Obliczenie i pobór nadzwyczajnej daniny majątkowej w 1934 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 24 lutego 1934 r.
w sprawie obliczenia i poboru nadzwyczajnej daniny majątkowej w 1934 r.

Na podstawie art. 8 ust. 1 i art. 12 ustawy z dnia 24 marca 1933 r. o nadzwyczajnej daninie majątkowej (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 248) zarządzam co następuje:
§  1.
Nadzwyczajną daninę majątkową obliczają:
a)
w I grupie kontyngentowej - w powiatach, stanowiących okrąg jednego urzędu skarbowego - urzędy skarbowe, w których okręgu są położone grunta, podlegające nadzwyczajnej daninie majątkowej; jeżeli powiat jest podzielony na dwa lub więcej okręgów urzędów skarbowych - urzędy skarbowe, właściwe dla obliczania progresji w państwowym podatku gruntowym;
b)
w II grupie kontyngentowej - urzędy skarbowe, w których okręgu ustalony został obrót, miarodajny dla obliczenia nadzwyczajnej daniny majątkowej; dla spółek akcyjnych nadzwyczajną daninę majątkową w II grupie kontyngentowej obliczają izby skarbowe;
c)
w III grupie kontyngentowej - urzędy skarbowe, w których okręgu położone są nieruchomości miejskie oraz niektóre budynki w gminach wiejskich, podlegające nadzwyczajnej daninie majątkowej.
§  2.
Kwoty nadzwyczajnej daniny majątkowej, obliczone na 1934 r., płatne są w poszczególnych grupach kontyngentowych w następujących terminach:
a)
w I grupie kontyngentowej - w terminie do dnia 30 kwietnia 1934 r. włącznie - od płatników podatku gruntowego, opłacających w 1934 r. państwowy podatek gruntowy ponad 25 zł do 60 zł rocznie bez degresji - zaliczka w wysokości 11% podatku gruntowego bez degresji, zaś od płatników podatku gruntowego, opłacających w 1934 r. państwowy podatek gruntowy ponad 60 zł rocznie bez progresji - zaliczka w wysokości 22% państwowego podatku gruntowego bez progresji oraz w terminie do dnia 15 listopada 1934 r. włącznie tak od jednych, jak i od drugich płatników - różnica między ostateczną kwotą daniny, obliczoną na 1934 rok, a uiszczoną przedtem zaliczką;
b)
w II grupie kontyngentowej - cała należność w terminie do dnia 30 czerwca 1934 r. włącznie;
c)
w III grupie kontyngentowej - cała należność w terminie do dnia 31 sierpnia 1934 r. włącznie.
§  3.
1)
O wysokości nadzwyczajnej daniny majątkowej zawiadamia się płatników, przez doręczenie im nakazów zapłaty według ustalonych wzorów.
2)
Nakazy zapłaty doręcza się płatnikom:
a)
I grupy kontyngentowej - w terminie do dnia 31 października 1934 r. włącznie,
b)
II grupy kontyngentowej - w terminie do dnia 15 czerwca 1934 r. włącznie,
c)
III grupy kontyngentowej - w terminie do dnia 16 sierpnia 1934 r. włącznie.
3)
W razie doręczenia nakazów zapłaty po terminach, wyznaczonych w ust. 2, kwota nadzwyczajnej daniny majątkowej jest płatna w ciągu dni 14, licząc od dnia następnego po doręczeniu.
4)
O wysokości zaliczki, płatnej w myśl § 2 lit. a), zawiadamia się płatników pisemnie. Zawiadomienia doręcza się w terminie do dnia 15 kwietnia 1934 r. włącznie. W razie doręczenia zawiadomienia po 15 kwietnia 1934 r., zaliczka jest płatna w ciągu dni 14, licząc od dnia następnego po doręczeniu.
§  4.
1)
Nieuiszczone w terminie kwoty nadzwyczajnej daniny majątkowej stają się zaległością i podlegają egzekucyjnemu ściągnięciu wraz z karami za zwłokę i kosztami egzekucyjnemi, przewidzianemi:
a)
w I grupie kontyngentowej - dla zaległości w państwowym podatku gruntowym,
b)
w II grupie kontyngentowej - dla zaległości w państwowym podatku przemysłowym od obrotu,
c)
w III grupie kontyngentowej - dla zaległości w państwowym podatku od nieruchomości.
2)
Od odroczonych kwot nadzwyczajnej daniny majątkowej pobiera się odsetki za odroczenie w wysokości, przewidzianej:
a)
w I grupie kontyngentowej - dla odroczonych należności w państwowym podatku gruntowym,
b)
w II grupie kontyngentowej - dla odroczonych należności, w państwowym podatku przemysłowym od obrotu,
c)
w III grupie kontyngentowej - dla odroczonych należności w państwowym podatku od nieruchomości.
§  5.
1)
Od nakazów zapłaty na nadzwyczajną daninę majątkową przysługuje płatnikom prawo odwołania się w terminie dni 30, licząc od dnia następnego po doręczeniu nakazu zapłaty. W odwołaniu jednak można podnosić jedynie zarzuty co do braku obowiązku uiszczania nadzwyczajnej daniny majątkowej.
2)
Odwołania, w których płatnik, nie zaprzeczając obowiązku podatkowego, zaczepia tylko podstawę obliczenia nadzwyczajnej daniny majątkowej, pozostawia się bez rozpatrzenia.
3)
Natomiast zmiany w wysokości państwowego podatku gruntowego, w wysokości obrotu oraz w wysokości przychodu względnie wartości czynszowej, orzeczone w normalnym toku instancji w myśl obowiązujących przepisów o państwowym podatku gruntowym, ustawy o państwowym podatku przemysłowym oraz w myśl obowiązujących przepisów o państwowym podatku od nieruchomości - pociągają za sobą z urzędu zmianę w wysokości nadzwyczajnej daniny majątkowej, obliczonej w danej grupie kontyngentowej.
4)
Na obszarze województwa śląskiego, sprostowanie w trybie odwoławczym rocznego komornego (czynszu) względnie wartości czynszowej, ustalonych dla obliczenia nadzwyczajnej daniny majątkowej w III grupie kontyngentowej na 1934 rok, pociąga za sobą sprostowanie obliczenia daniny w tejże grupie na 1934 rok.
5)
O zmianach w wysokości nadzwyczajnej daniny majątkowej w myśl ust. 3 i 4 zawiadamiają władze skarbowe płatników z urzędu.
6)
Omyłki rachunkowe w obliczeniu nadzwyczajnej daniny majątkowej prostują władze skarbowe z urzędu lub na wniosek płatnika.
§  6.
1)
Odwołania wnosić należy do tej władzy skarbowej, która wydała nakaz zapłaty; rozstrzyga je władza skarbowa bezpośrednio wyższej instancji.
2)
Odwołania wniesione po terminie oraz odwołania, o których mowa w § 5 ust. 2, pozostawia bez rozpatrzenia władza skarbowa, do której wpłynęło odwołanie.
3)
Upoważnia się dyrektorów izb skarbowych do darowania skutków przekroczenia terminu do wniesienia odwołania, jeżeli przekroczenie terminu nastąpiło z ważnych powodów, uzasadnionych przez płatnika.
§  7.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.16.133

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obliczenie i pobór nadzwyczajnej daniny majątkowej w 1934 r.
Data aktu: 24/02/1934
Data ogłoszenia: 28/02/1934
Data wejścia w życie: 28/02/1934