zabezpieczającem (jednej wielkości) " 50.-
za tę samą konstrukcję wytwornicy wraz z urządzeniem zabezpieczającem, lecz innej wielkości - od każdej następnej wielkości " 25.-

II. za badania wstępne i badania w ruchu:

a) jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej, o ładunku karbidu do 2 kg 100.-
jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej, o ładunku karbidu ponad 2 kg do 10 kg 200.-
jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej, o ładunku karbidu ponad 10 kg " 250.-
za tę samą konstrukcję wytwornicy, lecz innej wielkości- od każdej następnej wielkości " 40.-
b) jednej konstrukcji urządzenia zabezpieczającego (jednej wielkości) " 60.-
za tę samą konstrukcję urządzenia, lecz innej wielkości - od każdej następnej wielkości " 10.-
c) jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej wraz z urządzeniem zabezpieczającem, o ładunku karbidu do 2 kg " 160.-
jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej wraz z urządzeniem zabezpieczającem, o ładunku karbidu ponad 2 kg do 10 kg " 260.-
jednej konstrukcji wytwornicy acetylenowej wraz z urządzeniem zabezpieczającem, o ładunku karbidu ponad 10 kg " 310.-
za tę samą konstrukcję wytwornicy wraz z urządzeniem zabezpieczającem, lecz innej wielkości - od każdej następnej wielkości " 50.-
Jeśli przedstawiono do badania wytwornice tej samej konstrukcji, lecz różnych kategoryj, w zależności od wielkości ładunku karbidu, wówczas za pierwszą wytwornicę opłata wynosi średnią arytmetyczną z opłat, ustalonych dla tych kategoryj.

III. za badanie wytwornic w myśl § 19 (przepisy przejściowe) rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 29 sierpnia 1934 r. o budowie i stanie technicznym wytwornic acetylenowych (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 741):

jednej wytwornicy acetylenowej wraz z urządzeniem zabezpieczającem 50.-
za każdą następną wytwornicę wraz z urządzeniem zabezpieczającem w tem samem miejscu badania i u tego samego właściciela " 20.-

IV. za ostemplowanie wytwornic acetylenowych, dopuszczonych do użytku w myśl § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 29 sierpnia 1934 r. o budowie i stanie technicznym wytwornic acetylenowych (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 741):

jednej wytwornicy acetylenowej 15.-
za następne cztery wytwornice tej samej konstrukcji i tej samej wielkości po " 5.-
za dalsze wytwornice tej samej konstrukcji i tej samej wielkości po " 3.-

V. Obniżone opłaty od następnych wielkości tej samej konstrukcji pobiera się za wytwornice lub urządzenia zabezpieczające, przedstawione rzeczoznawcy równocześnie z wytwornicą lub urządzeniem, których konstrukcja ma być dopuszczona do użytku.

§  2.
Opłaty ustalone w § 1 uwzględniają już diety i koszta podróży rzeczoznawcy.
§  3.
Wnioskodawca lub zgłaszający wytwornicę acetylenową bądź urządzenie zabezpieczające obowiązany jest uiścić rzeczoznawcy wyżej ustalone opłaty przed przeprowadzeniem badań oraz przed ostemplowaniem wytwornicy.
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.54.350

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość i sposób uiszczania opłat za badanie i stemplowanie wytwornic acetylenowych oraz za badanie urządzeń zabezpieczających.
Data aktu: 10/07/1935
Data ogłoszenia: 26/07/1935
Data wejścia w życie: 26/07/1935