Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 13 marca 1934 r.
na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935.

Art.  1.

Upoważnia się Rząd do czynienia wydatków zwyczajnych do kwoty 2.083.882.170 zł, wydatków nadzwyczajnych do kwoty 72.840.240 zł, razem do kwoty 2.156.722.410 zł, zgodnie z załączonym budżetem administracji państwowej na okres od 1 kwietnia 1934 do 31 marca 1935 (rok budżetowy 1934/35).

Art.  2.

W załączonem do budżetu na rok 1934/35 ogólnem zestawieniu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i zakładów, niewydzielonych z administracji państwowej, wpłat do Skarbu i dopłat ze Skarbu do przedsiębiorstw, z administracji państwowej wydzielonych, oraz planów finansowo-gospodarczych monopolów i funduszów, ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw i zakładów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 296.372.650 zł, rozchody nadzwyczajne w kwocie 31.213.990 zł,
b)
dla monopolów państwowych rozchody, zwyczajne w kwocie 437.998.700 zł,
c)
dla funduszów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 219.840.330 zł.

Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych służą ich wpływy zwyczajne i nadzwyczajne.

Art.  3.

Na pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji państwowej w kwocie 2.156.722.410 zł, oraz dopłat ze Skarbu do przedsiębiorstw, zakładów i funduszów państwowych, których wpływy nie wystarczają na pokrycie rozchodów, a mianowicie dopłat do przedsiębiorstw i zakładów w kwocie 9.626.180 zł, dopłat do funduszów w kwocie 18.204.000 zł, razem wydatków w kwocie 2.184.552.590 zł, służą:

a)
dochody administracji państwowej w kwocie 1.236.635.520 zł,
b)
pozostałość z wpływów z 6%-ej Pożyczki Narodowej w kwocie 175.000.000 zł,
c)
wpłaty do Skarbu przedsiębiorstw i zakładów państwowych w kwocie 60.123.630 zł,
d)
wpłaty do Skarbu monopolów państwowych w kwocie 646.195.000 zł,

e) wpłaty do Skarbu funduszów państwowych w kwocie 18.300.000 zł, razem dochody w kwocie 2.136.254.150 zł.

Wydatki, wymienione w ust. 1, o ile nie znajdują pokrycia w dochodach, przewidzianych w tymże ustępie, będą pokryte z rezerw skarbowych, względnie w drodze operacyj finansowych.

Art.  4.

Z wyjątkami, przewidzianemi w niniejszej ustawie, wydatki państwowe mogą być dokonywane wyłącznie na te cele i w tych granicach, które zostały ustalone w rubrykach budżetu Państwa.

Kredyty, przewidziane w budżecie na rok 1934/35, będą otwierane przez Ministra Skarbu miesięcznie.

Art.  5.

Otwieranie kredytów, nieobjętych budżetem, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, uchwalony w drodze ustawodawczej, pod warunkiem równoczesnego uzyskania wystarczającego pokrycia.

Przed uchwaleniem takiego wniosku wolno robić wydatki na cele, nie przewidziane w budżecie, albo na cele przewidziane, lecz w granicach wyższych, niż je budżet określa, względnie niż na to pozwala art. 6, gdy nastąpiła konieczność natychmiastowego asygnowania sum ze Skarbu.

Wydatki takie muszą się opierać na uchwale Rady Ministrów, która jest obowiązana w terminie tygodniowym ogłosić tę uchwałę w "Monitorze Polskim", przesłać ją do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli i jednocześnie przedłożyć Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.

Art.  6.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwego ministra, względnie Marszałków Sejmu i Senatu i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli:

przenosić kredyty:

a)
między paragrafami, obejmującemi wydatki, związane z normalnym tokiem administracji (bieżące koszty utrzymania i funkcjonowania organów administracji państwowej), w obrębie każdego działu poszczególnych części budżetu zwyczajnego administracji,
b)
w obrębie każdej części budżetu administracji ze wszystkich paragrafów na wszystkie paragrafy, obejmujące wydatki, nie wymienione pod lit. a), a w części 6 budżetu również na § 12 "Rezerwa zaopatrzenia" rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych,
c)
między paragrafami w obrębie planów finansowo-gospodarczych poszczególnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych;

zwiększać wydatki:

d)
w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych, oraz ustalać nowe wydatki w planach tych nie przewidziane, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu lub zwiększenia dopłaty ze Skarbu na rzecz danego przedsiębiorstwa, zakładu, monopolu lub funduszu państwowego,
e)
na spłatę długów państwowych w miarę uzyskania odpowiedniego pokrycia.

Przeniesienia, wymienione pod lit. a) i b), dokonywane są za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

Przeniesienia te nie mogą być dokonywane w celu zwiększenia wydatków na płace.

O dokonaniu zmian, przewidzianych w niniejszym artykule, Minister Skarbu zawiadamia natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli.

Uprawnienia, zawarte w lit. c) i d), przysługują - w odniesieniu do planu finansowo-gospodarczego Funduszu Pracy - Prezesowi Rady Ministrów.

Art.  7.

Upoważnia siłę Ministra Skarbu do zarachowania na dochód budżetu wpływów z likwidacji funduszów państwowych, o ile dotyczące ich przepisy ustawowe inaczej nie stanowią.

Art.  8.

Bezprocentowy kredyt, przysługujący Skarbowi Państwa w Banku Polskim na podstawie art. 53 lit. f) jego statutu w brzmieniu nadanem ustawą z dnia 24 marca 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 171) - będzie stanowił w roku budżetowym 1934/35 fundusz obrotowy Skarbu Państwa.

Minister Skarbu ma prawo zarachować kwoty, podjęte z tego funduszu, na dochód części 8 budżetu, zwroty zaś do tego funduszu - jako wydatek w tej samej części.

Art.  9.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorjalnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy niż 12 miesięcy i do wysokości, nieprzekraczającej 20% rocznej sumy podatków, pobieranych przez kasy państwowe na rzecz związków samorządowych jako całości.

Art.  10.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, są ważne do dnia 31 marca 1935 r.

Po tym terminie kredyty na cele budowlane, na rezerwę zaopatrzenia (§ 12 rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych części 6 budżetu) i na cele funduszów państwowych mogą być zużyte w ciągu najpóźniej trzech miesięcy pod warunkami, ustalonemi przez Ministra Skarbu.

Ograniczenie, zawarte w ust. 1, nie dotyczy kredytów na odpisy i wydatków na rachunek zysku handlowego, przewidzianych, lub ustalonych zgodnie z art. 6 w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów i monopolów państwowych oraz sum, wyasygnowanych do dnia 31 marca 1935 r. z kredytów na wydatki zryczałtowane, wyszczególnione w załączonym budżecie. Sumy te mogą być zużyte w ciągu następnego roku budżetowego również na inne wydatki państwowe.

Art.  11.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  12.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1934 r.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całej części 3 budżetu (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

ZAŁĄCZNIK  1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Budżet na rok 1934/1935

grafika

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1934 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.35.3.17) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 4 stycznia 1936 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.36.4.28) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 1936 r. o dodatkowzch kredytach na 1934/35 r. (Dz.U.36.27.214) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez art. 1-4 ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o dodatkowych kredytach na rok 1934/35 (Dz.U.37.27.187) z dniem 1 kwietnia 1934 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024