Rzesza Niemiecka-Polska. Konwencja dodatkowa dotycząca uregulowania transportów wojskowych, przewidzianych w artykule 109, ustęp 1, zdanie 2 konwencji między Polską a Niemcami w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r. Berlin.1933.02.13.

KONWENCJA DODATKOWA
między Polską a Niemcami z dn. 13 lutego 1933 r. dotycząca uregulowania transportów wojskowych, przewidzianych w artykule 109, ustęp 1, zdanie 2 konwencji między Polską a Niemcami w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r.

Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

W dniu trzynastym lutego tysiąc dziewięćset trzydziestego trzeciego roku podpisana została w Berlinie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rzeszy Niemieckiej konwencja dodatkowa, dotycząca uregulowania transportów wojskowych, przewidzianych w artykule 109, ustęp l, zdanie 2, konwencji między Polską a Niemcami w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r. Konwencja dodatkowa brzmi jak następuje:

KONWENCJA DODATKOWA

dotycząca postanowień o transportach wojskowych, przewidzianych w artykule 109, ustęp 1, zdanie 2, konwencji podpisanej dnia 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu.

Zgodnie z artykułem 109, ustęp l, zdanie 2, konwencji w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi, a resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r., Polska i Wolne Miasto Gdańsk z jednej strony, a Niemcy z drugiej strony postanowiły uregulować ten tranzyt konwencją dodatkową, o ile chodzi o transporty wojskowe większe, aniżeli te, które są określone w rozdziale III konwencji wyżej wymienionej.

Następujący Pełnomocnicy: P. Franciszek MOSKWA, Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Komunikacji, działający w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej i, zgodnie z cyfrą 6, artykułu 104 Traktatu Wersalskiego z 28 czerwca 1919 r., również w imieniu Wolnego Miasta Gdańska o tyle, o ile ono wchodzi w rachubę jako Strona umawiająca się,

i

P. Dr. Paul ECKARDT, Poseł i Minister pełnomocny,

P. Carl SCHOLZ, Tajny Radca Rządu, Dyrektor Kolei Rzeszy, działający w imieniu Rzeszy Niemieckiej,

zgodzili się, po zbadaniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, na następujące postanowienia:

Artykuł  1.

Oprócz pociągów, które są przewidziane w rozdziale III, artykule 44, paragrafach 4, 6 i 8 Konwencji Paryskiej z dnia 21 kwietnia 1921, w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec, może kursować w roku 35 pociągów, w każdym kierunku między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec w celu przewiezienia wojsk niemieckich i niemieckiego mienia wojskowego.

Artykuł  2.

Ilość pociągów, wymienionych w artykule 1 nie będzie mogła w żadnym z kierunków przewyższać w ciągu jednego miesiąca liczby 15, ani w ciągu jednego dnia liczby 3.

Artykuł  3.

Wszystkie postanowienia rozdziału III konwencji z 21 kwietnia 1921 r. i postanowienia wykonawcze, odnoszące się do tego rozdziału, będą stosowane do pociągów, o których mowa w artykule 1 niniejszej konwencji dodatkowej.

Artykuł  4.

Niniejsza konwencja dodatkowa będzie ratyfikowana możliwie prędko. Dokumenty ratyfikacyjne zostaną wymienione w Warszawie. Konwencja dodatkowa wejdzie w życie piętnastego dnia po dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.

Na dowód czego Pełnomocnicy podpisali tę konwencję dodatkową i opatrzyli ją swojemi pieczęciami.

Sporządzono w Berlinie, dnia 13 lutego 1933 r. w języku francuskim w trzech równobrzmiących egzemplarzach. Polska otrzyma dwa egzemplarze, a Niemcy jeden egzemplarz. Polska doręczy jeden z tych dwóch egzemplarzy Wolnemu Miastu Gdańskowi.

(-) Fr. Moskwa (-) Eckardt

(-) Scholz

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją dodatkową, uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 6 stycznia 1934 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.61.516

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rzesza Niemiecka-Polska. Konwencja dodatkowa dotycząca uregulowania transportów wojskowych, przewidzianych w artykule 109, ustęp 1, zdanie 2 konwencji między Polską a Niemcami w sprawie wolności tranzytu między Prusami Wschodniemi i resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r. Berlin.1933.02.13.
Data aktu: 13/02/1933
Data ogłoszenia: 12/07/1934
Data wejścia w życie: 12/07/1934