Zastępstwo wojewodów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 9 maja 1935 r.
w sprawie zastępstwa wojewodów.

Na podstawie art. 32 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1928 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej, w brzmieniu art. 1 pkt. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 12 czerwca 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 743) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne.

§  1.
Wicewojewoda jest z urzędu zastępcą wojewody.
§  2.
(1)
Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków z powodu urlopu lub choroby, albo gdy znajduje się poza terenem województwa, zakres zastępstwa, sprawowanego przez wicewojewodę, rozciąga się na wszystkie czynności, spełniane przez wojewodę.
(2)
Jeżeli wojewoda opuszcza siedzibę województwa, nie opuszczając jednak terenu województwa i nie przestając pełnić obowiązków urzędowych, wicewojewoda zastępuje go służbowo w kierownictwie administracją ogólną, nie wchodzi jednak w jego uprawnienia jako przedstawiciela Rządu.
§  3.
(1)
Poza przypadkami, przewidzianemi w § 2, wicewojewoda zastępuje wojewodę we wszystkich sprawach, przekazanych wicewojewodzie przez rozporządzenie niniejsze oraz inne przepisy prawne, jako też w sprawach, które mu wojewoda pozatem poruczy.
(2)
Wojewoda nie może zlecić wicewojewodzie zastępstwa w sprawach, w których obowiązujące przepisy wyłączają wogóle zastępstwo lub też zlecają je wyraźnie innej osobie.
§  4.
W przypadkach nie cierpiących zwłoki, w razie czasowej nieobecności wojewody, wicewojewoda może wydawać decyzje we wszystkich sprawach, zastrzeżonych wojewodzie, zawiadamiając o tem bezzwłocznie wojewodę.
§  5.
(1)
W ramach postanowień rozporządzenia niniejszego szczegółowy zakres czynności wicewojewody określa wojewoda.
(2)
Przepis § 20 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 sierpnia 1931 r. w sprawie organizacji urzędów wojewódzkich oraz trybu załatwiania spraw w tych urzędach (Dz. U. R. P. Nr. 76, poz. 611) stosuje się odpowiednio.
(3)
Niezależnie od spraw, wchodzących w zakres praw i obowiązków wicewojewody stosownie do postanowień rozporządzenia niniejszego, wojewoda obowiązany jest zapewnić wicewojewodzie wgląd w całokształt zagadnień administracji wojewódzkiej, nie wyłączając funkcyj wojewody jako reprezentanta Rządu, - w stopniu niezbędnym dla umożliwienia wicewojewodzie należytego spełniania obowiązków, o których mowa w § 1 - 4 rozporządzenia niniejszego.
§  6.
Jeżeli wicewojewody niema, lub gdy nie pełni obowiązków, funkcje wicewojewody spełnia jeden z naczelników wydziałów administracji spraw wewnętrznych, wyznaczony przez wojewodę.

Zastępstwo wojewody jako szefa administracji ogólnej.

§  7.
(1)
Wicewojewoda jest odpowiedzialny za stan organizacji urzędu wojewódzkiego i starostw oraz innych władz, urzędów i organów wojewodzie podległych i czuwa nad tem, ażeby sprawność działania administracji w każdym czasie odpowiadała wymaganiom służby.
(2)
Oprócz tego wicewojewoda w obrębie administracji ogólnej spełnia czynności, zlecone mu przez przepisy szczególne, jako też czynności, które mu wojewoda poruczy.
§  8.
Sprawami organizacyjnemi w rozumieniu § 7 rozporządzenia niniejszego są w szczególności:
a)
projektowanie i stosowanie norm, określających strukturę wewnętrzną urzędów administracji ogólnej;
b)
regulowanie trybu urzędowania ze stanowiska sprawności i oszczędności;
c)
nadzór nad racjonalnem zaspokojeniem gospodarczych i biurowych potrzeb wymienionych urzędów;
d)
zagadnienie właściwości urzędów administracji ogólnej, sprawy sporów kompetencyjnych w obrębie tych urzędów i w stosunku do innych;
e)
przydział i uzupełnienie personelu;
f)
szkolenie personelu;
g)
stosowanie obowiązujących przepisów, regulujących stosunki służbowe, odpowiedzialność i uposażenie personelu;
h)
czuwanie nad działalnością normatywną urzędu wojewódzkiego oraz innych władz i urzędów, wojewodzie podległych;
i)
sprawy inspekcyjne.
§  9.
W zakresie spraw organizacyjnych wicewojewoda jest:
a)
odpowiedzialnym wykonawcą zleceń wojewody;
b)
organem koordynującym, zarządzającym, informującym i stawiającym wnioski wobec wojewody;
c)
przewodniczącym organów kolegialnych oraz innych zespołów, powołanych do współdziałania w sprawach organizacyjnych, bądź na mocy obowiązujących przepisów, bądź wskutek zarządzenia wojewody.
§  10.
(1)
Sprawy organizacyjne wicewojewoda załatwia za pośrednictwem wydziału ogólnego urzędu wojewódzkiego, przy współudziale naczelników wydziałów urzędu wojewódzkiego, inspektorów, starostów i kierowników innych władz i urzędów, wojewodzie podległych.
(2)
Powyżsi urzędnicy wnioski w sprawach organizacyjnych oraz projekty zarządzeń w tych sprawach, o ile wydawanie takich zarządzeń należy do ich kompetencyj, uzgadniają z wicewojewodą.
§  11.
(1)
Wszystkie sprawy z zakresu wydziału ogólnego, które będą zastrzeżone do aprobaty wojewody, powinny posiadać przedaprobatę wicewojewody.
(2)
Pozatem wicewojewodą aprobuje te sprawy, które nie będą pozostawione do decyzji naczelnika wydziału ogólnego.
(3)
Zakres aprobaty lub też przedaprobaty wicewojewody w sprawach, załatwianych przez inne wydziały, określa wojewoda.
§  12.
Wojewoda przekaże w zasadzie do ostatecznej decyzji wicewojewody następujące sprawy, zastrzeżone dotąd do decyzji wojewody:
a)
wymienione w § 7 ust. 4 i 5, § 8 ust. 2 i 3, § 12, § 13 ust. ostatni, § 14, § 16 ust. 1, § 17 ust. 2 pkt. 2, § 18 ust. 2, § 19 pkt. 3, pkt. 9 z wyłączeniem obsady stanowisk samoistnych i kierowniczych oraz wniosków w sprawach osobowych, przedstawianych władzom centralnym, pkt. 10, 11, 12 lit. a, 13, 14, § 25 pkt. 7, § 27 ust. 2, § 28, § 36 ust. 1 i 2, § 37 w zakresie ustalania i zmiany szczegółowego podziału czynności w granicach § 41 lit. a, § 43 -

– rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 sierpnia 1931 r. w sprawie organizacji urzędów wojewódzkich oraz trybu załatwiania spraw w tych urzędach (Dz. U. R. P. Nr. 76, poz. 611);

b)
wymienione w § 2 ust. ostatni, § 8 ust. 1, § 10, § 12 ust. 2, § 14, § 15 ust. 1 lit. a, § 17 ust. ostatni, § 22 ust. ostatni, § 23 ust. 1, § 25 pkt. 4, § 27 pkt. 19, § 29 ust. ostatni, § 30 ust. 2, § 33 ust. 1, § 35 ust. ostatni, § 40 -

– rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 30 czerwca 1930 r. w sprawie wewnętrznej organizacji starostw oraz trybu ich urzędowania (Dz. U. R. P. Nr. 55, poz. 464).

§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.38.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zastępstwo wojewodów.
Data aktu: 09/05/1935
Data ogłoszenia: 29/05/1935
Data wejścia w życie: 29/05/1935